DDR3L vs. DDR3. Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 07:04
Beste mede tweakers,

Over een paar dagen wil ik eindelijk een Intel Nuc aan gaan schaffen. Dit gaat een vierde generatie worden met DDR3L support. Nu ben ik hier niet geheel mee bekend dus heb ik een klein vraagje want een duidelijk antwoord kan ik nergens vinden.

Is het namelijk mogelijk om normale DDR3 SODIMM modules in een DDR3L slot te gebruiken en is dit verstandig? Is dit mogelijk dan wil ik namelijk voor 16gb gaan en is dit niet mogelijk dan zal ik genoegen moeten nemen met 8gb gezien het behoorlijke prijsverschil.

Wat is verstandigste om in dit geval te doen? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt

Mvg,

Geert Embregts

EDIT: Ik heb mij vergist. Het prijsverschil is eigenlijk niet noemenswaardig. Het ging slechts over een foute prijsvermelding van een winkel. Ik ga voor 8gb DDR3L wat overigens ook meer dan genoeg moet zijn voor een HTPC volgens mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerder op 05-11-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat hangt er vanaf wat je belangrijk vindt. Prestatieverschil zal er niet zijn tussen DDR3 en DDR3L met dezelfde snelheden en timings. Het stroomverbruik ligt vooral onder load tot een aantal Watt lager, maar in idle is het verschil een stuk minder groot.

Als je het puur economisch bekijkt zal je de extra investering wellicht niet terugverdienen met je energierekening. Het kan echter zijn dat je andere redenen hebt om voor een zo laag mogelijk verbruik te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-11-2013 20:53 ]