Hoi allemaal!
In de week van 16 t/m 22 december wil ik samen met mijn beste maat voor ons beiden een nieuwe gaming PC in elkaar zetten.
Aanvullingen, opmerkingen, kritiek of zelfs complimenten zijn van harte welkom ;-)
Een aantal vragen/onzekerheden/opmerkingen:
In de week van 16 t/m 22 december wil ik samen met mijn beste maat voor ons beiden een nieuwe gaming PC in elkaar zetten.
Alhier de vragen uit het DAA-beleid:
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wij willen beide hoofdzakelijk gamen en we spelen een variëteit aan games. Edit: hoge settings zijn wel belangrijk, dus high danwel ultra. Verder zullen we beiden de PC voor vrij basic taken gebruiken.
- Wat mag het systeem gaan kosten?
We hadden beiden aanvankelijk een budget van ongeveer 1000 euro in gedachten, maar hier kan zeker ruim in gevariëerd worden. Als we er om een goede reden overheen komen is dat niet een groot probleem.
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nope. We hebben beide Logitech G500 muis en een logitech gaming keyboard. Tevens hebben we beide al een nieuw windows 8.1 licentie besteld (uiteraard legaal). Qua monitor zullen we allebei gamen op 1 monitor met een resolutie van 1920x1080. Ikzelf zal wel een kleinere monitor ernaast hebben staan, om bijvoorbeeld internet open te hebben naast mijn game, of voor mijn werk meerdere documenten verspreid over twee schermen te kunnen hebben.
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder.
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja we hebben beide veel vertrouwen en goede ervaring met Intel en nvidia.
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een beetje zuinige (vandaar de 80plus Gold voeding) en redelijk stille kast wordt op prijs gesteld, maar is niet mega cruciaal.
Dan hier de build die ik heb uitgekozen (het worden dus twee identieke kasten als het goed is):
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 187,90 | € 187,90 |
| 1 | MSI B85-G43 | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 4GB GAMING | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 52,- | € 52,- |
| 1 | Corsair Carbide 300R Windowed | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Seasonic G-Serie 450Watt | € 75,- | € 75,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 148,77 | € 148,77 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 997,52 | |
Aanvullingen, opmerkingen, kritiek of zelfs complimenten zijn van harte welkom ;-)
Een aantal vragen/onzekerheden/opmerkingen:
- De processor: mijns inziens zijn er geen voordelen om te kiezen voor de i7-4770, gezien hyperthreading weinig wordt ondersteund in gaming. Of denken jullie dat het systeem meer toekomstbestendig zal zijn met deze net wat nieuwere processor?
- Het moederbord: zouden er voordelen zijn om bijvoorbeeld voor de MSI B85-G43 Gaming te kiezen?
- De videokaart waren we het eigenlijk snel over eens. De voordelen van een GTX 780 (met dus nieuwere chipset) vonden we dusdanig minimaal dat we dit het prijsverschil niet waard vonden. Wellicht dat dit dus halverwege december, als we de kast gaan bestellen en bouwen, anders ligt, maar ik verwacht het niet. De 4Gb versie was ook een no-brainer, gezien toekomstige games meer gebruik zullen maken van dit geheugen. Hopen dat de prijzen nog wat verder zullen dalen na het uitkomen van de nieuwe AMDkaarten!
- De voeding was een lastige keuze: enige efficiëntie/zuinigheid is voor ons wel een kleine meerprijs waard, vandaar ons idee om voor de Seasonic G 450 Wt te kiezen. Denken jullie ten eerste dat dit afdoende wattage is? Zouden jullie andere adviezen hebben?
- 250Gb SSD + 1Gb HDD is voor ons beiden voldoende.
- Deze kast leek ons qua koelingsmogelijkheden prima, 10 euro extra voor de window ook wel als leuk extraatje. Mijn maat zal de kast in een grote kast hebben staan, dus in een soort "afgesloten" ruimte die aan de voorkant open is. Denken jullie dat dit extra maatregelen behoeft?
- 8Gb Ram geheugen op 1600 Mhz is wat ondersteund wordt, de extra waarde van 16Gb leek ons minimaal. Zou het nuttig kunnen zijn om toch 1866Mhz geheugen aan te schaffen, of zelfs nog sneller?
- Zijn de onderdelen goed compatibel met elkaar?
- Nog algemene tips omtrend het in elkaar zetten van de gehele kast? Ik ben niet super ervaren maar wel redelijk handig... Is het bijvoorbeeld nodig om de BIOS te updaten, zo ja, kan dat als alles reeds in elkaar zit en windows erop staat, of moet dit eerder? Zouden jullie een "antistatische armband" aanraden, of is dit onzin? (zouden latex wegwerphandschoenen niet een mooi alternatief zijn? haha!)
- We willen graag alle onderdelen bij 1 bedrijf/winkel kopen, en hebben Alternate danwel Azerty op het oog. Met alternate heb ik goede ervaringen en ik kan het daar afhalen (scheelt weer verzending). met azerty heb ik geen ervaring, maar het lijkt (na aftrek creditcardkosten) 60 euro goedkoper per PC. Wat zouden jullie aanraden?