Ik heb sinds kort een Onkyo TX-NR616 staan ter vervaning van mijn 15 jaar oude Sony 5.1 analoge stereoset en ben daar helemaal happy mee. Ik heb de oude luidsprekers van de Sony-set voorlopig aangesloten op de Onkyo en op zich klinkt dat niet slecht. Ik mis alleen wat 'volheid' in de lage tonengebieden. Het lage geweld is er wel een beetje, maar niet echt helemaal.
De oude speakers die ik nu heb staan zijn:
- 2 fronts Sony SS-NX1 6 ohm 2-weg bass-reflex 120W
- 3 surrounds Sony 35W 8 ohm
- Geen subwoofer
Ik overweeg nu twee opties:
1) Een afgeprijsde subwoofer als een Klipsch sub-10 aanschaffen en de oude Sony's handhaven
2) Een compleet 5.1 setje aanschaffen en alles-op-elkaar-afgestemd hebben staan. De Boston Acoustics Soundware S 5.1 set wit is momenteel voor 299,- te krijgen.
Voor- / nadelen optie 1:
+ Ik weet dat de oude Sony speakers voor mij mooi klinken
+ Ik kan een subwoofer uitkiezen die vanaf 28Hz - 120Hz werkt
- Risico dat de subwoofer niet mooi aansluit qua geluid op de Sony's
Voor- / nadelen optie 2:
+ Relatief voordelige keuze (299 voor een Soundware S set tegenover 199 voor een Klipsch Sub-10)
+ Speakers en subwoofer zijn op elkaar afgestemd
- Subwoofer specs geven aan dat hij vanaf 32Hz meekomt terwijl diverse subs al wat lager kunnen inspringen
Vraag: kan iemand mij vertellen of het onzin is om mij op de paar (papieren) hertzen van de sub blind te staren, of dat het inderdaad zinnig is om te overwegen om de huidige speakers met een losse subwoofer uit te breiden. Ik kom er maar niet uit...
De oude speakers die ik nu heb staan zijn:
- 2 fronts Sony SS-NX1 6 ohm 2-weg bass-reflex 120W
- 3 surrounds Sony 35W 8 ohm
- Geen subwoofer
Ik overweeg nu twee opties:
1) Een afgeprijsde subwoofer als een Klipsch sub-10 aanschaffen en de oude Sony's handhaven
2) Een compleet 5.1 setje aanschaffen en alles-op-elkaar-afgestemd hebben staan. De Boston Acoustics Soundware S 5.1 set wit is momenteel voor 299,- te krijgen.
Voor- / nadelen optie 1:
+ Ik weet dat de oude Sony speakers voor mij mooi klinken
+ Ik kan een subwoofer uitkiezen die vanaf 28Hz - 120Hz werkt
- Risico dat de subwoofer niet mooi aansluit qua geluid op de Sony's
Voor- / nadelen optie 2:
+ Relatief voordelige keuze (299 voor een Soundware S set tegenover 199 voor een Klipsch Sub-10)
+ Speakers en subwoofer zijn op elkaar afgestemd
- Subwoofer specs geven aan dat hij vanaf 32Hz meekomt terwijl diverse subs al wat lager kunnen inspringen
Vraag: kan iemand mij vertellen of het onzin is om mij op de paar (papieren) hertzen van de sub blind te staren, of dat het inderdaad zinnig is om te overwegen om de huidige speakers met een losse subwoofer uit te breiden. Ik kom er maar niet uit...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.