Router welke geschikt is voor glasvezel 75/75 tot 300/300

Pagina: 1
Acties:

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-12 12:49
Beste,

Welke router is nu wel geschikt voor glasvezel op de caiway lijn als het gaat van 75/75 tot 300/300 ook met een hoog wifi bereik.
Momenteel hebben wij bij een groot aantal klanten de pricewatch: Linksys EA2700 geplaatst alleen lopen wij tegen het probleem aan dat het wifi berijk erg belabberd slecht is van dit apparaat.

Ik heb ik de volgende routers op een rijtje staan maar nu zoek ik een betrouwbare router met een hoge wifi doorvoer snelheid op de 2,4Ghz welke in moderne woningen ook nog gewoon op 10/15 meter gewoon 75Mbps kan doorvoeren via wifi.
Het n protocol kan tot 300Mbps aan dus er zal er vast wel 1 tussen zitten welke dit kan voor een bedrag van rond de 100/150 euro.

Asus:
pricewatch: Asus RT-AC66U
pricewatch: Asus RT-AC68U

TP-Link:
pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7

Cisco:
pricewatch: Linksys EA6500
pricewatch: Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1750 HD Video Pro (EA6700)
pricewatch: Linksys Smart Wi-Fi Router AC1900

EnGenius: http://www.engeniustech.c...working/routers_c71_m330/
pricewatch: EnGenius EVR-100
pricewatch: EnGenius Dual-Band Wireless N600 Xtra Range

Nu heb ik een voorkeur voor de linksys al schijnt dit ook niet meer te zijn wat ze vroeger waren.

Want overal in nieuwe woningen zijn betonnen muren en tja dit is nou niet egt een goede combi :( en mensen zouden graag de snelheid van glas hebben over de wifi.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

WiFi heeft zijn beperkingen welke je niet (alleen) met een goede router wegneemt.

Als je zelf het beheer doet zou ik in ieder geval eens naar Mikrotik kijken (ik ben inmiddels bevooroordeeld :)). Superstabiel, ook op WiFi gebied. (Nog) geen AC ondersteuning maar dat komt vanzelf. En voor de prijs...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
WIFI is helemaal niet zo snel als het aangeeft.
link
802.11b - 2-3 Mbps downstream, up to 5-6 Mbps with some vendor-specific extensions.
802.11g - ~20 Mbps downstream
802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc.
802.11ac - 70-100 Mbps

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Meh die lijst is wel heel pessimistisch. Ik trek toch echt een 15MB/sec over wifi-n. Hoewel toegegeven met een professioneel (3x3) AP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 23:28

CasGas

.

Mocht je een beetje technisch aangelegd zijn dan zou ik voor de Mikrotik-RouterBOARD-RB2011UAS-2HND-IN gaan. Deze kan al ongeveer genoeg naar buiten (internet) routeren (bekabeld) en dan nog eens 1w op 2,4GHz kom je een heel eind..

Je beperkende factor zal in dit geval altijd het wifi protocol opzicht zijn.. bij deze router ligt het in ieder geval niet aan de router zelf zullen we maar zeggen..
The_Greater schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:06:
WIFI is helemaal niet zo snel als het aangeeft.
link

[...]
Ik vind het nogal een kul verhaal, die snelheden die zij daar aangeven zijn wel achterhaald met wat je "vroeger" haalde. Als je een experiabox gaat gebruiken, ja, dan snap ik die snelheden van wifi best..

Maar 70-100 voor AC variant?!?!?
Ik heb al 500-600 mbit gehaald met AC varianten en dan heb ik nog niet getweaked.. maar natuurlijk wel met 2x2 of 3x3 mimo varianten..

[ Voor 8% gewijzigd door CasGas op 06-11-2013 14:30 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Een hoog bereik haal je door de wifi router op zolder te zetten.
Maar dat wil/bedoel je waarschijnlijk niet.

Je kunt met dat soort snelheden van je ISP beter een fatsoenlijke router kopen die ook die throughput aan kan.
En je wifi wens oplossen door losse accesspoints te plaatsen op strategische plaatsen.
Daarmee vergroot je je dekking van je wifi signaal.

En hou in de gaten dat je niet erg veel hebt aan alleen een sterk signaal, een willekeurig wifi device moet ook in staat zijn om terug te kunnen zenden.

Abort, Retry, Quake ???

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ik woon zelf in een betonnen bunker van een rijtjes huis, met prefab gewapende betonnen muren. Sinds twee weken heb ik een Asus RT-AC68U draaien, en ik heb hier helemaal aan de andere kan het huis (een betonmuur, een plafon/vloer en een gipsmuur, in totaal ongeveer 20 meter), met al m'n apparaten erg goed bereik. Hij is nog niet uitgevallen. Bereik en stabiliteit zijn dus echt geweldig :). Snelheid heb ik nog niet tot de max. kunnen testen (dat komt zodra ik wat meer 802.11ac devices heb), maar tot nu toe erg tevreden over. De keuze voor deze router kwam omdat er volgens alle reviews niet veel beters te krijgen is, en de RT-N66U en RT-AC66U ook erg goed waren.

Ik zou in ieder geval erg blij zijn als ik een RT-AC68U van m'n provider zou krijgen :D (ik heb hem helaas zelf aan moeten schaffen).

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
CasGas schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:27:
Ik vind het nogal een kul verhaal, die snelheden die zij daar aangeven zijn wel achterhaald met wat je "vroeger" haalde. Als je een experiabox gaat gebruiken, ja, dan snap ik die snelheden van wifi best..

Maar 70-100 voor AC variant?!?!?
Ik heb al 500-600 mbit gehaald met AC varianten en dan heb ik nog niet getweaked.. maar natuurlijk wel met 2x2 of 3x3 mimo varianten..
Ik weet dat ik de eerste beste greep uit google heb gehaald, maar wireless niet bepaald heilig.
- Heeft de RB2011UAS-2Hnd-IN en ontvangers allemaal mimo ondersteuning?
- Interferentie van andere WLAN apparatuur?
- Obstakels zoals muren, bewapening in vloeren, en etc?
- Aantal connnecties
- TCP/UDP

Nog een leuke test van een aantal Wireless AP's: link
Hier komt de Asus RT-AC66U goed uit de test.

[ Voor 36% gewijzigd door The_Greater op 06-11-2013 15:36 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ReTechNL schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:43:
Beste,

Welke router is nu wel geschikt voor glasvezel op de caiway lijn als het gaat van 75/75 tot 300/300 ook met een hoog wifi bereik.
Momenteel hebben wij bij een groot aantal klanten de pricewatch: Linksys EA2700 geplaatst alleen lopen wij tegen het probleem aan dat het wifi berijk erg belabberd slecht is van dit apparaat.

Ik heb ik de volgende routers op een rijtje staan maar nu zoek ik een betrouwbare router met een hoge wifi doorvoer snelheid op de 2,4Ghz welke in moderne woningen ook nog gewoon op 10/15 meter gewoon 75Mbps kan doorvoeren via wifi.
Het n protocol kan tot 300Mbps aan dus er zal er vast wel 1 tussen zitten welke dit kan voor een bedrag van rond de 100/150 euro.
Met 2.4GHz 300Mbps halen? 8)7

Vergeet het maar :o

300Mbps heb ik met 802.11n welgeteld één keer gehaald met een router/AP die 3x3:3 deed met goede antennes en beam forming op 5GHz (RT-AC66U) en een client laptop met uitzonderljik goede antennes en ook een 3x3:3 config (MacBook Pro 2012).

Ter vergelijking, met mijn werklaptop, een Dell E6420 met waardeloze 1x2:1 24GHz-only config haalde icm zelfde router niet meer dan 45Mbps, en zelfs de MacBook Pro trok nipt 120Mbps op 2.4GHz.

Bottom line:
- Met 2,4GHz kom je niet in de buurt van 300Mbps, zelfs niet met erg goede hardware. Daarvoor moet je naar 5GHz.
- Ook al heb je een erg goede router, mainstream client-apparatuur heeft beroerde WiFi en gaat dus slecht presteren.
Want overal in nieuwe woningen zijn betonnen muren en tja dit is nou niet egt een goede combi :( en mensen zouden graag de snelheid van glas hebben over de wifi.
Dat zijn twee onrealistische wensen, namelijk goede overdracht door beton en snelheid van glas over WiFi.

Boodschap aan klanten zou moeten zijn dat WiFi er is voor connectivity, niet voor performance, daarvoor is draadje nodig. En als je goed bereik aan de andere kant van een betonnen muur/vloer wilt, moet je een AP daar monteren die bedraad aangesloten is op de router.

Wil je echt overal in huis 300Mbps kunnen halen, of daar iig goed in de buurt komen, dan moet je:
- 5GHz inzetten.
- Zorgen dat zowel router/APs als clients 3x3:3 aankunnen.
- Minimaal per verdieping een AP.
- Die AP's met Gigabit Ethernet op router aansluiten.

Probleem is hier natuurlijk budget, want als je het hebt over routers van EUR 130, dan moet je dus bij gemiddelde eengezinswoning drie van die krengen plaatsen, totaal EUR 390. Vervolgens moet je UTP trekken naar 1e verdieping en zolder (voorzover nog niet aanwezig), al zal dat niet meer dan EUR 10 kosten. En dan de clients... eigenlijk vrij simpel: deze high-end scenario is alleen zinnig als iemand EN al apparatuur heeft dat goed 3x3:3 aankan EN per se overal 300Mbps draadloos wil benadern.

Dan de vraag wat te doen als dat ver boven budget is en je toch het beste wilt doen voor EUR 150 max. Dat komt dus neer op de vraag of je één superdeluxe router koopt, of twee redelijke en de tweede als AP op zolder zet. Ik zou ten zeerste dat laatste aanraden. Als je een degelijke dualband router neemt met 2x2:2 config kun je in de buurt van 200Mbps komen als je een fatsoenlijke client hebt (en het aantal clients dat 3x3:3 heeft en dus echt het verschil merkt tussen de N56U en de N66U/AC66U is verwaarloosbaar), en met twee van die dingen heb je overal in huis wel enige vorm van dekking, zelfs met 5GHz. Ik heb redelijk goede ervaringen met de Asus RT-N56U en natuurlijk de Netgear WNDR3700(v2). Twee van die dingen kost EUR 140, dus binnen budget, en geeft je op zolder betere dekking dan een enkele RT-AC66U in/bij de meterkast.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1