Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 13:35

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Beste Tweakers,

===== achtergrond =====
Nu ben ik enige tijd de trotse bezitter van een Macbook Pro met 16GB ram etc. waarop ik met VMware Fusion een heel eind kom.

Echter wil ik graag een ESXi server opzetten, die ik evt. ook 's nachts kan draaien etc.

Af en toe een game (CoD:Ghost, BF4, GTA5) spelen, als ik tijd heb, lijkt me wel weer eens leuk.

Nu is mijn punt dat ik het jammer vind om hier 2 systemen voor aan te schaffen, daar waar ik niet veel game.

===== concrete vraag =====
Is het mogelijk om ESXi (via USB stick) te draaien op een game pc qua hardware? Het gaat dan met name om de videokaart.

Er zal een SSD voor Windows in komen (van de game pc). Voor ESXi zal de opslag op mijn (nog aan te schaffen) nieuwe NAS zijn.

De ESXi server zal ik voornamelijk voor testopstellingen gebruiken (voor certificeringen etc.), maar het is niet ondenkbaar dat er ooit een AD+CTX omgeving op komt te draaien zodat ik altijd overal mijn applicaties en data beschikbaar heb.

note: ik wil geen VMware Workstation, het moet echt ESXi zijn.

Alvast bedankt!

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:42
Hoi,

Om even te vloeken; het is zelfs mogelijk om ESXi in Vmware Workstation te draaien waardoor je tegelijkertijd ESXi draait en kan gamen! (Let wel op, dit wordt door vmware onkel ondersteund voor trainingsdoeleinden)

Verder denk ik dat je ESX vanaf USB prima kan booten en je windows SSD niets daarvan hoeft te merken.

Waar je wel op moet letten is dat de NIC die je op in je game pc steekt ook compatible is voor ESXi.

videokaart e.d. zijn geen probleem trouwens.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een laptop gebruikt voor ESXi die ik nu gebruik voor mn werk. Zolang de hardware compatible is kan je ESX gewoon van USB booten. Eventueel een aparte local storage disk die je verder voor ESX gebruikt en je NAS via iSCSI.

Soort van Dual Boot :)

https://discord.com/invite/tweakers

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Bedankt zover:)
De videokaart is dus geen probleem voor ESX.

Het zou nog mooier zijn als ik de videokaart gewoon in de bios UIT kan zetten, zodat hij alleen onboard gebruikt, scheelt een hoop stroom als de ESX machine een paar nachten aan blijft staan.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De videokaart blijft gewoon stroom krijgen via de PCI-express poort. Bij idle zal het ding sowieso niet veel meer verstoken. Het blijft natuurlijk wel iets verbruiken. Of je gaat alsnog voor twee systemen ...

https://discord.com/invite/tweakers

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:35
Wat is nu precies het plan? Een dual boot maken van Windows / ESXi of binnen een ESXi host een virtuele machine aanmaken waar je op gamed? Ik zie beide oplossingen niet echt in de praktijk om eerlijk te zijn. Bij een dual boot is je ESX server down als je wil gamen en als je ESXi boot heb je alleen toegang tot de beheer console. Hoe wil je dan naar het scherm van je virtuele game machine?

VMWare Workstation is toch echt de beste oplossing voor dit verhaal ben ik bang...

[ Voor 9% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-11-2013 15:35 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
StefanvanGelder schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:35:
Wat is nu precies het plan? Een dual boot maken van Windows / ESXi of binnen een ESXi host een virtuele machine aanmaken waar je op gamed? Ik zie beide oplossingen niet echt in de praktijk om eerlijk te zijn. Bij een dual boot is je ESX server down als je wil gamen en als je ESXi boot heb je alleen toegang tot de beheer console. Hoe wil je dan naar het scherm van je virtuele game machine?

VMWare Workstation is toch echt de beste oplossing voor dit verhaal ben ik bang...
Dat de ESXi server down is tijdens gamen begrijp ik, dat geeft ook niet omdat die in eerste instantie voorlopig alleen voor testopstellingen gebruikt wordt.

Ik ga zeker niet gamen in een VM nee, ik begrijp dat dat niet (voor de bijdehandjes " fatsoenlijk") kan;)

VMware Workstation is zeker niet mijn oplossing, het zal dan eerder naar 2 machines gaan.

Maar met de antwoorden over de videokaart is mijn vraag denk ik wel voldoende beantwoord. Bedankt mensen!

• Stefanovic45
Gamen in een virtuele machiene lijkt me ook niet fatsoenlijk te werken :p

De videokaart zal idd wel werken. Het stroomverbruik zou ik wel goed in de gaten houden. Ik weet namelijk niet hoe ESXi om gaat met de videokaart om gaat, maar ik ga er van uit dat die wel redelijk zuinig zal zijn omdat de powersaving features in de bios op de kaart zelf staan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gamen in een VM kan prima. Ik heb een quad-OS setup staan met Mac OS X, Windows 7 SP1 (geen 9) en een setje Linux vm's en een pfSense VM, werkt prima.

Het is natuurlijk wel zo dat het pas zinvol is als je een PCIe GPU doorgeeft en een USB controller, anders is er niet veel te doen binnen zo'n VM... ESXi kan dat dacht ik ook wel, maar ik gebruik Xen.

• Stefanovic45
Neem je je machine via RDP over dan? Heb je dan geen last van een enorme latency of lage verversing van het beeldscherm? ESXi heeft inderdaad ook wel PCI-e pass through, maar het schijnt niet altijd te werken... Als het bij raidcontroller al niet altijd goed gaat zet ik een groot vraagteken bij grafische kaarten...

Pagina: 1