Nieuwe baan, nieuwe laptop... nieuw OS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn nieuwe baas biedt mij de keuze voor een nieuwe laptop van de zaak: Windows of Mac.

In het verleden was het altijd 'standaard' Windows en tegen meerprijs een Mac, maar deze werkgever stelt het blijkbaar gelijk. Specs weet ik niet en doen er voor de vraag ook niet echt toe.

Men geeft mij de keuze tussen een company standard Lenovo laptop, ietwat zwaarder toegerust voor de functie (presales), of een Macbook Pro. Standaard hoort bij de laptop een virtualisatielicentie, dus je kunt bovenop het OS nog je 'eigen' dingen/OS'en draaien.

Waarom twijfel ik?

Privé draai ik vaak Linux, soms Windows op mijn machines. Ik kan met beide goed overweg, ook als het wat technischer word. Ik prefereer vaak de eerste omdat het op een identieke machine gewoon vlotter draait en meer eyecandy biedt. Ook vind ik de geïntegreerde 'app store' (om het maar een naam te geven) bij Linux erg fijn. Ik heb wel eens de 'occasional' Mac in mijn handen en heb er vaak ruzie mee. Misschien dat een leek / instappende computergebruiker er vloeiend in opgaat, maar de manier van werken die ik onder Linux/Windows geleerd heb komt vaak slecht overeen met hoe de boel in de Macwereld loopt.

Nu is het zo dat de 'company smartphone' wél voor mij beslist word: Iedereen krijgt momenteel een Iphone 4(s). Ik hoef er in principe alleen maar mee te bellen en mailen + agenda lezen, privé heb ik een Nokia 808 waarmee ik WhatsApp, Facebook, Fotografeer, Spotify etc etc.

Evenredig 'hoef' ik op de werklaptop natuurlijk 'alleen maar' mijn werk te doen. Browsen, eyecandy en fun stuff doe ik net zo goed op mijn eigen laptop. Dat werk houdt wel in dat ik tekeningen maak, veel email, veel internet nodig heb en presentaties geef, ik zal er ook beperkt op virtualiseren.

Wat ik begrijp van de vele fanboys (ik ken er helaas genoeg die zichzelf als apple-gebruiker ook vooral als evangelist zien) is dat de macbooks superieur zouden zijn in accuduur, bouwkwaliteit en werksnelheid.

Wat vraag ik me nu af:

"Will I do myself any favors?" Ga ik mezelf een plezier doen door maar gewoon 'om' te gaan en beide producten Apple te nemen, wetende dat de telefoon dat toch al word? Of maakt het geen bal uit en ga ik er werktechnisch niks op vooruit?

Hoe zit het over 2 jaar? Hoe future-proof is deze keuze en hoe 'goed' werkt het tegenwoordig samen met 'de rest van de wereld'?

Ja, ik kan de Apple store binnen lopen en eens 10 minuten met zo'n ding pielen, maar ik ga er pas mee 'leren' werken als ik er een paar weken achter zit, en zo lang mag ik hem vast niet lenen :P.

Mogelijk van invloed zijnde omgevingsfactoren:

Mijn thuisnetwerk bestaat uit Linksys en Linux/Windows producten, 2,4Ghz en 5Ghz. Ik gebruik geen (en ben ook zeker niet voornemens) andere Apple producten in huis. Ik gebruik externe schijven om backups op te maken die allemaal EXT of NTFS geformatteerd zijn.

De auto zal een carkit krijgen van zeer waarschijnlijk de autofabrikant zelf (dus b.v. een eigen installatie met bluetooth van Nissan, Mitsubishi, Toyota, Ford etc) en géén parrot of iets dergelijks.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-11-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

Ik heb het idee dat je eigenlijk helemaal geen Mac wilt. Accuduur, bouwkwaliteit en werksnelheid zijn wat mij betreft relatieve begrippen als het OS je tegen staat.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Als ik je verhaal lees dan wil je idd geen Mac en moet je het ook gewoon niet doen. Het is ook zeker geen reden om een MacBook te nemen, omdat je ook een iPhone krijgt. Je moet een MacBook nemen, omdat je Mac OS X fijn vindt of het graag wilt uitproberen. De mooie hardware is secundair, net als het ecosysteem.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:16

N14

Ik heb iets langer dan een jaar geleden de overstap gemaakt en ik ben erg tevreden. Je pakt alles sneller op dan je denkt. De belangrijkste tip die ik mee kan geven na een jaar (mocht je eventueel de overstap maken) is geef je over aan het besturingssysteem; sommige dingen lijken in het begin minder logisch dan in Windows (hij scrolt verkeerd om en waarom blijven programma's open staan?), maar na een week de OS X manier gebruikt te hebben is de Windows manier opeens minder logisch (hij scrolt verkeerd om, het scherm/papier 'pakken' is veel logischer! En waarom sluit gelijk dat hele programma af?! :p). Over de hele linie vind ik OS X vaak net iets logischer/makkelijker in te stellen etc. . Voor dingen waar je na een paar weken echt niet aan kunt wennen is er bijna altijd wel een mooi tooltje te vinden waarmee je het precies zo krijgt zoals je wil (of tegenhangers van programma's waar geen mac alternatief van is) vaak zelfs mooier/handiger dan in windows (ik kan het 'tilen' (window tegen een kant aan houden om die helft van het scherm op te vullen) van windows 7 echt niet missen, gebruik daarvoor BetterTouchTool). Kan je uiteindelijk toch helemaal niet wennen kun je altijd nog windows ernaast installeren via bootcamp of met een virtualisatie programma's (die de twee OSen dan mooi in elkaar over kunnen laten vloeien, heb zelf overigens geen ervaring met virtual machines, maar hoor veel goede berichten).

Overigens zou ik het niet alleen maar doen omdat de telefoon dan goed met je laptop samenwerkt, mijn iphone werkte ook altijd goed met iTunes op Windows. Volledig op iCloud overgaan werkt best mooi maar er zijn genoeg andere cloud dingen die makkelijk instellen en misschien nog wel iets breder toepasbaar blijven (zo gebruik ik gmail voor mail en kalender, maar wel weer met de standaard Apple Mail app en Calendar app op mn mac en iphone, gesynched via google, dropbox voor bestanden, etc.). Contacten, foto's, iMessage werkt wel heel mooi samen op mac en iphone (en iWork zou dat ook moeten doen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).

Samenwerken met Windows heb ik nog nooit een probleem mee gehad. De Microsoft Office suite is best ok, en Pages kan best goed word-documenten openen etc. Macbook is met minidisplay port (thunderbolt port) naar VGA/HDMI/DVI ook aan te sluiten op de meeste beamers. Daarnaast (een beetje afhankelijk van je werkgebied) vind ik een macbook vaak lekker professioneel ogen.

Ik heb het idee dat een mac iets meer future proof is dan een gewone laptop; top bouwkwaliteit, super accuduur, de looks/het model verouderen minimaal (de eerste unibody macbook pro uit 2008 of zo ziet er nog niet verouderd uit t.o.v. de nieuwe MBPretinas) en ook deels gekeken naar wat de markt vindt: tweede hands prijzen van macs vind ik echt best hoog. Verder komt Apple ieder jaar met een OS update (vanaf dit jaar gratis), dat geeft je laptop weer even een lekker opfris beurt, beetje nieuw gevoel (dit jaar performance en accuduur boostje), etc.

Succes met je keuze!

Edit: externe HDD's: Apple gebruikt zelf HSF+, volgens mij moet je hard disk daarin geformat zijn wil je time machine gebruiken (dat is wel weer echt een geweldige back up tool, zelfs op een lege hdd je hele OS met al je bestanden en instellingen zoals ie was), en voor NTFS heb je weer een extra tooltje nodig, zoals bijv. Tuxera NTFS, om ze naast lezen ook te kunnen schrijven...

[ Voor 8% gewijzigd door N14 op 05-11-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:45
Ben je overigens vrij in de keuze van het besturingssysteem? Dat wil zeggen als je een Windows-laptop kiest, mag/kan er dan Linux op? En als je een Macbook neemt, kan er dan ook Linux/Windows op?

Indien dit mogelijk is zou je natuurlijk de voordelen van een Mac (bouwkwaliteit etc.) kunnen combineren met het besturingssysteem wat je voorkeur heeft (Linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik proef, in tegenstelling tot anderen, dat je eigenlijk wel een keer een Mac wil proberen.
Is misschien ook wel een mooie kans om eens wat beter van Mac te proeven.

Kun je niet met je baas regelen dat je eerst een Mac wil proberen, maar als dat niets is, dat je dan overstapt naar een Windows laptop?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Ricardo87 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:55:
Ben je overigens vrij in de keuze van het besturingssysteem? Dat wil zeggen als je een Windows-laptop kiest, mag/kan er dan Linux op? En als je een Macbook neemt, kan er dan ook Linux/Windows op?

Indien dit mogelijk is zou je natuurlijk de voordelen van een Mac (bouwkwaliteit etc.) kunnen combineren met het besturingssysteem wat je voorkeur heeft (Linux).
Precies mijn idee, gewoon een Tripple boot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Hangt er een beetje vanaf.. Welke laptop met Windows krijg je aangeboden?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben niet tegen een Macbook als product. Het werkt prima en er is een markt voor. Ik ben altijd tegen een Macbook geweest voor mij omdat ik voor die extra euro's niet genoeg 'terug' krijg.

De zaak is nu anders omdat ik een vrije keuze krijg tussen de twee, zonder dat ik daar zelf beter of slechter van word. Dus ja, ik ben bereid het te proberen als ik er ook echt wat mee opschiet. Als het net zoals met Linux op de zakelijke markt een kwestie is van compromissen sluiten ga ik er niet aan beginnen.

Linux als primair OS is in deze geen optie omdat zaken als security en wireless toegang op kantoor alleen op het Windows en Mac platform geintegreerd en ondersteund worden. Ik kan en mag dit prima in een VM draaien, maar dat biedt denk ik niet echt meerwaarde, dat is (zo zie ik het) toch meer voor de noodzakelijke zaken die het main OS niet (goed) af kan.

Het is omdat ik het platform niet (goed (genoeg)) ken dat ik me afvraag of het zin heeft o.a. vanwege idd die combinatie met een iPhone. Ik hoor er zoveel mensen lovend over zijn (maar ook even zoveel afkerig) dat ik vind dat deze situatie het verdiend een goede afweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Mijn ervaring met OSX is eigenlijk om het heeeeeel kort te zeggen waardoor ik waarschijnlijk een paar reacties over me heen krijg als volgt :

OSX is niets anders dan een apple skin van kubuntu / ubuntu waarbij extensies een ander naampje hebben en alles net achterste voren werkt van hoe je het gewend ben.
En kwa voordeel op Windows vind ik weer het werkt vriendelijker sneller en ziet er 30x beter uit.
Maar behalve dat zou ik je nu niet kunnen zeggen waarom OSX > Linux Windows moet staan in jouw geval.
( en ja ik weet het ook een afgekauwde versie is van linux / unix w/e )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:45
HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:20:
Ik kan en mag dit prima in een VM draaien, maar dat biedt denk ik niet echt meerwaarde, dat is (zo zie ik het) toch meer voor de noodzakelijke zaken die het main OS niet (goed) af kan.
Je kan natuurlijk op je Macbook native Windows draaien. Dus je hebt geen VM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik kan me zo voorstellen dat werkgevers in het algemeen niet happig zijn op dualboot en dat soort zaken op de werk laptops/pc's. Als het met VM kan worden opgelost...prima toch?

Daarnaast biedt VM wel als voordeel dat je 'hoofd' systeem gewoon toegankelijk is zonder dat je opnieuw moet opstarten.

@TS: Je zoekt, zoals ik lees, niet de integratie met iPhone en andere Apple producten. Wat blijft er dan over om toch te overwegen een Mac te nemen?

Ik moet trouwens net als TS zeggen dat ik, met ruiken aan OSX, niet overtuigd was.
Minder dan bij de diverse Linux distro's.
Toch zou ik met hetzelfde dilemma als TS zitten, mocht de keus zich voordoen.

[ Voor 38% gewijzigd door albino71 op 05-11-2013 14:42 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

In mijn optiek is de combinatie Macbook + OS gewoon goed geoptimaliseerd voor elkaar, dat heb je met Windows natuurlijk minder.

Ik blijf erbij, die afweging kan je alleen maken als je weet welke laptop je kan krijgen met Windows erop. Met name de hardware specificaties.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
Daarbij komt da met parallels je windows virtueel kan draaien, maar wel het gevoel hebt van 2 os-en ineen. Het is moeilijk om die gebruikerservaring uit te leggen, maar je kan hiervan misschien wel een video vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
^Eens met hierboven, Parallels is hiervoor ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbrood
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 17:50
Ik zie in mijn werkveld veel de volgende tendens: Mensen schaffen een iMac of MacBook aan, omdat ze het design heel mooi vinden, maar ik heb tot nu toe nog geen enkele gebruiker gehad die niet terug is gevallen naar Windows.

Je ziet dat Apple sterk op de particuliere en grafische sector is toegespitst. Het is een geweldige ervaring, maar zodra je in een complexe infrastructuur komt met specifieke software/shares/printers/Exchange of Certification Authorities loop je met een Mac soms tegen best wat problemen aan. Die zijn natuurlijk oplosbaar, maar het kost wel tijd en ergernis voor de eindgebruiker.

Kleine toevoeging: Eens met spleethoven, een combi zou de ideale keuze zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door hermanbrood op 05-11-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mektheb schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:23:
Mijn ervaring met OSX is eigenlijk om het heeeeeel kort te zeggen waardoor ik waarschijnlijk een paar reacties over me heen krijg als volgt :

OSX is niets anders dan een apple skin van kubuntu / ubuntu waarbij extensies een ander naampje hebben en alles net achterste voren werkt van hoe je het gewend ben.
En kwa voordeel op Windows vind ik weer het werkt vriendelijker sneller en ziet er 30x beter uit.
Maar behalve dat zou ik je nu niet kunnen zeggen waarom OSX > Linux Windows moet staan in jouw geval.
( en ja ik weet het ook een afgekauwde versie is van linux / unix w/e )
Nice. Dat Ubuntu jarenlang OSX nageaapt heeft doet daar natuurlijk niet aan af. (Nu met Unity slaan ze eindelijk een éigen weg in.)

Hermanbrood: ik zie 't precies andersom. Men schaft na aanschaf van een Mac nooit meer iets anders aan.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 05-11-2013 15:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
CyBeR schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:00:
[...]

Nice. Dat Ubuntu jarenlang OSX nageaapt heeft doet daar natuurlijk niet aan af. (Nu met Unity slaan ze eindelijk een éigen weg in.)
Daarom zei ik het ook al zo op die manier, omdat de TS geen ervaring heeft met OSX en voor hem zeg je het dan als OSX lijkt op >>>>
Dat het misschien andersom kan zijn is goed mogelijk.

Was alleen als uitleg verder niet ;)

verder helemaal mee eens, eens osx nooit meer wat anders :+

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 05-11-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mektheb schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:01:
[...]

Daarom zei ik het ook al zo op die manier, omdat de TS geen ervaring heeft met OSX en voor hem zeg je het dan als OSX lijkt op >>>>
Dat het misschien andersom kan zijn is goed mogelijk.
Nouja mijn punt was een beetje dat Ubuntu (grotendeels vanwege GNOME) juist heel hard keek naar de gebruikerservaring van OSX en dat probeerde na te doen, maar daar meestal net in faalde.

Ik zie Network Manager als een heel goed voorbeeld: het probeert een beetje net als in OSX automatisch je netwerken te managen (wifi, ethernet, etc.) maar omdat linux niet zo'n geintegreerd geheel is als OSX gaat dat vaak falikant mis. Apple heeft hierin een voordeel omdat zij zowel de hardware als de software maken waardoor ze heel precies weten hoe hun software met hun hardware moet praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 15:52
Je kan mogelijk ook, als je die mogelijkheid hebt;

via VirtualBox of VMware OS X even een tijdje uittesten. Dan heb je wel het OS, maar dan nog niet de laptop.

Uit je startpost op te maken zou ik eerder Windows aanraden. Dit ook omdat al je externe HDD's EXT en NTFS geformatteerd zijn.

Je kan namelijk geen externe "windows HDD's" beschrijven vanuit OS X (zelf ondervonden)
Daarnaast is het eco systeem m.i té gesloten t.o.v. Windows.
Aangezien je naast je telefoon geen enkel ander Apple device gaat gebruiken, is het een fikse investering om je huidige situatie om te bouwen naar een Apple situatie:

http://store.apple.com/nl...airport-time-capsule-2-tb

En dit is nog "maar" voor 2 tb.

Verder komt er dan nog meer kosten bij kijken.

Zoals ik al zei, dit zou ik aanraden. Ik draai OS x zelf via VMware en het OS heeft zijn voordelen, maar staar je er niet blind op, want er zijn ook zeker nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ga vooralsnog van het volgende uit:

- Als de keuze vrij is tussen Macbook/Windows notebook hebben ze zelf de nodige (technische) zaken in plaats om hier goed je werk op te kunnen doen
- Als ik een Macbook neem hou ik hier het MacOS op dat erbij hoort (en draai eventueel een VM erbij voor bepaalde zaken)
- Aan het MacOS valt wel te wennen (als in: ik hoef het niet mooi te (gaan) vinden, ik moet er gewoon op kunnen werken)

Ik denk b.v. ook aan het syncen/backuppen van mijn iPhone naar mijn laptop toe, een lange accuduur (ik heb het idee dat die van de Mac's bij mijn huidige werkgever langer 'goed' blijven dan die van veel windows-draaiende counterparts, de Dell E6320 die ik nu nog vast heb is over 2 jaar tijd ~50% van zijn primaire accu kwijtgeraakt) en inderdaad een professioneel uiterlijk. De Lenovo's zijn hartstikke stevig maar niet geweldig mooi (acquired taste zullen we maar zeggen). Niet direct te zeggen dat ík Mac's nu echt mooi vind (die RVS look is niet echt mijn ding) maar het gaat om presentatie naar de klant toe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
CuBras schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:17:
Je kan mogelijk ook, als je die mogelijkheid hebt;

via VirtualBox of VMware OS X even een tijdje uittesten. Dan heb je wel het OS, maar dan nog niet de laptop.

Uit je startpost op te maken zou ik eerder Windows aanraden. Dit ook omdat al je externe HDD's EXT en NTFS geformatteerd zijn.

Je kan namelijk geen externe "windows HDD's" beschrijven vanuit OS X (zelf ondervonden)
Daarnaast is het eco systeem m.i té gesloten t.o.v. Windows.
Aangezien je naast je telefoon geen enkel ander Apple device gaat gebruiken, is het een fikse investering om je huidige situatie om te bouwen naar een Apple situatie:

http://store.apple.com/nl...airport-time-capsule-2-tb

En dit is nog "maar" voor 2 tb.

Verder komt er dan nog meer kosten bij kijken.

Zoals ik al zei, dit zou ik aanraden. Ik draai OS x zelf via VMware en het OS heeft zijn voordelen, maar staar je er niet blind op, want er zijn ook zeker nadelen.
Wat je nu zegt klopt niet echt, dit kan namelijk allemaal al sinds 3 versie's van OSX geleden geloof ik.
NTFS kan je standaard lezen voor Apple's, het formatteren van een FAT naar NTFS kan dan weer niet zonder een progje van 3e die gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14

N14

En je kunt eventueel oude externe HDDs of andere nieuwe externe HDDs formatten naar HSF+, dat hoeft niet per se gelijk een dikke AirPort Time Capsule te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

Plus de meeste NAS'en zijn ook TimeMachine compatible en zullen ook gewoon werken.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zijn er ook nog duidelijk (objectief meetbare) voordelen te noemen aan de 'overstap' naar een Macbook? Denk aan snelheid, accuduur, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Met een NAS is NTFS of FAT of HFS of ZFS of watdanook geen probleem, je praat tegen de software aan en hebt niks met het fs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Accuduur en vooral de leeftijd van de Accu is vaak vele malen beter als bij Windows machine's.

Sneller zeker want naar mijn beleving is ubuntu / osx > sneller dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14

N14

Wat betreft accu precies wat Mektheb zegt, en snelheid eigenlijk ook. OS X werkt voor mijn gevoel gewoon iets sneller en snappier dan Windows (wellicht o.a. omdat OS en hardware in principe bewust voor elkaar gemaakt zijn om samen te werken).

Accuduur en levensduur lijkt me objectief meetbaar (is vast wel uitgebreide data over te vinden). Hoe je het 'gevoel' van snelheid meetbaar moet maken weet ik even niet, waarschijnlijk zijn er wel benchmarks van beide OSen op gelijke hardware.

[ Voor 34% gewijzigd door N14 op 05-11-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 19:00
en als je je HDD's naar exFAT omzet kunnen zowel linux,mac en windows naar je schijven lezen en schrijven zonder extra software.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik zou voor een Mac gaan. OS X is in het begin erg wennen maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders.

Het grootsten voordeel voor mij als OS X gebruiker vind ik de workflow. Alles gaat lekker soepel, als ik Windows nodig heb (parallels) dan kan ik met een simpele swipe op het trackpad in Windows zijn en andersom. Of als ik even een contactpersoon nodig heb cmd+spatie en ik kan beginnen met typen, op enter rammen en het staat voor je klaar. Het scrollen, ik zit in een word document met Safari er langs dan hoef ik niet eerst op Safari te klikken maar kan ik gewoon met de muis boven safari gaan hangen en scrollen zodat ik gewoon kan lezen en typen zonder steeds te switchen. Of als ik aan het programmeren ben Coda (editor) in fullscreen, met een swipe ben ik in Chrome waar het resultaat al op me staat te wachten door Livereload.

Het zijn kleine dingen die OS X zo fijn maken om mee te werken, hoewel ze vaak de eerste weken het bloed onder je nagels vandaan halen omdat het "anders" is worden ze uiteindelijk veel fijner dan bijvoorbeeld Windows.

Kwa synchronisatie is een Mac wel aan te raden als je een iPhone hebt, persoonlijk vind ik het erg makkelijk dat contacten en agenda en safari (Tabs realtime delen) naadloos samen gaan. Maar ook third party apps zoals de password manager 1Password, of bijvoorbeeld Tweetbot (Twitter) waar ik nooit dezelfde Tweet twee keer hoef te lezen omdat de tijdlijn gesynct wordt.

En mocht OS X je toch niet bevallen, dan is een Mac nog steeds een betere keuzen naar mijn mening omdat de accu duur langer is, de laptop is licht, maakt geen herrie, word niet snel heet en met Bootcamp kun je een Mac gewoon gebruiken als Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
Een keuze zou zijn, op een Macbook kan je altijd native Windows zetten via Bootcamp. Op een andere laptop kan je niet zonder hackwerk OSX native draaien.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 15:52
N14 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:45:
En je kunt eventueel oude externe HDDs of andere nieuwe externe HDDs formatten naar HSF+, dat hoeft niet per se gelijk een dikke AirPort Time Capsule te zijn. :)
Ik snap wel dát het kan, maar zoals je zelf al zegt. Ze moeten geformatteerd worden. Hierdoor moet je dus eerst al je data overkopiëren en dan weer terug zetten. Mijn 3 TB hdd moest vervangen worden (windows) en ik was daar toch wel een aantal uurtjes mee zoet.

En het voorbeeld van de timecapsule was ter indicatie. Er zijn zat mensen die hun Windows "meuk" de deur uitslingert en alles van Apple koopt. Ik wees hem erop dat dat een fikse investering kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Het trackpad alleen al is een goede reden om voor Mac-hardware ipv anders te kiezen naar mijn idee. Ook het feit dat er handige trucjes zijn ingebouwd zoals bijv met het opladen dat het automatisch een klein beetje oplaadt en vervolgens weer de accu een klein beetje laat leeglopen. Of bijv de slaapmodus die erg fijn is(Ik weet niet of Windows op dat vlak onderhand al weer gelijk loopt met OSX).

Zolang de prijs niet uitmaakt omdat de baas betaald zou ik het een perfect moment vinden om eens een keer OSX + Mac hardware te proberen. Als het niet bevalt kan je er altijd nog Windows opzetten, maar dan heb je het ieder geval 1x in je leven geprobeerd.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder informatie over de Lenovo laptop is deze discussie weinig zinvol.

Pas als je de keus hebt tussen een Windows laptop en een Apple laptop met gelijkwaardige technische specificaties kun je er eens voor gaan zitten. Zoals je zegt: je hoeft er alleen maar je werk op te doen en dat gaat prima op zowel een Apple als een Windows laptop.

Ik denk dat we op dit moment (met Windows 8.1) wel zijn aangekomen op het punt waarbij een Windows laptop met een gelijke aanschafwaarde als een Macbook Pro ook een gelijkwaardige gebruikerservaring biedt. En dan komt het alleen nog maar op voorkeur/gewenning aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Luit op 05-11-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Luit schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:14:
Zonder informatie over de Lenovo laptop is deze discussie weinig zinvol.
Dat ben ik niet met je eens. Specs vertellen iets over hoe rap ik kan verwerken, maar tenzij we low-end specs gaan vergelijken (en dat zal hier zeker niet het geval zijn) verwacht ik van beide een soepele desktopervaring.
Pas als je de keus hebt tussen een Windows laptop en een Apple laptop met gelijkwaardige technische specificaties kun je er eens voor gaan zitten. Zoals je zegt: je hoeft er alleen maar je werk op te doen en dat gaat prima op zowel een Apple als een Windows laptop.

Ik denk dat we op dit moment (met Windows 8.1) wel zijn aangekomen op het punt waarbij een Windows laptop met een gelijke aanschafwaarde als een Macbook Pro ook een gelijkwaardige gebruikerservaring biedt. En dan komt het alleen nog maar op voorkeur/gewenning aan.
Daar noem je wel een goed punt... ik heb met Windows 8 gewerkt (ja, op een kwaliteitslaptop met touchscreen, Core i7 en 8GB) en ik vond het helemaal bál. Ik ben helemaal voor een touch-interface maar die Metro UI doet me echt niks en ik vond het ook niet echt snappy eigenlijk.

Tot nu toe ben ik nog het meest te spreken (als we het puur over de UI hebben) over KDE op Ubuntu, omwille van de snelheid op een matig systeem en de enorme customizability van de looks (maar dat is voor een werklaptop weer totaal niet belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24
Als je graag met Linux werkt is een Mac denk ik juist wel een goed idee, omdat het ook een Unix systeem is. Omdat ik ook met clusters werk die op Linux draaien kunnen mijn scripts op de Mac worden gemaakt en getest zonder extra software. Ook vind ik voor een laptop een Mac extra voordelig vanwege de batterijduur en touchpad die zo goed is dat je geen muis mee hoeft te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:42

Bob Popcorn

Plop!

Ik gebruik prive een Macbook, en zakelijk werk ik op een Windows 7 systeem. Ik vind beiden prima werken, waar ik als enige kanttekening heb dat een Windows 7 systeem na een jaartje een beetje sluggish wordt en hij een reinstall verdient. Dat hoef je met een Mac niet te doen, ik heb m'n vorige Macbook Pro vanaf 10.4 tot 10.7 geupdate zonder reinstall, en die voelde nog net zo snappy als toen 'ie uit de doos kwam :)

Anderzijds ontkom je tegenwoordig natuurlijk niet meer aan Windows 8, wat ik echt een gigantisch gedrocht vind. Lelijke GUI en die Metro UI hadden ze wat mij betreft helemaal weg mogen laten.

Bouwkwaliteit verschil tussen de Lenovo en de Macbook zal wel meevallen. Die Lenovo's hebben vaak een magnesium behuizing en zijn retesterk. Het alu van een Macbook is ook maar betrekkelijk sterk en krast snel.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
misschien een optie om bij een van je collega's na te gaan hoe zij het vinden werken met een mac of windows laptop. Want uiteindelijk moet je er wel het werk mee kunnen doen. Als het alleen beperkt wordt tot het mailen en schrijven van enkele documenten dan moet je zelf de keuze maken.

- mac werkt lekker snel en overzichtelijk (persoonlijke indruk)
- windows tjah.. zakelijk ben ik er aan geboden door softwarepakketten maar als ik zelf de keuze had dan was het een macbook geworden. lange accuduur, prima performance etc...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Bob Popcorn schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:16:
Anderzijds ontkom je tegenwoordig natuurlijk niet meer aan Windows 8, wat ik echt een gigantisch gedrocht vind. Lelijke GUI en die Metro UI hadden ze wat mij betreft helemaal weg mogen laten.
Ik mag hopen dat ze zakelijk Windows 7 professional gebruiken. :Y)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:48:
Zijn er ook nog duidelijk (objectief meetbare) voordelen te noemen aan de 'overstap' naar een Macbook? Denk aan snelheid, accuduur, etc.
Ja, eigenlijk wel. Zeker sinds de update naar Mac OS X Mavericks (oftewel 10.9) is het systeem zelfs merkbaar vlotter (sneller uit sleep etc) dan bij versie 10.8 en is de accuduur verbeterd. Ten opzichte van een Windows systeem vind ik Mac OS altijd al "snappier" aanvoelen.
Mac OS is geoptimaliseerd op het vlak van energieverbruik op een MacBook. Als je Windows zou installeren op de MacBook merk je dat de accuduur merkbaar lager is (tot zelfs enkele uren minder).

Ikzelf heb voor mijn werk een Dell portable (1 jaar oud) en een 4 jaar oude MacBook Pro. Ik zou zonder twijfelen véél liever mijn MacBook gebruiken omdat deze een stuk vlotter aanvoelt in gebruik. Ik heb als systeembeheer echter geen keuze in het platform dat ik gebruik, dus gebruik ik Windows.

Privé is het een ander verhaal en ben ik een aantal jaren geleden omgeschakeld. Daarvoor was ik hoofdzakelijk Ubuntu / Windows gebruiker.
Zelfs op mijn "oude" MacBook (wel met SSD) heb ik nog steeds niet het gevoel dat het systeem niet meer mee kan.

Ik zou de keuze eerder laten afhangen van de tools die je nodig hebt. Als je 100% zeker je werk volledig kan doen zonder gebruik te maken van VM's etc, dan zou ik persoonlijk de keuze zeker laten doorwegen naar een Mac. Is dat niet het geval, dan is de keuze voor een Windows laptop wellicht verstandiger.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:57

afterburn

No more...

Laten we wel wezen, om te werken is in feite het OS niet relevant: je werkt niet met het OS, je werkt met software die draait op een OS. De belangrijkste criteria zijn dan ook of de software die je wilt/moet draaien verkrijgbaar is op het OS wat je kiest.

In dit geval, waar het bedrijf de je van een laptop voorziet, is dit (in ieder geval voor het zakelijke deel) geen issue.

Blijft over: ga je de laptop ook privé gebruiken? Zo ja, is de software die je wilt gebruiken beschikbaar?

Als er softwarematig geen beperkingen zijn, kun je je concentreren op de hardware kwaliteiten zoals performance, accuduur, etc.

Of je neemt gewoon degene die je hebben wilt.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Je vraagt het natuurlijk wel in een omgeving waarin overwegend "Apple-adepten" zich bevinden met een behoorlijke bias richting Apple..

Op mijn werk werk ik sinds anderhalf jaar met Apple. En na anderhalf jaar zijn er nog eigenaardigheden waar ik niet aan kan wennen. Zoals dat het schier onmogelijk is om snel twee vensters van verschillende applicaties naast elkaar te zetten als je van beide applicaties meerdere vensters open hebt staan. Op windows heb je Winkey+cursor-links/cursor-rechts zodat je dat heel snel en makkelijk kan doen. (Ja er is een tool die dat deels kan, maar die werkt toch niet helemaal lekker). Iets anders wat echt vreselijk ongebruikersvriendelijk is vind ik is dat de iconen in de "taakbalk" (of hoe dat ding op OS X heet) groter worden als je erover hovert. Dit maakt het significant moeilijker om op een van de iconen te klikken, gelukkig kan het wel uit. Niet veel later heb ik de taakbalk ook op auto-hide gezet, want ik vond hem afleiden en hij neemt veel ruimte in!

Daarnaast een ander handigheidje wat ik mis is dat je een applicatie niet weg kan sturen door er op te klikken. Uitleg: stel je bent je bezig in App 1 en wil even iets checken in App 2. Op Windows is een van de manieren om dit te doen door in de taakbalk op App 2 te klikken, te zien wat je wil zien en dan nog een keer op App 2 te klikken om hem weer weg te sturen. Daarnaast vind ik het onderscheid tussen cmd+tab (applicatie wisselen) en cmd+` (vensters wisselen binnen een applicatie) ook bizar en iets waar ik zelfs na anderhalf jaar totaal niet aan heb kunnen wennen. Dan heb je op Apple allemaal dingen zoals Exposé maar dat lijken niet meer dan pleisters op de wonde om window management nog een béétje dragelijk te maken. Dingen als hot corners zoals geïmplementeerd in OS X vind ik ook vaak meer irritant dan daadwerkelijk iets toevoegen aan workflow.

Iets wat mij ook tegenstaat is de menubalk. Er is geen mogelijkheid behalve third-party tools om de overdaad aan iconen die daar uiteindelijk terecht komen weg te halen (te verstoppen onder een uitklapmenu). Het leidt namelijk enorm af zo'n enorme balk met icoontjes. Op Windows is die mogelijkheid standaard. En wanneer je meerdere vensters van verschillende apps naast elkaar hebt staan (als dat eindelijk is gelukt) is het verwarrend bij welke applicatie de menubalk items horen. Daarnaast, op Windows hebben sommige applicaties (ik noem een Firefox en een Chrome) helemaal geen menu-balk, dus als je dan achter OS X zit dan heb je helemaal dat gevoel van ruimteverspilling.

Ik merk daarnaast dat OS X vaak leuke animaties wil uitvoeren, maar dat gaat veel te vaak schokkerig op de C2D iMac met 12GB RAM van mijn werk. Dan heb ik liever wat minder animaties die wel vloeiend lopen. Daarnaast merk ik op OS X veel meer beachballs als ik Adobe pakketten zoals Fireworks en Photoshop draai, die lijken toch beter en soepeler te werken op Windows.

Wat betreft batterijduur. De Sony Vaio Pro haalt een betere min/Wh dan de Macbook Air, dus dat Windows (8.1) minder batterij-efficient is - is onzin. Er zijn gewoon veel crappy PC-fabrikanten die geen sier geven om wat ze verkopen, maar als de fabrikant het systeem met een lange accuduur in het hoofd bouwt, dan kan het gewoon. Kijk ook naar de Surface Pro 2, die met een firmware-update voor WiFi bijna 2 uur batterijtijd erbij krijgt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de vraag expres in het apple-gedeelte gepost omdat ik ervaringen wilde van mensen die er ook echt mee werken, in plaats van een (as usual) mac/windows flame war uit te lokken.

De conclusie is inderdaad dat het voor de software waar ik mee werk weinig uitmaak (vooral de Office Pro suite en webbased zaken) alhoewel de Mac een voordeeltje lijkt te hebben op accuduur houd de winst nog niet over.

Daarom heb ik mijn manager gebeld om naar de specs te vragen (ik wilde de beslissing puur op OS maken alvorens ik dat op hardware deed): Beiden een Core i5, maar de Windows notebook ging omwille van de prijs met de SSD aan de haal (Sata schijf in de Macbook) en vanwege de enorme meerprijs moest de Mac het 'doen' met een non-retina scherm. Niet dat ik die megaresolutie nou direct nodig heb, maar 1280*800 is m.i. niet meer van deze tijd.

Ik heb dus alsnog voor de Windows-laptop gekozen, maar er komt wel een iPhone 4S naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

HTT-Thalan schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:11:
Daarom heb ik mijn manager gebeld om naar de specs te vragen (ik wilde de beslissing puur op OS maken alvorens ik dat op hardware deed): Beiden een Core i5, maar de Windows notebook ging omwille van de prijs met de SSD aan de haal (Sata schijf in de Macbook) en vanwege de enorme meerprijs moest de Mac het 'doen' met een non-retina scherm. Niet dat ik die megaresolutie nou direct nodig heb, maar 1280*800 is m.i. niet meer van deze tijd.

Ik heb dus alsnog voor de Windows-laptop gekozen, maar er komt wel een iPhone 4S naast.
Juiste keus in dit geval, imo.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Verkeerd gepost

[ Voor 93% gewijzigd door Bigg Balls op 10-11-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:42

aex351

I am the one

Ik vind Windows beter uitgewerkt dan OSX. Zeker voor multitasking. Alleen historisch gezien is OSX voor grafische werk beter door kleurmanagement. Maar dan ben je vaak toch bezig in een enkel programma dus dan krijg je weinig mee van het besturingssysteem zelf. Opties als een adresbalk in de bestandsmanager Finder (Windows Verkenner), onwijs handig, zijn in OSX niet standaard. Nee, in OSX mag je handmatig door elke map heen klikken en vervolgens mag je puzzelen waar je zit. De oplossing in OSX is dat er voor elk probleem wel een programma te koop is die dat voor je oplost. Of je mag knutselen met commando's en allerlei instructies. Dat noemt men gebruiksvriendelijk.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 16:32

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

aex351 schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:48:
Ik vind Windows beter uitgewerkt dan OSX. Zeker voor multitasking. Alleen historisch gezien is OSX voor grafische werk beter door kleurmanagement. Maar dan ben je vaak toch bezig in een enkel programma dus dan krijg je weinig mee van het besturingssysteem zelf. Opties als een adresbalk in de bestandsmanager Finder (Windows Verkenner), onwijs handig, zijn in OSX niet standaard. Nee, in OSX mag je handmatig door elke map heen klikken en vervolgens mag je puzzelen waar je zit. De oplossing in OSX is dat er voor elk probleem wel een programma te koop is die dat voor je oplost. Of je mag knutselen met commando's en allerlei instructies. Dat noemt men gebruiksvriendelijk.
Jij werkt nog niet zo heel lang met een Mac? :)
Finder --> View --> Show Path bar ... en voila, je heb je adresbalk om te zien waar je zit. Je moet het alleen even aanzetten en zit verder gewoon duidelijk aanwezig. Je hoet er geen programma's voor te kopen oid. Voor de rest is de Finder eigenlijk traditioneel een van de weinige dingen die verbetering konden gebruiken, alhoewel ze dat nu met tabbet browsing en tags wel aardig onder controle beginnen te krijgen. Misschien een idee om eens te Googlen naar wat meer frustraties die je hebt en kijken of er nog oplossingen voor te vinden zijn die er gewoon standaard inzitten voordat je de developers verder sponsort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Over welke Windows hebben we het ? Want Windows 8 met een SSD doet op het gebied van snelheid _niet_ onder voor een mac. Windows 7 is trouwens ook razendsnel van en SSD.

Ik heb zelf privé een Lenovo Thinkpad (neem aan dat we het daar over hebben) Gekocht voor het geweldige toetsenbord en de prima accu duur. Tevens is de bouwkwaliteit uitzonderlijk. Ik heb laatst de laptop uit mijn sig laten vallen van een meter hoogte op een betonnen vloer. Heel stom maar shit happens, toen ik hem liet vallen bleef de muziek gewoon doorspelen en ook geen reboot. Heel de machine is heel en werkt prima! Dit is niet iets wat een MAC zou overleven met het glazen scherm en aluminium behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Het is ook grote onzin om te denken dat het ene OS dramatisch veel beter is dan het andere. Elk OS heeft zo zijn voordelen en nadelen. Ik ben zelf vanuit mijn werk zeer unix georiënteerd en voor mij combineert OS X het beste van Linux (unix) met het beste van Windows (software compatibiliteit) en dat maakt het (voor mij) op dit moment onverslaanbaar.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

brilsmurfffje schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:43:
Dit is niet iets wat een MAC zou overleven met het glazen scherm en aluminium behuizing.
Maar je koopt een Mac ook niet om hem van een meter op een betonnen vloer te laten vallen toch?
Een Porsche zou ook een paaltje kunnen aantikken en een flinke schade krijgen terwijl mijn Twingo gewoon lekker door tuft zonder problemen.
In principe kan alles kapot, ook de Lenovo W530 en dan maakt het niet uit of het het 2000 euro of 500 euro gekost heeft. Zou het dan een nutteloos argument vinden om een product daarop af te vallen in dit geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 11-11-2013 11:44 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 08-10 16:18

Saven

Administrator

Ik ben normaal ook niet zo'n fan van een mac, maar voor een laptop wil ik toch echt niks anders meer. Alleen al om het touchpad met de gestures; heb nog nooit een muis gebruikt en ik doe echt alles met dat ding. daarnaast is de afwerking en bouwkwaliteit ook nog eens niet te vergelijken met de meeste laptops

en als je wil gooi je er lekker windows op, op een andere partitie :)
BombaAriba schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:01:
Het trackpad alleen al is een goede reden om voor Mac-hardware ipv anders te kiezen naar mijn idee. Ook het feit dat er handige trucjes zijn ingebouwd zoals bijv met het opladen dat het automatisch een klein beetje oplaadt en vervolgens weer de accu een klein beetje laat leeglopen. Of bijv de slaapmodus die erg fijn is(Ik weet niet of Windows op dat vlak onderhand al weer gelijk loopt met OSX).

Zolang de prijs niet uitmaakt omdat de baas betaald zou ik het een perfect moment vinden om eens een keer OSX + Mac hardware te proberen. Als het niet bevalt kan je er altijd nog Windows opzetten, maar dan heb je het ieder geval 1x in je leven geprobeerd.
en eigenlijk wat hij zegt, perfect moment

[ Voor 61% gewijzigd door Saven op 11-11-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Quad schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:44:
[...]

Maar je koopt een Mac ook niet om hem van een meter op een betonnen vloer te laten vallen toch?
Een Porsche zou ook een paaltje kunnen aantikken en een flinke schade krijgen terwijl mijn Twingo gewoon lekker door tuft zonder problemen.
In principe kan alles kapot, ook de Lenovo W530 en dan maakt het niet uit of het het 2000 euro of 500 euro gekost heeft. Zou het dan een nutteloos argument vinden om een product daarop af te vallen in dit geval.
Nee maar het illustreert de bouwkwaliteit, zo duwt niemand zo zn macbook in een rugzak, ik heb er geen hoesje omheen zitten. Waarom zou ik?
Als je veel met je laptop reist is het toch fijn als je je geen zorgen hoeft te maken dat het apparaat stuk gaat?

@Langzaam laden, dat doet windows 8 hier ook..

Verder heeft Windows al een fingerprint reader en uit de reviews van de ipone 5S is dat het mooiste sinds gesneden witbrood!

[ Voor 9% gewijzigd door Brilsmurfffje op 11-11-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is toch echt wel uitzonderlijk.
Ik werk offshore en reis zeer veel en met mij denk 50% van mijn collega's de laatste jaren over naar Mac.
Inmiddels aan mijn tweede Mac (eerste nog thuis in gebruik)
Sterk punt vind ik dat mijn Mac na 3 jaar nog hetzelfde reageert als toen deze uit de doos kwam, alles doet het en geen foutmeldingen en storingen. Heerlijke machines

Hier ook redelijk wat Lenovo's. Inderdaad stevige laptops met de speciale afvoerkanalen onder het toetsenbord voor "liquidspillage".
Denk dat de keuze heel persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ja hoop dat de T540 binnenkort bestelbaar is.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Pagina: 1