Excel percentage berekenen met twee voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvbroek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07-2023
Hallo, ik heb een vraag over Excel.
Ik heb de volgende gegevens:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/bb810c5f467ceab36b59a187d4f17a72.jpg

Nu moet ik over deze cijfers het percentage berekenen waarbij B aan ort voldoet en dat er in E een datum staat.
Nu heb ik het al geprobeerd met aantallen als en als maar dit werkt iedere keer niet.
Wie kan mij hier bij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:22

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Waar exact moet je het percentage van hebben, dat is mij niet duidelijk?

Je kan met hulpkolommen en IF statements gaan werken om een hulpkolom te maken zodat je aan het B=ort en E <> leeg voldoet...

Hopelijk help ik je nu op weg; succes

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvbroek
Ik moet dus uitrekenen hoe groot het percentage van het aantal mensen is dat van de afdeling ort(onder kolom B ) naar lab zijn gegaan(kolom E). Er moet dan berekend worden welk deel van het totaal dat is. Ze zijn namelijk niet allemaal van de afdeling ort, er staan dus verschillende waarden in kolom B en ze gaan ook niet allemaal naar Lab.

Ik ben echt een Excel leek, dus ik snap er niets van.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 22:17
Met een AANTAL.ALS statement kan je het aantal ort achterhalen. Met SOMPRODUCT kan je als het goed is achterhalen hoe vaak ort voorkomt in combinatie met een datum. Die somproduct/aantal.als*100 en je bent een heel eind volgens mij.

spoiler:
=((SOMPRODUCT((B2:B13="ort")*(E2:E13<>"")))/(AANTAL.ALS(B2:B13;"ort")))*100

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvbroek
Super, heel erg bedankt Rupie. Dit was de juiste formule. Ik heb alleen die *100 weg moeten halen.
Sparhawk ook bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Toch nog een kleine toevoeging: vanaf excel 2007 (!) kent Excel aantallen.als en is de constructie met somproduct niet meer nodig. Leesbaarder is dan:
code:
1
=AANTALLEN.ALS(B:B;"ort";E:E;">0")/AANTAL.ALS(B:B;"ort")

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1