Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 22:28
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem. Dacht eerst dat mijn laptop niet krachtig genoeg was maar dat is toch echt het probleem niet volgensmij. Ik moet met gemak 1080p youtube kunnen afspelen??

Het probleem is als ik op mijn vaio pro een game speel dan klokt mijn processor terug naar 0,5-0,6Ghz volgens het taakbeheer scherm, als ik echter het spel afsluit schiet hij weer naar 1,6-1,7Ghz.
Dit gebeurt ook bij het bekijken van youtube 1080p videos. Kan ze gewoon niet vloeiend afspelen zonder dat hij gaat haperen. Wanneer ik de video pauzeer schiet clockspeed omhoog...
Als ik hem na het pauzeren hervat gaat het nog 2 á 3 seconden vloeiend voordat hij weer terug schiet en dus mijn pc gaat haperen.
Intel turbo boost moniter zegt ook wanneer ik de game afspeel of youtube video dat de processor terug schiet naar de energie besparings modus.

Wie kan mij helpen ?

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Had je deze nog gelezen? Zijn verder al je drivers up-to-date (ook bijv. met VAIO-update even checken).

Heb je trouwens zelf W8 geïnstalleerd - of nog de versie van de fabriek af. Je zou ook nog een recovery naar de Sony image/installatie kunnen doen. Al is het alleen maar om het een en ander uit te kunnen sluiten.

Is er nog verschil in het CPU gedrag met of zonder netadapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28

Nemesizz

Untouchable

Kun je ook zien hoe warm je CPU dan word? (programmatje voor nodig, HWMonitor, Realtemp of iets dergelijks). Als de CPU (of GPU) te warm word dan willen ze nog wel eens terug klokken naar een lagere snelheid.

Wat je overigens ook wel eens ziet bij (metname) laptops is dat het energiebeheer schema van Windows in conflict komt met het energiebeheer programma van de fabrikant (dit geval Sony dan, maar je ziet het soms ook bij andere merken). Gevolg is dan dat beide energiebeheer schema's elkaar tegenwerken en je hardware (metname CPU en GPU hebben er last van) steeds in energiebespaar modus gaat.

Kijk of je een energiebeheer van Sony of iets dergelijks kan vinden en kijk of je daar het een en ander kan instellen (of geheel uitschakelen, zodat Windows zelf het energiebeheer in de hand heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
Nemesizz schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:30:
Kun je ook zien hoe warm je CPU dan word? (programmatje voor nodig, HWMonitor, Realtemp of iets dergelijks). Als de CPU (of GPU) te warm word dan willen ze nog wel eens terug klokken naar een lagere snelheid.

Wat je overigens ook wel eens ziet bij (metname) laptops is dat het energiebeheer schema van Windows in conflict komt met het energiebeheer programma van de fabrikant (dit geval Sony dan, maar je ziet het soms ook bij andere merken). Gevolg is dan dat beide energiebeheer schema's elkaar tegenwerken en je hardware (metname CPU en GPU hebben er last van) steeds in energiebespaar modus gaat.

Kijk of je een energiebeheer van Sony of iets dergelijks kan vinden en kijk of je daar het een en ander kan instellen (of geheel uitschakelen, zodat Windows zelf het energiebeheer in de hand heeft).
Temperatuur van de Cpu schommelt ergens tussen de 50-60 graden. Heb de Vaio control centre verwijderd van de laptop dit resulteert in een kleine verbetering in 1080p youtube video. Deze wordt nu beter afgespeeld nog steeds maar max 29 fps. Games gaan nog steeds haperig. Als makkelijk te testen voorbeeld het spel runescape als test. Ik haal hier op high setting 6-14 fps en op low setting 10-16..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
Hier een plaatje. Cpu fan staat op uitvoerig dit helpt een heel stuk dan als hij op stil staat. Maar het geluid wat hij nu produceert is abnormaal volgensmij.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/a40k1tfwiga.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28

Nemesizz

Untouchable

Hoe staat je Windows energiebeheer qua settings? (confirguratiescherm > hardware en geluid > energie beheer). Als die op energiebesparend staat probeer dan eens 'hoge prestaties' te kiezen of handmatig de dingen in te stellen (geadvanceerde instellingen).

En werk je op de accu of hangt de laptop aan de netadapter?
Als die op de accu werkt is de kans groot (althans, groter) dat er dingen op een lager pitje gaan draaien om energie te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jourit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 22:38
Bij mijn vaio pro was de Fan bij instelling op standaard continu aan het koelen. Ik heb toen samen met de meneer van de sony helpdesk een testje uitgevoerd mbt de warme ontwikkling. Uiteindelijk geconcludeerd dat mijn Fan waarschijnlijk niet goed gemonteerd zat en ik heb hem teruggestuurd en hoop deze week een nieuwe te krijgen. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn en bij een tempratuur van 65-70 graden klopt het inderdaad dat de CPU minder power gaat leveren.

Ik hoop voor je dat het iets anders is maar het lijkt verdacht veel op wat ik had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Vaio's zijn sowieso frituurpannen met een processor ingebouwd. Hier twee vaio's gehad en beide oververhit geraakt met permanente schade...

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daburndo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 19:41
Heb hier ook last van...
Wanneer ik video's afspeel op 1080p begint hij na een paar seconden te haperen, en schiet het cpu gebruik omlaag.

Ook met de instellingen van Sony en Windows op maximale prestaties.

Ik heb overigens ook een Vaio pro 13 (i5 8gb)

[ Voor 10% gewijzigd door Daburndo op 07-11-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
Nemesizz schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:35:
Hoe staat je Windows energiebeheer qua settings? (confirguratiescherm > hardware en geluid > energie beheer). Als die op energiebesparend staat probeer dan eens 'hoge prestaties' te kiezen of handmatig de dingen in te stellen (geadvanceerde instellingen).

En werk je op de accu of hangt de laptop aan de netadapter?
Als die op de accu werkt is de kans groot (althans, groter) dat er dingen op een lager pitje gaan draaien om energie te besparen.
Laptop staat op het netstroom. Energiebeheer staat op gebalanceerd, geeft nauwelijks verschil als ik hem op prestaties zet. Het enige waardoor de cpu iets beter gaat lopen is door in het vaio control center de fan van ''stil' af te halen. Als ik de fan op standaard zet dan maakt de het toch een ******* herrie, laat staan op uitvoerig dan blaast hij temet mijn bureau weg.
Jourit schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:39:
Bij mijn vaio pro was de Fan bij instelling op standaard continu aan het koelen. Ik heb toen samen met de meneer van de sony helpdesk een testje uitgevoerd mbt de warme ontwikkling. Uiteindelijk geconcludeerd dat mijn Fan waarschijnlijk niet goed gemonteerd zat en ik heb hem teruggestuurd en hoop deze week een nieuwe te krijgen. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn en bij een tempratuur van 65-70 graden klopt het inderdaad dat de CPU minder power gaat leveren.

Ik hoop voor je dat het iets anders is maar het lijkt verdacht veel op wat ik had!
Ik zal waarschijnlijk hetzelfde probleem als jou hebben denk. Hoe reageerde jouw fan direct na het opstarten? Mijne is bij het opstarten gewoon normaal, maar als ik ook maar een beetje intensief programmatje opstart begint de fan al te blazen.
Voorbeeld: Youtube video op 360p en tweakers tablad open in chrome voor de rest niks dan gaat me fan al aan om te koelen continu. Is dit normaal? (Fan op standaard in vaio control center)

[ Voor 4% gewijzigd door Ouwehandje op 07-11-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jourit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 22:38
Ouwehandje schreef op donderdag 07 november 2013 @ 22:55:

Ik zal waarschijnlijk hetzelfde probleem als jou hebben denk. Hoe reageerde jouw fan direct na het opstarten? Mijne is bij het opstarten gewoon normaal, maar als ik ook maar een beetje intensief programmatje opstart begint de fan al te blazen.
Voorbeeld: Youtube video op 360p en tweakers tablad open in chrome voor de rest niks dan gaat me fan al aan om te koelen continu. Is dit normaal? (Fan op standaard in vaio control center)
Bij mij inderdaad zodra ik een klein beetje van de laptop vroeg begon de fan te blazen. Als je hem net zoals mij niet zelf wil open maken kan je het beste denk ik sony support bellen die handelen het dan naar mijn mening erg netjes af.(vergeet niet te vragen om een compensatie) Al begrijp ik dat je niet zit te wachten om hem terug te sturen/te laten repareren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jourit op 08-11-2013 11:43 ]

Pagina: 1