Installeren GPU drivers zonder onboard GPU

Pagina: 1
Acties:

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-12-2025

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik verkoop komende zaterdag mijn huidige PC en haal vervolgens een nieuwe.

Nu zit ik met het volgende:

Ik haal een Intel i5-3350P processor welke niet voorzien is van onboard graphics. Ik heb een volledige systeem image gemaakt omdat ik graag alles zo terug wil plaatsen zoals het nu is. Nu kan dat natuurlijk niet 100% goed gaan gezien de verschillen in hardware en dus ook verschillende drivers.

Hoe ga ik dan de juiste drivers van de GPU installeren als ik geen beeld heb via onboard? }:O

Hopelijk is hier een (simpele) oplossing voor :)

Tetten.

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Topic mag gesloten worden, sorry. Heb voor iets meer een CPU gekozen welke wel een onboard GPU heeft.

Mocht iemand mijn vraag alsnog kunnen beantwoorden mag hij wel openblijven zodat anderen wellicht nog iets hebben aan dit topic :)

Tetten.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
pnputil

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Een andere vraag is in mij opgekomen:

Ik wil dus een complete image van mijn huidige PC overplaatsen naar mijn nieuwe. Uiteraard krijg ik dan driver problemen gezien er drivers op de image staan die van mijn oude hardware is. Zal dit niet direct een probleem vormen? Ik heb de benodigde nieuwe drivers al opgeslagen op een externe HDD :)

Tetten.

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik ben zo vaak blauwe schermen/on-start-bare pc's tegen gekomen dat ik vanaf nu gewoon er vanuit ga windows opnieuw te moeten installeren bij een verandering van moederbord.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:17
Een videokaart geeft video output op een beperkte resolutie zonder drivers. Je kan dus perfect booten en dan pas drivers installeren.
Met een image kan je dus voor het maken van de image de oude drivers uninstallen, dan image maken en de driverloze image installeren op je nieuwe setup.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Malantur schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:24:
Een videokaart geeft video output op een beperkte resolutie zonder drivers. Je kan dus perfect booten en dan pas drivers installeren.
Met een image kan je dus voor het maken van de image de oude drivers uninstallen, dan image maken en de driverloze image installeren op je nieuwe setup.
Kijk, dat is een slimme oplossing :) Bedankt, zo had ik het nog niet bekeken hehe :P

Ben ik dan wel verzekerd van geen blauwe schermen etc als ik het zo aanpak?

[ Voor 7% gewijzigd door Axon op 06-11-2013 15:29 ]

Tetten.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Axon schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:19:

Uiteraard krijg ik dan driver problemen gezien er drivers op de image staan die van mijn oude hardware is. Zal dit niet direct een probleem vormen? Ik heb de benodigde nieuwe drivers al opgeslagen op een externe HDD :)
Is totaal afhankelijk van je nieuwe hardware. De ene keer zal windows gewoon opstarten terwijl bij een ander systeem je direct een blaauw scherm krijgt.

Je hardeschijf zit aan een controller die ook drivers nodig heeft. Als je huidige image niet de driver heeft van je nieuwe controller bestaat dus de kans dat de controller niet werkt en je pc dus niet opstart. En dat geld eigenlijk voor alle hardware waar een driver voor nodig is.

Mijn ervaring is dat een migratie naar dezelfde chipsets over het algemeen geen grote problemen oplevert. Maar als je bv switch van een Intel naar AMD chipset is de kans groot dat je een verse installatie zal moet doen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Trommelrem
Axon schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:19:

Ik wil dus een complete image van mijn huidige PC overplaatsen naar mijn nieuwe. Uiteraard krijg ik dan driver problemen gezien er drivers op de image staan die van mijn oude hardware is. Zal dit niet direct een probleem vormen? Ik heb de benodigde nieuwe drivers al opgeslagen op een externe HDD :)
Vanaf Windows Vista werkt dat gewoon, maar het kan zijn dat je achteraf nog wat boot critical drivers moet installeren. Vanaf Windows 7 kan dat offline met dism vanuit WinPE.

Als je een complete installatie wil overzetten, en je wil niet al te veel moeite doen, kun je ook je image bootable maken voor USB drives. Vanaf Windows 7 is hier een officiele methode voor: Microsoft. Dan boot je je image gewoon via usb op het nieuwe systeem, zodat de boot critical drivers op de normale wijze kunnen worden geinstalleerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 06-11-2013 15:39 ]

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
ChojinZ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:32:
[...]

Mijn ervaring is dat een migratie naar dezelfde chipsets over het algemeen geen grote problemen oplevert. Maar als je bv switch van een Intel naar AMD chipset is de kans groot dat je een verse installatie zal moet doen.
Dit is dus het probleem, ik stap over van AMD naar Intel :'(

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Tetten.

• Trommelrem
Axon schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:43:
[...]

Dit is dus het probleem, ik stap over van AMD naar Intel :'(

Bedankt voor de reacties allemaal :)
Is geen probleem. Sinds Vista gaat dit altijd goed, mits de hardware maar goed is.
Er bestaan immers ook geen verschillende DVD's voor AMD of Intel.

Mini-Setup van Windows XP en eerder kon hier niet heel goed mee om gaan, waardoor je achteraf iets handmatig moest wijzigen om het goed te krijgen. Het had te maken met de IntelPPM service die dan conflicten gaf op AMD systemen.

Wil je 100% zeker zijn dat het goed gaat, voer dan Sysprep uit voordat je je systeem over plaatst.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 06-11-2013 15:52 ]

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:50:
[...]

Is geen probleem. Sinds Vista gaat dit altijd goed, mits de hardware maar goed is.

Mini-Setup van Windows XP en eerder kon hier niet heel goed mee om gaan, waardoor je achteraf iets handmatig moest wijzigen om het goed te krijgen. Het had te maken met de IntelPPM service die dan conflicten gaf op AMD systemen.

Wil je 100% zeker zijn dat het goed gaat, voer dan Sysprep uit voordat je je systeem over plaatst.
Bedankt! Ik ga het gewoon proberen dan :) Mocht het niet werken voer ik alsnog een schone installatie van Windows uit. De belangrijkste programma's sla ik dan apart op.

Tetten.

• ChojinZ
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:50:
[...]

Waarschijnlijk heb je niet goed gelezen maar het betreft hier een bestaande installatie (image) die overgezet gaat worden op totaal nieuwe hardware. Dit gaat, ook sinds vista, regelmatig fout....

Het gaat dus niet om een installatie DVD. De installatie DVD maakt inderdaad geen onderscheid tussen AMD of Intel.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Trommelrem
Jazeker, een bestaande installatie. IntelPPM wil dan weleens problemen als je van processormerk switcht. Dat kun je oplossen door zelf IntelPPM te disablen voor of na de migratie.

De BSOD's kun je the fast way oplossen door eenmalig van USB te booten. Sinds Windows 7 wordt dit door Microsoft ondersteund. Een andere manier is dism.

[ Voor 43% gewijzigd door Trommelrem op 06-11-2013 17:10 ]

• ChojinZ
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:10:
Jazeker, een bestaande installatie. IntelPPM wil dan weleens problemen als je van processormerk switcht. Dat kun je oplossen door zelf IntelPPM te disablen voor of na de migratie.

De BSOD's kun je the fast way oplossen door eenmalig van USB te booten. Sinds Windows 7 wordt dit door Microsoft ondersteund. Een andere manier is dism.
Maar, als je boot met USB stick en vervolgens in windows zit, hoe zit het dan met de overige drivers? Een verkeerde geluidskaart- of memory controller driver kan de boel ook op "blaauw" laten springen.

Wanneer de hardware veranderd is en de drivers dus niet kloppen, kunnen er hele vreemde dingen gebeuren. Ook als je volledig opgestart bent. Als je pech hebt klapt het systeem direct en krijg je niet de mogelijkheid om de drivers te deinstalleren en up te daten met nieuwe drivers.
Althans... das mijn ervaring. Ben wel benieuwd hoe een medetweaker dit oplost. :)

• Trommelrem
ChojinZ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:34:
[...]

Maar, als je boot met USB stick en vervolgens in windows zit, hoe zit het dan met de overige drivers? Een verkeerde geluidskaart- of memory controller driver kan de boel ook op "blaauw" laten springen.
pnputil
Wanneer de hardware veranderd is en de drivers dus niet kloppen, kunnen er hele vreemde dingen gebeuren. Ook als je volledig opgestart bent. Als je pech hebt klapt het systeem direct en krijg je niet de mogelijkheid om de drivers te deinstalleren en up te daten met nieuwe drivers.
Althans... das mijn ervaring. Ben wel benieuwd hoe een medetweaker dit oplost. :)
set_devmgr_show_nonpresent_devices=1

• ChojinZ
Trommelrem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 19:17:
[...]

pnputil

[...]

set_devmgr_show_nonpresent_devices=1
tx! duidelijk!
:)

Vraag me alleen af of pnputil heel veel tijds efficienter is dan een verse install. Je zal flink wat drivers moeten zoeken en vervolgens via de commandline moeten toevoegen. Ook de drivers die windows standaard voor je installeert (bv usbcontrollers, bleutooth modules, etc).
Of zie ik dat verkeerd?

• Axon

Axon

Dikke tetten

Topicstarter
Ik ben er al achter gekomen dat een schone installatie het handigste voor mij zal zijn! :)

Het programma waar het om draaide heet Fruity Loops, een muziek produceer programma. Hier heb ik verschillende plugins en projecten in staan die moeilijk te back uppen zijn. Ik heb de installs hiervan ook niet meer, maar heb de nodige downloads vandaag al gevonden :)

Bedankt voor alle input allemaal! Hopelijk heeft iemand anders met een gelijkwaardige situatie hier wat aan!

Tetten.

• Trommelrem
ChojinZ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:21:
[...]

tx! duidelijk!
:)

Vraag me alleen af of pnputil heel veel tijds efficienter is dan een verse install. Je zal flink wat drivers moeten zoeken en vervolgens via de commandline moeten toevoegen. Ook de drivers die windows standaard voor je installeert (bv usbcontrollers, bleutooth modules, etc).
Of zie ik dat verkeerd?
Offline kun je het allemaal in één keer doen:
code:
1
dism /image:D:\ /add-driver /driver:. /recurse

Daarmee pak je meteen een hele folder en subtree en die voeg je toe aan de DriverStore.
Pagina: 1