WD Green 3TB

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:34
Beste,

Het is weer zover, mijn tweede WD Green 3TB houdt ermee op. Deze keer dan wel opeens heel plotseling en op een manier die ik nog niet heb meegemaakt. De harde schijf is geplaatst in mijn server en vanmorgen wou ik even een film eraf halen kan ik opeens via SSH niet meer in mijn data map komen. Ik naar boven gelopen en toen hoorde ik een apart geluid. Het klinkt alsof hij telkens probeert op te spinnen voor zo'n 3-4 seconden en dan faalt. Dit herhaalt zich eindeloos. De harde schijf is 5 maanden oud op dit moment. Iemand nog enig idee of dit te redden valt of wordt het opnieuw de RMA in? Ik kan hem dus niet meer benaderen en dus ook geen SMART gegevens uitlezen. Wanneer ik hem in mijn server aangesloten laat zitten start deze niet eens meer op omdat hij de schijf wel ziet maar geen verbinding hiermee kan maken.

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-01 18:37
Je geeft zelf al aan dat je al een aantal dingen geprobeerd hebt. Dus de enige optie lijkt mij inderdaad om (weer) een RMA aan te vragen bij WD.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29

Kortfragje

......

Heb een zelfde situatie gehad bij een WD Green 2TB recentelijk. Na de power cable en sata cable vervangen te hebben niets meer aan de hand (smart was ook 100 % ok)....

Dit zou je nog kunnen proberen voor 100 % zekerheid, in ieder geval zou ik hem in een andere PC ook proberen.

De reden hiervoor is dat je niet weet of je een refurbished krijgt als RMA en je uiteraard niet weet wat daar de geschiedenis van is...

[ Voor 0% gewijzigd door Kortfragje op 06-11-2013 15:45 . Reden: typo ]

http://www.gjpvanwesten.nl

• Omisys
Ik heb hem al aan mijn andere PC geprobeerd maar geen leven in te krijgen, heb er nog steeds spijt van dat ik in eerste instantie geen red's heb gekocht.

• Kortfragje

Kortfragje

......

Idd helaas een RMAtje dan...

Heb zelf overigens niet betere noch slechtere ervaringen met greens vs reds op dit moment (op een totaal van 17 disken).. Maarja hele kleine sample size :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Waarom jammer dat je geen red hebt gekocht? Ik heb hier een 2TB green versie al 2 jaar in een server hangen (24/7) en geen problemen mee gehad. Ik denk dat je dus pech gehad hebt met deze disk.

Start de disk helemaal niet meer op? Hopelijk heb je een backup...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hier eveneens een zwik 2TB Greens zonder enig probleem voor meer dan 2 jaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Omisys
Er stond geen belangrijke data op de disks, werd gebruik als bulk opslag voor films en series dus backup was niet nodig. En nee de disk start helemaal niet meer op.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Dan is deze disk rijp voor de RMA.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Aangezien je het hebt over ssh naar de server ga ik ervanuit dat je linux draait er is een tijd lang een probleem geweest ( volgens mij nogsteeds ) met WD Green's in Linux, dat ze iedere 8 seconden opstarten.

Dit heeft te maken met de drive head parking ( Hier een beschrijving voor onder Arch maar sources voor die tools is er voor iedere distro wel een repo te vinden. )

Ik heb toevallig gisteren nieuwe WD RED discs binnen gekregen omdat er een Seagate defect ging en ik zie het probleem met de red disks niet.

Je kan het checken met de volgende command's :

smartctl -a /dev/sdX | grep Power_On_Hours
smartctl -a /dev/sdX | grep Load_Cycle_Count

Dan zie je het snel genoeg

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowBumble op 07-11-2013 13:52 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Kortfragje

Kortfragje

......

@ShadowBumble dat klopt, maar dat is geen Linux probleem. De headparking is een design keuze en dit gedrag vertonen zo onder elk OS. Desalniettemin zouden ze toch een paar honderduizend cylces mee moeten kunnen voordat ze de geest geven en dat doen ze zelfs bij 24/7 use niet in 5 maanden...

(het is trouwens te disablen met http://idle3-tools.sourceforge.net/ onder linux waarna je schijven zich gedragen alsof ze WD reds zijn..)

Pagina: 1