Whatsapp gebruiken op PC, via Pidgin
Ok ik denk dat veel mensen hier op forum van tweakers.net, WhatsApp ook graag zouden willen gebruiken op hun laptop, desktop of hun x86 tablet met windows/linux. Dit heeft namelijk wat voordelen: sneller typen via een normaal toetsenbord, niet continue op je telefoon letten, makkelijk content delen wanneer je op je PC/MAC bezig bent,etc.Je kunt het op vier manieren realiseren:
- Wassap (nog niet getest)
- Bluestacks
- Remotedroid (soort vnc verbinding met met je Android telefoon)
- Via een plugin voor Pidgin
Wat is het beste?
Tja dit is moeilijke vraag, elke manier heeft zijn voor en nadelen. Zijn alle 4 de manieren even wenselijk?Bluestacks
Bluestacks werkte tot nu toe het makkelijkste zonder rare capriolen uit te voeren. Zoals via een webpagina te werken of dingen te hacken. Bluestacks heeft gewoon de standaard WhatsApp app, waardoor je geen functionaliteit mist. Tevens krijg je ook notificaties onderin je taakbalk.Alleen wat minder fijn is, is dat je Bluestacks (wat een VM is) altijd in de achtergrond moet draaien. Een VM voor één applicatie is mij betrefdt een beetje overbodig. Een ander nadeel is dat dat je toetsenbord niet heel lekker wordt ondersteund. Het feit dat Bluestacks continue je toetsenbord wilt gaan herstellen (anders krijg je een error) werkt ook alles behalve fijn! Het laatst minpunt (wat wel zo belangrijk is) is dat je appart Whatsapp moet configureren, wat resulteer in maar één actieve verbinding met de whatsapp servers op één nummer.
Remotedroid
Hier kan ik kort over zijn. Dit werkt in feite als een VNC verbinding. Het werkt dus bijna hetzelfde als Bluestacks, alleen je mist hoogstwaarschijnlijk de notificaties (niet getest). Pluspunt is dat je Whatsapp niet hoeft te ontkoppelen met je bestaande telefoonnummer of een 2e telefoon hoeft te gebruiken.Pidgin met Whatsapp plugin (de beste manier imho)
Pidgin is volgens mij de meest wenselijke manier, zolang het ook gewoon goed werkt! Het gemaakt gebruik van de WhatsAPInet, en heeft nog enkele tekortkomingen. Maar het werkt in ieder geval! Omdat ik al Pidgin gebruik op zowel Windows als Linux, vind ik dit het ideaalst. Zo kun je Facebook/Google Talk en nu ook Whatsapp in één applicatie op je desktop gebruiken! Pidgin kan daarnaast goed worden geïntegreerd in het besturingssysteem, kan worden uitgebreid met plugins, het uiterlijk kan worden aangepast en het verbruikt geen nutteloze resources. Ideaal zou ik zeggen!Toch zijn er nog wat nadelen
Wat heb je nodig? (pidgin)
De plugin voor Whatsapp is te downloaden via deze link.Om vervolgens je wachtwoord te ontvangen heb je de volgende tool nodig: WART (hopelijk is dit geen hacken)
Voor een uitgebreidere guide kun je deze site raadplegen: APKcenter

Voor groepschats is deze manier ideaal. Maar omdat je niet automatisch je berichten van je andere nummer ontvangt, is het juist alles behalve ideaal. Voor mensen die nog geen WhatsApp gebruiken of kunnen gebruiken, is dit imho de beste oplossing!
Changlog
TODO listThe plugin is capable of thefollowing features:
- Message send/receive
- Images/sound/location messages
- Group support: Creating, leaving and adding participants to the group.
Things that need to be done:
- Receiving Vcard contacts
- Fix image receiving. The link to the full-size image does not work properly sometimes
- Improve group support: You can't add people if you are not the owner.
- Allow uploading files to WhatsApp servers[/quote]
Toekomstige ontwikkelingen
Toch mogelijk op twee nummers te gebruiken
De reden dat ik denk dat het toch mogelijk is om op twee of meer apparaten Whatsapp kunt gebruik komt door het volgende: Het gegenereerde wachtwoord kun je namelijk (volgens mij) zo vaak als je wilt gebruiken. Waardoor je in principe zowel op je PC als op je telefoon hetzelfde wachtwoord kunt gebruiken. Waarschijnlijk niet allebei ter gelijkertijd, maar dat is niet direct noodzaak!De oplossing zou dus kunnen zijn om je wachtwoord handmatig te kunnen invoeren op je telefoon. Wat mogelijk zou moeten zijn via een systeembrowser met root toegang. Alleen hier kon ik nog niks over vinden...
API
Iets wat ik nog steeds raar vind is dat er geen officiële API bschikbaar is, het kost weinig extra moeite om deze vrij te geven of te ondersteunen. Deze API WhatsAPI en de (WhatsAPINET) zijn tevens wel aanwezig alleen niet officiëel ondersteund. .De reden dat voor whatsapp vrij makkelijk een API is te maken, komt omdat het eigenlijk XMPP is maar dan ietsje aangepast. Hetzelfde wat Google ook doet met zijn Hangouts.
Ik ben blij dat er nu enige voortgang is voor whatsapp om op je destop te gebruiken. Als mensen vragen/opmerkingen/toevoegingen hebben hoor ik het graag!
[ Voor 147% gewijzigd door Bliksem B op 05-11-2013 16:33 . Reden: extra info ]