Twee identieke nieuwe game PC's

Pagina: 1
Acties:

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Hoi allemaal!

In de week van 16 t/m 22 december wil ik samen met mijn beste maat voor ons beiden een nieuwe gaming PC in elkaar zetten.
Alhier de vragen uit het DAA-beleid:
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wij willen beide hoofdzakelijk gamen en we spelen een variëteit aan games. Edit: hoge settings zijn wel belangrijk, dus high danwel ultra. Verder zullen we beiden de PC voor vrij basic taken gebruiken.
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
We hadden beiden aanvankelijk een budget van ongeveer 1000 euro in gedachten, maar hier kan zeker ruim in gevariëerd worden. Als we er om een goede reden overheen komen is dat niet een groot probleem.
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nope. We hebben beide Logitech G500 muis en een logitech gaming keyboard. Tevens hebben we beide al een nieuw windows 8.1 licentie besteld (uiteraard legaal). Qua monitor zullen we allebei gamen op 1 monitor met een resolutie van 1920x1080. Ikzelf zal wel een kleinere monitor ernaast hebben staan, om bijvoorbeeld internet open te hebben naast mijn game, of voor mijn werk meerdere documenten verspreid over twee schermen te kunnen hebben.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder.
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja we hebben beide veel vertrouwen en goede ervaring met Intel en nvidia.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een beetje zuinige (vandaar de 80plus Gold voeding) en redelijk stille kast wordt op prijs gesteld, maar is niet mega cruciaal.

Dan hier de build die ik heb uitgekozen (het worden dus twee identieke kasten als het goed is):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,90€ 187,90
1MSI B85-G43€ 67,95€ 67,95
1MSI GeForce GTX 770 4GB GAMING€ 329,-€ 329,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,-€ 52,-
1Corsair Carbide 300R Windowed€ 72,-€ 72,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 148,77€ 148,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,52

Aanvullingen, opmerkingen, kritiek of zelfs complimenten zijn van harte welkom ;-)

Een aantal vragen/onzekerheden/opmerkingen:
  • De processor: mijns inziens zijn er geen voordelen om te kiezen voor de i7-4770, gezien hyperthreading weinig wordt ondersteund in gaming. Of denken jullie dat het systeem meer toekomstbestendig zal zijn met deze net wat nieuwere processor?
  • Het moederbord: zouden er voordelen zijn om bijvoorbeeld voor de MSI B85-G43 Gaming te kiezen?
  • De videokaart waren we het eigenlijk snel over eens. De voordelen van een GTX 780 (met dus nieuwere chipset) vonden we dusdanig minimaal dat we dit het prijsverschil niet waard vonden. Wellicht dat dit dus halverwege december, als we de kast gaan bestellen en bouwen, anders ligt, maar ik verwacht het niet. De 4Gb versie was ook een no-brainer, gezien toekomstige games meer gebruik zullen maken van dit geheugen. Hopen dat de prijzen nog wat verder zullen dalen na het uitkomen van de nieuwe AMDkaarten!
  • De voeding was een lastige keuze: enige efficiëntie/zuinigheid is voor ons wel een kleine meerprijs waard, vandaar ons idee om voor de Seasonic G 450 Wt te kiezen. Denken jullie ten eerste dat dit afdoende wattage is? Zouden jullie andere adviezen hebben?
  • 250Gb SSD + 1Gb HDD is voor ons beiden voldoende.
  • Deze kast leek ons qua koelingsmogelijkheden prima, 10 euro extra voor de window ook wel als leuk extraatje. Mijn maat zal de kast in een grote kast hebben staan, dus in een soort "afgesloten" ruimte die aan de voorkant open is. Denken jullie dat dit extra maatregelen behoeft?
  • 8Gb Ram geheugen op 1600 Mhz is wat ondersteund wordt, de extra waarde van 16Gb leek ons minimaal. Zou het nuttig kunnen zijn om toch 1866Mhz geheugen aan te schaffen, of zelfs nog sneller?
  • Zijn de onderdelen goed compatibel met elkaar?
  • Nog algemene tips omtrend het in elkaar zetten van de gehele kast? Ik ben niet super ervaren maar wel redelijk handig... Is het bijvoorbeeld nodig om de BIOS te updaten, zo ja, kan dat als alles reeds in elkaar zit en windows erop staat, of moet dit eerder? Zouden jullie een "antistatische armband" aanraden, of is dit onzin? (zouden latex wegwerphandschoenen niet een mooi alternatief zijn? haha!)
  • We willen graag alle onderdelen bij 1 bedrijf/winkel kopen, en hebben Alternate danwel Azerty op het oog. Met alternate heb ik goede ervaringen en ik kan het daar afhalen (scheelt weer verzending). met azerty heb ik geen ervaring, maar het lijkt (na aftrek creditcardkosten) 60 euro goedkoper per PC. Wat zouden jullie aanraden?
Ik wil jullie bij voorbaat danken voor jullie aandacht/tijd/tips/kritiek. Het wordt zeer gewaardeerd !!! Tegen de tijd dat het half december is, zal ik een update in deze thread plaatsen om eventueel wat laatste tips te krijgen. DANK!!!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De prijzen van het groene kamp zijn een week geleden al gedaald en zullen niet verder dalen gok ik. De GTX770 4GB is geld weggooien naar mijn mening, te kleine bus om die 4GB goed aan te sturen, de R9 280x is een stuk betere keus en is goedkoper.

De R9 290 is overigens maar iets duurder [moet 350 euro kosten] en is heel wat sneller dan de GTX770 en de 280x, eventueel is die intressant.

De voeding zal prima moeten zijn, net als het geheugen, sneller is niet nuttig.

Als SSD eventueel de wat goedkopere M500, heeft ook powersafecaps, dus wat betrouwbaarder.

Het grootste gemis vind ik nog wel een extra cpu koeler. De stock koelers zijn vrij slecht. De Gelid van rond de 25 euro is een erg goed ding voor zijn prijs.

People as things, that’s where it starts.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:40

TommieW

Numa numa.

Om te beginnen, even een complimentje voor je startpost! :D
Als ik jou was, zou ik de i5 nemen. Naar mijn idee kan je het geld wat je bespaart tegenover een i7 beter ergens anders in stoppen.
Vaak zijn er niet gigantische verschillen tussen gaming- en niet gamingmoederborden. Je zit met dit moederbord wel goed.
Goede videokaart. In mijn ervaring zijn de drivers van Nvidia beter dan die van AMD.
De voeding: ik denk dat dit wel voldoende is, maar om op veilig te spelen kan je misschien beter een voeding kopen met een wat hoger wattage. Dit zou nog wel eens te kort kunnnen schieten.
Je moet je niet gek staren op de hoeveelheid MHz van RAM. Het verschil tussen 1600MHz en 1866MHz ga je niet echt merken.
BIOS hoef je waarschijnlijk niet te updaten. Zo ver ik even snel heb kunnen zien wordt de CPU door iedere BIOS versie van dit bord ondersteund. Ik zelf heb bij het in elkaar zetten van mijn eerste build wel gebruik gemaakt van een anti-statisch polsbandje. Het is dicutabel hoeveel nut het heeft, maar je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
Qua winkel raad ik je aan om de reviews hier op Tweakers te lezen, en daar een conclusie uit te halen. ;) Je kan vaak goedkoper uitzijn als je je onderdelen van meerdere winkels haalt.

Succes!

Edit:
Ik raad je aan - zoals VasZaitsev ook zegt - om een andere cooler te nemen. Die stock dingen werken wel, maar niet altijd even koud en even stil.
Nog een vraag: Wil je gaan overclocken?

[ Voor 7% gewijzigd door TommieW op 05-11-2013 23:48 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 11:07
Ik zou zelf wachten op een r9 290 met een custom cooler (die in december wel verkrijgbaar zijn). Anders zou ik toch voor de gtx 780 gaan aangezien die maar 40 euro duurder is dan de gtx 770 die jullie nu hebben gekozen maar toch net 20% sneller is. Als jullie dat niet willen dan zou ik gewoon voor een 2GB versie gaan en 60 euro besparen.
Maar ik denk dat je de keuze van je videokaart sowieso pas op het laatste moment moet bekijken. Het gaat op het moment erg snel en er kunnen nog wat dingen veranderen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

2GB videokaarten zou ik niet meer aanraden als ik eerlijk ben, GTX780 ook niet zo heel snel omdat de R9 290 wat sneller is en goedkoper.

Dus, of de R9 280x of de R9 290.

Overigens maakt AMD prima kaarten en kan ik me niet herinneren of ze ooit echt slechte kaarten gemaakt hebben die veel uitvielen. Nvidia heeft dat wel gehad. Ook zijn de drivers van AMD flink verbeterd.

Verwijderd

Ziet er goed uit.
Ik zou toch overwegen om de R9 290 te nemen, zelfs al heb je goede ervaringen met Nvidia. Hier een mooie review, kijk wat naar de benchmarks en oordeel zelf of je Nvidia voorkeur opweegt tegen de prestaties van de 290 (en de gratis games die je erbij krijgt): http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/
Temperaturen en geluid zijn inderdaad nog een groot probleem. Je geeft aan de PC pas in december te kopen, kijk of er dan al aftermarket koelers beschikbaar zijn voor de R9 290. Zo niet, kun je beter de GTX 780 of 7970 (bij de 7970 krijg je never settle gold, bij de R9 280x krijg je silver) nemen, als je de voorkeur hebt geen opstartende straaljager naast je te hebben.
Die kast zou ik niet kopen, ziet er vreselijk uit met die fanmounts in de sidewindow. Neem dan tenminste de 300r zonder window.
Imo is de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black een beter alternatief, ook erg stil. De R4 heeft geluiddempende matten maar het hoorbare nut daarvan betwijfel ik.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Bij de GTX 770 krijg je nu ook twee games als je bij Alternate koopt* (AC: Black Flag en Splinter Cell: Blacklist) bij de GTX 780 zelfs 3 (zelfde twee + Batman: Arkham Origins).
http://www.geforce.co.uk/three-game-gtx-bundle

*Ook bij komplett en NoRRoD

Moest je toch voor een R9 290 of R9 290X gaan, heb je sowieso een zwaardere voeding nodig.
R9 290X: 282W tov GTX 780: 222W
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/25.html)

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-04 16:43
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1MSI B85M-E45€ 58,70€ 58,70
1Gigabyte GV-R929D5-4GD-B€ 365,-€ 365,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,44€ 51,44
1BitFenix Shadow€ 60,40€ 60,40
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 55,50€ 55,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 148,75€ 148,75
1Arctic Accelero Xtreme III€ 44,30€ 44,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.017,89

Er is een speciale koeler die je op de r9 290 kan zetten on het rijtje gezet zodat hij wat eler en stiller blijft.

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46
Freekje57 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:31:
Zouden jullie een "antistatische armband" aanraden, of is dit onzin? (zouden latex wegwerphandschoenen niet een mooi alternatief zijn? haha!)
Ja! Waarom zou je het niet gebruiken? "Omdat er theoretisch niets kan gebeuren?" maar wat als het nu wel gebeurd? Had je dan maar die 8 euro uitgegeven....

Ik wil niet zeggen dat er met zo'n bandje om niks kan gebeuren, want wil je het uiterste eruit halen en zo veilig mogelijk werken? Dan zijn er meer dingen die je in de gaten moet houden.

Om je het beste te verdedigen tegen statisiteit zou je eigenlijk ook een antistatische mat moeten neerleggen. Daar zet je dan je behuizing op. Monteer je voeding in de kast, terwijl je de schakelaar op 0 laat staan steek je de stekker in een GEAARD stopcontact (anders heeft het geen zin). Op dit moment is je kast geaard en is er geen potentiaal met het net. Als je nu je polsbandje aansluit op een niet geverfd deel van de kast dan valt onder hetzelfde potentiaal: De behuizing, jijzelf en het net. Nu is het hoogst onwaarschijnlijk dat je een statische lading overbrengt op je onderdelen. Als je met je componenten nog voorzichtig om wilt gaan kun je het beste stoffen handschoentjes aanschaffen. Nu zullen een hoop mensen zeggen dat dit overbodig is, maar ik vind dit slordig en onprofessioneel! Je pakt componenten beet die je een hoop geld hebben gekost, waarom zou je dan niet dat extra 10tje uitgeven om daar zorgvuldig mee om te gaan?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Freekje57 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:31:
Hoi allemaal!

• 8Gb Ram geheugen op 1600 Mhz is wat ondersteund wordt, de extra waarde van 16Gb leek ons minimaal. Zou het nuttig kunnen zijn om toch 1866Mhz geheugen aan te schaffen, of zelfs nog sneller?

- Het door jou gekozen geheugensetje draait bij mij al 5 maand stabiel op 2133Mhz... dus er is geen enkele reden om een duurder 1866Mhz setje te kopen want dit kan dat ook. Of je er echt iets van merkt is een andere vraag.

- Als GPU kan je nu even niet om de GPUs van AMD, voor dezelfde prijs krijg je veel meer met de 280/290. Imo zeker het overwegen waard. Als je wacht tot december zullen er voor de R290 ook versies met een 3th party cooler zijn zodat het grootste nadeel (luide koeler onder full load) tov Nvidia al wat minder is.

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46
Inrage schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:28:
[...]

- Het door jou gekozen geheugensetje draait bij mij al 5 maand stabiel op 2133Mhz... dus er is geen enkele reden om een duurder 1866Mhz setje te kopen want dit kan dat ook. Of je er echt iets van merkt is een andere vraag.

- Als GPU kan je nu even niet om de GPUs van AMD, voor dezelfde prijs krijg je veel meer met de 280/290. Imo zeker het overwegen waard. Als je wacht tot december zullen er voor de R290 ook versies met een 3th party cooler zijn zodat het grootste nadeel (luide koeler onder full load) tov Nvidia al wat minder is.
Snelheid van RAM word niet alleen bepaald door de Mhz maar ook door Latency. Een 1600Mhz (die momenteen de laagste latency hebben) draaien even snel als hogere setjes met een hogere cas. Uiteraard speelt er weer een factor bij als in wat je specifiek met de computer doet. Een setje hoger dan 1600mhz heeft daarom geen zin. Wat wel zin zou hebben is als je 1600mhz met een CL (latency) van 8 neemt en die naast een bijv. 2133mhz met een cl van 8 houdt (bestaan overigens 'nog' niet)

• Freekje57
Hoi allemaal, een update van onze huidige ideeën.

We hebben allereerst besloten toch de behuizing te vervangen van corsair carbide 300r naar een fractal design Define R4 pearl black.
Ook zullen we een aftermarket cooler op de processor plaatsen, toch wel een goed idee denken we zo. Met name voor het geluid, overclocken zullen we niet doen, zoals je ook op basis van onze processor en moederbordkeuze had kunnen vermoeden. :*) Zou deze koeler naast de ram passen op dit moederbord?

De grootste vraagtekens hebben we nog bij de videokaart. Zoals eerder al gezegd neigen we nog steeds met name naar een Nvidia kaart. Nu vragen we ons wel af waarop de bovenstaande reply gebaseerd is, dat een GTX 770 met 4Gb geheugen dit niet zou kunnen aansturen. Het is niet dat ik je niet geloof, integendeel, maar ik kan er zelf vrij weinig over vinden.

We zitten nu met name te kijken naar de GTX 780, alleen jammer dat die de afgelopen week zo'n 25-30 euro duurder is geworden...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,60€ 187,60
1MSI B85-G43€ 67,95€ 67,95
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 435,-€ 435,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,50€ 24,50
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,44

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De 780 is ook geen goed idee: R290 met Accelero is stiller, goedkoper en even snel.

De 770 kan die 4GB niet lekker "aansturen" omdat er maar een 256bits bus op zit. Dat bottleneckt behoorlijk als er veel geheugen nodig is. Die van AMD is op de 280x 50% groter, dus min of meer 50% sneller. Beetje het verschil tussen een 2 en een 3 baans snelweg. De 290 heeft zelfs een 512bits bus, dus een 4 baans snelweg.

AMD is nu simpelweg the way to go als je knal voor je knaak wil hebben. Nvidia is gewoon te duur voor wat ze bieden. Fanboys kopen het toch wel namelijk.

• Freekje57
Tsja, volgens de benchmarks doet de 780 het goed tov van de 290. Het stiller zijn hoor ik toch wat wisselende dingen over. Goedkoper issie zeker, maar dat betaal je inderdaad voor de naam en de bekende kwaliteit van de producten inclusief drivers. We weten het nog niet... Gelukkig hebben we nog een klein aantal weken om het systeem te finetunen en onze laatste keuzes te maken...

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:40

TommieW

Numa numa.

Qua drivers wil ik toch even opmerken dat naar mijn ervaring NVidia drivers beter zijn dan AMD drivers. In mijn PC heb ik een HD6870 zitten. Onder Windows zijn de drivers nog niet een regelrechte ramp, maar onder Linux zijn AMD drivers een ramp. (Ik kan nog een heel verhaal schrijven waarom, maar daar ben je nu waarschijnlijk niet echt in geïnteresseerd. :P)

Verder verschilt het ook erg per game of een AMD of Nvidia beter werkt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Onder linux is AMD niet geweldig, onder windows betwijfel ik of je verschil merkt.

ATI/AMD heeft voor mij een betere trackrecord naar Nvidia, wat weigerde iets te doen aan de slechte kwaliteit GPU's uit de 8000/9000/GTX200 serie... Het kostte jaren voordat ze überhaubt toegaven dat die gpu's slecht waren en zelfs toen wilden ze niks veranderen of niks vergoeden. Je betaalde honderden euro's voor een product wat je na 2 jaar kon weggooien. AMD heeft dat nog niet gehad.

Je betaald bij Nvidia echt niet voor de betere kwaliteit van gpu of driver, je betaald gewoon om een fanboy te zien. En dat weten ze, soort Apple-strategie: Als wij ons product duur maken, geloven mensen vanzelf dat wij goed zijn.

De 290 met accelero is goedkoper en stiller dan elke GTX780. Klaar. De enige manier om een GTX780 even stil te maken, is die ook een accelero geven. Ergo: ik snap niet waarom je nog een Nvidia koopt, tenzij je CUDA nodig hebt.

• Robbedem
Misschien G-sync? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Robbedem op 13-11-2013 10:11 ]

• Freekje57
Hoi allemaal,

Na enig beraad heb ik besloten dat het de volgende PC gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G43€ 89,70€ 89,70
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 429,-€ 429,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 96,90€ 96,90
1BitFenix Alchemy Connect 15x LED-Strip 30cm - blue€ 15,50€ 15,50
3Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,60€ 37,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.122,74

Zoals jullie zien heb ik toch besloten dat we ook wat gaan overclocken. Derhalve heb ik nog weer wat vragen:
  1. Welke processorkoeler raden jullie aan voor niet al te extreem overclockenvan bovenstaande processor? Ik heb aardig zitten zoeken, had uiteindelijk een coolermaster koeler gevonden, bleek die toch slechte recensies te hebben... nu weet ik het niet meer ;(
  2. De PC staat bijna dagelijks aan en geregeld meer dan 4h per dag. Welke voeding raden jullie aan, wat mij betreft slechts twee opties: Seasonic m12ii 520w of Seasonic G-serie 550w
  3. De blauwe ledstrip komt aan de binnenkant en aangesloten op een fancontroller, zodat ik via die fancontroller de leds kan schakelen en zo als ik wil een mooie blauwe gloed door de window van de kast zie komen >:) . Is dit haalbaar?
  4. Verder zal ik de 3 extra fans installeren zodat het toaal 5 is, waarvan er dan 3 input en 2 output zijn. Op die manier wil ik enige overdruk creeëren. Zal dit verstandig zijn?
Dank weer voor alle tips, de dag van de major upgrade van oude laptop naar gloedje-nieuwe desktop.

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-03 06:15
Freekje57 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:43:
Hoi allemaal,

Na enig beraad heb ik besloten dat het de volgende PC gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G43€ 89,70€ 89,70
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 96,90€ 96,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.122,74

Zoals jullie zien heb ik toch besloten dat we ook wat gaan overclocken. Derhalve heb ik nog weer wat vragen:
  1. Welke processorkoeler raden jullie aan voor niet al te extreem overclockenvan bovenstaande processor? Ik heb aardig zitten zoeken, had uiteindelijk een coolermaster koeler gevonden, bleek die toch slechte recensies te hebben... nu weet ik het niet meer ;(
  2. De PC staat bijna dagelijks aan en geregeld meer dan 4h per dag. Welke voeding raden jullie aan, wat mij betreft slechts twee opties: Seasonic m12ii 520w of Seasonic G-serie 550w
  3. De blauwe ledstrip komt aan de binnenkant en aangesloten op een fancontroller, zodat ik via die fancontroller de leds kan schakelen en zo als ik wil een mooie blauwe gloed door de window van de kast zie komen >:) . Is dit haalbaar?
  4. Verder zal ik de 3 extra fans installeren zodat het toaal 5 is, waarvan er dan 3 input en 2 output zijn. Op die manier wil ik enige overdruk creeëren. Zal dit verstandig zijn?
Dank weer voor alle tips, de dag van de major upgrade van oude laptop naar gloedje-nieuwe desktop.
Net systeem uiteindelijk geworden ;). Echt 'extreem' overclocken gaat hem niet worden met haswell aangezien deze vergeleken met sandy/ivy bridge significant warmer worden. Maar de beste resultaten zijn haalbaar met een pricewatch: NZXT Kraken X60 die s3nz hiervoor al aangaf. Deze koelt je CPU erg goed en het handige is dat het een closed-loop CPU waterkoeler is :).
Als je goedkoper uit wilt zijn/en of luchtkoeling wilt behouden is dit een alternatief: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Het zijn beide prima voedingen wat ook uit reviews blijkt maar als je echt naar kwaliteit verschil gaat kijken tussen beide voedingen (Dat in dit geval door velen wordt gezien als mierenneuken 2.0) is de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt beter. Niet alleen vanwege een gold gecertificeerde efficiëntie, maar de G550 heeft een betere spanningsregeling en de ripple van deze voeding is kleiner. Dit bedraagt zo'n 36 mVtt, waarbij het bij de M12ii zo 58,6 mVtt is. Ga je het verschil merken? Nee. Zijn deze beide voordelen die 20E waard? Je eigen keuze.

Hier zie je de strips die in je lijst staan: YouTube: BitFenix Alchemy Connect LED Strips Review

De extra fans zullen de airflow verbeteren, als je deze maar goed monteert.

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-03 18:39
tja, met gamen ga je CPU eigenlijk alleen merken als je een game laadt en dan moet je de stopwatch er bij hebben, ik zou zeggen: i5 4440... doelloos geld zo, ga dan naar een i7...

• Robbedem
Voor games zoals Total War en Civilization in een snelle CPU toch handig hoor. Dan duurt het minder lang voor je terug aan de beurt bent. ;)

Als reactie op de setup:
Als je een enkele GPU gebruikt, is bij die kast één extra intake fan zeker genoeg.

Voor CPU koeler zit je het beste prijs/kwaliteit tussen de 20 en 40€.
voor overklokken kan je momenteel best kiezen uit: Scythe Mugen 4 PCGH Edition, Thermalright HR-02 Macho Rev. A of Thermalright True Spirit 140.

Wil je al wat meer gaan overklokken, kom je bij een volgende klasse koelers:
Noctua NH-U14S, Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition

Daarna heb je de prefab waterkoelers (die kunnen wel niet zo stil als de luchtkoelers):
Corsair Hydro H100i (240 mm radiator)
Corsair Hydro H110 (280 mm radiator)
NZXT Kraken X60 (280 mm radiator)

En tot slot heb je de custom waterkoeling (hier kan je de GPU ook op aansluiten):
pomp + reservoir + radiator(en) + fans + waterblok (CPU, eventueel ook GPU) + tubes + vloeistof*
*Er wordt geen gewoon water gebruikt omdat dit kortsluiting kan veroorzaken als er een lek is
(verder ken ik er eigenlijk ook niets van ;) )

[ Voor 86% gewijzigd door Robbedem op 28-11-2013 02:36 ]

• Freekje57
In tegenstelling tot het originele plan zal ik één computer bouwen. De PC van mijn maat is gesneuveld (elke 5 minuten BSOD), waarschijnlijk door defecte HDD danwel RAM. Dit heeft ertoe geleid dat hij zijn oude PC geupgrade heeft en geen nieuwe meer zal aanschaffen.

Verder heb ik mijn vorige setup nog wat aangepast naar aanleiding van nieuwe wensen en tips van hier:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G43€ 91,50€ 91,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 98,-€ 98,-
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 34,26€ 34,26
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,59

Ik heb toch besloten de optie voor overclocken in de toekomst open te houden. Enerzijds omdat ik het leuk vind daar eens mee te experimenteren, anderzijds om in toekomst wat meer prestatie te kunnen unlocken. Bovendien scheelt het niet heel veel en kan ik het makkelijk betalen. Daarom ook de hierboven geadviseerde thermalright koeler, lijkt me inderdaad een goede optie: lekker stil en genoeg airflow.

Qua moederbord zal ik misschien voor de gaming versie gaan, aangezien die een betere sound-codec aan boord heeft, verdere lijken de gaming en non-gaming vrij identiek...

Qua videokaart ga ik toch echt voor een gtx 780. Het enige probleem is dat hij momenteel zeer slecht leverbaar is. In principe kan ik toch ook de niet overclockte versie kopen en dan zelf wat hoger clocken middels de afterburner software? Nooit gedaan maar moet toch niet te moeilijk zijn? Nadeel is dat die versie ook moeizaam te krijgen is, en ook niet in de pricewatch staat. (Bij alternate te koop, maar dan niet met de games bundle die de rest wel heeft...)

Over kast met tweaks en SDD en HDD is eigenlijk geen twijfel meer. Wel nog een vraag: het deurtje van de fractal kast kan je gewoon gesloten houden toch? Ik neem niet aan dat de airflow dan belemmerd wordt?

Wel heb ik enige twijfel over het ram: gezien de open kast lijkt me het knalgeel niet heel mooi, dus wellicht zoek ik nog andere 1600mhz 2x4 ramchips.

Bij voorbaat dank voor jullie laatste aanvullingen. Het is dan bijna zover dat ik weer fatsoenlijk kan gamen, ik kan niet wachten!
(Ik draai diablo 3 nauwelijks, path of exile op laagste settings, meeste andere games ook laagste settings...)

• Robbedem
Je kan de deur van de fractal design zonder problemen sluiten. Op de foto kan je zien dat er gaten zijn aangebracht om lucht binnen te laten.

De Gigabyte GV-N780OC-3GD is wel goed verkrijgbaar.
Als de kaart rood-zwart moet zijn is dit een goede: Asus GTX780-DC2OC-3GD5

Als je rood geheugen wilt: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL of GeIL Evo Potenza GPB38GB1600C9DC (ik weet wel niet zeker of dat gaat passen met de Thermalright Macho koeler)
Dit zal zeker wel passen: Kingston HyperX KHX16C9B1RK2/8X

[ Voor 8% gewijzigd door Robbedem op 03-12-2013 12:46 ]

Verwijderd

Welke games ga je overigens draaien en heb je al benchmarks gezocht voor deze specifieke games? Ik vind dat je namelijk nogal fors investeert in je GPU terwijl je feitelijk op een lage resolutie gamet. Imo is het veel zinvoller om nu een midrange kaart te kopen en deze over 2 jaar te vervangen door een nieuw midrange model (totale uitgaven zijn dan hetzelfde als wat je nu in gedachten hebt). Hierdoor heb je nu een prima opstelling die alles op max draait en over 2 jaar wederom een prima opstelling die dan weer alles op max draait. Over 2 jaar zijn de nieuwe midrange kaarten zeer waarschijnlijk beter dan een high-end kaart van nu.

• Freekje57
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:47:
Welke games ga je overigens draaien ...
Ik speel met name veel action RPG's: diablo 3, path of exile, torchlight 2. Maar daarnaast ook een veelvoud aan andere games, en ik zal bijvoorbeeld ook GTA V uitgebreid gaan spelen zodra die uitkomt voor de PC. Verder wil ik skyrim gaan proberen aangezien ik die voorheen niet kon draaien, en zal ik Borderlands 2 waarschijnlijk langdurig spelen met die maat van me.

Ik heb met name gekozen voor de gtx 780 omdat die 3 Gb bezit. Eerst had ik de gtx 770 4gb op het oog, maar hoorde van meerdere kanten dat die 4gb helemaal niet ten volste benut kan worden op die kaart. Ik heb dus wel tijdje getwijfeld, maar toch besloten om voor de 780 te gaan. Het scheelt zo'n 150 euro, maar dan hoef ik over twee jaar nog niet te investeren in een nieuwe kaart (zal dan voor lief nemen niet meer alles op ultra of high te kunnen spelen).

Ik realiseer me goed dat nu een 770 2gb en over twee jaar een nieuwe kaart ook een goede optie is, heb dit ook meerdere malen door m'n hoofd laten spelen afgelopen weken, maar uiteindelijk toch gekozen voor deze strategie. Denk dat het deels ook kwestie van "smaak" is, en ik voel me bij deze keuze beter dan bij nu wat minder kopen en over twee jaar nogmaals verdiepen en midrange kopen.

Bovendien zijn mijn toekomst perspectieven dusdanig dat ik over paar jaar waarschijnlijk niet meer zoveel tijd heb om te gamen, dus wil nu gewoon high-end nu ik dat nog wel doe.

Uitgebreide beredenering, ik weet het, maar dat geeft het dilemma weer dat ik zelf al heb doorgemaakt :*)

Verwijderd

Freekje57 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:08:

Bovendien zijn mijn toekomst perspectieven dusdanig dat ik over paar jaar waarschijnlijk niet meer zoveel tijd heb om te gamen, dus wil nu gewoon high-end nu ik dat nog wel doe.
Voor zover ik weet heeft een grote sloot geheugen met name zin bij hoge resoluties; iets waarvan bij jou zeker geen sprake is. Ik zie dan ook helemaal geen reden om nu top of the bill te betalen (je hebt er nu geen voordeel van). Daar staat tegenover dat je over een paar jaar tijd waarschijnlijk helemaal niks meer geeft om grafisch geweld... Nog meer redenen om nu verstandig te investeren.

• Freekje57
Ja ik had deze reactie eigenlijk al verwacht. Heb inderdaad in de Benchmarks gezien dat de 780 slechts ongeveer 5 fps meer haalt dan de 770 in de huidige games.

Maar als ik dan de verwachting bekijk dat games steeds meer en meer nut zullen hebben van 3gb videogeheugen ipv 2, en daar de 384bit ipv de 256bit nog bij optel, plus mijn bovenstaande redenatie, was ik toch tot de conclusie gekomen dat ik voor de wat duurdere 780 ga. Daarbij ben ik een bevoorrecht persoon, en merk ik niets van de 150 euro meer. (Lees: ik werk er hard voor)

Daarentegen ben ik wel tegen geld over de balk smijten, dus jou post heeft me wederom aan het denken gezet (dacht er juist uit te zijn! grrrrrrr, haha) Ik zal de komende dagen nog eens goed peinzen of het toch niet de 770 2gb 256 bit wordt, kan ik ook de eventuele reacties van andere afwachten.

Aanvulling: Ik heb er nog eens wat benchmarks op nageslagen. Voor diablo 3 zal het geen fluit uitmaken, beide rond de 200 fps (alsof je daar nog verschil merkt tussen 10 fps...) Als je daarentegen naar bijvoorbeeld Splinter Cell Blacklist kijkt op maximale setting bij 1920x1080, dan scoort de 780 64,2 fps, de 770 53,6. De 780 doet het dus bijna 20% beter in de nieuwere games. Daarentegen betaal je ongeveer 60% meer.
Conclusie: ik ben er nog niet uit... >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Freekje57 op 03-12-2013 14:09 ]

Verwijderd

Vergeet alle technische blabla. Die technische details resulteren in fps. Kortom, de enige manier om ter beoordelen of een aankoop zinnig is, is door te kijken naar de benchmarks per game. Of 53 fps te laag is voor jou weet ik niet. Als je dat vindt, dan moet je gewoon meer geld uitgeven.

Ter achtergrond: ook ik kan dergelijke bedragen makkelijk ophoesten, maar ik merk dat ik tegenwoordig wat zakelijker kijk naar dergelijke uitgaven dan vroeger. Ik kan makkelijk een 780 kopen, maar als een 760Ti doet wat ik wil, waarom zou ik?

• Robbedem
Als je Skyrim met 2K textures, ENB mod, ugridstoload = 7 en dergelijke wilt spelen heb je wel profijt van de GTX 780 tov van een 770 hoor (ik zit zelf al bijna tegen de limiet van 2GB ram en ik gebruik maximaal 1K textures en minder waar mogelijk). Als je daarentegen gewoon standaard gaat spelen is een GTX 760 al ruim voldoende.

• Freekje57
Ok, de kast, fans en ledstrip zijn besteld bij azerty.
De voeding is gereserveerd en zal ik bij paradigit ophalen.
De SSD is momenteel bij mycom het goedkoopst, dus die zal ik van de week ook daar ophalen.

De overige componenten zal ik bij Alternate reserveren en afhalen. (mijn ouders wonen daar vlakbij)
Ik denk nog echter even over welk moederbord en videokaart ik neem.

Edit: hmmm, zojuist deze ramchips gevonden: YouTube: Crucial Ballistix Tactical Tracer Review
Crucial tactical tracers 1600 mhz 2x4Gb voor 89 euro bij alternate, ik ga overwegen wat extra geld uit te geven voor de coole lichteffecten >:) Iemand ervaring met dit geheugen?

[ Voor 30% gewijzigd door Freekje57 op 04-12-2013 04:37 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:44
De 1866MHz tracers zijn goedkoper: http://www.alternate.nl/C...uct/1092311/?tk=7&lk=9334
Heb ze zelf ook, alleen zit nog niet in de pc.

• Freekje57
Ja, maar dat is de rood-groen versie volgens mij, of maakt dat niet uit en kunnen ze ook blauw? Want er zijn verschillende sets van verschillende prijzen... Kzal dit zo nog eens even uitzoeken...

• Freekje57
Op de Crucial site vind ik het volgende:
These modules are available in either orange/blue and red/green colour combinations.
Bij alternate hebben ze inderdaad een 2x een setje 1866 2x4gb. De goedkopere (74,90) staat als volgt op de website: Crucial 8 GB DDR3-1866 Kit, geheugen (BLT2CP4G3D1869DT2TXO, Ballistix)

Als ik op de website van crucial kijk, zou dit inderdaad de oranje-blauwe zijn die ik wil hebben, en de duurdere zou de rood-groene versie moeten zijn. Echter alternate post een plaatje erbij van de rood-groene versie.

Ik ga er maar even vanuit dat het serienummer klopt met wat ze verkopen, en het plaatje fout is, dus zal inderdaad dit setje bestellen, thanks!

• Freekje57
De volgende pc heb ik zojuist besteld (verschillende onderdelen bij verschillende bedrijven). Misschien hier en daar wel erg potent, maar al met al een redelijk uitgebalanceerd systeem met enige toekomstbestendigeid (voor zover dat uberhaupt mogelijk is...)

Ik zal bij het bouwen foto's en ervaringen posten! (Niet hier maar in het complete systemen subforum.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,90€ 192,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 128,87€ 128,87
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 458,55€ 458,55
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 98,-€ 98,-
1LG E2251VQ-BN Zwart€ 139,-€ 139,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 83,30€ 83,30
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 34,26€ 34,26
1Logitech Gaming Keyboard G105€ 59,95€ 59,95