Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 16:14
Afgelopen week keek ik op internetbankieren naar mijn rekeningen.
Tot mijn grote verbazing was er een aardig geldbedrag overgeschreven waar ik niks van wist.
Bij de informatie stond "Schenking in Prive". Ik heb geen idee waarom dit geld naar mij is overgemaakt.
Nou heb ik op internet gezocht of ik de persoon die het overgemaakt heeft kon vinden, maar deze heb ik niet kunnen opsporen. Nou heb ik wat informatie opgezocht over verkeerd overgemaakt geld. En hier staat bij dat de persoon die het geld overgemaakt heeft, contact op moet nemen met de persoon die het geld heeft ontvangen. Nou vind ik het een beetje vaag omdat het om een Schenking in Prive is. Natuurlijk wil ik het geld terugstorten als dit verkeerd is overgemaakt.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Tips?

Ryzen 5800X3D + 32GB GSKILL @3600 op X570 Aorus Pro + FE 3090 + ASUS ROG OLED PG32UCDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Tip: zet het bedrag apart op een internetspaarrekening.
Ik neem aan dat het verkeerd is overgemaakt. Als je dat redelijkerwijs kon vermoeden, is het geld niet van jou en moet je meewerken aan terugboeking. Eventuele rente blijft bij jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, enige wat je kan doen he - niet uitgeven tot je weet van wie het komt en of het de bedoeling was dat het op jouw rekening gestort zou worden.
Kun je niet een bedrag van 1 cent terug overmaken naar de rekening waar het geld vandaan komt met een vraag in het tekstvak?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je serieus er mee om wilt gaan, en feitelijk is het niet van jou ( in onwetendheid ), dan zou ik ermee naar het politiebureau gaan. Het klinkt nogal malafide, tenzij er simpelweg een fout gemaakt is. Maar ik zou zeker actie ondernemen! Of bij de politie, danwel bij de bank.

( stel dat het je zelf, in goeder trouw iets overmaken, overkomt. En dus het bedrag naar een verkeerd genoteerd banknummer over zou maken. Dan wil je ook dat het rechtgezet wordt. )

Maar ik denk direct aan dat het wellicht malafide praktijken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
Ja, ik zit er ook aan te denken om vanmiddag even de bank te bellen.
Het is wel gewoon een Nederlands rekeningnummer, om precies te zijn van de SNS Bank.

Ryzen 5800X3D + 32GB GSKILL @3600 op X570 Aorus Pro + FE 3090 + ASUS ROG OLED PG32UCDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 17:12
Lijkt me inderdaad het beste om bij de bank te beginnen te informeren. Zomaar een geldbedrag "krijgen" zonder dat de gulle gever zich meldt, komt bij mij niet zuiver over.
Zoals anderen al suggereren: op een spaarrekening zetten en zeker niets van uitgeven totdat duidelijkheid is over wie nu de eigenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles wat even niet gaat zoals verwacht wordt tegenwoordig snel als malafide gezien... Er worden dagelijks fouten gemaakt bij overschrijvingen. Het is heel simpel:

- Het geld is niet van jou; geef het dus ook niet uit
- Er kan evenmin van jou verwacht worden dat je allerlei moeite gaat doen in een eindeloze zoektocht terwijl je overal tegengewerkt zal worden omdat ze je geen gegevens mogen geven (tenzij het wellicht dezelfde bank is)
- Degene die het overgeboekt heeft, moet een verzoek bij zijn bank neerleggen. Die nemen dan contact op met jouw bank, en jouw bank met jou.
- Weiger je dán mee te werken, dan krijgt op gegeven moment de verzender jouw gegevens - en kan vervolgens eenvoudig zaken terugvorderen (en daar zit je niet op te wachten).

Ergo; even lekker genieten van het mysterie, en afwachten hoe het zich verder onrafelt. Als het om een significant bedrag gaat, komen mensen er snel genoeg achter.
Blijft het verder stil, dan kan je over 20 jaar een feestje vieren, want pas dan kan je het als eigendom beschouwen.

http://schuldinfo.nl/?id=61
Een vordering uit onverschuldigde betaling (bijvoorbeeld teveel verstrekte uitkering, of geld overgemaakt op de verkeerde bankrekening). De termijn van 5 jaar gaat in vanaf het moment dat de schuldeiser zowel bekend is met het bestaan van zijn vordering als de persoon van de ontvanger. De vordering verjaart in ieder geval na 20 jaar nadat de vordering is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
Oke, bedankt voor de informatie.
Het geld staat al op de spaarrekening.
Dan maar even afwachten of de eigenaar zich meld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:30:
Alles wat even niet gaat zoals verwacht wordt tegenwoordig snel als malafide gezien... Er worden dagelijks fouten gemaakt bij overschrijvingen. Het is heel simpel:

- Er kan evenmin van jou verwacht worden dat je allerlei moeite gaat doen in een eindeloze zoektocht terwijl je overal tegengewerkt zal worden omdat ze je geen gegevens mogen geven (tenzij het wellicht dezelfde bank is)
- Degene die het overgeboekt heeft, moet een verzoek bij zijn bank neerleggen. Die nemen dan contact op met jouw bank, en jouw bank met jou.
- Weiger je dán mee te werken, dan krijgt op gegeven moment de verzender jouw gegevens - en kan vervolgens eenvoudig zaken terugvorderen (en daar zit je niet op te wachten).

Ergo; even lekker genieten van het mysterie, en afwachten hoe het zich verder onrafelt. Als het om een significant bedrag gaat, komen mensen er snel genoeg achter.
Blijft het verder stil, dan kan je over 20 jaar een feestje vieren, want pas dan kan je het als eigendom beschouwen.

http://schuldinfo.nl/?id=61

[...]
20 jaar! :o

Je moet al je inkomsten jaarlijks opgeven bij de Belastingdienst. Doe je dit niet, dan pleeg je in feite fraude. Ik ben benieuwd hoe het hier mee zit dan. Zou je officieel -bij wijze van spreke- wel 20 jaren lang belasting over dat bedrag moeten betalen? :P En bijvoorbeeld het recht op uitkering verliezen omdat je te veel geld hebt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002

EnnaN

Toys in the attic

je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen terugstorten.......

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Gewoon lekker laten staan. Om hoeveel geld gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:37:
[...]

20 jaar! :o

Je moet al je inkomsten jaarlijks opgeven bij de Belastingdienst. Doe je dit niet, dan pleeg je in feite fraude. Ik ben benieuwd hoe het hier mee zit dan. Zou je officieel -bij wijze van spreke- wel 20 jaren lang belasting over dat bedrag moeten betalen? :P En bijvoorbeeld het recht op uitkering verliezen omdat je te veel geld hebt.
Bij een onverschuldigde betaling ben je geen eigenaar. Belasting betaal je over inkomsten en eigendommen - en dat ben je dus niet. Wel even lastig bij de aangifte waarschijnlijk omdat je bankgegevens automatisch gaan, maar niet onoverkomelijk. Na die 20 jaar moet je het dan natuurlijk wel opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
EnnaN schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:43:
je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen terugstorten.......
Dat kan ja, maar het gaat om een Schenking in Prive dus een gift, het gaat niet om een specifieke betaling van goederen of diensten. Dus ik wacht het liever even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
Bigfoot schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:45:
Gewoon lekker laten staan. Om hoeveel geld gaat het?
1 met 3 nullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 10:31
Toevallig van een familie lid die je een extraatje schenkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Sick Nick

Drop the top!

Of te wel, voor de belastingdienst stelt het niks voor. Nergens druk om maken dus, tenzij je al 21K apart hebt staan. Maar aangezien je 1000 als veel vind zal dat wel niet het geval zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
hhoekstra schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:48:
Toevallig van een familie lid die je een extraatje schenkt ?
Achternaam staat erbij, de persoon ken ik niet.
Zou wel vreemd zijn hé, zomaar een gift van een familie lid zonder het te laten weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Ik heb ooit geld overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer. Helaas kon ik fluiten naar mijn geld (ging om een klein bedrag). De bank vertelde mij dat zij de betaling niet terug kunnen/mogen draaien. Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dylanvana schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:51:
Ik heb ooit geld overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer. Helaas kon ik fluiten naar mijn geld (ging om een klein bedrag). De bank vertelde mij dat zij de betaling niet terug kunnen/mogen draaien. Dus....
De bank kan het inderdaad niet automatisch terugschrijven. Maar ze moeten wel meewerken om je in contact te brengen met de andere partij, en de andere partij is verplicht om het geld terug te geven. Het is dus onzin dat je naar je geld kan fluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 06-11-2013 11:53 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
Sick Nick schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:49:
Of te wel, voor de belastingdienst stelt het niks voor. Nergens druk om maken dus, tenzij je al 21K apart hebt staan. Maar aangezien je 1000 als veel vind zal dat wel niet het geval zijn ;)
Klopt, onder de €2057 hoeft er geen schenkingsbelasting betaald te worden.
€1000 is veel geld voor een student van 19 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
t_captain schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:15:
Tip: zet het bedrag apart op een internetspaarrekening.
Ik neem aan dat het verkeerd is overgemaakt. Als je dat redelijkerwijs kon vermoeden, is het geld niet van jou en moet je meewerken aan terugboeking. Eventuele rente blijft bij jou :)
Heb je hier een bron van? Voor zover ik weet moet je ook de rente terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002

EnnaN

Toys in the attic

cfeijt schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:45:
[...]

Dat kan ja, maar het gaat om een Schenking in Prive dus een gift, het gaat niet om een specifieke betaling van goederen of diensten. Dus ik wacht het liever even af.
Tja. maar realistisch gezien: hoevaak gaat iemand je zomaar geld geven? Waar je niets van kan achterhalen? zonder melding?

Wat wel realistisch is, is dat er een fout gemaakt is door iemand's oma. Dan kan je natuurlijk opzoeken dat die ander contact met jou op moet nemen, maar aardiger is dan toch gewoon terugstorten? En als het wel voor jou bedoeld is, dan komt het dan wel weer je kant op met een melding van "hou maar hoor!" oid...

Dus terugstorten leek mij gewoon het sociaalste, maar als je stiekum hoopt dat de gever er niet achter gaat komen, of moeite heeft met contact opnemen met jou, dan is het kennelijk legaal om het te houden. Ik zou er niet zo goed van slapen denk ik, maar goed.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Daarom, gewoon zelf regelen, maak 0,01 euro over naar de rekening waar het geld vandaan komt, en zet daar je naam en telnr bij.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
cfeijt schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:53:
[...]

Klopt, onder de €2057 hoeft er geen schenkingsbelasting betaald te worden.
€1000 is veel geld voor een student van 19 ;)
Stel als je iemand 20.000 euro wil schenken, kan je dan niet gewoon 10 weken lang 2000 euro doen om zo onder die schenkingsbelasting uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:55:
[...]
Heb je hier een bron van? Voor zover ik weet moet je ook de rente terugstorten.
Ik zou het eerder om willen draaien, heb jij een bron dat je de rente terug moet storten. De ontvanger kan in principe doen met het geld wat hij wil zolang hij in zijn "bewaring" is, dus hij kan het ook gewoon in een oude sok onder zijn bed leggen. Je bent verder geen vergoeding verschuldigd voor het ongewenst bewaren van het geld.
RekZ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:03:
[...]

Stel als je iemand 20.000 euro wil schenken, kan je dan niet gewoon 10 weken lang 2000 euro doen om zo onder die schenkingsbelasting uit te komen?
De grens is natuurlijk op jaarbasis ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 06-11-2013 12:04 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Woy schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:03:
[...]

Ik zou het eerder om willen draaien, heb jij een bron dat je de rente terug moet storten. De ontvanger kan in principe doen met het geld wat hij wil zolang hij in zijn "bewaring" is, dus hij kan het ook gewoon in een oude sok onder zijn bed leggen. Je bent verder geen vergoeding verschuldigd voor het ongewenst bewaren van het geld.
Dat geld is niet je eigendom. Rente vangen op dat geld is ongerechtvaardigde verrijking als blijkt dat je het geld niet had mogen ontvangen. BW 6 artikel 212:
Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 06-11-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met asociaal of hopen dat je het kan houden heeft het niets te maken; het is natuurlijk je eerste rechtvaardigheidsgevoel om het terug te storten. Echter is dat ook niet geheel zonder risico zolang je niet weet hoe, wat, waar en waarom. Ook al komt iets van een bepaald rekeningnummer, wil dat niet zeggen dat degene die de betaling deed of daarvoor betaalde degene is die de eigenaar van de rekening is.

Laat ze eerst nu maar aan die kant uitzoeken hoe en wat, en zodra je iets hoort werk je daar netjes aan mee.

Niet voor niets is er gewoon een proces bij banken hiervoor, en dat is *niet* dat ze de ontvanger informatie gaan geven. Dat is dat de verzender aan de bel moet trekken, en dan gaat ook het proces ervoor bij de banken op de manier zoals ze bedacht hebben.

@Trommelrem: als je te kwader trouw bent en niet meewerkt aan terugbetaling als daar om gevraagd wordt, dan ja. Zolang je te goeder trouw bent, gaat niemand moeilijk doen. Bij te kwader trouw gaat het trouwens niet zozeer om de door jou ontvangen rente (weinig) maar om wettelijke rente (veel).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:05:
[...]

Dat geld is niet je eigendom. Rente vangen op dat geld is ongerechtvaardigde verrijking.
Hoezo is dat ongerechtvaardigde verrijking? Jij vraagt er niet om om dat geld te krijgen, en je hebt geen overeenkomst met de persoon voor een vergoeding om dat geld te stallen. In theorie zou het zelfs kunnen dat het je geld kost om het op je rekening te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
[...]

Dat geld is niet je eigendom. Rente vangen op dat geld is ongerechtvaardigde verrijking.
Dus als ik geld over maak naar een vriend en ik zeg tegen de bank dat het verkeerd is overgemaakt.
En die heeft er rente van verdient, heb ik dus gratis geld verdient?
Klopt niet echt in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfeijt
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:06:
Met asociaal of hopen dat je het kan houden heeft het niets te maken; het is natuurlijk je eerste rechtvaardigheidsgevoel om het terug te storten. Echter is dat ook niet geheel zonder risico zolang je niet weet hoe, wat, waar en waarom. Ook al komt iets van een bepaald rekeningnummer, wil dat niet zeggen dat degene die de betaling deed of daarvoor betaalde degene is die de eigenaar van de rekening is.

Laat ze eerst nu maar aan die kant uitzoeken hoe en wat, en zodra je iets hoort werk je daar netjes aan mee.

Niet voor niets is er gewoon een proces bij banken hiervoor, en dat is *niet* dat ze de ontvanger informatie gaan geven. Dat is dat de verzender aan de bel moet trekken, en dan gaat ook het proces ervoor bij de banken op de manier zoals ze bedacht hebben.

@Trommelrem: als je te kwader trouw bent en niet meewerkt aan terugbetaling als daar om gevraagd wordt, dan ja. Zolang je te goeder trouw bent, gaat niemand moeilijk doen. Bij te kwader trouw gaat het trouwens niet zozeer om de door jou ontvangen rente (weinig) maar om wettelijke rente (veel).
Precies, ik ga zelf geen moeite doen om de verzender te achterhalen.
Ik houd het geld gewoon even vast totdat er duidelijkheid is. Het is tenslotte niet mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor vorderen van wettelijke rente moet je eerst in gebreke zijn gesteld indien je niet meewerkt:
http://www.juridischkenni...erschuldigde-betaling.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
cfeijt schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:10:
[...]

Precies, ik ga zelf geen moeite doen om de verzender te achterhalen.
Ik houd het geld gewoon even vast totdat er duidelijkheid is. Het is tenslotte niet mijn fout.

Soms moet je gewoon een heel klein beetje moeite doen, zoals het terugstorten van een cent met in de omschrijving je contactgegevens.
Ik vind een portomonnee op straat. Ik ga hem niet openen om te kijken van wie de portomonnee is, dus ik kan hem niet terugbrengen. Het is immers niet mijn fout dat de eigenaar de portomonnee is verloren.
cfeijt schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:07:
[...]

Dus als ik geld over maak naar een vriend en ik zeg tegen de bank dat het verkeerd is overgemaakt.
En die heeft er rente van verdient, heb ik dus gratis geld verdient?
Klopt niet echt in mijn ogen.
Waarom klopt het niet? Als jij per ongeluk geld overmaakt naar de verkeerde persoon, en die verkeerde persoon verdient daar even lekker aan door rente te vangen en de juiste ontvanger loopt daardoor rente mis, dan is het toch logisch dat je behalve de geldsom ook de rente terug ontvangt?

[ Voor 34% gewijzigd door Trommelrem op 06-11-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt het toch gewoon terugstorten?
Ik zie het probleem niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zoiets had mijn (toenmalige) vriendin ook ooit, iets van 800 euro meen ik. Ze heeft het gewoon teruggestort, nooit meer iets van gehoord.
Je kan ook 1 cent overmaken met als omschrijving je telefoonnummer en de vraag je even te bellen, omdat je de gulle gever graag persoonlijk wilt bedanken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:11:
[...]

Ik vind een portomonnee op straat. Ik ga hem niet openen om te kijken van wie de portomonnee is, dus ik kan hem niet terugbrengen. Het is immers niet mijn fout dat de eigenaar de portomonnee is verloren.

[...]

Waarom klopt het niet? Als jij per ongeluk geld overmaakt naar de verkeerde persoon, en die verkeerde persoon verdient daar even lekker aan door rente te vangen en de juiste ontvanger loopt daardoor rente mis, dan is het toch logisch dat je behalve de geldsom ook de rente terug ontvangt?
De stelling rente mislopen, impliceert een schade. Daarvoor is degene die de verkeerde overboeking doet echter zelf verantwoordelijk. De stelling dat rente van toepassing zou zijn is geheel niet vanzelfsprekend. Vrijwel geen enkele betaalrekening voorziet in rente. Dat de eigenaar van het geld meent recht te hebben op de investeringskeuze (beheerswijze) van het geld zal geen stand houden - dan zou die ook de risico's moeten willen dragen indien ontvanger bv aandelen zou hebben gekocht die verlies draaiden.

Voor de wettelijke rente: zie eerder. Die rente dekt trouwens waar van toepassing ook ruimschoots welke bankrente dan ook.

Vergelijk met portefeuille gaat niet op; de vinder is daar niet bekend. Ook daar geldt dat vinder zich kan melden op politiebureau en gegevens kan achterlaten. Als de verliezer zich daar niet meldt, is dat ook zijn eigen fout. Vondst melden op het bureau is ook het proces, en wederom niet voor niets.

Je gaat er aan voorbij dat een rekeningnummer lang niet altijd betekent dat de rechthebbende persoon in dit geval de eigenaar van die rekening is. Nogmaals: niet voor niets hebben banken hier gewoon een procedure voor!. Afzender zal het proces moeten starten, de bank zal jou NOOIT informatie over de afzender gaan geven. Je kan gaan informeren naar het proces, maar ook je bank zal je vertellen dat ze gaan wachten op een verzoek van de bank van de afzender...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Waarom niet gewoon de bank bellen en notitie maken van wat er is besproken en met wie? Dan weet je de procedure en heb je het gemeld mocht het geld 'malafide' zijn. Dit kost 5 minuten van je tijd en dan weet je hoe en wat.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Uiteindelijk zul je van je bank een verzoek krijgen het terug te storten.
Maak het geld vooral niet op.
Want als blijkt dat het een onverschuldigde betaling is kan dit leiden tot grote juridische en financiele problemen voor jou.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric123123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09-2022
Trouwens, als het al zover zou komen, zou ik dit niet aangeven als Box-3 inkomen. Je betaalt alleen belasting over je eigen vermogen. Als je geld leent en dit op de bank laat staan, betaal je hier ook geen belasting over. Hier staat immers een lening tegenover. De betaler heeft in dit geval een vordering uit hoofde van de onverschuldigde betaling als bedoeld in art. 6:203 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Het kan natuurlijk heel goed dat de overboeker het gewoon niet merkt. Zo heb ik in een restaurant gewerkt waar een collega van mij per ongeluk een 0 teveel achter het bedrag had getypt bij een creditcardbetaling (i.p.v. 150 euro 1500 euro).

We hadden de contactgegevens niet van die klant niet, dus konden hem niet bellen, maar verwachtten wel dat de klant contact met ons op zou nemen. Twee maanden later kwam de klant weer langs, bleek op vakantie te zijn geweest, vrij rijk te zijn en het geld niet gemist. Toen uiteraard netjes terugbetaald. Die klant had net zo goed ook niet meer langs kunnen komen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

cyberstalker schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:49:
Het kan natuurlijk heel goed dat de overboeker het gewoon niet merkt. Zo heb ik in een restaurant gewerkt waar een collega van mij per ongeluk een 0 teveel achter het bedrag had getypt bij een creditcardbetaling (i.p.v. 150 euro 1500 euro).

We hadden de contactgegevens niet van die klant niet, dus konden hem niet bellen, maar verwachtten wel dat de klant contact met ons op zou nemen. Twee maanden later kwam de klant weer langs, bleek op vakantie te zijn geweest, vrij rijk te zijn en het geld niet gemist. Toen uiteraard netjes terugbetaald. Die klant had net zo goed ook niet meer langs kunnen komen.
Had dat niet gewoon via de CC maatschappij rechtgezet kunnen worden? :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RekZ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:03:
[...]

2057 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eric123123 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:47:
Trouwens, als het al zover zou komen, zou ik dit niet aangeven als Box-3 inkomen. Je betaalt alleen belasting over je eigen vermogen. Als je geld leent en dit op de bank laat staan, betaal je hier ook geen belasting over. Hier staat immers een lening tegenover. De betaler heeft in dit geval een vordering uit hoofde van de onverschuldigde betaling als bedoeld in art. 6:203 BW
Je vergeet het drempelbedrag voor leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
MaximusTG schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:03:
Daarom, gewoon zelf regelen, maak 0,01 euro over naar de rekening waar het geld vandaan komt, en zet daar je naam en telnr bij.
Dit is een goede, alleen ik zou een gmail/hotmail adres doen ipv telefoonnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RemcoDelft schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:57:
[...]

Je vergeet het drempelbedrag voor leningen.
Maar in dit geval gaat het niet over een lening, dus is dat ook niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
ATS schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:53:
[...]

Had dat niet gewoon via de CC maatschappij rechtgezet kunnen worden? :?
Dat kan inderdaad. Je kan de CC maatschappij bellen en zeggen dat er een onrechtmatige afboeking is gedaan. Dan storten ze het geld terug.
Dat geeft alleen 2 problemen: Jij moet wel alsnog die €150 gaan betalen. En het restaurant krijgt een boete van de CC maatschappij.
Zoiets is dus alleen een uiterste maatregel als de andere partij niet mee wil werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Nou 1000 euro, ik zou het lekker apart zetten en houden.

Goede kans dat je er niks meer van hoort. Of misschien echt voor jou bedoeld is, van een familielid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Bigfoot schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:43:

Goede kans dat je er niks meer van hoort. Of misschien echt voor jou bedoeld is, van een familielid.
Wat een aso-instelling. Zou je dat zelf leuk vinden als je je geld naar de verkeerde overmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bigfoot schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:43:

Jij en ik hoeven daar misschien slechts 10 uur voor te werken, maar er zijn mensen die hier 160 uur voor moeten werken! En ongeacht hoe veel iemand hiervoor moet werken, het is gewoon netjes om het te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RocketKoen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:39:
Dat kan inderdaad. Je kan de CC maatschappij bellen en zeggen dat er een onrechtmatige afboeking is gedaan. Dan storten ze het geld terug.
Dan heb je nog steeds je handtekening gezet of je pincode gebruikt, dus daar kom je niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
MaximusTG schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:45:
[...]

Wat een aso-instelling. Zou je dat zelf leuk vinden als je je geld naar de verkeerde overmaakt?
Hoezo aso, als hij het mist dan vraagt ie het geld gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

RocketKoen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:39:
[...]

Dat geeft alleen 2 problemen: Jij moet wel alsnog die €150 gaan betalen. En het restaurant krijgt een boete van de CC maatschappij.
Zoiets is dus alleen een uiterste maatregel als de andere partij niet mee wil werken.
Andersom bedoelde ik: het restaurant had ook een creditboeking van €1350 kunnen doen naar de CC rekening van de klant.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 13:26
1000 euro, verdorie daar moet ik de hele week voor werken! Om Herman Finkers even te citeren... :)

Maar nu ontopic:
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:11:
[...]
En om welke rente gaat het dan? De een zet het weg in Dubai voor 20%, de andere voor 0.1% bij een lokale bank... dat kan dus niet kloppen wat je zegt. Verkeerd overmaken is dus risico van de opdrachtgever, en niet van de ontvanger.
[...]

Dat geld is niet je eigendom. Rente vangen op dat geld is ongerechtvaardigde verrijking als blijkt dat je het geld niet had mogen ontvangen. BW 6 artikel 212:
[...]
Verrijking!? Ik weet dat het een algemene term is voor winst maken, maar dat is begrip is hier zwaar overdreven hier! In het geval van 1000 euro voor 2.0% op jaarbasis gaat het over 20 euro... jeuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackcr0w
  • Laatst online: 01-12-2024
Niks laten weten en mooi laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:23
heb dit zelf ook meegemaakt alleen dan omgedraaid. Ik had verkeerd over gemaakt.

Als het goed is zal je binnen enkele dagen of week een brief of belletje krijgen van je bank. Met daarin de vraag of je het geld wat je hebt ontvangen terug wilt storten + daarbij de gegevens van de ontvanger. Hiervoor geven ze je 30 dagen de tijd voor.

Indien je dit niet doet, krijgt de andere partij jouw persoonlijke gegevens (niet alles) maar genoeg om hiermee naar de politie te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Ik zou inderdaad dit geld niet zomaar terug storten. Niet eens met de gedachte om het zelf te houden, maar gewoon uit veiligheid. Je wilt niet bij het terug storten het naar de verkeerde overmaken. Dan ben je verder van huis. Je kan er niet altijd vanuit gaan dat de tegenrekening ook de rechtmatige eigenaar is. Dus gewoon
opzij zetten en niet aankomen todat de bank zich meldt.
Terugstorten van 1 cent met opmerking heeft ook niet altijd zin. Veel mensen kijken daar volgens mij niet eens naar.

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:30:

Eenvoudig zaken terugvorderen? Geloof ik niets van
Immers hoe vaak worden mensen niet opgelicht op marktplaats?
Altjd hetzelfde, er wordt iets overgemaakt, goederen worden niet verstuurd.
Dan zou het super eenvoudig zijn om je geld terug te vragen.....maar de bank werkt echt niet mee hoor (vooral de ING heeft een hele slechte naam)
Overgemaakt = centen kwijt.

Dit schrijft ING er zelf over:
Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:
Ga na naar welk rekeningnummer het geld is overgemaakt
Schrijf een brief aan de Klantenservice waarin u uitlegt wat er precies is gebeurd
Voeg een kopie van het afschrift of een afdruk uit Mijn ING bij met daarop de overschrijving,
Stuur dit naar (zonder postzegel):

ING Bank N.V.
Afdeling Klantenservice
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem

De ING zal contact opnemen met degene die uw overschrijving heeft ontvangen en hem/haar verzoeken het geld terug te schrijven naar uw rekening. De ING kan deze persoon helaas niet dwingen het bedrag terug te geven.

Oftwel jurische procedure starten ;w

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 06-11-2013 14:40 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
De bank wil best meewerken, maar kan ook niet veel doen dan deze persoon te vragen of hij/zij het bedrag terugstort. Deze autoriteit heeft de bank in het algemeen niet, denk niet dat zo specifiek aan de ING ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

psy schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:29:
[...]

Eenvoudig zaken terugvorderen? Geloof ik niets van
Immers hoe vaak worden mensen niet opgelicht op marktplaats?
Altjd hetzelfde, er wordt iets overgemaakt, goederen worden niet verstuurd.
Dan zou het super eenvoudig zijn om je geld terug te vragen.....maar de bank werkt echt niet mee hoor (vooral de ING heeft een hele slechte naam)
Overgemaakt = centen kwijt.

Dit schrijft ING er zelf over:
Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:
Ga na naar welk rekeningnummer het geld is overgemaakt
Schrijf een brief aan de Klantenservice waarin u uitlegt wat er precies is gebeurd
Voeg een kopie van het afschrift of een afdruk uit Mijn ING bij met daarop de overschrijving,
Stuur dit naar (zonder postzegel):

ING Bank N.V.
Afdeling Klantenservice
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem

De ING zal contact opnemen met degene die uw overschrijving heeft ontvangen en hem/haar verzoeken het geld terug te schrijven naar uw rekening. De ING kan deze persoon helaas niet dwingen het bedrag terug te geven.
Tuurlijk is het niet mogelijk, om een bank opdracht te geven geld van iemand anders zijn rekening over te boeken.
Als rekeninghouder, ben je de enige (of eventuele gemachtigden) die jouw rekening kunnen beheren. Geld op de rekening van een persoon, is geld van die persoon. En de eigenaar van zijn geld kan zijn geld beheren, een ander (ook de bank) blijft daaraf.
Het zou van den gekke zijn als een bank zomaar geld van jouw rekening naar een andere rekening mag overboeken. De enige manier waarop dat kan is met tussenkomst van een rechter. Dit zorgt ervoor dat iedereen over zijn eigen geld kan beschikken.

Over maken is inderdaad hetzelfde als bijv. contant betalen, je geeft jouw geld, en het wordt eigendom van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Géén probleem toch als je in je recht staat? Dan win je altijd, en mocht een juridische procedure nodig zijn, dan zijn de kosten uiteindelijk niet voor jezelf.

Ik vind het fijn, dat als ik mijn auto verkoop aan X, X mij 50.000 euro overmaakt. Dhr X niet vanaf dat moment de mogelijkheid heeft om mijn rekening voor 50.000 euro te plunderen. Vind jij dat ook niet?

Bij het overboeken bij een bank, wordt je 2x of zelfs 3x gevraagd om het rekeningnr. te controleren (invoer, overzicht, bevestiging met toegangsmiddel) daarin een fout maken lijkt me niet verwijtbaar voor jouw bank.
En als je geld overmaakt (om marktplaats) naar een volstrekt onbekende, neem je zelf risico, daarvoor zou marktplaats wel meer kunnen waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Ook ooit meegemaakt, bank gebeld en die boekte het gelijk terug.

Bleek toen verkeerde rek nr te zijn gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Best knap trouwens. Ik heb wel eens per ongeluk een verkeerd rekeningnummer gebruikt, maar toen weigerde de bank de transactie omdat de naam niet overeen kwam.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:34:
Best knap trouwens. Ik heb wel eens per ongeluk een verkeerd rekeningnummer gebruikt, maar toen weigerde de bank de transactie omdat de naam niet overeen kwam.
Is dat niet alleen bij overboeking naar een andere rekening maar bij dezelfde bank?
Ik meen dat er bij overboeking naar een andere bank niet naar de naam wordt gekeken, omdat deze niet zichtbaar is voor de eerste bank. (Ik kan me vergissen, natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nogal een verschil om geld terug te vorderen van een kale kip die juist oplicht om aan geld te komen, en zichzelf al buiten de maatschappij heeft geplaatst, of van iemand die gewoon een normaal leven leidt ;)
Trust me, ik ben al te goed bekend met het oplichtersgilde. Dáár gaat inderdaad 'eenvoudig vorderen' niet op - blijken onvindbaar, hebben geen bezittingen, geen inkomsten.

Nogal een stap om je leven te degraderen tot outlaw vanwege een toevallige onverschuldigde betaling :)

Van de andere kant, als een of ander megabedrijf met megawinsten per ongeluk 100.000.000 overmaakt naar mijn rekening, dan zie ik mezelf nog wel een leven in een tropisch paradijs gaan volgen zonder een spoor achter te laten. Er zijn zo van die drempels die de afweging om alles achter te laten anders kunnen maken :P Ja, dan kan ik het mezelf vergeven dat de aandeelhouders een paar cent mislopen O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon terugstorten lijkt me het makkelijkste. Dan zorgt degene die deze rekening beheert dat het alsnog bij de juiste persoon komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Laatst online: 05-11-2021
Woy schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:53:
[...]

De bank kan het inderdaad niet automatisch terugschrijven. Maar ze moeten wel meewerken om je in contact te brengen met de andere partij, en de andere partij is verplicht om het geld terug te geven. Het is dus onzin dat je naar je geld kan fluiten.
Tot je het zelf een keer meemaakt meneer de moderator :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminvSoest
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 09:54
Je kunt gewoon zien wat er staat bij tnv. Is dit jouw naam, dan is het van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sinds wanneer staat dat erbij? Bij de ING kan ik dat niet inzien hoor.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, benjamin, dat is onzin, er moet een wettelijke grond zijn om dat geld over te maken. Als iemand met een pistool tegen mijn hoofd staat en ik maak €10,000 naar jouw over, is dan het geld van jou? Nee, zelfs niet als je naam erbij staat.

Het is altijd grappig hoe mensen denken de wet te kennen terwijl ze maar wat roepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000 euri, schenking privé?

Ik zou zeggen, klik op "Pricewatch" en GO BANANAS!!! :D

Met zo'n vermelding mag je er wel vanuit gaan (juridisch) dat het om een privé schenking gaat, van een stille geliefde of verre kennis- als er geen afzender bijstaat.
Google eens op het rek. nr. voor de grap, wellicht ontdek je iets- of zoals aangehaald, maak 0,01 eurocent over om de naam te checken.

Hef gelijk je rekening op, over drie dagen heeft een ander dit nummer en die zal terecht ontkennen, ooit iets te hebben ontvangen. Loop naar de MyCom om de hoek met je flappen en 'go commando'! ;)

Ik bewonder je eerlijkheid en de morele deugd om het geld terug te geven. Als je zelf het initiatief neemt naar de bank en persoon, bewaar je al je correspondentie en wellicht heb je daar later nog wat aan bij een sollicitatie, als het om een integere functie gaat (kun je je integriteit aantonen.)- wie goed doet, die goed ontmoet, maar soms mag je (of moet je) dit wel een beetje zelf sturen. ;)
Zal ik trouwens gelijk mijn rekeningnummer geven, want ik was het- het was idd een pijnlijke vergissing.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De wet zegt het volgende:
Burgerlijk Wetboek Boek 6
Artikel 203

1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3. Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

Artikel 204

1. Heeft de ontvanger in een periode waarin hij redelijkerwijze met een verplichting tot teruggave van het goed geen rekening behoefde te houden, niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het goed zorg gedragen, dan wordt hem dit niet toegerekend.
2. Degene die namens een ander, maar onbevoegd een niet aan die ander verschuldigde geldsom heeft ontvangen, is van zijn verplichting tot teruggave bevrijd, voor zover hij die geldsom aan die ander heeft doorbetaald in een periode waarin hij redelijkerwijze met die verplichting geen rekening behoefde te houden.
Zie ook http://www.flinckadvocaten.nl/onverschuldigde-betaling/

Als iemand het inderdaad per ongeluk naar je heeft overgemaakt moet je dus uiteindelijk terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

[complottheorie modus]
Misschien is de overheid bezig om geld op de rekeningen van mensen te storten, in de hoop dat ze het uitgeven. Meer handel, meer economische stimulatie. Uiteraard gaan ze uiteindelijk het geld terugvorderen, maar tegen die tijd heb jij het al uitgegeven. Netto resultaat: jij iets armer, de economie iets rijker
[/complottheorie modus]
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertonair
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-01 14:25
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:06:
1000 euri, schenking privé?

Ik zou zeggen, klik op "Pricewatch" en GO BANANAS!!! :D

Met zo'n vermelding mag je er wel vanuit gaan (juridisch) dat het om een privé schenking gaat, van een stille geliefde of verre kennis- als er geen afzender bijstaat.
Google eens op het rek. nr. voor de grap, wellicht ontdek je iets- of zoals aangehaald, maak 0,01 eurocent over om de naam te checken.

Hef gelijk je rekening op, over drie dagen heeft een ander dit nummer en die zal terecht ontkennen, ooit iets te hebben ontvangen. Loop naar de MyCom om de hoek met je flappen en 'go commando'! ;)

Ik bewonder je eerlijkheid en de morele deugd om het geld terug te geven. Als je zelf het initiatief neemt naar de bank en persoon, bewaar je al je correspondentie en wellicht heb je daar later nog wat aan bij een sollicitatie, als het om een integere functie gaat (kun je je integriteit aantonen.)- wie goed doet, die goed ontmoet, maar soms mag je (of moet je) dit wel een beetje zelf sturen. ;)
Zal ik trouwens gelijk mijn rekeningnummer geven, want ik was het- het was idd een pijnlijke vergissing.
Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen. Maar goed dat is voor velen een ouderwets woord. En daarom zijn er wetten en regels nodig om de boel in het gareel te houden. Best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:28
Hehe... pijnlijk.

Ok, je hebt dus geld ontvangen, waarvan je moet vaststellen dat het naar alle waarschijnlijkheid niet van jou is. Of je het mag houden? Als je eerlijk genoeg bent, moet je constateren dat het bedrag niet voor jou is, en terugboeken lijkt de eerlijkste optie.

Je kan ook denken: een anonieme weldoener! Da's mooi!.... en ik geef je geen ongelijk. Toch is je burgerplicht daarmee niet geheel ten einde. Ja, ik denk dat het verstandig is om een cent terug te boeken, al was het maar om bevestiging te krijgen dat het voor jou is..... maar, ik denk het niet.

En verder? Nou, ik denk wel dat het bedrag op enig moment gemist gaat worden. En dan kan je een brief tegemoet zien, waarin de bank van de rekeninghouder gaat vragen het bedrag terug te boeken. Doe je dat niet, dan kan de overboeker het bedrag op enig moment bij jezelf terug gaan vragen. En dan mag je het nog eens persoonlijk gaan uitleggen. Dat is dus hopen dat het geen ongure types zijn.

Nu zijn we het punt van goede smaak en etiquette al wel gepasseerd denk ik - maar laten we even verder kijken. Wanneer het de overboeker belieft, kan hij eventueel naar een kantonrechter gaan om een civiele zaak te beginnen en dan wordt het wel interessant. Diegene die het bedrag overboekte moet namelijk aantonen dat de betaling onverschuldigd was - en dat is pittig in dit geval. De schenking, immers, is een financiële transactie waar geen tegenperstatie tegenover staat. En die heb je tegen die tijd natuurlijk gewoon ruimschoots geleverd. Met een goede advocaat ga je er wellicht nog mee wegkomen ook - maar ja... wie vecht om een koe, geeft er een toe.

Moraal van het verhaal: denk aan je karma en boek gewoon terug...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat heb ik vroeger ook eens gehad, alleen was het toen een normale overboeking en geen schenking in privé, en ging het om een bedrag van €300, voor een één of andere lezing of zo.
Toen maar gemeld bij de bank, die hebben contact opgenomen met de afzender van het geld, en een paar dagen later was het weer teruggeboekt. Verder niets meer van gehoord.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:13:
Nu zijn we het punt van goede smaak en etiquette al wel gepasseerd denk ik - maar laten we even verder kijken. Wanneer het de overboeker belieft, kan hij eventueel naar een kantonrechter gaan om een civiele zaak te beginnen en dan wordt het wel interessant. Diegene die het bedrag overboekte moet namelijk aantonen dat de betaling onverschuldigd was - en dat is pittig in dit geval. De schenking, immers, is een financiële transactie waar geen tegenperstatie tegenover staat. En die heb je tegen die tijd natuurlijk gewoon ruimschoots geleverd. Met een goede advocaat ga je er wellicht nog mee wegkomen ook - maar ja... wie vecht om een koe, geeft er een toe.

Moraal van het verhaal: denk aan je karma en boek gewoon terug...
Zo zou ik ook denken. Het is wel netjes en uiteindelijk hoop je dat een ander hetzelfde doet als het jou overkomt, toch? Dat het een schenking een betreft, maakt het juridisch interessant. Wel aantoonbaar te maken voor de wederpartij uiteindelijk voor de sector kanton, als het er op aankomt- denk ik, maar je zegt het goed; het is een overeenkomst zonder tegenprestatie- je mag het zelfs weigeren en daarom moet er bij grote bedragen (meestal éénmalige schenkingen van ca. €21000-€100000 nu met de wijziging door het kabinet) ook altijd een notariële akte worden opgemaakt.
robertonair schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:12:
[...]
Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen. Maar goed dat is voor velen een ouderwets woord. En daarom zijn er wetten en regels nodig om de boel in het gareel te houden. Best jammer.
Heerlijk, dit soort vrome reacties! :7
Natuurlijk geef je het terug, ongeacht wat een ander doet of denkt- maar het gaat in dit soort gevallen ook altijd om de filosofische exercitie in de zin van "what if..."
Het is een teken van een ontwikkelde geest, om te kunnen spelen met een gedachte zonder deze uit te voeren. :Y en de pricewatch lonkt...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Toen ik een jaar of 10 was heb ik wel eens 500 gulden huursubsidie ontvangen, best apart op die leeftijd ;)
Een telefoontje naar de bank (nou ja, door m'n ouders) en 't was geregeld, geld was 2 dagen later m'n rekening weer af.
Zie niet in waarom je dit nu niet even zou doen, zoveel moeite is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
En dan nu eern streep eronder; er zijn duidelijk twee meningen over wat te doen in deze situatie. De een zegt uitgeven en de ander zegt terugstorten.

Hoe zit het ondertussen met TS? Die zich al een tijdje niet gemengd heeft in de discussie? Heb je bereik op de Seychelles Islands? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Helixes schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:13:
Wanneer het de overboeker belieft, kan hij eventueel naar een kantonrechter gaan om een civiele zaak te beginnen en dan wordt het wel interessant. Diegene die het bedrag overboekte moet namelijk aantonen dat de betaling onverschuldigd was - en dat is pittig in dit geval. De schenking, immers, is een financiële transactie waar geen tegenperstatie tegenover staat.
Je kan als schenker natuurlijk wel "aantonen" dat bijvoorbeeld je de ontvanger totaal niet kent. Waar dat makkelijker is wanneer je verder van elkaar woont. Wellicht klopt ook de naam van de ontvanger niet met de naam die de schenker heeft ingevuld in zijn banking app/waar dan ook.

Maar gewoon terugstorten is wel het netste wat je kan doen als je er zeker van bent dat het geld niet voor jou bedoeld is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf had ik het gewoon op mn spaarrekening gezet en hoor vanzelf wel wanneer iemand het terug wilt hebben. Kan je er niet zo maar aan komen, krijg meer rente en kan geen kwaad. Toch? Actief contact zoeken met de tegenpartij zou ik laten.
Pagina: 1