Harde schijf defect, refurbished/recertified terug gekregen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
In april van dit jaar heb ik bij Alternate een Seagate GoFlex 750GB usb2.0 (for PC and Mac) gekocht. Deze schijf is na enige tijd defect geraakt. Bij dataoverdracht zakte hij na ongeveer een minuut (of eerder bij kleine bestanden) naar 100kbps of lager. Zelfs de schijf wegschrijven met 1 en 0 lukte niet meer.

Nadat Alternate de schijf defect heeft bevonden, is deze opgestuurd naar Seagate. Een maand en twee weken geleden. vorige week donderdag heb ik Alternate een mail gestuurd met een vraag naar de status. Alternate mailde mij terug dat Seagate de schijf vervangen heeft, en dat deze opgehaald kon worden of per post verstuurd. Ik heb gekozen voor het laatste.

Vandaag kwam de schijf binnen. Toen ik de harde schijf uit het doosje haalde, viel het mij op dat er een aantal krassen opzaten en de schijf dikker was. Wat bleek, ik heb een Seagate GoFlex 1TB met een USB3.0 adapter gekregen i.p.v. een Seagate GoFlex 750 met usb 2.0. Normaal zou ik dit geen probleem vinden, het is immers een verbetering, maar het gaat nu om een refurbished/recertified product.

Mag Alternate dit zomaar doen zonder enig overleg? Ik weet namelijk verder ook niet wat er mis was met dit product hiervoor?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:57

LordofWhatever

Uuhhh....?

Ja, dit mag Alternate doen, mits:
- De schijf die je nu hebt gewoon werkt
- De schijf minstens even goed is als de schijf die je origineel gekocht hebt

Ik begrijp uit je post dat aan beide voorwaarden voldaan is. Of het vervangende product nieuw is of niet, is niet relevant. Je hebt geen recht op een nieuw product, maar op een werkend product. Als je eigen originele schijf gerepareerd was, was die ook niet nieuw ;)

[ Voor 0% gewijzigd door LordofWhatever op 05-11-2013 17:35 . Reden: typo ]

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zoals hierboven verteld mag dit. In principe geldt dat fabrikanten soms standaard een traject hebben voor refurbishment - het repareren van artikelen of van meerdere defecten weer een nieuwe maken. Die worden vervolgens volledig getest en betrouwbaar bevonden waarmee je ook gewoon je garantierechten behoudt.

Als je redenen hebt om geen ander model te accepteren (je hebt bv een RAID draaien met allemaal dezelfde modellen) dan is het natuurlijk je goed recht te reclameren. Andersom, als het retour geleverde beter is dan wat je instuurde, ook voor de situatie van jouw gebruik, dan zou ik de handjes dichtknijpen.

Je eerste recht is reparatie; ook dan zou je in feite je eigen schijf 'refurbished' terugkrijgen. Nu krijg je dus een betere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat nu als de refurbished schijf bijvoorbeeld een jaar ouder is dan je eigen schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:14:
Wat nu als de refurbished schijf bijvoorbeeld een jaar ouder is dan je eigen schijf?
Dat maakt eigenlijk niets uit. Het gaat om een gelijkwaardig product.

Ouderdom zegt verder niet zoveel bij schijven. Hoeveel draaiuren ie heeft zegt wat meer. De SMART uitlezen kan handig zijn om dit te zien, als die temminste niet gewist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:19:
[...]

Dat maakt eigenlijk niets uit. Het gaat om een gelijkwaardig product.

Ouderdom zegt verder niet zoveel bij schijven. Hoeveel draaiuren ie heeft zegt wat meer. De SMART uitlezen kan handig zijn om dit te zien, als die temminste niet gewist is.
Nouja, dat bedoelde ik ook. Een refurbished schijf die 24x7 in een nas heeft gezeten lijkt mij niet gelijkwaardig met een schijf die 2-3 uurtjes in de avond heeft gedraaid.

Ben erg benieuwd wat de wetgever onder gelijkwaardig verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:34:
[...]

Nouja, dat bedoelde ik ook. Een refurbished schijf die 24x7 in een nas heeft gezeten lijkt mij niet gelijkwaardig met een schijf die 2-3 uurtjes in de avond heeft gedraaid.
Het up en down spinnen is een zwaardere belasting voor HDDs dan continue draaien. Ik weet dus niet of je stelling klopt ;)
Ben erg benieuwd wat de wetgever onder gelijkwaardig verstaat.
Eem product dat minimaal dezelfde relevante kenmerken heeft als het oorspronkelijke model. Hierbij mag de koper bepalen of een product gelijkwaardig is. Als jij een hendel aan je HDD belangrijk vind, omdat je hem altijd overal mee naartoe neemt, dan mag je hem weigeren als het nieuwe model het niet heeft.

Imo zou de TS de schijf kunnen afwijzen ivm krassen (als de schijf bijv in het zicht staat) of als de dikte een probleem is (als je hem veel meeneemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een refurbished schijf is waarschijnlijk handmatig gecontroleerd en strenger getest. Men wilt immers niet weer een defecte schijf op de markt zitten. Ik zou dan zeggen dat de schijf qua duurzaamheid beter is dan een factory assembled schijf.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou overigens wel met Alternate afstemmen hoe ze omgaan als deze schijf defect mocht gaan ?
Volgens mij moet de orginele garantieperiode (dus vanaf april dit jaar) doorlopen op deze schijf.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02
Je hebt nu waarschijnlijk gewoon een HD te pakken die als DOA is opgegeven.
Klant heeft toen direct een nieuwe meegekregen, en deze heeft liggen wachten op reparatie.
Nu konden de die van jou mooi omruilen voor dit exemplaar omdat die toch al klaar was. en zo hun doorlooptijd voor garantie gevallen kunnen verkorten.
Als ze jou HD hadden gerepareerd en terug gestuurd had je theoretisch ook met een "refurbished/recertified" HD gezeten
Waarschijnlijk dat de schijf die je nu hebt dus echt geen 100én uren heeft gedraaid.
Het lijkt me zelfs voor de hand liggend dat hij er amper een uurtje op zal hebben zitten

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Alternate heeft de disk gewoon opgestuurd naar Seagate. Zodra Seagate dat ding binnenkrijgt onderwerpen ze de schijf aan een test, als de schijf faalt kijken ze naar de voorraad met refurbished schijven en krijg je per direct een schijf opgestuurd met dezelfde of betere specs. Jouw schijf wordt vervolgens gerepareerd en gaat in de voorraad voor de volgende klant.
Garantie op de vervangende disk is dezelfde garantie als op je originele schijf of 90 dagen als dat langer is.
Pagina: 1