• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:32
Ik heb sinds kort een Onkyo TX-NR616 staan ter vervaning van mijn 15 jaar oude Sony 5.1 analoge stereoset en ben daar helemaal happy mee. Ik heb de oude luidsprekers van de Sony-set voorlopig aangesloten op de Onkyo en op zich klinkt dat niet slecht. Ik mis alleen wat 'volheid' in de lage tonengebieden. Het lage geweld is er wel een beetje, maar niet echt helemaal.

De oude speakers die ik nu heb staan zijn:
- 2 fronts Sony SS-NX1 6 ohm 2-weg bass-reflex 120W
- 3 surrounds Sony 35W 8 ohm
- Geen subwoofer

Ik overweeg nu twee opties:
1) Een afgeprijsde subwoofer als een Klipsch sub-10 aanschaffen en de oude Sony's handhaven
2) Een compleet 5.1 setje aanschaffen en alles-op-elkaar-afgestemd hebben staan. De Boston Acoustics Soundware S 5.1 set wit is momenteel voor 299,- te krijgen.

Voor- / nadelen optie 1:
+ Ik weet dat de oude Sony speakers voor mij mooi klinken
+ Ik kan een subwoofer uitkiezen die vanaf 28Hz - 120Hz werkt
- Risico dat de subwoofer niet mooi aansluit qua geluid op de Sony's

Voor- / nadelen optie 2:
+ Relatief voordelige keuze (299 voor een Soundware S set tegenover 199 voor een Klipsch Sub-10)
+ Speakers en subwoofer zijn op elkaar afgestemd
- Subwoofer specs geven aan dat hij vanaf 32Hz meekomt terwijl diverse subs al wat lager kunnen inspringen

Vraag: kan iemand mij vertellen of het onzin is om mij op de paar (papieren) hertzen van de sub blind te staren, of dat het inderdaad zinnig is om te overwegen om de huidige speakers met een losse subwoofer uit te breiden. Ik kom er maar niet uit... -O-

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:35

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Mijn subwoofer is ook van een ander merk dan mijn speakers en dat gaat meer dan prima. Bij subwoofers is de sound minder van toepassing dan bij speakers.

Ik zou eerder naar een ander aspect kijken dan wat jij aanhaalt: De Sony speakers zullen van zichzelf al lager gaan dan de Boston. De Sony hebben immers een woofer van 17 cm, Ik kan nergens het bereik van de Sony vinden, maar het zal 100% zeker beter zijn dan wat de Boston Acoustics doen: 132 Hz, Hierdoor zal de subwoofer in combinatie met de Bostons verder doorlopen waardoor de subwoofer actiever word en ook lokaliseerbaar (die grens ligt rond de 100 Hz). Ik zou me om dat feit eerder druk maken dan die 4 Hz. Aangezien je zegt dat je tevreden bent over de Sony speakers dan zou ik mee voor Optie 1 gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
FeaR schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:42:
Mijn subwoofer is ook van een ander merk dan mijn speakers en dat gaat meer dan prima. Bij subwoofers is de sound minder van toepassing dan bij speakers.

Ik zou eerder naar een ander aspect kijken dan wat jij aanhaalt: De Sony speakers zullen van zichzelf al lager gaan dan de Boston. De Sony hebben immers een woofer van 17 cm, Ik kan nergens het bereik van de Sony vinden, maar het zal 100% zeker beter zijn dan wat de Boston Acoustics doen: 132 Hz, Hierdoor zal de subwoofer in combinatie met de Bostons verder doorlopen waardoor de subwoofer actiever word en ook lokaliseerbaar (die grens ligt rond de 100 Hz). Ik zou me om dat feit eerder druk maken dan die 4 Hz. Aangezien je zegt dat je tevreden bent over de Sony speakers dan zou ik mee voor Optie 1 gaan.
Dit, koop alsjeblieft niet die Ibood set, 132Hz is echt veel te hoog, het wordt vanaf 80Hz zelfs al lokaliseerbaar en zelfs dat vind ik een grens die wat lager zou kunnen liggen, maar dat is ook persoons afhankelijk. Maar het is sterk aan te bevelen om speakers te hebben die in ieder geval 80Hz weer kunnen geven.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• coyote1980
Thanks, ik had mij ook al suf gezocht naar het frequentiebereik van de fronts, maar kon dat inderdaad nergens vinden.

Hoewel, na nog eens zoeken, ik kom hier tegen: Bass reflex 8 ohm 110 W 84 dB (2,83 V/m) 45 Hz-70 000 Hz 3 000 Hz

Echter: mijn Onkyo liet volgens mij zien toen ik de speakers met de meegeleverde mic liet inregelen dat de fronts meeliepen vanaf 120Hz (niet 100% zeker overigens) en dat de surrounds vanaf 150Hz meeliepen. Dat ligt qua frequentiebereik dan weer dicht bij die Boston.

Het advies lezend denk ik dat ik inderdaad neig naar een losse sub ipv deze Boston set, misschien dat dit topic ook voor anderen interessant is die dit setje overwegen :)

• coyote1980
O, dan nog wel dit: de surround speakers van Sony zijn redelijk, maar niet geweldig. Een derde optie zou dan kunnen zijn om de huidige Sony fronts te combineren met de Boston set en er een 7.1 systeem van te maken.

Dit had ik nog niet overwogen, maar schiet mij nu te binnen. Ik heb alleen geen benul of er problemen met overlap van frequentiegebieden kan optreden. De karakteristiek van de Boston surrounds sluit misschien niet mooi aan op de oude Sony's?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:35

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Overlap over verschil in frequentie kan iets als Audyssey wel wegwerken. Al weet ik niet of de TX-NR616 per speaker een crossover instelt.

Betreffende het bereik van die Sony is het lastig zeggen, in principe zou 45 Hz best kunnen met een dergelijke woofer en basreflex. Ik zou die waarde veel eerder geloven dan eentje boven de 100 Hz die de Onkyo had gemeten. Hoe dan ook zou ik alleen daarom al de Sony verkiezen.

Qua karakteristiek kan het werken. Ik zou er zelf eerder voor kiezen de front en center gelijk te houden al hoeven de Sony's die je nu hebt ook zeker niet met elkaar te matchen. Voor de rears zou ik er niet wakker van liggen, dat is puur voor de effecten.

Maar als je heel zwart-wit 300 euro uit wilt geven dan zou ik een subwoofer halen en het zo eens testen. Dergelijke setjes als de Boston komen wel vaker voorbij op sites al dan niet van andere merken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• coyote1980
Duidelijk verhaal! Dan heb ik eigenlijk de keuze wel gemaakt en ga ik eens op zoek naar een subwoofer om de huidige ervaring wat aan te kleden. Een witte REL zou leuk zijn, anders de Klipsch SUB-10 wellicht voor 199 euro. :)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Goede keuze, ik denk dat die Bostons ook hoger gemeten zullen worden dan de specs, ze zijn erg klein.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee