[Word 2010] Inspringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zit met een nogal (vermoed ik) basale vraag voor word, maar kan er helaas niet uitkomen, en google geeft ook geen antwoord. Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen :).

Hoe kan ik in word (office 2010) ervoor zorgen dat het standaard lettertype begint met een inspringing (van zeg 0,5 cm) op een nieuwe regel, maar niet als er voor die alinea een witregel is geweest of als het op een nieuwe bladzijde staat. Handmatig lukt dit wel, maar met het schrijven van lange stukken (100+ pagina's) wordt ik er gek van om dit te checken, vooral omdat door het verspringen van pagina's dit nog wel eens wil veranderen.
Het instellen dat élke regel inspringt is geen probleem, maar het instellen dat de eerste regel van een nieuwe paragraaf (i.e. met witregel ervoor) of nieuwe bladzijde (zelfs als het onderdeel is van dezelfde paragraaf als die op de vorige pagina) lukt niet.

Onderstaande afbeelding geeft aan wat ik wil. De eerste regel wordt niet ingesprongen, die daarna wél. Ik heb het hier handmatig gedaan (i.e. inspringen aan op standaard lettertype, maar bij de eerste regel een backspace), maar wil dit dus graag automatisch.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19812163/Inspringen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wellicht geen oplossing, maar 2 verschillende stijlen aanmaken? 1 voor een 'standaard' alinea mét inspringen en zonder ruimte ervoor en 1 voor een alinea zonder inspringen maar met witruimte.

(of andersom natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt, maar dan ben ik nog steeds gedwongen om het handmatig te doen. Ook zorgt dit ervoor dat wanneer ik een stuk tekst invoeg in het midden ik alle daaropvolgende pagina's moet nakijken, omdat stukken paragraaf naar een nieuwe pagina verplaatst zouden kunnen zijn, waar ze zouden moet inspringen. Het originele probleem blijft dan dus.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken, maar ik hoop nog steeds dat er een betere manier is (dat moet toch haast wel?) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vraag mij af waarom je zulke inconsistentie in je document wilt. Juist door je regels (nieuwe pagina, witregel tussen) is het niet te automatiseren, of je bent veel meer tijd kwijt aan het schrijven van if's met macro's e.d. dan het handmatig te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iedere enter zorgt voor een nieuwe alinea. Er is AFAIK geen verschil tussen 1 of 2x enter. En inderdaad, opmaak moet je nooit handmatig willen doen.

Kan je niet beter 'gewoon' een witregel leeg laten tussen twee alinea's? Dat leest IMHO ook veel prettiger. Zeker voor langere teksten.

offtopic:
HoT, ik vraag me af of zoiets niet prima met LaTeX kan (of misschien in een DTP-tool). Maar dat is hier niet aan de orde :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Jammer dat het niet mogelijk is.
Hero of Time schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:52:
Ik vraag mij af waarom je zulke inconsistentie in je document wilt. Juist door je regels (nieuwe pagina, witregel tussen) is het niet te automatiseren, of je bent veel meer tijd kwijt aan het schrijven van if's met macro's e.d. dan het handmatig te doen.
Het is misschien inconsisten in de layout opties van word, maar ziet er stukken beter uit. Ik gebruik geen witregels tussen alinea's, maar nu heb ik het probleem dat als ik een kop heb, de volgende regel inspringt (met de tekst van het hoofdstuk). Dit is een heel vreemd gezicht. Het is daarnaast ook een vreemd gezicht als de eerste regel op een pagina inspringt, puur omdat toevallig die zin net het begin van een nieuwe alinea is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Inspringen ziet er imho raar uit.
Zou ook gewoon een lege regel gebruiken tussen de alinea's.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

F_J_K schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:55:
offtopic:
HoT, ik vraag me af of zoiets niet prima met LaTeX kan (of misschien in een DTP-tool). Maar dat is hier niet aan de orde :+
offtopic:
Geen idee, heb eigenlijk nog nooit met LaTeX gewerkt :X

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je gooit wat begrippen door elkaar en dat maakt het verwarrend. :)
Orian schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:25:
Hoe kan ik in word (office 2010) ervoor zorgen dat het standaard lettertype begint met een inspringing (van zeg 0,5 cm) op een nieuwe regel
Het is geen eigenschap van een lettertype, maar van een alinea. Dat is belangrijk want:
dat de eerste regel van een nieuwe paragraaf (i.e. met witregel ervoor)
Nope. Voor Word is een paragraaf (of een alinea) alles wat je afsluit met een enter. Een tekstblok, een enter, nog een enter voor een witregel en dan weer tekstblok met enter zijn dus drie alinea's.

Wat je wilt kun je bereiken door de witregel bij de alinea te trekken door geen enter te geven maar een shift enter. Dan krijg je een nieuwe regel in dezelfde alinea. Je stelt het dan als volgt in:
Standaard opmaak voor de alinea inspringen. Na wat jij een paragraaf noemt: enter gevolgd door shift-enter. Het problem van inspringen bovenaan een pagina los je niet op: dat wordt een laatste handmatige check.

Kopprobleem los je op door na de kop standaardinstelling op te geven, en na standaard de inspringopmaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 06-11-2013 20:15 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
of iedere andere moderne tekstverwerker

;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lustucru schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:13:
Wat je wilt kun je bereiken door de witregel bij de alinea te trekken door geen enter te geven maar een shift enter. Dan krijg je een nieuwe regel in dezelfde alinea. Je stelt het dan als volgt in:
Standaard opmaak voor de alinea inspringen. Na wat jij een paragraaf noemt: enter gevolgd door shift-enter. Het problem van inspringen bovenaan een pagina los je niet op: dat wordt een laatste handmatige check.

Kopprobleem los je op door na de kop standaardinstelling op te geven, en na standaard de inspringopmaak.
Maar bedenk wel dat het als de teksten klaar zijn moet worden nagelopen. Beide methoden kunnen geen rekening houden met later tussengevoegde teksten. Dus inderdaad vlak voor publicatie nog een keer met de hand goed nalopen.
Door gebruik van shift-enter worden de twee stukken tekst 1 alinea. Mocht je iets doen met automatische verwerking van de teksten (bijv. screen reader) gaat het dan fout, maar risico dat zal wel meevallen. Ook zal een evt. drukker / uitgever er erg niet blij mee zijn, maar daar zal wel geen sprake van zijn.
Voor gewoon afdrukken werkt het prima, zolang je vlak voor publicatie checkt of alles nog klopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de reacties! Excuses dat ik een aantal dingen door elkaar haal. Ik ga me hier binnenkort eens even in verdiepen, als in ieder geval een deel van de 'problemen' zo verholpen zijn ben ik al heel blij :).
Het gaat verder overigens niet naar een drukker of iets dergelijks, het gaat me er om dat aan het einde van een opdracht aan de universiteit de layout altijd een crime is om te doen. Door het meteen allemaal netjes aan te pakken hoop ik dit bij mijn thesis te voorkomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Het han wel met 2 stijlen, en min of meer automatisch.

stijl 1: NIET ingesprongen
stijl 2: WEL ingespongen.

Zet álle opmaakkenmerken (behalve de inspringing) in stijl 1, baseer stijl 2 op stijl 1 en laat stijl 1 volgen door stijl 2. (Bij 'volgende alinea').

Als je dan een alinea begint met stijl 1 en je drukt op enter om naar een nieuwe alinea te gaan, zal deze automatisch stijl 2 krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Witte op 07-11-2013 12:10 ]

Houdoe

Pagina: 1