Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09-2024
Omdat in een ondernemerspand voor startende bedrijven met van die crea-bea's het internet zwaar lagt, steeds uitvalt en maar één wifi-access punt heeft, wil ik e.e.a. vernieuwen zodat iedereen naast kabel ook via WiFi kan internetten.

Door het hele pand ligt CAT5 en er is een switchkast, dus dat is een kwestie van kabels prikken. Echter, "M'n air doet het niet op een draadje" vraag om een dekkend netwerk, bij voorkeur 1 SSID, door het hele pand.

Wat er nu is
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/nu.jpg

Wat ik wens
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/gewenst.jpg

Nu wil ik behalve 1 SSID ook graag zelf de internetverbinding kunnen managen, waarbij ik QoS beheer zodat er altijd 10MBit vrij is voor browsen (mocht er iemand gaan zitten downloaden). Daarvoor wil ik die managed switch inzetten (suggesties welkom, ik dacht persoonlijk aan eentje van V&A).

Voor de access points dacht ik aan de TP-Link WA830RE V2.

Maar wat voor router ik ga gebruiken is me nog even onduidelijk. De huidige (Gigaset SX 762 WLAN) doet het op zich prima, maar heeft geen geavanceerde mogelijkheden voor DHCP-ranges enzo.

Mijn vraag: wilt u mij adviseren over een geschikte router, en of de setup zoals voorgesteld logisch (danwel haalbaar) is. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik begrijp uit he oist dat je budget gelimiteerd is. Dus:

Router: mikrotik RB2011-serie.
AP's: ubiqiti unifi.
Switch: simpel managed model van HP of netgear.

Traffic shaping doe je op je router, niet op je switch.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Thx, dat is snel en informatief.

Traffic shaping zie ik niet in m'n huidige router, vandaar dat ik dat even meende te kunnen regelen in de switch.

Zo'n Ubiquiti Unifi is power over ethernet, moet ik daar nog een apart iets voor installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Helemaal eens met Cyber, maar bij de mikrotik nog wel even en kanttekening. Dit is een geavanceerd apparaat en je moet eerst RouterOS leren voordat je het echt (goed) kunt inzetten. Niet plug & play. Ik zou eerder een wat "normaler" type router inzetten zoals bv een Draytek. Denk er ook aan dat jij misschien niet altijd in dat pand aanwezig bent dus niet iedereen even blij is met een mikrotik/openwrt router :)

Een managed switch lijkt mij overkill. Traffic shaping etc doe je dan op de router (draytek) waardoor je ook (indien die nog goed werkt) de oude switch kan laten hangen.

Wifi inderdaad de unifi. Niet schrikken van de prijzen in NL, je kan hem het beste via varia store kopen(http://varia-store.com/Wi...Fi-3-pack-UBNT::1219.html) . (190 euro voor 3 APS). Dat spul werkt perfect met roaming (kan als ware 1 groot virtueel netwerk creëren waardoor je laptop/gsm niet meer verantwoordelijk is voor roaming).

PoE moet je even opletten dat de standaard Unifi een afwijkende PoE gebruikt. Een PoE switch hierbij is dus zinloos. Je krijgt hierbij aparte adapters die je tussen de utp kabel en de (normale) switch stopt. Hierdoor krijg het AP voeding (en hoeft er alleen een kabel naar de AP).

Goede keuze om voor meerdere AP's te gaan ipv 1 met opgefokt vermogen.

Let wel op dat je voor de Unifi in principe een softwarematige controller nodig hebt. Dat kan een computer zien die niet perse aan hoeft te staan behalve bij het instellen. Wil je functies als het portal gebruiken (guest login met betaal/password methode) dan moet je software controller wel aanstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2013 19:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Smen schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:03:
Thx, dat is snel en informatief.

Traffic shaping zie ik niet in m'n huidige router, vandaar dat ik dat even meende te kunnen regelen in de switch.

Zo'n Ubiquiti Unifi is power over ethernet, moet ik daar nog een apart iets voor installeren?
Nee, ze gebruiken een speciale niet-standaard-compliant PoE-variant waarvan de voeding meegeleverd wordt. Als je normale PoE wilt (802.3af) dan moet je de Pro-modellen nemen en een PoE-switch regelen. De pro modellen zijn wel duurder. (Maar hebben als extra voordeel dat ze twee radio's hebben zodat je 2.4 en 5GHz tegelijk kunt gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Thanks CyBeR, Laurens0619
laurens0619 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:15:
Ik zou eerder een wat "normaler" type router inzetten zoals bv een Draytek.
Ok, zijn er nog specifieke eisen voor die Draytek? Of volstaat een wat ouder model?
Let wel op dat je voor de Unifi in principe een softwarematige controller nodig hebt. Dat kan een computer zien die niet perse aan hoeft te staan behalve bij het instellen. Wil je functies als het portal gebruiken (guest login met betaal/password methode) dan moet je software controller wel aanstaan.
Ok, dat is mooi. Guest login is wel gewenst, maar hij ondersteunt meerdere netwerken begreep ik, dus dan maak ik één voor vast en één voor bezoekers.

Ok, dan wordt dit de lijst:
1 x DrayTek Vigor 2130
2 x Ubiquiti UniFi AP (kit van 3)

Dan laat ik de switch zoals die nu is, en dan hang ik nog een extra AP op de 2e verdieping.

Great!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Smen schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:32:
Thanks CyBeR, Laurens0619

[...]

Ok, zijn er nog specifieke eisen voor die Draytek? Of volstaat een wat ouder model?
Ik ben juist helemáál geen fan van Draytek. Die dingen doen altijd wel iets raars en ik ben nog nooit níet gelimiteerd geweest met een Draytek. (Oh nee da's niet 100% waar, ik heb nu op de zaak een domme glasvezelbridge van ze en die doet 't prima.)

Mikrotik is wel even iets lastiger in te stellen maar als je een beetje thuis bent in netwerken is dat alles behalve overkomelijk en met de web gui is 't al helemaal niet moeilijk.

Met de Mikrotik kun je trouwens ook een captive portal maken zodat je de unifi software niet constant hoeft te draaien. Kun je kiezen wat je fijner vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 05-11-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:47
Draytek zou ik persoonlijk ook niet gebruiken, de feature list is wel prima, alleen voor alles moet opnieuw worden opgestart, het configureren van de firewall is op z'n minst onprettig te noemen en de UI zit in het algemeen genomen zeer onlogisch in elkaar.
Verder is ook de manier waarop bijvoorbeeld het configureren van statische leases werkt nogal vervelend, op z'n zachtst gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

verschillende bedrijven vragen ook verschillende vlans vind ik

(een fatsoenlijk ap kan ook voor elk vlan een aparte ssid starten)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dan neem ik mijn advies mbt draytek terug. Ik heb ze jaren geleden met veel succes gebruikt maar schijnbaar zijn ze er op achteruit gegaan. Een andere router zou ik je zo niet kunnen adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

franssie

Save the albatross

Die Unify oplossing, vraagt dat nu wel of niet een server die lokaal 24/7 aanstaat om het systeem te managen (werkend te houden) of alleen om ze in te stellen?
laurens0619 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:15:<>
Was ik alweer vergeten dat ik dit las. Dit ga ik in het huis van mijn vader installeren :)

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 05-11-2013 23:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
fish schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:32:
verschillende bedrijven vragen ook verschillende vlans vind ik

(een fatsoenlijk ap kan ook voor elk vlan een aparte ssid starten)
Hier ben ik het mee eens. Als in dat bedrijfspand zich verschillende bedrijfjes bevinden is het niet netjes om die allemaal op één groot netwerk aan te sluiten. Vlans zijn dan een relatief goedkope manier om dit op te lossen. Je hebt bij mijn weten alleen een wat duurdere switch nodig die VLANS kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Haribo112 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:45:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Als in dat bedrijfspand zich verschillende bedrijfjes bevinden is het niet netjes om die allemaal op één groot netwerk aan te sluiten. Vlans zijn dan een relatief goedkope manier om dit op te lossen. Je hebt bij mijn weten alleen een wat duurdere switch nodig die VLANS kan instellen.
Thanks allen voor de feedback. Inmiddels gaat de draytek uit de deur, en er komt een Routerboard voor in de plaats. Bvb deze, de RB2011 UiAS0IN.

Ik begrijp dat het netter is om iedereen zijn eigen WiFi te geven, maar is het niet onhandig om meerdere SSID's in de lucht te hangen aangezien die ruimtes maar zo'n 4 - 6 meter breed zijn?

En als ik dat wel zou willen doen, wat voor switch zou daarvoor geschikt zijn?

Nieuw configuratie:

1 x router: RB2011 UiAS0IN
2 x pakket AP Ubiquiti UniFi AP (kit van 3)
1 x switch ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Ik zou ze niet alleen een eigen SSID met Vlan geven, maar ook een eigen VLAN op fysieke aansluitingen.
Zeker zakelijk wil je gewoon niet dat een aansluiting in Bedrijf A kan communiceren met een aansluiting bij bedrijf B. Ik weet of jij verantwoordelijk wordt voor het netwerk, of het alleen aan moet leggen. Maar ik zie de commentaren al komen als handige hacker y via bedrijf B bedrijf C wat pegels afhandig maakt door netwerk sniffing en andere zaken.

SSID's regel je via de Unifi Controller. Qua Switch zou ik gewoon een simpele HP2530 pakken o.i.d. Dat is een leuke edge switch die in dit soort kleine deployments goed voldoet, en erg gunstig geprijsd is voor het aantaal poorten dat je krijgt. Een Cisco SMB300 series switch is ook een goed alternatief dat betaalbaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 06-11-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Dennism schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:59:
Ik zou ze niet alleen een eigen SSID met Vlan geven, maar ook een eigen VLAN op fysieke aansluitingen.
Jup, logisch. Die kunnen vanuit de switch naar de patchkast, maar ik voorzie een probleem met het aantal poortjes, want m'n budget laat geen switch toe van 600 euro voor een 48 poorts.

Zou bijvoorbeeld een tweetal van deze 3COM 24x voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Smen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:36:
[...]

Jup, logisch. Die kunnen vanuit de switch naar de patchkast, maar ik voorzie een probleem met het aantal poortjes, want m'n budget laat geen switch toe van 600 euro voor een 48 poorts.

Zou bijvoorbeeld een tweetal van deze 3COM 24x voldoen?
In theorie zou dat moeten werken. Dit zijn echter wel slechts 100Mbit switches. En, als je er twee gaat gebruiken neem ik aan dat je een soort trunk wil aanleggen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Haribo112 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:42:
[...]
In theorie zou dat moeten werken. Dit zijn echter wel slechts 100Mbit switches. En, als je er twee gaat gebruiken neem ik aan dat je een soort trunk wil aanleggen oid?
Tsja, dat is precies m'n vraag. Hoe kan dat? Een simpel cross-cable deed vroeger de truc, maar kan dat ook met VLan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Smen schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:45:
[...]

Tsja, dat is precies m'n vraag. Hoe kan dat? Een simpel cross-cable deed vroeger de truc, maar kan dat ook met VLan?
Nee, twee switches die alleen via een FTP of UTP kabel op elkaar zijn aangesloten sturen geen informatie over VLANS door. Wat je daar voor nodig hebt is een trunk. Dit kan via meegeleverde stack-cables (dure switches gok ik) of via IEEE 802.1Q. Dit is een trunking protocol dat via gewone UTP/FTP kabels verloopt. Maar dit moet je dus wel apart instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Haribo112 op 06-11-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

802.1q zit wel op elke fatsoenlijke switch met vlan ondersteuning hoor. Ik zou er wel gelijk PoE meenemen in het verhaal (denk aan ip telefoons, ap's etc)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Haribo112 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:48:
[...]

Nee, twee switches die alleen via een FTP of UTP kabel op elkaar zijn aangesloten sturen geen informatie over VLANS door. Wat je daar voor nodig hebt is een trunk. Dit kan via meegeleverde stack-cables (dure switches gok ik) of via IEEE 802.1Q. Dit is een trunking protocol dat via gewone UTP/FTP kabels verloopt. Maar dit moet je dus wel apart instellen.
Onzin.

twee switches die VLAN doen sturen dit gewoon door via een utp kabel hoor.
Ik zou trouwens eerder een switch met gbit uplink zoeken als je dit perse nodig hebt. Ik gok echter dat 100mbit verkeer tussen switches genoeg zal zijn. Je kan wel gaan trunken maar ook dit brengt natuurlijk weer complexiteit met zich mee.

Daarom de vraag: wie beheert dit netwerk? Hou daar rekening mee in je setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er is maar 1 patchkast toch ? gewoon een switch nemen met voldoende poorten, niet te krap bemeten, gewoon bam 48 poorten erin. dan kun je er ff tegenaan.

Wel redundant aansluiten he (ook je modem) , rpsje erop ofzo. ups. hatsekidee
eventueel een backuplijn (adsl/kabel ?) consumentenlijntje zal genoeg zijn. de kans dat bijde uitvallen is klein dunkt me

Glas kan dat nog sneller ? 30/30 is niet het snelste

Tegenwoordig gebruikt toch minimaal de helft een laptop. dus bij stroomuitval kan er doorgewerkt worden dan.

ik zou wel elke verdiepiong een eigen ap (20MHz) geven 1,6,11

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 06-11-2013 12:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:56:
[...]

Onzin.

twee switches die VLAN doen sturen dit gewoon door via een utp kabel hoor.
http://www.ciscopress.com...icle.asp?p=29803&seqNum=3

hier staat dat ik gelijk heb. Maar misschien is dat alleen zo voor cisco apparaten, dat zou kunnen natuurlijk.

EDIT: oh dit artikel is uit 2002 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Haribo112 op 06-11-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34

Baggeraar

Wat een gebagger..

je zou ook per vlan een UTP kabel kunnen leggen, daarmee kan je ook de vlan informatie van de 1ne switch naar de andere krijgen, maar dan kan je evengoed een grotere switch halen want dan verlies je een hoop poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Klopt. Managed 48 poort gbit switches zijn echter duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17
48p is niet (veel) duurder dan 2x 24. Vraag is, ga je het nodig hebben? Want per bedrijf een VLAN heeft nul invloed op het aantal poorten dat je nodig hebt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VLAN/SSID per bedrijf is leuk bedacht, maar is dat wel nodig? Ik ken dit soort creatieve werkplekclubs en die mensen geven daar over 't algemeen geen donder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

CyBeR schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:36:
VLAN/SSID per bedrijf is leuk bedacht, maar is dat wel nodig? Ik ken dit soort creatieve werkplekclubs en die mensen geven daar over 't algemeen geen donder om.
Ignorance is bliss...

En dat onderscheid hobbyisten van professionals ;)
offtopic:
Niet persoonlijk bedoeld!

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 06-11-2013 13:53 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
CyBeR schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:36:
Eens
Maarja dat zie je wel vaker op Tweakers :+
We begonnen met de huidige situatie verbeteren (klachten dat internet tegenviel wat niet zo gek is met 1 ap over 3 verdiepingen)
Nu zitten we al bijna op VLAN omgevingen met trunked kabels en dubbel uitgevoerde modems/kabels/UPS systemen. Geweldig! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lier schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:52:
[...]

Ignorance is bliss...

En dat onderscheid hobbyisten van professionals ;)
offtopic:
Niet persoonlijk bedoeld!
Ignorance staat ook toe dat men de airplay-speaker in het kantoor kan delen.

Nogmaals mischien is 't een fantastisch plan maar 't ligt aan de situatie en is niet iets wat je in 100% van de gevallen per se moet doen.

Het heeft voordelen namelijk maar ook nadelen in termen van extra beheer en schaalbaarheid (max 16 ssid's tegelijk, en dat kan zelfs nog minder zijn afhankelijk van je specifieke hardware.)

En verder hoop ik dat je mij geen amateur noemt.
laurens0619 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:56:
[...]

Eens
Maarja dat zie je wel vaker op Tweakers :+
We begonnen met de huidige situatie verbeteren (klachten dat internet tegenviel wat niet zo gek is met 1 ap over 3 verdiepingen)
Nu zitten we al bijna op VLAN omgevingen met trunked kabels en dubbel uitgevoerde modems/kabels/UPS systemen. Geweldig! :P
Dit dus.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
CyBeR schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:56:
[...]
Nogmaals mischien is 't een fantastisch plan maar 't ligt aan de situatie en is niet iets wat je in 100% van de gevallen per se moet doen.
Allen, hartelijk dank voor uw advies. Ik geef CyBeR gelijk dat niet te groots hoeft worden aangepakt. Zeker omdat het kosten-aspect ook meespeelt. Het is weliswaar zo dat ik met Haribo112 mee ga en het liefst iedereen een eigen Lan-omgeving geef, zodat ook individuele printers kunnen worden gebruikt.

Om de gebruikers van de ruimtes (die allen minimaal 2 UTP-poorten hebben) niet op onnodige kosten te jagen lijkt het aanschaffen van een managed 48 poorts switch het meest logisch. Dan heeft ieder minimaal twee UTP-poorten voor een eigen verbinding.

Verder kies ik voor de genoemde oplossing om één roaming netwerk te plaatsen voor de vaste gebruikers en een gasten-netwerk, alles door minimaal 4 AP. Voor de gebruikers die draadloos willen printen maak ik desnoods een aparte SSID.

E.e.a. ga ik realiseren met de volgende netwerkapparatuur:

2 x Ubiquiti UniFi AP (kit van 3)
1 x router: RB2011 UiAS0IN
1 x managed switch 48. Die trek ik wel van V&A of marktplaats.

Uiteindelijk zijn we dan hierop uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/keuze.jpg

Nogmaals dank voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Zolang je de voordelen èn beperkingen maar duidelijk maakt aan de eindgebruikers/betalers.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

precies ze kunnen zelf de uitslag geven welke risico's de wel of niet willen lopen met de verbinding.

Je hebt iig de opties wat duidelijker voor oog

Iperf

Pagina: 1