[Website maken] Wat is de beste keuze taal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-05 10:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik wil graag voor een lokale vereniging de website gaan verzorgen en bouwen maar heb nog vrij weinig verstand daar van.

Ik weet dat er HTML is om mee te schrijven, PHP, Java en tig anderen maar voordat ik uit onkunde ga schrijven in een taal die niet geschikt is voor wat ik ermee wil of kan wou ik hier eerst controleren wat voor mij en de vereniging het beste is.

Het moet een website zijn waar buitenstaanders en eventuele nieuwe leden algemene informatie kunnen vinden over de vereniging, wat wij doen ect ect. Dus, tekst, plaatjes en mogelijk wat promo films.
Maar ook moet er, zonder dat je moet inloggen al nieuws en foto's van de afgelopen activiteiten te zien zijn.

Leden moeten na het inloggen dan de kans hebben om content te uploaden, zoals een verhaal met foto's, enkel foto's of een verhaal. Ook moeten ze de mogelijkheid hebben om een evenement/agenda aan te maken voor de andere leden.

Welke taal is dan het beste om de website mee te maken, zeker omdat de website per maand denk ik niet eens boven de 1000 views zal komen...

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Neem lekker een Wordpress site (geschreven in HTML en PHP) en je hebt alles wat je wilt (zonder te hoeven/kunnen te programmeren) in 5 minuten opgezet.

Kwestie van zoeken naar wat plugins en een theme die je leuk vindt en je kan content gaan schrijven. Easy peasy :)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-11-2013 14:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Ik zou dus een simpele versie van Joomla / Wordpress ofzo gebruiken, allemaal voorgeprogrammeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 05-11-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

+1 voor mijn voorgangers in dit draadje, waarbij ik voor WP zou gaan :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als je de full-package wilt kunnen maken heb je voor de front-end (dat wat je ziet in je browser) HTML nodig voor de structuur en CSS voor de aankleding (eventueel JQuert/JavaScript voor fancy aankleding, maar CSS3 biedt al een hoop mogelijkheden). Daarnaast heb je PHP/MySQL nodig voor de back-end/CMS.

Wordpress en Joomla zijn handig als je het simpel wilt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 11:09
Darkasantion schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:13:
Ik wil graag voor een lokale vereniging de website gaan verzorgen en bouwen maar heb nog vrij weinig verstand daar van.

Ik weet dat er HTML is om mee te schrijven, PHP, Java en tig anderen maar voordat ik uit onkunde ga schrijven in een taal die niet geschikt is voor wat ik ermee wil of kan wou ik hier eerst controleren wat voor mij en de vereniging het beste is.

Het moet een website zijn waar buitenstaanders en eventuele nieuwe leden algemene informatie kunnen vinden over de vereniging, wat wij doen ect ect. Dus, tekst, plaatjes en mogelijk wat promo films.
Maar ook moet er, zonder dat je moet inloggen al nieuws en foto's van de afgelopen activiteiten te zien zijn.

Leden moeten na het inloggen dan de kans hebben om content te uploaden, zoals een verhaal met foto's, enkel foto's of een verhaal. Ook moeten ze de mogelijkheid hebben om een evenement/agenda aan te maken voor de andere leden.

Welke taal is dan het beste om de website mee te maken, zeker omdat de website per maand denk ik niet eens boven de 1000 views zal komen...
De voortgangers hebben het al duidelijk gemaakt: WP of Joomla. Waar je mee op moet passen is dat je het laten uploaden van verhalen en content wel voldoende af moet schermen, ander staat straks je hele website vol spam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 20:15

MeltedForest

Lenny-t

WordPress is echt wel een stuk toegangkelijker dan Joomla imo. Laatst beide bij mijn vader geinstalleerd maar Joomla snel weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Mja dat is maar net wat je er mee wil doen, in dit geval zou ik zeker zeggen WP.

Mocht hij meer er mee willen dan neig ik al naar Joomla, en wil je nog wat beters dan zeg ik ga voor Magento.
Het is maar net wat je er mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 16:38

TheNephilim

Wtfuzzle

Wordpress! ^^
Mektheb schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:27:
Mja dat is maar net wat je er mee wil doen, in dit geval zou ik zeker zeggen WP.

Mocht hij meer er mee willen dan neig ik al naar Joomla, en wil je nog wat beters dan zeg ik ga voor Magento.
Het is maar net wat je er mee moet.
De Wordpress/Joomla discussie begin ik niet aan, maar Magento? Dat is een webwinkel pakket, wat moet je daarmee voor een verenigings website?

---

Goed, als je wat wil leren moet je niet met Wordpress aan de slag gaan. Gezien het een verenigingswebsite betreft zou ik inderdaad wel voor Wordpress kiezen. Het kost dan niet veel tijd om iets in elkaar te zetten met alle benodigde functionaliteit.

Al moet ik zeggen, alles netjes krijgen en zeker met betrekking op users/downloads/uploads/etc. kan een hele kluif zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
TheNephilim schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:52:
Wordpress! ^^

[...]

De Wordpress/Joomla discussie begin ik niet aan, maar Magento? Dat is een webwinkel pakket, wat moet je daarmee voor een verenigings website?

---

Goed, als je wat wil leren moet je niet met Wordpress aan de slag gaan. Gezien het een verenigingswebsite betreft zou ik inderdaad wel voor Wordpress kiezen. Het kost dan niet veel tijd om iets in elkaar te zetten met alle benodigde functionaliteit.

Al moet ik zeggen, alles netjes krijgen en zeker met betrekking op users/downloads/uploads/etc. kan een hele kluif zijn!
Kan maar dat hoeft niet.
Daarom is in dit geval de beste keuze Wordpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou niet gaan voor Wordpress noch Joomla, het software onderhoud is een hel.

Dit komt vooral omdat je je leden berichten, foto's en agenda items wil laten posten.

Kijk eens op http://www.opensourcecms.com/ daar kan je een legio aan systemen testen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:29

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

DJMaze schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:22:
Ik zou niet gaan voor Wordpress noch Joomla, het software onderhoud is een hel.

Dit komt vooral omdat je je leden berichten, foto's en agenda items wil laten posten.

Kijk eens op http://www.opensourcecms.com/ daar kan je een legio aan systemen testen.
Dat valt toch reuze mee. Je kan/moet 1 keer in de maand een update doen, je hoeft het niet te doen blijft wel werken hoor. Al ga je update dan is het op 1 knop drukken en dan backup je eerst en update je erna zo werk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een taal leren met als directe doel om een specifieke site te maken terwijl je nog niet kan programmeren is niet handig. Dat wordt een gedrocht van een website vol beveiligingslekken. Domweg even Wordpress installeren klinkt inderdaad verstandiger, maar daarbij moet je wel netjes blijven updaten als er nieuwe versies zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-05 10:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, erg druk gehad met allerlei andere dingen.

Heb inmiddels naar Wordpress gekeken maar ik kan er maar niks mee, ik kan het programma niet installeren op mijn thuis-PC en ik snap er vrij weinig van om er een server voor te maken.
Heb wel VM-ware player, maar welke server kan ik dan het beste maken/kiezen als test-omgeving.

Verder besef ik dat ik vrij veel wil doen vanaf nul, maar wil al langer leren programmeren en dit vond ik een mooie reden om er daadwerkelijk mee te beginnen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Installeer dit:

http://www.wampserver.com/en/

Dan kan je lokaal een server draaien. Probeer dan nog eens een keer Wordpress te installen (er zijn zelfs tutorials daarvoor) en gaan met die banaan.

@ Hieronder, iets met great minds enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 14-11-2013 12:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

punt is; jij hebt een eisen pakket.
Verlaag je eisen eens naar de basis van 'ik wil één pagina met statische content' en maak dat eerst eens even. Even simpel gezegd: je weet niets, je kan niets maar toch wil je;
- dynamische content
- mensen dingen laten uploaden
- nieuwe foto's per 'event'
- event aanmaken
- agenda beheren

Doe gewoon even weer normaal, want dit gaat je zo niet lukken.

De enige manier is om wordpress te nemen, en afhankelijk te zijn van 3e partijen met hun (gratis) plugins. Eventueel kun je alles krijgen zonder maar één ding qua code aan te passen en alles puur met plugins te doen.

Het langere traject is dat je zowel HTML als PHP als SQL en JS gaat leren. Vervolgens ben je zeker een half jaar bezig voordat je dan heel je eisenpakket fatsoenlijk kunt gaan maken.

----

In elk geval om maar antwoord te geven op je basis vraag:

Leer eerst even wat een server is, en doet. Lees even wat je nodig hebt, en waarom dat zo is. Dit is echt de pure basis. VMware is leuk, maar in feite heeft dat niets te maken met een webserver. Eventueel kun je er inderdaad een instantie van een leuk *nix distro erop zetten voor een webserver. Kijk gewoon even naar WAMP: http://www.wampserver.com/en/
Dat is het enige wat nodig hebt op een windows bakje, en dat is eigenlijk puur voor ontwikkelen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Kijk eens op wordpress.com. Daar kun je - zonder zelf te installeren - een gehoste versie van WP proberen. Het is wat beperkt, maar je kan zo wel zien of je er mee kan wat jij wil. Verhalen uploaden en evenementen aanmaken zou ik eerst even als stap 2 definieren. Begin eerst met de basissite.

Overigens, als jouw leden net zo actief zijn als die van onze zwemclub dan is het wellicht makkelijker om verhalen via email aan te laten leveren. En google-calender integratie is via een plugin te regelen. Dan hoef je je site niet open te stellen voor anderen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Darkasantion schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:43:
Verder besef ik dat ik vrij veel wil doen vanaf nul, maar wil al langer leren programmeren en dit vond ik een mooie reden om er daadwerkelijk mee te beginnen.
Als je WordPress al niet geïnstalleerd krijgt omdat je geen testserver geïnstalleerd krijgt op je eigen pc dan kun je beter dat programmeren ook maar laten voor wat het is, want daar heb je diezelfde server voor nodig...

En nogmaals: je kan beter eerst leren programmeren en dan pas als je overtuigd bent van je eigen kunnen die website maken. Als je zonder kennis van programmeren gewoon maar begint aan die site ben je binnen 24 uur gehackt en loop je voor je het weet malware te verspreiden omdat je termen als SQL-injectie, emailheaderinjectie, XSS, enz. niet kent, laat staan dat je weet hoe je ertegen moet beveiligen.

Begin eens met wat simpels. Lees een goed boek (O'Reilly heeft prima boeken voor elke grote programmeertaal). Schrijf daarna eerst eens een gastenboekje of iets anders simpels. Zorg dat je weet wat je doet voordat je iets het web op slingert.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Niet nodig. Laat het programmeren lekker voor wat het is. Je wil programmeren omdat je een site wil. Met andere woorden: het programmeren is een middel om je doel te verwezenlijken. Maar je hebt dit middel niet persé nodig; met een kant-en-klaar CMS en een handvol plugins (voor zover nodig) kom je een heel eind.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35
Zoals gezegd zijn er inderdaad vele kant-en-klare-oplossingen om een website te beginnen...

Als het doel echter is om zelf sites te leren bouwen, zou ik je ambities wat lager zetten en bij het begin beginnen. Dat begin is een statische website leren maken.

Ik zou dan als ik jou was eerst kijken naar een goede tutorial en / of boek over HTML; er zijn er zat te vinden op het internet.

Als je met HTML aan de slag gaat, zul je al snel tegen Cascading Stylesheets (CSS) aanlopen; dat is namelijk de beste manier om de layout van de site te verzorgen. Ook daarover is zat te vinden online.

Als je HTML + CSS een beetje in de vingers hebt, kun je verder gaan kijken. Je kunt dan de website dynamischer gaan maken, zowel serverside als clientside. Voor clientside kun je kijken naar Javascript, zodat je de pagina beter kunt laten reageren op wat de gebruiker doet.

Als je de pagina aan de serverside meer dynamisch wilt maken -bijvoorbeeld verwerken van formulieren of automatisch pagina's laten genereren - dan kun je uit de voeten met bijvoorbeeld PHP. Je schrijft dan niet zelf meer statische HTML-pagina's maar laat PHP die voor je genereren. Uiteraard moet je dan wel weten hoe HTML in elkaar steekt.

Dit is ongeveer het leertraject dat je moet doorlopen om de site te bouwen die jij wilt maken. HTML en CSS zijn een mooi begin en nog wel te overzien en kun je ook makkelijk 'offline' leren. Javascript is lastiger, maar je kunt het gebruik er van minimaliseren. Goed (met nadruk op goed) PHP leren programmeren is een behoorlijke klus. Hiervoor moet je ook vrij veel kennis hebben van hoe internet en webservers werken.

Kortom, het is niet iets dat je 'even' leert, maar je moet natuurlijk altijd ergens beginnen. Vraag is of je gewoon een site wilt of bereid bent die investering te doen. Sowieso is het verstandig om niet te veel te willen in een korte tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 14-11-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 19:36
Probeer dit eens op een windowspc te installeren: http://www.instantwp.com/. Dan kun je eerst even met Wordpress klooien
Pagina: 1