Toon posts:

Bestanden delen met externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier in huis de enige in huis die met Mac werkt
Dus dat gaat niet altijd even goed...
Ik had vandaag graag al mijn bestanden op onze externe harde schijf geplaatst, maar dat gaat niet, ik kan alleen lezen, niet veranderen, verwijderen, toevoegen, terwijl dit op alle windiws pc's in huis wel werkt, wat moet ik doen?

mvg

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-01 17:08

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Een goede vraag! Daar is veel betaalbare software voor.
Ik had dit echter zelf gratis gefixt, maar nu ik Mavericks heb geïnstalleerd werkt het bij mij niet meer.
Software tips iemand?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De schijf in FAT formatteren. Misschien wordt exFat ook ondersteund door OSX?

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Mijzelf schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:53:
Dat is voor hem waarschijnlijk, net als voor mij, geen optie. Er zijn genoeg tools om NTFS werkend te krijgen met schrijven, maar sinds Mavericks weet ik het ook even niet meer;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij collega werkte het ideaal.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen idee, vroeger kon ik bestanden plaatsen op die externe harde schijf, nu plots niet meer, en ik heb dat ding nu echt hard nosig, en zover ik weet heb ik er niets aan veranderd, verder werkt mijn vader er ook mee met windows, en hij beweerd er ook niets aan te hebben veranderd

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:55:
ik heb geen idee, vroeger kon ik bestanden plaatsen op die externe harde schijf, nu plots niet meer, en ik heb dat ding nu echt hard nosig, en zover ik weet heb ik er niets aan veranderd, verder werkt mijn vader er ook mee met windows, en hij beweerd er ook niets aan te hebben veranderd
Waarschijnlijk heb je, net als mij, je Mac geüpdatet naar Mavericks.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem al in geen maanden meer geupdate, werk nog steeds met 10.8.5

• Mijzelf
  • Niet online
frankwopereis schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:55:
[...]

Dat is voor hem waarschijnlijk, net als voor mij, geen optie.
Waarom niet?

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik mijn mac enkel en alleen voor wat op internet te zitten, en muziek te maken en muziek te draaien als dj, verder ken ik niets van besturingssystemen

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ten eerste omdat zijn vader die schijf ook gebruikt, er waarschijnlijk een hoop data opstaat welke hij niet eerst ergens anders naar wil kopiëren en daarna weer terug op het Fat(32) systeem.

Ten tweede ondersteund Fat32 maar bestanden tot 4GB, de gemiddelde ISO is groter..

Ten derde moet een harde schijf van een vriend, collega, familielid etc. (die waarschijnlijk allen NTFS zijn) ook gewoon werken..

Verwijderd

Topicstarter
frankwopereis schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:02:
[...]

Ten eerste omdat zijn vader die schijf ook gebruikt, er waarschijnlijk een hoop data opstaat welke hij niet eerst ergens anders naar wil kopiëren en daarna weer terug op het Fat(32) systeem.

Ten tweede ondersteund Fat32 maar bestanden tot 4GB, de gemiddelde ISO is groter..

Ten derde moet een harde schijf van een vriend, collega, familielid etc. (die waarschijnlijk allen NTFS zijn) ook gewoon werken..
Ik moet inderdaad ook met andere harde schijven werken van collega's...
Als het van mij afging draaide ik nog steeds met vinylplaten, wat in dit digitaal tijdperk bijna niet meer mogelijk is, tegenwoordig moet je een computerkrak zijn, ik draai als 18jarige nog niet lang mee in dit wereldje, dus zijn vele dingen voor mij nog steeds een raadsel

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens Wikipedia wordt exFat ondersteund sinds 10.6.5, en ondersteund het filegroottes tot 16 Exabyte.

De andere problemen zijn wat lastiger. In feite komt het erop neer dat je gewoon NTFS support wilt/nodig hebt. Ik las ergens dat Maverick als nieuwigheid read only support voor NTFS heeft. Ik neem aan dat oudere versies dus geen NTFS ondersteunden? En dat je dus waarschijnlijk een FUSE oplossing (ntfs3g) hebt geïnstalleerd.
Als nu Mavericks ertussen duikt met zijn ro implementatie, komt ntfs3g misschien niet aan de beurt. Kun je die interne ntfs ondersteuning niet uitschakelen?

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
exFat is de beste oplossing, maar FUSE met ntfs kan ook.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Mijzelf schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:53:
exFAT is inderdaad read/write ondersteund in OSX, maar alleen te gebruiken in nieuwere Windows versies.
NFTS is readonly zonder speciale software.
FAT(32) is read/write, maar max 4GB files.
Alle anderen zijn niet leesbaar in windows.

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 05-11-2013 17:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• ProfoundValue
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:55:
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij collega werkte het ideaal.
Gebruik ikzelf ook, werkt perfect ;)
Pagina: 1