Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop: Upgraden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-10 14:04
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies van mijn mede-Tweakers. Ik ben bijna 3,5 jaar in het bezit van een HP Elitebook 8540p met de volgende eigenschappen;

Core i5 M540
4gb ram
Nvidia NVS 5100M
HDD: WDC WD2500BEKT (7200RPM)

Normale taken gaan prima met de laptop. Maar als ik software (SolidWorks, Photoshop, Illustrator, Keyshot (renderen, in mindere mate)) ga gebruiken waarvoor ik de laptop in eerste instantie heb gekocht, dan vallen de resultaten toch tegen. Er zijn twee grote problemen waar ik steeds tegenaan loop. De harde schijf staat op 100%. Er kan geen data meer in of uit, dus de laptop slaat vast. Ten tweede is mijn werkgeheugen regelmatig vol. Tja, dan werkt de laptop ook niet mee.
Daarnaast ik heb eigenlijk altijd al het gevoel gehad dat de laptop niet stabiel loopt. Regelmatig vastlopers en andere vervelendheden. (verschillende OSversies, W7x86, W7x64, huidig W8x64) De bouw van de laptop is subliem, stevig en robuust. Daar zal ik niet over klagen.

Dus ik zit te twijfelen. Ga ik mijn laptop upgraden? (100-150 euro) En dan denk ik voornamelijk aan de stap naar 8gb ram en een SSD voor Windows en sommige programma's. Waar ik vooral bang voor ben is de ouderdom van de laptop. Is met alle redelijkheid te zeggen dat de laptop het nog even volhoudt? Anders is de investering het uiteraard niet waard. Ten slotte blijft de overige hardware verouderd.
Het andere alternatief is kijken naar een nieuwe laptop. (750-1000 euro) De specificaties zijn flink verbeterd de afgelopen 3,5 jaar en dan bestaat de volledige laptop uit recente onderdelen.

Dus de vraag; Als ik mijn huidige laptop Upgrade, zal dit 'voldoende' zijn om nog twee jaar probleemloos door te kunnen met de laptop? (er van uit gaande dat er geen onderdelen kapot gaan, puur qua snelheid en dergelijke) Of raden jullie mij aan om toch te kijken naar een nieuwe laptop omdat deze investering in principe een betere en snellere laptop oplevert. (en waarschijnlijk dunner en lichter, dat zou ook geen kwaad kunnen)

Alvast bedankt voor jullie wijze inzichten in laptopleeftijden en hardwarematige mogelijkheden.

Dit is geen laptop-aankoop-advies-vraag, puur een keuze-advies-vraag :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat je met de upgrades nog wel 2 jaar vooruit kan. Eigenlijk moet ik het anders formuleren: als ik in jouw schoenen stond zou ik upgraden, niet een nieuwe kopen. Mijn eigen machine is een paar generaties ouder (C2D) en die voldoet prima. Wel een SSD inderdaad. Momenteel "maar" 2GB RAM maar het OS neemt nog geen 200MB in dus ik heb wat meer marge dan ik zou hebben als ik Windows zou draaien.

Ik heb bij m'n vorige werklaptop het gekke verschijnsel gehad dat 4GB geheugen steeds vol zat, maar na een upgrade naar 8GB vulde ik die 4GB weer bijna nooit. Maargoed, die upgrade was nodig en dat was echt de moeite waard.

Saved by the buoyancy of citrus

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Lastige vraag, ik zou persoonlijk graag eerst uit willen zoeken waarom je huidige laptop vast loopt. Er is maar weinig zo frustrerend als een instabiel systeem wanneer je serieus op het ding werkt. Ik zou als eerste je interne geheugen verdenken of je koeling (gokje). Voor het geheugen moet je een nacht lang (8 uur) memtest86+ draaien http://www.memtest.org/ Ziet hij geen fouten dan kun je ervan uit gaan dat het geheugen prima is.

Om de koeling te testen kun je de laptop zwaar belasten (prime95) voor een wat langere tijd en de temperatuur monitoren. Zodra je er achter komt dat er hardwaretechnisch niet zoveel mis is met je laptop kun je denken aan upgraden.

Overigens kan ik me niet zo goed voorstellen waarom je deze (relatief zware) taken op een laptop doet. Een desktop PC van ~500 euro exclusief randapparatuur is zoveel sneller dan wat je nu hebt. Persoonlijk zou ik daar in investeren.

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23
Ik heb hier zelf een Dell E6410 met ongeveer dezelfde specs, ik heb daar een SSD in gegooid en het geheugen verhoogd naar 8GB. Ik draai vaak genoeg meerdere VMs en dat werkt allemaal prima. Een SSD is echt een hele grote boost voor je PC.

Ik zou zelf dus de laptop lekker upgraden. Aangezien de hardware nog voldoende is.

• T-!-M
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik merk dat er een voorkeur is voor een Upgrade. Financieel gezien is dat natuurlijk ook mijn voorkeur.

@Jaapsander; bedankt voor de tips, die ga ik zeker eens uitvoeren. Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn harde schijf. Deze zit regelmatig (en soms onverwacht) op 100% activiteit waardoor de computer niets meer kan verwerken. Ik heb lange tijd gedacht dat het misschien een virus/mallware was aangezien er in het taakbeheer niets te vinden was wat de hdd zo hard gebruikte. Maar na vele scans en controles niets wat lijkt te helpen. Dit hoop ik op te lossen met de SSD.
Ik werk eigenlijk vaker niet-thuis dan wel thuis, dus een desktop is geen optie. Ik weet dat ik hierdoor compromissen moet sluiten. Maar de huidige snelheid moet wel nodig omhoog.

Ik heb eens rondgekeken naar geheugen en SSD's. Ik moet me nog laten informeren over het inbouwen van beide, maar dit schijnt goed te doen te zijn. De SSD zal het plekje van de optische drive in gaan nemen.

Even ter info, hierover moet ik nog het een en ander uitzoeken. Ik heb een 128gb SSD op het oog (Sandisk Ultra plus, goede feedback in de pricewatch) en 8gb ddr3 1033 geheugen van cors. Ik heb begrepen dat de aanduiding (1066, 1333 en 1600) voor de snelheid staat. Hoger is beter lijkt me? De prijzen zitten allemaal redelijk bij elkaar, rond de 70 euro, met uitschieters naar beneden en boven.
Merk je hier veel verschil in? Qua snelheid en dergelijke?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Sneller geheugen dan je moederbord aankan heeft niet zoveel zin (maar kan ook geen kwaad).
't Is DDR3 PC3-10600 SDRAM (1333 MHz) volgens de specificaties van HP.

Saved by the buoyancy of citrus

• T-!-M
Ah dankjewel. Ik wist niet dat het moeder bord daar invloed op had. Wel logisch eigenlijk. Kijk dat zijn tips waar men wat aan heeft. Eens kijken of ik iemand kan vinden met ervaring in het open schroeven van deze laptop. Bij mijn desktop had ik daar weinig moeite mee, maar nog nooit eerder gedaan bij een laptop.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11 08:50
een wd2500bekt is best snel voor een laptopschijf, maar rete traag vergeleken met een ssd. Heb een tijdje 2 dezelfde laptops in huis gehad waarvan een met ssd en een met een wd2500bekt, het verschil is enorm. Meer geheugen maakt eigenlijk weinig uit tenzij je tegen beperkingen aanloopt (wat ik me goed kan voorstellen als je regelmatig wat renders maakt).

• T-!-M
Ik heb dan ook het gevoel dat er nog iets 'extra' aan de hand is in mijn laptop. De HDD heeft af en toe ook tijdens huis-tuin-keuken-gebruik de neiging om tegen de 100% te zitten. Verder vragen zowel photoshop en voornamelijk SolidWorks veel van mijn geheugen.

Ik ben er in elk geval uit, het wordt een upgrade! :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

Zet trouwens de SSD op de plaats van de huidige HDD. En de HDD in de bay van je DVD speler.

Kan je altijd nog die HDD er uithalen en tijdelijk even je DVD speler terug stoppen.
Pagina: 1