1 SSID 2 AP's - zelfde wpa2 settings nodig?

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
Een vriend van mij heeft onlangs een nieuwe adsl modem gekregen (andere provider). Deze modem heeft wifi, de vorige had dat niet. Zijn wens is om dit te combineren met een aanwezige AP van Cisco.

De specs:

- AP: Cisco WAP4410N
- Router: Fritz!Box Fon WLAN 7360, dhcp enabled

Ik heb alles ingesteld. Beide apparaten gebruiken deze SSID en ze zitten op een andere channel (1 en 11). Beide apparaten staan ingesteld op WPA2 PSK met dezelfde key. Bridging werkt niet tussen deze apparaten, zijn niet compatible.

Nu heeft 1 laptop last dat de wifi connectie geregeld weg valt. Waar kan dit aan liggen? Ik kan momenteel de config van beide apparaten niet inzien. Zou het een probleem geven als de ene is ingesteld op WPA2 - AES, en de ander op TKIP? Ik zou denken dat de wifi client bij elke nieuwe connectie onderhandelt over de encryptie instellingen.
Verder las ik ergens dat in deze setup de wifi router geen dhcp mag doen. Maar dat maakt toch niet uit, lijkt mij?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28
Waar je voor moet zorgen is dat ze beide in hetzelfde layer 2 segment zitten. De router moet gewoon DHCP doen, het Access Point moet gewoon 'dom' het netwerk op het wireless LAN gooien, zonder te gaan routeren, zonder DHCP (gewoon doorlaten), etc.
Oftewel, gewoon een kabeltje van een van de LAN poorten op de router in de ingang van het AP. Als de AP zelf als router kan functioneren (NAT, DHCP) moet dat UIT, want dat doet je router al.

Waarom zou je je wireless security settings niet gewoon identiek instellen dan?

Als je dan nog problemen hebt zal je met meer moeten aankomen dan "verbinding valt weg". Is een beetje in de categorie "hij doet het niet". Probeer logs te vinden, probeer het met apparaten etc.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 05-11-2013 09:55 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
Thanks voor de reactie. Beide apparaten zitten in hetzelfde segment, dat werkt naar behoren.

Het staat mij bij dat ik in de Fritzbox alleen WPA2 EAS kon selecteren, en op de Cisco WPA2 TKIP staat ingesteld. Ik kan nu alleen de config niet bekijken van beide apparaten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, die moeten hetzelfde zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.