Geluid verbeteren van laptop op versterker/speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 22:26
Goedendag,

In mijn huiskamer heb ik een versterker en 2 speakers staan. Versterker: Onkyo TX-SR501E
Speakers: Bowers en Wilkins DM3000

Ik speel muziek af door op de versterker af en toe een laptop aan te sluiten, maar ook wel eens een (smart)phone. Nu heb ik het idee dat de geluidskwaliteit minder wordt omdat deze apparaten geen goede geluidskaart bevatten. Omdat de versterker en speakers beiden van aardige kwaliteit zijn, vind ik dit zonde.
In welke mate is mijn idee juist? Wordt de kwaliteit bijvoorbeeld beter als ik er een externe geluidskaart bij koop en tussenstop? Is er een mogelijkheid het geluid digitaal van het medium (laptop/telefoon) naar de versterker te laten gaan? Wat kan je hiervoor kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je je bron voor je muziek? Is dat Spotify of en MP3 op 192kbps? Hoe gaat het naar je versterker? Is dat via TOSLINK of via een stukje koperdraad? Vragen waar je je nog niet over uit hebt gelaten in je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Ik draai de muziek in mp3 of FLAC vorm. Ik probeer lager dan 320kbs te vermijden, dus meestal >=320 kbs.
Als ik nu een laptop /smartphone aansluit doe ik dit via de phone aansluiting, analoog van de 3.5mm Jack naar 2x Tulp in de versterker.
Laat maar weten als je meer gegevens nodig hebt.

Edit: ik heb nog gemaild naar een van de bekendste online winkel en die raden een usb geluidskaart aan, bijvoorbeeld:ASCAM US 122 MKII USB.
Dit blijft natuurlijk wel een winkel met financieel belang. In hoeverre klopt dit?

[ Voor 29% gewijzigd door zwaanenberg op 06-11-2013 07:52 . Reden: Additionele informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Je kunt beter digitaal blijven werken vanaf de laptop. Koop een DAC, een digitaal naar analoog convertor.
Dan maakt het niet meer uit welke geluidskaart je hebt want de conversie wordt niet meer op de geluidskaart gedaan.

Ik heb een Cambridge DacMagic en het verschil merk je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 451726 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 07:43:
Je kunt beter digitaal blijven werken vanaf de laptop. Koop een DAC, een digitaal naar analoog convertor.
Dan maakt het niet meer uit welke geluidskaart je hebt want de conversie wordt niet meer op de geluidskaart gedaan.

Ik heb een Cambridge DacMagic en het verschil merk je gelijk.
Hier sluit ik me bij aan. Het beste resultaat zul je bereiken door er een DAC tussen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 15:26
S1NN3D schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:01:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Het beste resultaat zul je bereiken door er een DAC tussen te plaatsen.
third, maar dan niet zo'n kutding als ze je bij die online winkel hebben aangeraden. Kijk http://www.whathifi.com/reviews/accessories/dacs hier voor goede dacs. Op dit moment lijken voornamelijk de dragonfly en de meriden explorer zeer goede dacs te zijn voor een net bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whathifi is absoluut een leuke site om te oriënteren.
Ze geven ieder jaar ook Awards weg van beste product.

Het rijtje beste DAC 2013 is nu net verschenen in een Top 5:

http://awards.whathifi.com/awards/2013/dacs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Dank voor jullie reacties :)

Ik heb niet heel veel verstand van audio, maar als ik het goed begrijp moet je desktop/laptop dan ook een digitale uitgang hebben. Wat doe je indien de laptop dat niet heeft? Ander moederboard erin?

Op die Whathifi site staan behoorlijk goede producten. Ik wil er echter niet al te veel geld aan besteden ( max 100 euro). Uiteraard ben ik mij er van bewust dat ik aan kwaliteit zal moeten inleveren. Hebben jullie tips en/of adviezen?
En wat als je nou bijvoorbeeld zoiets koopt?:
pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD

[ Voor 4% gewijzigd door zwaanenberg op 06-11-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
zwaanenberg schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:22:
Dank voor jullie reacties :)

Ik heb niet heel veel verstand van audio, maar als ik het goed begrijp moet je desktop/laptop dan ook een digitale uitgang hebben. Wat doe je indien de laptop dat niet heeft? Ander moederboard erin?

Op die Whathifi site staan behoorlijk goede producten. Ik wil er echter niet al te veel geld aan besteden ( max 100 euro). Uiteraard ben ik mij er van bewust dat ik aan kwaliteit zal moeten inleveren. Hebben jullie tips en/of adviezen?
En wat als je nou bijvoorbeeld zoiets koopt?:
pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD
Voor €100,- zou ik een fiio e10 aanraden, vele malen beter dan de creative en voor minder dan €100,-. (je kan hem geloof ik bij hdphns.com in NL bestellen).

Die creative doet waarschijnlijk meer slechts dan goed voor je speakersysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door acst op 06-11-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Digitale uitgang laptop is dan de USB-poort naar een USB DAC.
Een Beresford bijvoorbeeld. Kies ook niet de allergoedkoopste DAC, bij de wat duurdere wordt het signaal ook opnieuw geklokt. Beter dan even doorsparen.

http://www.beresford-dac.nl/products/TC-7520.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waarom adviseert iedereen een DAC? Er zit een prima DAC in een Onkyo versterker. Als je die wil gebruiken, hoef je alleen je output van je laptop op digitaal te zetten (let wel, kan niet met iedere geluidskaart) en een ander kabeltje aan te schaffen.

Als dit niet kan met jouw geluidskaart, adviseer ik je een externe geluidskaart aan te schaffen met optische uitgang. Deze kan je vervolgens gebruiken om digitaal op de versterker aan te sluiten. Deze geluidskaart doet zelf weinig meer dan signaal doorgeven, dus kwaliteit maakt an sich niet veel uit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
noes schreef op woensdag 06 november 2013 @ 19:06:
Waarom adviseert iedereen een DAC? Er zit een prima DAC in een Onkyo versterker. Als je die wil gebruiken, hoef je alleen je output van je laptop op digitaal te zetten (let wel, kan niet met iedere geluidskaart) en een ander kabeltje aan te schaffen.

Als dit niet kan met jouw geluidskaart, adviseer ik je een externe geluidskaart aan te schaffen met optische uitgang. Deze kan je vervolgens gebruiken om digitaal op de versterker aan te sluiten. Deze geluidskaart doet zelf weinig meer dan signaal doorgeven, dus kwaliteit maakt an sich niet veel uit.
Er zit geen DAC in die Onkyo...
Ik geloof dat je je eens moet verdiepen in wat een DAC is, want uit je opmerking te lezen weet je dat niet echt.

Dus gewoon een goede DAC kopen, zou zeggen minimaal een fiio e10 en als je wat meer te besteden hebt een beresford, meriden of een dragonfly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

acst schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:09:
[...]

Er zit geen DAC in die Onkyo...
Ik geloof dat je je eens moet verdiepen in wat een DAC is, want uit je opmerking te lezen weet je dat niet echt.

...
En hoe worden dan de digitale coax en optische ingang vertaald naar geluid?

[ Voor 16% gewijzigd door bartvl op 06-11-2013 20:29 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
bartvl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:29:
[...]

Ik bedoel uiteraard een usb dac (daar hebben we het hier ook over) aangezien een normale convertor geen nut heeft als je computer de bronnen al verkeerd doorgeeft aan je versterker. Anders zouden er geen usb dac's hoeven te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartvl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:29:
[...]

De DAC in die Onkyo stelt weinig voor, net zoveel als de chip op de gemiddelde geluidskaart. Niets ten nadele aan Onkyo maar kan ook niet anders, die hele reciever heeft ongeveer 300 euro gekost.

TS wil geluid verbeteren. Dan is een upgrade naar een echt goede DAC een van de meest zinvolle investeringen. Of een compleet nieuwe receiver, alleen dat wordt hem niet met dat budget, een USB DAC dus.

Dit is ook een aanrader: de Cambridge DacMagic XS. Helemaal met een hoofdtelefoon.

http://www.whathifi.com/review/cambridge-audio-dacmagic-xs

Afbeeldingslocatie: http://community.saturn.de/t5/image/serverpage/image-id/2647i1B25C51FB672EF1F/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 06-11-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Koop een Sonos connect en eventueel een bridge?
Hang de bridge aan je router, hang de Connect aan je versterker, muziek folder op je laptop delen door een share, klaar...

Geen gepruts meer meer kabels. de laptop kan je gewoon ergens neer zetten waar je wilt en de muziek van je telefoon kan je direkt via de Sonos app op je telefoon naar je Connect/versterker streamen.

Ja, het is even wat meer geld maar je hebt er eindeloos meer plezier van.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
janser01 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:42:
Koop een Sonos connect en eventueel een bridge?
Hang de bridge aan je router, hang de Connect aan je versterker, muziek folder op je laptop delen door een share, klaar...

Geen gepruts meer meer kabels. de laptop kan je gewoon ergens neer zetten waar je wilt en de muziek van je telefoon kan je direkt via de Sonos app op je telefoon naar je Connect/versterker streamen.

Ja, het is even wat meer geld maar je hebt er eindeloos meer plezier van.
Dac is goedkoper en ik denk niet dat hij gaat normaal gesproken veel sjouwt met z'n versterker en speakers. Dus je hebt niet meer kabels aangezien je nog steeds maar 1 kabel naar je laptop hebt lopen (met een usb dac ertussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@hierboven, als je niet precies begrijpt wat een DAC is dan snap ik niet goed waar je vandaan komt met dit advies. Er zijn zeker wel meerdere opties (genoeg al genoemd) en een USB DAC is niet de heilige graal. Naast het Sonos (of vergelijkbaar) verhaal kan TS ook prima eens beginnen met z'n laptop digitaal aan te sluiten op z'n receiver.
Nog een laatste tip, we zijn hier oha niet erg gecharmeerd van whathifi reviews vanwege overduidelijke voortrekkerij. Als je het toch over DACs hebt is er zoveel meer op de markt waar niet een duur bekend merkje opstaat (ik heb het tegen jou Cambridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
@acst

Ik ken de precieze situatie en dus opstelling niet maar ik wilde meer aangeven dat er meer opties zijn dan alleen een DAC tussen laptop en versterker. Ja, een DAC biedt een oplossing maar het is nooit verkeerd om even verder te kijken dan de meest voor de hand liggende oplossing. Ik blijf erbij dat een Sonos oplossing een goede oplossing met uitbreidingsmogelijkheden (3x woordwaarde) KAN zijn.

Hoe meer ideeën en oplossingen er worden aangedragen hoe beter de OP geïnformeerd is zodat hij de voor hem beste beslissing kan nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door janser01 op 06-11-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Zwaanenberg: Heeft je laptop niet al een digitale uitgang? Vaak zit er wel een optische uitgang op. Daarmee rechtstreeks op je Onkyo aansluiten gaat waarschijnlijk al een heel stuk beter klinken dan je huidige oplossing, en dan ben je voor ~een tientje voor een kabel klaar.
Als het geluid dan nog steeds niet naar wens is (of je laptop inderdaad geen digitale uitgang heeft), kun je nog verder kijken naar de talloze andere oplossingen die hierboven aangedragen worden.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Dit was ook een puntje dat ik dacht. Als je bijvoorbeeld kijkt naar dit moederbord ( willekeurig uitgekozen) pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M dan zie je dat deze kwa audio uitgang ook een digitaal optische uitgang heeft. Als ik deze optisch verbind met mijn optische ingang van mijn Onkyo, heeft dit dan hetzelfde effect? Is dit niet zelfs beter omdat dit een directe verbinding heeft? Misschien dat ik dan in een oud vergrijsd laptopje ook een ander moederbord kan stoppen ( o.i.d.). Klopt dat je dan geen smartphone als afspeelmedium digitaal kan afspelen, maar zit de mogelijkheden te bekijken.

Dit is wel anders dan ik eerst voorstelde, ook geen laptop, maar ben benieuwd of dit hetzelfde effect heeft. Dank voor de reacties ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
zwaanenberg schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:44:
Als ik deze optisch verbind met mijn optische ingang van mijn Onkyo, heeft dit dan hetzelfde effect? Is dit niet zelfs beter omdat dit een directe verbinding heeft?
Dat gaat vliegen, je maakt gewoon gebuik van de DAC in the Onkyo. Zelf zou ik voor digitaal coax ipv fibre kiezen omdat die kabels steviger zijn.
zwaanenberg schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:44:
Misschien dat ik dan in een oud vergrijsd laptopje ook een ander moederbord kan stoppen ( o.i.d.).
Dat gaat niet vliegen...

Maar wat voor budget had je zelf in gedachten toen je de vraag hier stelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
In mijn huiskomer heb ik staan:
2 redelijk goede luidsprekers
Versterker Onkyo, met digitale ingang coax en optisch.
Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/2548/n8mm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img593.imageshack.us/img593/3921/bv87.jpg

Ik wil als afspeelbron een laptop gebruiken. Dit kan mijn nieuwe laptop zijn, maar ook een oudere die ik heb liggen indien mogelijk. Tevens kan ik mijn telefoon ervoor gebruiken. Boven in mijn huis heb ik ook nog een desktop staan, die kan mogelijk ook als bron worden gebruikt. Ik ben op zoek naar de meest handige/goedkoopste oplossing. Mijn budget is +/- 100 euro, tenzij voor 2 tientjes meer een hele goede oplossing te vinden is. Maar als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 01:17

n8n

zwaanenberg schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:33:
In mijn huiskomer heb ik staan:
2 redelijk goede luidsprekers
Versterker Onkyo, met digitale ingang coax en optisch.
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik wil als afspeelbron een laptop gebruiken. Dit kan mijn nieuwe laptop zijn, maar ook een oudere die ik heb liggen indien mogelijk. Tevens kan ik mijn telefoon ervoor gebruiken. Boven in mijn huis heb ik ook nog een desktop staan, die kan mogelijk ook als bron worden gebruikt. Ik ben op zoek naar de meest handige/goedkoopste oplossing. Mijn budget is +/- 100 euro, tenzij voor 2 tientjes meer een hele goede oplossing te vinden is. Maar als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen.
mocht je iTunes/iOS gebruiken zou ik voor een Airport Express/Apple tv gaan, hebben optisch en analoog uit.
Pagina: 1