PC upgraden of niet nodig?

Pagina: 1
Acties:

• meules
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo allen,

Ik zit met de vraag of ik mijn PC moet upgraden of niet. Sindskort moet ik erg veel zwaar Photoshop werk verrichten en ik speel op zijn tijd een game alla BF4/GTA etc. Ik stel niet super hoge eisen aan fps en ultra high settings. Ik heb liever dat alles snel gaat, met name in Photoshop. Ik heb een budget van €200-€300. Dus niet genoeg voor een Mac of een totaal nieuw systeem ;)

Mijn huidige specs:

- Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
- AMD Phenom II X4 965 BE
- 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
- ASRock 870 Extreme3 R2.0 (CPUSocket)
- 1024MB ATI AMD Radeon HD 6700 Series (Sapphire)
- Mugen2 cooler
- Voeding toereikend... (ik meen 600w)

Ik zat zelf aan een SSD schijf te denken en bv meer geheugen. Die SSD schijf is meer dan nuttig, maar is het nodig om bv de videokaart te upgraden of bv meer geheugen te plaatsen?

Wanneer ik bepaalde Photoshop bewerkingen doe dan neemt dat (volgens taakbeheer) al 85% van het geheugen in beslag. Ik lees ook dat overclocken kan helpen, maar dat durf ik niet echt. Behalve dan het automatisch overclocken met AMD overdrive ;)

Zijn er nog verbetringen mogelijk die uberhaupt zin hebben?

Alvast bedankt!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

geheugen is voorlopig zat, daar hoef je niks aan te doen.

Verder een lastige keuze, maar ik denk dat je met een ssd, nu het meeste uit de voeten kunt.
De samsung 840 EVO zijn erg goed, maar voor een iets lager prijsje is een Crucial M4 of M500 ook geen misselijke schijf. Het geld wat je overhoud zou ik in je zak houden en er later een mooie videokaartje voor kopen! helaas gaan met een ssd je frames in game en photoshop niet heel veel sneller (met renderen en dergelijke) dus het is maar net waar je meer waarde aan hecht.

SSD voordelen: overall veel sneller (windows en programma's)
Videokaart voordeel: hogere ingame settings, en sneller renderen binnen photoshop

keuze is aan jou :)

• meules
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11-2025
@prupke15

Ok bedankt voor je reactie!
Wat zou een goede videokaart zijn met deze setup? Helpt het bijvoorbeeld als je 2 kaarten gebruikt?

Ik richt me zoals gezegd met name op Photoshop en minder op gamen. Leuk meegenomen natuurlijk als het gamen ook goed gaat maar dat is van ondergeschikt belang.

Verwijderd

Alle informatie die een snellere videokaart zal moeten verwerken loopt via de CPU. Nu de CPU ook redelijk gedateert is zou ik even wachten met het upgraden van de videokaart.

Zoals Prupke aangeeft eerst gaan voor een snellere hardeschijf, dat is op dit moment gezien het budget de beste investering. Houdt wat geld opzij voor videokaart & Cpu op later termijn ;)

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

@meules en @R0ot,

Zoals root al aangeeft is ook de cpu al oud aan het worden, en zal dat waarschijnlijk na de videokaart de directe volgende bottleneck gaan vormen. Verstandig is dus om te tegelijk aan te schaffen, omdat zonder nieuwe cpu de cpu nekt en met nieuwe cpu de videokaart, dus dat is een lastige keuze.

Ik zou ze over een tijdje beide aanschaffen, en voor nu een mooi SSDtje kopen.

Dat verschil ga je echt wel merken!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

troyk

attrib -r troyk.nfo

prupke15 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:56:

Videokaart voordeel: hogere ingame settings, en sneller renderen binnen photoshop
Correct me if i'm wrong maar Photoshop is over het algemeen toch 2D bewerking? Er zitten inderdaad een paar filters in waarbij 3d Techniek toegepast word maar over het algemeen maakt photoshop toch gebruik van 2D. Gevectoriseerde bestanden doet voor zover ik weet de CPU :).

It's not who you are , it's who you know.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:27
troyk schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:07:
[...]

Correct me if i'm wrong maar Photoshop is over het algemeen toch 2D bewerking? Er zitten inderdaad een paar filters in waarbij 3d Techniek toegepast word maar over het algemeen maakt photoshop toch gebruik van 2D. Gevectoriseerde bestanden doet voor zover ik weet de CPU :).
Wrong :+ Er zijn een aantal functies in photoshop die dankbaar gebruik maken van de GPU. Daarnaast is Photoshop een pixel editor en geen vector editor zoals illustrator.

Maar goed, even voor meules sluit ik mij aan bij de rest. Neem een lekker grote SSD (256GB) en laat photoshop ook zijn cache daarop zetten. Dat zal nu de grootste prestatie winst zijn.

Zelf werk ik ook nog met een phenom 965 icm een radeon hd5850 en ssd. Volgens mij zit bij mij de bottleneck voornamelijk in de CPU. (slidertjes die niet altijd even snel reageren zeg maar).

Ik kom dan uit op een upgrade path voor jouw van SSD, CPU en dan Graka. (alhoewel photoshop ook niet vies is van veel geheugen)

Succes
Pagina: 1