Nieuwe asus matrix 7970 probleem, hardware of software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers,
Ik heb onlangs een nieuw systeem gebouwd met daarin een asus matrix 7970, nu heb ik daar wat problemen mee en vraag ik mij af of het een hardware of driver probleem is.
Ik krijg namelijk soms bij battlefield 3 na een half uur gamen fel paars en groen vierkantjes van ongeveer
1 bij 1 cm, als ik de game dan afsluit en opnieuw opstart is het over.
Nu speel ik ook inmiddels battlefield 4 en ook bij deze game krijg ik soms problemen, ik zie dan rondom tekst kleine blokjes. Als ik dan ingame mijn graphics setting van bijvoorbeeld HBOA even uitzet en dan weer aan, is het voorlopig weer even goed.
Is dit nu een driver of hardware probleem ik heb het getest met catalyst 13.9 en 13.11 beta v8,
beide hebben hetzlefde probleem.
Ik heb de temperatuur gemeten met GPU-Z en deze ligt rond 70 graden tijdens het spel.

Ik heb nog niks aan overklokken gedaan, geen tijd en ook wil ik eerst weten of systeem goed werkt
op basis snelheden.

het systeem:
Fractal Design Define R4
Crucial 8GB DDR3 1600mhz
intel i5 4670k met een Cooler Master Hyper 412S
Gigabyte GA Z87 HD3
Asus MATRIX HD7970 3GB (GPU@1050mhz en geheugen @1500mhz)
Cooler Master Silent Pro Gold 550W
Crucial 240GB M500
Seagate 1TB SATA HDD

software:
windows 8.1 (64 bit)
catalyst 13.11 beta8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 22:56

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

klinkt een beetje als een probleem met artifacts.

Aan de temperatuur ligt het niet, 70graden is geen probleem voor een graka.
Ik zied dat je de nieuwste drivers hebt geprobeerd, je kunt eens proberen om een oudere te pakken. (zeg een maand geleden of iets dergelijks)

Maar ik verwacht dat dit het probleem niet zal oplossen.

Laat even weten of een oudere driver wel werkt, zo niet denk ik dat je hem terug moet sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
prupke15 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:59:
klinkt een beetje als een probleem met artifacts.

Aan de temperatuur ligt het niet, 70graden is geen probleem voor een graka.
Ik zied dat je de nieuwste drivers hebt geprobeerd, je kunt eens proberen om een oudere te pakken. (zeg een maand geleden of iets dergelijks)

Maar ik verwacht dat dit het probleem niet zal oplossen.

Laat even weten of een oudere driver wel werkt, zo niet denk ik dat je hem terug moet sturen :(
hallo prupke15

Bedankt voor je reactie, oudere drivers werken niet helemaal goed met windows 8.1 bij mij, ik dan catalyst control center bijvoorbeeld niet openen. Ik heb ook een reactie van mijn leverancier gehad en deze is er van overtuigd dat de kaart defect is en ik hem terug moet sturen, dus dan ga ik dat maar doen.

bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een nieuwe kaart ontvangen van mijn leverancier, eerste 3 dagen werkte kaart perfect
en nu krijg ik in battlefield 3 weer kleine wit en zwarte blokjes rondom tekst en "uitrekkende textures".

Heb op het asus forum een thread gevonden met mensen die precies hetzelfde probleem hebben, ik krijg exact dezelfde artifacts als op de screenshot van de eerste pagina.

Sqaure-like-artifacts-on-stock-clock-speeds-Asus-7970-Matrix

Uit deze thread blijkt dat het waarschijnlijk een memory probleem is. Ik heb zelf ook een post gemaakt op pagina 12 om mijn probleem toe te lichten.

Hebben deze kaarten een design fout en kan ik beter een kaart van andere fabrikant kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:21

Nemesizz

Untouchable

Als ik de Asus Matrix vergelijk met 'stock' (echte stock) 7970's doet mij weer vermoeden 'typisch gevalletje van factory OC kaart die niet stabiel is'.

De screenshots kan ik niet zien (moet je inloggen op asus site, of zitten achter andere sites die ik zo niet kan bezoeken). Maar gekleurde vlakken doet mij eerder denken aan oververhitting (al is 70ºC totaal niet te heet voor een GPU), bij geheugen problemen krijg je vaak vervormingen (3d modellen die helemaal uitrekken, vervormen, en artefacts zoals 'scheuren' in je beeld).

That said, zou ik eens proberen de kaart te underclocken naar normale 7970 snelheden en kijken wat daar gebeurt (volgens de site van AMD zelf: "up to 925Mhz core clock and 1375Mhz memory clock").
(let op bij geheugen, de een promoot het met de effectieve snelheid, de ander met de échte snelheid, in het geval van GDDR5 moet je dus de échte snelheid x4 doen voor de effectieve snelheid waar fabrikanten vaak mee promoten).

Tuurlijk is het niet leuk als je een kaart als dit koopt en zo'n ding (waarschijnlijk) alleen stabiel te krijgen is door hem te underclocken. Maar het is even puur om te testen, blijft de kaart stabiel op stock dan heb je je probleem waarschijnlijk te pakken. Is de kaart op stock ook instabiel, dan is er hardwarematig waarschijnlijk iets mis (soms kunnen hele batches fout zijn, was een tijdje terug ook een keer met bepaalde videokaarten van MSI geloof ik, GeForce 570's die massaal DOA waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ben je ook overgestapt van nvidia naar AMD? Als dat het geval is, download dan even driversweep en verwijder daarmee al je oude drivers in veilige netwerkmodus. Maar underclock inderdaad je kaart zoals Nemesizz heeft gezegd, ik had ook eens een factory oc kaart die gewoon net niet stabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Niks underclocken, 20% extra power erbij, werkt altijd.
Mocht dat toch niet werken laat je em gewoon op normale 7970 snelheden lopen, het lijkt erop dat je eens pech hebt, en dan 2x achter elkaar.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:21

Nemesizz

Untouchable

Niks underclocken, 20% extra power erbij, werkt altijd.
Underclocken is een stuk veiliger om te testen dan meteen 20% extra voltage er door te jagen.
De voltage loopt volgens mij al hoger dan stock (tov stock 7970) en als je er dan vervolgens nog
eens 20% extra bij op gooit heb je ook de kans dat je je kaart frituurd.

Dus om te testen, eerst underclocken, veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb inmiddels ook met de Unigine Valley benchmark getest, maar daar verliep alles perfect, de eerste kaart heeft daar ook maar weinig problemen mee gehad, ik had naar veel testen maar 1x een artifact vernomen.
Ik heb vandaag tijd om wat te gaan testen, ga eerst eens testen op stock 7970 snelheden.
Ga daarna ook nog even met extra voltage testen en houd dan uiteraard de temp goed in de gaten me GPU-z. Ik ga dit doen binnen BF4 die inmiddels wel stabiel voor mij speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Esumontere

Floep, banaan.

De Asus matrix edition is een HD7970 GHz. Geen 'gewone' HD7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20

fynrd1

Fooled by Randomness

Test je systeem eens met de laatste 3 edities van 3dmark, dus vanaf vantage.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Nemesizz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:59:
[...]

Underclocken is een stuk veiliger om te testen dan meteen 20% extra voltage er door te jagen.
De voltage loopt volgens mij al hoger dan stock (tov stock 7970) en als je er dan vervolgens nog
eens 20% extra bij op gooit heb je ook de kans dat je je kaart frituurd.

Dus om te testen, eerst underclocken, veel veiliger.
+20% powerlimit heeft niks met voltage te maken..voltage blijft hetzelfde. De tdp wordt met 20% verhoogd. Dus wordt ie ook niet gefrituurd. ;)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik van ochtend BF4 getest met alleen een underclock van het geheugen (1375Mhz) en geen problemen meer gehad tijdens een speelsessie van ruim twee uur.
Daarna vanmiddag nog een uurtje of twee getest met het geheugen op de basis snelheid van 1500Mhz en een +20% powerlimit, dit verliep ook goed, een keer wat vreemds gezien wat leek op "uitrekkende textures", maar dit bleef niet constant en verdween bijna meteen weer. Temperaturen van GPU goed in de gaten gehouden (van geheugen kan ik de temp niet uitlezen) en dit was nog steeds rond de 70 graden.

Ik zal wanneer ik tijd heb de 3dmark testen doen.

Bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Het is alleen niet de bedoeling dat de kaart op factory conditions niet soepel draait. Dus ik zou zelf toch de kaart terugsturen voor een nieuwe. Als hij undergeclocked het namelijk wel goed doet dan ligt het dus aan de kaart zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
bedankt voor alle hulp, inmiddels is het probleem opgelost.
Mijn leverancier had mij gevraagd wat screenshots van de artifacts te maken en zij waren er meteen van overtuigd dat ook deze matrix 7970 defect was.
Daarom heb ik inmiddels een gloednieuwe gigabyte gtx770 4GB ontvangen en deze werk perfect.
Pagina: 1