Toon posts:

Future proof all round desktop systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn huidige set up, bestaande uit een Intel E6750 + 2gb DDR2 ram, al zeven jaar oud is en omdat het besturingssysteem wat ik gebruik, Windows XP, vanaf volgend jaar maart niet meer ondersteund wordt, ben ik mij aan het orienteren op een nieuwe computer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Waar ik mijn computer vooral voor gebruik zijn tekstverwerken, foto- en videobewerking (niet intensief), muziek en video streamen, veel internetten en zo nu en dan een spelletje, al bestaat dat laatste door de huidige set up niet uit recente games. Ik zou het leuk vinden om weer wat meer recentere games te kunnen spelen al hoeft dit niet op de hoogste framerate of hoogste settings. Voor de rest blijf ik de computer gebruiken voor dezelfde doeleinden als voorheen. Het systeem mag wellicht best wat overkill zijn voor de doeleinden aangezien ik er weer een flink aantal jaren mee wil gaan doen zonder te upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo goedkoop mogelijk maar ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit. Mijn budget ligt zo rond de 600 euro. Bij de computer die ik nu heb heeft in de zeven jaar alleen de ingang van de onboard geluidskaart het begeven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat er in de wenslijst staat + nog een dvd speler van ongeveer 15 euro.
Een grafische kaart is denk ik niet nodig aangezien de Intel HD Graphics 4600 volstaat voor wat ik wil.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Wat betreft voeding denk ik aan Seasonic. Betrouwbaar en stil.
Wat betreft moederbord denk ik aan Gigabyte. Betrouwbaar en relatief goedkoop.
Wat betreft cpu-koeling denk ik aan Scythe. Goede ervaring mee (Ninja) en stil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet zo stil mogelijk. Dit is een harde eis. Daarom het liefst zo weinig mogelijk bewegende onderdelen en langzaam draaiende fans. Het liefst ook een stille kast die dempt.

Waar ik zelf aan dacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 155,90€ 155,90
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 53,90€ 53,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1BitFenix Prodigy M Wit€ 77,-€ 77,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,51€ 37,51
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 75,70€ 75,70
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 71,85€ 71,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 600,36

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf denk ik dat een AMD A10 met flink snel geheugen een wat betere keus is. Wat jij gaat doen is toch niet heel erg intensief voor de cpu maar met de Intel graphics kun je eigenlijk niet gamen. Zelfs lichte games [zoals Grid 2 en Dirt 3] draaien bar slecht.

Overigens zou ik een wat betere SSD nemen, ik ben nogal groot fan van de M500 van Crucial, die is goedkoop maar erg betrouwbaar. Ook zou ik niet die 2TB Seagate niet nemen, er waren altijd veel verhalen over matige kwaliteit van die vergeleken met de 1 en 3TB modellen.

Ook is de Prodigy vrij groot voor een microatx kast, als je het helemaal compact wil hebben kun je een ITX kast nemen zoals de Fractal Design Node.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 01:41:
Zelf denk ik dat een AMD A10 met flink snel geheugen een wat betere keus is. Wat jij gaat doen is toch niet heel erg intensief voor de cpu maar met de Intel graphics kun je eigenlijk niet gamen. Zelfs lichte games [zoals Grid 2 en Dirt 3] draaien bar slecht.

Overigens zou ik een wat betere SSD nemen, ik ben nogal groot fan van de M500 van Crucial, die is goedkoop maar erg betrouwbaar. Ook zou ik niet die 2TB Seagate niet nemen, er waren altijd veel verhalen over matige kwaliteit van die vergeleken met de 1 en 3TB modellen.

Ook is de Prodigy vrij groot voor een microatx kast, als je het helemaal compact wil hebben kun je een ITX kast nemen zoals de Fractal Design Node.
Nouja, gamen zal zeer sporadisch zijn. Mijn gevoel zegt te gaan voor een Intel processor omdat deze zuiniger is en tevens een onboard gpu heeft.

Waarom is de SSD van Crucial beter dan die van Kingston? Qua prijs ontlopen de twee elkaar niet veel maar ik ben benieuwd waar de verschillen in zitten. De Seagate zal ik laten zitten en vervangen door een Western Digital 2TB Green (SATA-600, 3.5").

De computerkast hoeft niet super compact te zijn. Maar wel stil (geen vibraties) en makkelijk te koelen omdat ik weinig fans ga gebruiken voor de airflow. Het moederbord dat ik heb geselecteerd is een micro ATX, dat gaat toch niet passen in een Fractal Design Node die ITX is, of wel?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je een ITX kast neemt (zoals de FD Node), zal je idd ook een ander moederbord moeten nemen.
Maar als het niet super compact moet en vooral stil en gemakkelijk te koelen is m-ATX beter.

Verwijderd

Als je die kast met die twee grote fans uitrust die er inhoren te zien aan de foto's, zou je met een beetje lompe grote processorkoeler waar je de fan helemaal niet van aansluit al genoeg moeten hebben om die CPU koel te houden. Een kleine kast gaat noodgedwongen meer luchtverplaatsing nodig hebben en dús meer herrie opleveren.

Ik zou in geen geval voor een AMD proc gaan als het stil moet, het hogere stroomverbruik vertaalt zich natuurlijk direct in hogere temperaturen waar je weer meer lucht voor nodig hebt om de hitte af te voeren, en zo kom je op meer geluid.

Eigenlijk, als alles wat je wilt een eenvoudige, niet bijzonder krachtige Office PC is die stil is en er niet spuuglelijk uitziet, is dit een prima setupje wat je hebt samengesteld. Ik denk wel dat je voeding enorme overkill is trouwens, met 250 watt moet dit ook mákkelijk gaan werken. Er zit niets in dat stroom zuipt heh.
Ik zou alleen overwegen te investeren (nou ja...) in een paar rubberen dingetjes waar je de harddisk mee in het frame hangt, omdat draaiende schijven vaak het hoorbare onderdeel aan stille PCs zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:28:
Als je die kast met die twee grote fans uitrust die er inhoren te zien aan de foto's, zou je met een beetje lompe grote processorkoeler waar je de fan helemaal niet van aansluit al genoeg moeten hebben om die CPU koel te houden. Een kleine kast gaat noodgedwongen meer luchtverplaatsing nodig hebben en dús meer herrie opleveren.
Zou het ook mogelijk zijn om helemaal geen case fans aan te sluiten omdat er op de scythe mugen toch twee ventilatoren zitten?
Ik heb in mijn huidige setup een Scythe Ninja met daarop een zeer stille Cooler Master 800 rpm fan en dezelfde fan als case fan.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/20uy5wl.jpg
Ik moet zeggen dat ik beide fans niet hoor. De voeding een Corsair VX450 is eigenlijk het enige onderdeel wat ik hoor, en die is al vrij stil. Of wellicht kan ik weer een ninja nemen met daarbij één extra case fan.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:28:
Ik denk wel dat je voeding enorme overkill is trouwens, met 250 watt moet dit ook mákkelijk gaan werken. Er zit niets in dat stroom zuipt heh.
Ik heb vooral gekeken naar stilte, modulair (minder kabels meer ruimte voor luchtverplaatsing) en prijs.
Misschien wil ik er in de toekomst nog een videokaart in stoppen. Welke voeding zou zich eventueel qua stilte kunnen meten met Seasonic? Een passief gekoelde voeding is zeker een no go?

Verwijderd

Casefans gebruik je normaliter om te zorgen dat de binnenkant van je kast verse lucht krijgt zodat geheugen, schijven, en chipset niet droogkoken en je GPU en CPU koele lucht aan kunnen zuigen. Maar je hebt geen performance onderdelen in die lijst staan, dus er komt niet veel hitte vrij en het hebben van casefans én CPU fans zou inderdaad niet moeten hoeven. Of je er handig aan doet je fans op de CPU te hebben in plaats van aan twee kanten van de kast betwijfel ik - als je die casefans voor en achter hebt, die voor koele lucht inzuigen en achter de "gebruikte" lucht uitblazen dan heb je een mooie luchtstroom door je hele kast; een setje fans binnen in zouden meer interne circulatie veroorzaken en dus minder efficiënt het hele beest koelen. Maar, potentieel wel de CPU beter koud houden. Dat is in jouw opzet zo te zien echter geen issue.

Ik heb een 500 watt fanless Zalman voeding gehad in het verleden, dat ging in principe goed tot ik m'n videokaart verving door een exemplaar wat de totale stroomconsumptie van m'n PC naar de 400+ watt trok, dat was teveel voor het ding en na een paar maanden knalde het ding eruit. Met jouw stroomverbruik is 500 watt meters wijd overbemeten, dus ik denk dat er wel wat te vinden is. Ik heb zelf echter niet zo'n low-power machine dus ik heb na die Zalman geen ervaring meer met fanloze voedingen.
Pagina: 1