Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 20:41
Ik zit me eigenlijk behoorlijk te verbazen over hoe veel ik af kan trekken als ZZPer. Laten we eens een voorbeeld maken die in de buurt ligt van mijn eigen situatie: starter, komt in aanmerking voor WBSO/RDA (1000 uur), winst van 90.000.

Winst: 90.000
RDA (1000 * 15 * 0.54): -8.100
----
Winst als ondernemer: 81.900

Zelfstandigenaftrek: -7.280
Startersaftrek: -2.123
Aftrek speur/ontwikkelwerk: -18.467
----
Winst: 54.030

MKB Winstvrijstelling (14%): -7.565
----
Belastbare winst: 46.465

Dat betekent al dat de helft van de winst belastingvrij is geworden. Nu heb ik ook nog een koophuis met een kleine hypotheek en moet ik pensioen regelen.

10% van de winst wegzetten bij bijv. Brand New Day: -9.000
Hypotheekrente - eigen woning forfait: -8.800
----
Totaal belastbaar inkomen: 28.665

Verschuldigde inkomstenbelasting: 8.534
Verschuldigde premie ZVW: 2.625

Dus van die 90.000 winst betaal je nu netto 12,39% belasting. Als je hypotheekrenteraftrek en pensioen niet meeneemt betaal je 20,67% netto. Dafuq? Je krijgt zelfs nog 37 euro per maand zorgtoeslag in de eerste situatie.

Als ik dit vergelijk met 60.000 euro in loondienst, dan betaal je daar 36.5% belasting over (ex. hypotheekrenteraftrek) (en krijgt je werkgever de WBSO :> ).

Is dit gat niet een beetje te groot geworden?

Ik besef dat een groot deel hiervan afhankelijk is van de WBSO/RDA, maar ik vermoed dat er vrij veel tweakers zijn die nu al WBSO bezigheden doen maar dan voor een werkgever (dit gold in ieder geval voor mijn laatste drie werkgevers)

De cijfers zijn uiteraard fictief

[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 05-11-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25
Ja en nee. Als je kijkt naar de loonkosten van een willekeurige werknemer dan wordt 't gat tussen wat een werknemer netto ontvangt en wat het een werkgever kost ook veel groter dan wat tussen bruto & netto is. En voor 'normale' werknemers met een hypotheek geldt natuurlijk ook dat de nettodruk flink afneemt door de HR-aftrek.

Daarnaast zit je ook met risico's, ik vermoed dat als jij bijv. ziek wordt en niet meer kunt werken je terug valt naar de bijstand, omdat je geen uitkering krijgt, tenzij je jezelf daarvoor verzekert wat ook niet heel goedkoop is. Je bent ook afhankelijk van werk dat je binnen moet zien te halen, dat lukt ook niet altijd makkelijk. In die zin zit er ook een risico-opslag in.

Je maakt daarnaast optimaal gebruik van een hele hoop aftrekposten, wat natuurlijk het gat sowieso vergroot en een deel hiervan staat ook ter discussie volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Je behoort wel tot de buitencategorie als je naast 90k winst ook nog tijd hebt om 1000 uur aan RDA te besteden :)

De aftrekposten voor S&O hebben meestal een drempel van 500 uur. Ik denk dat de meeste ZZP-ers die niet gebruiken. Verder heb je de tijdelijke startesaftrek opgevoerd.

Belastingdruk van een ZZP-er met slechst de gebruikelijke aftrekposten zal bij deze winst rond de 30 a 35% liggen. Lijkt me redelijk in lijn met de belastingdruk van een werknemer met gelijkwaardig brutoloon (brutoloon 60k t.o.v bedrijfswinst 90k ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:49:
Je behoort wel tot de buitencategorie als je naast 90k winst ook nog tijd hebt om 1000 uur aan RDA te besteden :)
Dat komt volgens mij ook gewoon doordat die WBSO regelingen aan alle kanten misbruikt word. Ik heb in veel gevallen al gezien dat WBSO gewoon gebruikt word voor "normale" ontwikkel werkzaamheden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Woy schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:53:
[...]

Dat komt volgens mij ook gewoon doordat die WBSO regelingen aan alle kanten misbruikt word. Ik heb in veel gevallen al gezien dat WBSO gewoon gebruikt word voor "normale" ontwikkel werkzaamheden.
Ik moet zeggen dat ik de toetsing nog best redelijk vond, werd gebeld voor een intake, project moeten uitleggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:50
Een ZZP'er heeft amper een sociaal vangnet, tenzij je een peperdure verzekering neemt waar je je blauw mag betalen en nog maar af moet wachten of alles gedekt is. Dus nee, we zijn niet te ver doorgeschoten (uiteraard de mening van een ZZP'er ;)). Risico mag best beloond worden.

[ Voor 6% gewijzigd door cooper87 op 05-11-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Woy schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:53:
[...]

Dit inderdaad, Ik denk dat het topic beter "zijn we niet te ver doorgeschoten met de WBSO" kan heten. Maar misschien moet ik gewoon niet zo prinipieel doen en ook een WBSO'tje aanvragen voor de normale ontwikkelingswerkzaamheden. 25k aan extra aftrekpost scheelt zo weer 10-12k aan belasting.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
Beetje gekke manier van dit topic starten, waarom haal je een regeling als "WBSO/RDA" er bij? Dat heeft toch niks met ZZPer zijn te maken?

Lijkt me prima om een topic te openen over "WBSO/RDA" of over belastingdruk van ZZPer. Om het op deze manier te doen vind ik bijzonder vreemd en schetst een slecht beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
McVirusS schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:44:
Beetje gekke manier van dit topic starten, waarom haal je een regeling als "WBSO/RDA" er bij? Dat heeft toch niks met ZZPer zijn te maken?

Lijkt me prima om een topic te openen over "WBSO/RDA" of over belastingdruk van ZZPer. Om het op deze manier te doen vind ik bijzonder vreemd en schetst een slecht beeld.
Omdat we hier op tweakers zitten en de WBSO volgens mij voor een groot deel wordt gebruikt door bedrijven in de tech-sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
creator1988 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:52:
[...]

Omdat we hier op tweakers zitten en de WBSO volgens mij voor een groot deel wordt gebruikt door bedrijven in de tech-sector?
Ja het wordt regelmatig gebruikt maar zeker niet vaak door ZZPers. En ook weer niet zo vaak als jij doet voorkomen volgens mij. Dat is tenminste niet mijn ervaring.

Maar goed. Ik maak zelf geen gebruik van WBSO en ben een ZZPer in de tech-sector ;).

Het is lastig om belastingdruk goed te meten. Want jij neemt bijvoorbeeld je pensioen niet mee als kosten maar wel als aftrekpost. Zoiets soortgelijks zou ook kunnen gelden voor arbeidsongeschiktheidsverzekering. Maar die dingen moet je wel degelijk afdragen/betalen. Je krijgt er alleen wel korting op je belasting voor/door.

[ Voor 33% gewijzigd door McVirusS op 05-11-2013 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
creator1988 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:52:
[...]
De WBSO heeft tot doel om innovatie / ontwikkeling van producten te ondersteunen. Veel ZZP-ers ontwikkelen niet zelfstandig en voor eigen risico producten, het zijn meer dienstverleners/ambachtslieden die hun expertise verkopen. Ik denk niet dat er veel ZZP-ers zijn die 500+ uur in een jaar over hebben om in een ontwikkelingsproject dat in aanmerking komt voor WBSO te steken.

Maar goed je originele vraag ging over de aftrekposten voor zelfstandigen. Normaal gesproken gaat het dan om zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. Die zijn afhankelijk van je winst en bedragen met een beetje winst zo 12 a 15 duizend euro aan aftrekpost. Dat levert een voordeel op van 5 a 6 duizend euro netto.
Daar staat tegenover dat je geen recht hebt op WW of WAO WIA.
Van dat voordeel moet je dus zelf een buffer opbouwen voor het geval er even geen werk is. En dan is er arbeidsongeschiktheid... Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering kost iets meer dan 2000 euro per jaar bruto (netto ongeveer de helft). Maar ik ben relatief jong en het verzekerde bedrag is niet superhoog. Als je ouder bent kost het je netto misschien wel 2000 euro.
Dan hou je een voordeel van 3 a 4000 euro over om tijdelijke afwezigheid van werk op te vangen. Je kunt dan zo een keer in de 5-6 jaar een crisis van een half jaar geen werk hebben overbruggen.

Dat noem ik geen supergroot voordeel. Als je kunt zorgen dat je niet zonder werk komt te zitten is het leuk extra verdienen. Maar daar loop je wel risico voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

creator1988 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:32:
Ik zit me eigenlijk behoorlijk te verbazen over hoe veel ik af kan trekken als ZZPer. Laten we eens een voorbeeld maken die in de buurt ligt van mijn eigen situatie: starter, komt in aanmerking voor WBSO/RDA (1000 uur), winst van 90.000.

Winst: 90.000
RDA (1000 * 15 * 0.54): -8.100
----
Winst als ondernemer: 81.900

Zelfstandigenaftrek: -7.280
Startersaftrek: -2.123
Aftrek speur/ontwikkelwerk: -18.467
----
Winst: 54.030

MKB Winstvrijstelling (14%): -7.565
----
Belastbare winst: 46.465

Dat betekent al dat de helft van de winst belastingvrij is geworden. Nu heb ik ook nog een koophuis met een kleine hypotheek en moet ik pensioen regelen.

10% van de winst wegzetten bij bijv. Brand New Day: -9.000
Hypotheekrente - eigen woning forfait: -8.800
----
Totaal belastbaar inkomen: 28.665

Verschuldigde inkomstenbelasting: 8.534
Verschuldigde premie ZVW: 2.625

Dus van die 90.000 winst betaal je nu netto 12,39% belasting. Als je hypotheekrenteraftrek en pensioen niet meeneemt betaal je 20,67% netto. Dafuq? Je krijgt zelfs nog 37 euro per maand zorgtoeslag in de eerste situatie.

Als ik dit vergelijk met 60.000 euro in loondienst, dan betaal je daar 36.5% belasting over (ex. hypotheekrenteraftrek) (en krijgt je werkgever de WBSO :> ).

Is dit gat niet een beetje te groot geworden?

Ik besef dat een groot deel hiervan afhankelijk is van de WBSO/RDA, maar ik vermoed dat er vrij veel tweakers zijn die nu al WBSO bezigheden doen maar dan voor een werkgever (dit gold in ieder geval voor mijn laatste drie werkgevers)

De cijfers zijn uiteraard fictief
toon volledige bericht
Ik mis in je berekening pensioenafdracht. Daar betaal je in loondienst als werknemer geen belasting over. Als je eerlijk wilt vergelijken dan moet je dat ook meenemen als zelfstandige. Dat begint het gat aardig te verkleinen.

Daar komt bij het punt van (on)zekerheid. In loondienst weet je exact wat je volgende maand kunt verdienen, en als je werkgever genoeg van je heeft kun je ontslagvergoeding verwachten (al is dat bepaald niet meer de vetpot dat het ooit was). Als zelfstandige kan het zijn dat je volgende maand geen werk hebt. Je moet dus meer reserves bijhouden, met meer risico rekening houden. Dat is ook een argument om voor hetzelfde werk schijnbaar meer over te houden.

Ik heb het ooit nagerekend met freelance 'collega' van me. We deden in beginsel hetzelfde werk. Hij ving per maand in eerste instantie rustig het dubbele van mijn salaris. Maar als je dan alle kosten eraf trekt (waarbij pensioen echt zwaar aantikte) kwam hij maar marginaal hoger uit. En dan heb ik zekerheid en hij niet. Zo slecht hebben mensen het in loondienst niet, zeker niet als ze vast contract hebben en genoeg verdienen om die hogere belastingschalen te mogen afdragen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dion_b schreef op woensdag 06 november 2013 @ 00:18:
[...]
Dat is ook een argument om voor hetzelfde werk schijnbaar meer over te houden.
Dat wel, maar geen argument om minder belasting te betalen IMHO. Het risico zit gewoon in de (marge van) tarieven verwerkt.

Wat wel een goede reden is om minder belasting te betalen is dat je geen recht hebt op dingen als WW.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
WW en WIA komen niet uit de inkomstenbelasting maar uit een (door de werkgever betaalde) premie. Die factoren zitten dus in het uurtarief van een ZZP-er en hoeven niet uit een belastingkorting te komen.

Ik denk dat je de rechtvaardiging voor ZZP-specifieke beastingvoordelen op de volgende plaatsen moet zoeken:

* de fiscale mogelijkheden voor pensioenopbouw zijn beperkt tot de jaarruimte/reserverinsruimte, danwel de FOR (waarbij ik de FOR nog minder interessant acht dan de gewone jaarruimte/reserverinsruimte). In een werknemer/werkgever relatie heb je uitgebreidere mogelijkheden tot pensioenopbouw.

* aftrekposten voor zakelijke kosten zoals vakgerelateerde cursussen zijn beperkt en aan regels gebonden, waar een werkgever bijvoorbeeld allerlei cursussen kan aanbieden buiten de loonbelasting om.

* als ZZP-er draag je bij aan flexibilisering van de arbeidsmarkt en dat is een langjarige doelstelling van de regering.

EDIT: nog een:
* als ZZP-er is werkloosheid niet verzekerbaar. Gevolg is dat je op dit punt ook niet de fiscale voordelen van WW-premie geniet.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 06-11-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:25:
WW en WIA komen niet uit de inkomstenbelasting maar uit een (door de werkgever betaalde) premie. Die factoren zitten dus in het uurtarief van een ZZP-er en hoeven niet uit een belastingkorting te komen.
Maar die worden dus wel belastingvrij betaald. Ik neem aan dat je verzekeringen voor dergelijke zaken als ZZP'er gewoon prive moet regelen, of kan dat ook zakelijk zodat het buiten de belasting blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ALs je vanuit een VOF/maatschap/eenmanszaak werkt, moet je deze zaken in prive regelen. Je kunt premies voor inkomensverzekeringen wel aftrekken van je belastbaar inkomen in box 1.

Het fiscale voordeel (bestaande uit uitgestelde belastingheffing en uitvlakken van belastbaar inkomen over belastingjaren) beperkt zich in de praktijk tot arbeidsongeschiktheid. Werkloosheid is een onverzekerbaar risico. Wat dat betreft is er ijn de WW-premie dus toch een fiscale benadeling van ZZP-er t.o.v. werknemer en dus een rechtvaardiging van ZZP-specifieke aftrekpsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Koop voor 31-12-2013 nog een elektrische auto van 50k en je betaalt maar 6k netto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Even rekenen.

Je koopt een auto van 50k excl BTW (60.500 incl). Dan kun je onder MIA 36%=18k ten laste brengen van de winst voor belasting. Maximaal belastingvoordeel van die aftrek is 86% * 52% * 18k = 8049,-

Verder heb je VAMIL, waarmee je 75% van de investering willekeurig mag afschrijven. Normaal gesproken schrijf je een auto in 5 jaar af, nu schrijf je in jaar 1 en jaar 2 37.5% af onder VAMIL (willekeurige afschrijving 75% van de investering in 2 jaar) + 5 jaar lang 5% onder het reguliere regime voor de resterende 25% van de investering. In het 1e jaar schrijf je dus 37.5 + 5 = 42.5% * 50k af, dat is 21.250 euro en leidt tot een besparing van maximaal 9500 euro aan inkomstenbelasting.

Per saldo koop je een auto met een consumentenprijs van 60.500 incl BTW, waarbij je in jaar 1:"
* 10.500 aan BTW terughaalt
* 9.500 aan inkomstenbelasting bespaart t,g,v. VAMIL
* 8.000 aan inkomstenbelasting bespaart t.g.v. MIA

Ik tel nog steeds een banksaldo dat met 32.500 euro daalt en niet met 6.000 euro :)
Overigens kun je in 2014 weer 42.5% afschrijven. Als je dat effect direct bij aanschaf naar jezelf toerekent dan ben je netto "slechts" 23.000 kwijt.

Verder gaat dit verhaal alleen maar op als je ondernemingswinst in 2013 ten minste 110k bedraagt (nog meer als je startersaftrek, S&O aftrek o.i.d. geniet en/of prive aftrekposten gebruikt zoals hypotheekrente). Anders kun je de grote aftrekposten niet benutten tegen de volle 52% en valt het plaatje aanzienlijk minder gunstig uit.
Bovendien heb ik geen rekening gehouden met de BTW correctie op privegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Je mist nog kleinschaligheidsinvesteringsaftrek op de auto. Dat is nog eens 28% van 50.000 ten laste van de winst. Scheelt nog 6260 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Als je de auto zakelijk hebt gekocht (zzp'er) krijg je de btw terug, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28%) en milieuinvesteringsaftrek (36% dit jaar). Daarnaast heb je nog de normale afschrijving (100% in 5 jaar), waardoor je alles bij elkaar een aftrekpost hebt van 164% van de prijs ex btw. Bij genoeg winst en 52% inkomstenbelasting betaal je dus bruto 50000 euro incl btw, maar slechts (50000 / 1.21) - (1.64 * .52 * 50000 / 1.21) = 6082 euro netto. Bij 42% inkomstenbelasting betaal je 12859 euro netto. Hoe meer je verdiend, hoe minder je hoeft te betalen voor je auto. Mooi land hebben wij... :) Als je genoeg winst maakt kun je beter voor een Tesla Model S van 100k gaan, die kost dan maar 12k netto en is een leuke auto!

Daarnaast 5 jaar geen bijtelling, in 2014 nog geen wegenbelasting, en de brandstofkosten zijn ook te overzien. Je hebt wel 5 jaar lang 2,7% vd cataloguswaarde (incl btw en bpm) btw kosten voor prive gebruik. Aan de andere kant heb je weer winstvrijstelling. Al deze zaken maken een generieke berekening lastig, vandaar dat ik me tot bovenstaande 6k netto hield.

Ik rij met plezier in mijn Chevrolet Volt, afgelopen lente aangeschaft :)

Voor wat betreft de voordelen in brandstofkosten: ik rij de eerste 50 tot 80km per dag (weersafhankelijk + snelweg of binnendoor verschil) voor 2,60 euro (11 a 12 kwh a 23 cent/kwh). Een auto van 1 op 15 is daar zo'n 9 tot 15 euro voor kwijt. Omgerekend in euro's heb je dus een vergelijkbaar "bezineverbruik" van op 1 op 50 tot 1 op 86.

Als de accu leeg is rij ik op benzine verder, gemiddeld 1 op 17. Meestal haal ik het elke dag op de accu, op vakanties en lange afstanden na. Gemiddeld na bijna 9000km heb ik 1 op 40 gereden.
t_captain schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:12:
Verder gaat dit verhaal alleen maar op als je ondernemingswinst in 2013 ten minste 110k bedraagt
Voor de aftrekposten wordt je bedrijfsresultaat bij je inkomsten uit loondienst opgeteld. Ik heb een eenmanszaak in oprichting en inkomsten uit loondienst. Winstvrijstelling is helaas een 14% verliesverlaging (6% netto, dat dan weer wel). Het overgrote deel valt bij mij in de 42% categorie (ik heb ook nog hypotheekrenteaftrek bijv). Alles bij elkaar is het financieel nog steeds geen slechte deal!

Vanwege de business die ik opzet heb ik te maken met lange doorlooptijden in vergunningen. En die heb ik nodig om omzet te mogen maken in deze sector... ik zou een en ander wel iets sneller kunnen doen, maar nu kan ik het geheel prima financieren met inkomsten uit loondienst, wat anders lastiger zou zijn. Dus van mijn bruto loon kan ik nu netto loon maken, doe alles op m'n gemak en daarna heb ik de benodigde vergunningen en bedrijfsmiddelen zonder externe financiering. Een goedkope auto kan er ook wel bij ;)

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 06-11-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Ik hoop dan wel voor je dat de belastingdienst je als ondernemer ziet. Met het vergunningenverhaal heb je misschien een uitweg, maar normaal is het lastig naast een voltijd baan het urencriterium te halen. En dan haal je ook nog al je inkomen uit loondienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:49:
Ik hoop dan wel voor je dat de belastingdienst je als ondernemer ziet. Met het vergunningenverhaal heb je misschien een uitweg, maar normaal is het lastig naast een voltijd baan het urencriterium te halen. En dan haal je ook nog al je inkomen uit loondienst...
Ik voldoe waarschijnlijk niet aan het urencriterium dit jaar. Wel heb ik contact gehad met de belastingdienst en mijn situatie uitgelegd, ook welke vergunningen ik waarvoor nodig heb, en wat mijn plannen zijn als ik straks de vergunningen eenmaal binnen heb en welke opbrengsten ik verwacht. Aangezien dit een traject van 2 a 3 jaar is (kan sneller, maar ik moet het ook kunnen financieren) is dat allemaal prima.

Ik ben dus ondernemer, ondanks dat ik het urencriterium dit jaar waarschijnlijk niet haal. Oftewel ik krijg geen zelfstandigenaftrek of startersaftrek, maar kia/mia wel (staat los van het urencriterium). Daarnaast ben ik nu aan het investeren in immateriele active (vergunningen + bijbehorende kosten) die ik ook gewoon kan afschrijven. Omdat mijn werkzaamheden straks btw plichtig zijn, heb ik nu al een btw nummer waarmee ik de btw van mijn huidige investeringen al terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
T-MOB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:38:
Je mist nog kleinschaligheidsinvesteringsaftrek op de auto. Dat is nog eens 28% van 50.000 ten laste van de winst. Scheelt nog 6260 euro.
Personenauto's (behalve taxi's) zijn uitgesloten van KIA.
pirke schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:21:
Als je de auto zakelijk hebt gekocht (zzp'er) krijg je de btw terug, [...]
Maar betaal je wel BTW correctie om de verschuldigde BTW over het privegebruik te verrekenen. Bij een auto van 50k ex BTW is dat 1600 euro per jaar (uitgaande van het forfaittare tarief van 2.7& over de catalogusprijs).
[...] Daarnaast heb je nog de normale afschrijving (100% in 5 jaar), waardoor je alles bij elkaar een aftrekpost hebt van 164% van de prijs ex btw. Bij genoeg winst en 52% inkomstenbelasting betaal je dus bruto 50000 euro incl btw, maar slechts (50000 / 1.21) - (1.64 * .52 * 50000 / 1.21) = 6082 euro netto.

[...]
Het is logisch dat de kapitaallasten van een zakelijke auto door de zaak worden gedragen; dat is niet uniek voor een elektrische auto maar voor elk bedrijfmiddel. Ik vind het een beetje naar je toe rekenen om de complete afschrijving van een periode van 5 jaar contant te maken (en bovendien de boekwinst bij verkoop van een afgeschreven bedrijfsmiddel buiten beschouwing te laten). Deze manier van rekenen betekent eigenlijk:

"je autokosten vanuit je bedrijfswinst voor belasting betalen is goedkoper dan ze uit je netto inkomen prive te betalen" ;)

En dat klopt. Het fiscale voordeel wordt normaal gesproken gecompenseerd door de bijtelling. Nu heb je bij een elektrische auto geen bijtelling, waardoor het financieel heel gunstig is. Maar van bovenstaande stelling blijft ongeveer zoiets over: "een auto zonder bijtelling is voordelig". Waarvan akte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
pirke schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:21:
Als je de auto zakelijk hebt gekocht (zzp'er) krijg je de btw terug, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28%) en milieuinvesteringsaftrek (36% dit jaar). Daarnaast heb je nog de normale afschrijving (100% in 5 jaar), waardoor je alles bij elkaar een aftrekpost hebt van 164% van de prijs ex btw. Bij genoeg winst en 52% inkomstenbelasting betaal je dus bruto 50000 euro incl btw, maar slechts (50000 / 1.21) - (1.64 * .52 * 50000 / 1.21) = 6082 euro netto. Bij 42% inkomstenbelasting betaal je 12859 euro netto. Hoe meer je verdiend, hoe minder je hoeft te betalen voor je auto. Mooi land hebben wij... :) Als je genoeg winst maakt kun je beter voor een Tesla Model S van 100k gaan, die kost dan maar 12k netto en is een leuke auto!
_/-\o_

Overigens ben ik het wel met t_captain eens dat in principe WW, AOV, verdisconteerd zit in je uurtarief. Vandaar de vergelijking 60K in loondienst vs. 90K als ZZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
creator1988 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:47:
[...]

_/-\o_

Overigens ben ik het wel met t_captain eens dat in principe WW, AOV, verdisconteerd zit in je uurtarief. Vandaar de vergelijking 60K in loondienst vs. 90K als ZZP.
Die factor 1.5 denk niet alleen de inkomensverzekeringen, maar ook pensioen en alle secundaire arbeidsvoorwaarden.
Pagina: 1