Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 10:35
Hoi Tweakers!

Ik wil graag mijn huidige PC upgraden. Uiteindelijk zullen er weinig onderdelen bruikbaar zijn, aangezien het een vrij oude (toendertijd) midrange bak is.

Huidige specs
AMD X4 965 Black Edition
Asrock 870 extreme 3
4GB ram (Valueram 1333 DDR3)
MSI Cyclone GTX 460 768MB
ocz modXStream Pro 600W
128 SSD Crucial M4

Wensen
Weer fatsoenlijk kunnen gamen (o.a. BF4). Sowieso zal de CPU/RAM/MOBO moeten worden vervangen denk ik, aangezien Intel toch wel erg aantrekkelijk is tegenwoordig. Als AMD toch nog een goede optie is, hoor ik dat graag, maar ik wil wel graag een degelijke CPU.
8GB Ram lijkt me voldoende.
Grafische kaart schaf ik graag in een later stadium aan, afhankelijk van de performance met de GTX 460. Ik hoor via-via dat met een degelijke processor die kaart BF4 namelijk nog redelijk trekt (lowest settings). En ik kan altijd een GPU aanschaffen indien gewenst.

Budget
Voor de CPU/Mobo/RAM zo'n 300 euro indien mogelijk.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De SSD kan je overzetten.
Hoe oud is die OCZ voeding? Als die niet meer dan ongeveer 3 jaar oud is, zou je die ook moeten kunnen hergebruiken.
Wat voor behuizing heb je?
Heb je een processorkoeler?

Verder stel ik voor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1MSI B85M-E45€ 57,90€ 57,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,70

• TheProf82
De SSD zet ik natuurlijk over!

OCZ voeding is 3 jaar oud...beetje tricky, bovendien lees ik her en der dat hij kwa specs niet helemaal prima is, zeker als ik naar een (veel) zwaardere gpu ga zoals een GTX 770.

Behuizing: een vrij oude coolermaster case, met wat beschadigingen enzo. Wel vrij ruim. Denk niet dat dat een probleem is...casefan draait nog (120mm). Specs kan ik opzoeken als dat echt nodig is, maar mijn theorie over een case is toch: Als hij groot is en enige airflow heeft voldoet hij...heb nogal een krap budget hehe. Gebruiksgemak is niet #1 voor mij.

Processorkoeler heb ik, maar wil het liefst mijn huidige hardware nog voor een klein prijsje doorverkopen! Dus die moet er wel komen denk ik bij de nieuwe CPU.

• Robbedem
Zo veel verbtuikt de GTX 770 niet hoor (max 250W). Gezien je beperkt budget kan je de OCZ voeding houden.

Bij de processor wordt een koeler geleverd. Je kan daar dus mee starten. Vind je het te luid, kan je later nog een andere koeler installeren.

Maar
Heb je de huidige CPU al eens geprobeerd te overklokken? Misschien dat je er dan nog een jaar mee verder kan. ;)

• TheProf82
Mijn AMD is echt wel oud hoor, met of zonder overklok. En hij klokt sowieso niet zo fijn over, het is namelijk out of the box al een heethoofd.

Dat er een nieuwe CPU moet komen heb ik al besloten.

Betreffende de voeding, aantal watt wat een voeding levert zegt niet alles over dr kwaliteit. Ik ben bang dat deze voeding de GTX niet trekt. Las op internet dat nvidia bij bepaalde kaarten bepaalde voedingen aanraadt. En dan gaat het meer over ampere dan Watt.

• Robbedem
De OCZ modXStream Pro 600W is geen slechte voeding, ik zou deze als bovengemiddeld beschouwen. Er zijn er ondertussen natuurlijk wel betere.
Ampere en Watt zijn direct aan elkaar gelinkt, dus dat maakt echt niet uit. Bovendien raden ze op de sites van grafische kaarten bijna altijd meer vermogen aan dan je nodig hebt.*

Je mag de voeding natuurlijk vervangen, maar deze zou toch nog 4 jaar moeten kunnen meegaan (ook als je er een GTX 770 bij zou gebruiken).

*Dit heeft te maken met op welk voltage het vermogen nodig is (er is 3, 5 en 12V). Grafische kaarten en CPU's maken gebruik van 12V en de voeding moet dus het vermogen voor beide op 12V kunnen leveren. Nu minder, maar vroeger werd dit vermogen ook niet noodzakelijk op eenzelfde draad (rail) geleverd, maar werd dit verdeeld over bijvoorbeeld 2 rails. Sommige merken tellen echter het vermogen op de 3 en 5V lijn bij het 12V vermogen om het vermogen van de voeding weer te geven en durven dan nog eens optimitisch te zijn.

Een worst case scenario zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:
Een voeding met twee 12V rails van 250W en 50W op de 3 en 5V. Alles bij elkaar heb je dan 550W.
Deze voeding zou ik echter niet willen gebruiken in combinatie met een GTX 780 of R9 280X omdat in bepaalde situaties (zoals benchmarks) die wel eens meer dan 250W zouden kunnen verbruiken en de voeding daardoor dus op de ene 12V rail over het maximaal vermogen zit.
Omdat verdelers van grafische kaarten niet weten welke voeding je gebruikt, gaan ze uit van dit worst case scenario.
Een kwaliteitsvoeding van 550W, met die 550W volledig beschikbaar op de 12V zal echter zonder problemen met een GTX 780 of R9 280X kunnen werken. (Zelfs een FX-8350 verbruikt normaal niet meer dan 150W en de rest van je systeem zal niet gemakkelijk boven de 50W uitkomen)

Verwijderd

Robbedem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:18:
Je mag de voeding natuurlijk vervangen, maar deze zou toch nog 4 jaar moeten kunnen meegaan (ook als je er een GTX 770 bij zou gebruiken).
Mijn COBA 500 watt voedinkje trekt een i7 960 en een GTX 770 met de nodige schijfjes en fans helemaal prima, de fan draait daarvan alleen op hoge toeren als ik BF3 of BF4 speel. Het wattage van de voeding die er nu inzit moet dus inderdaad mákkelijk genoeg zijn voor de huidige graka met een i5je.

Als ik me niet vergis is de modxtremepro een Sirtec voedinkje (OCZ maakt die dingen natuurlijk niet zelf...) en die zijn normaliter van hoge kwaliteit.

Ik zou dus echt niet zomaar die voeding gaan wisselen als het ding geen problemen geeft.

• TheProf82
Jij weet er duidelijk meer vanaf dan ik. Ik denk dat ik dan mijn OCZ nog verder ga gebruiken. Altijd fijn natuurlijk, wilde gewoon geen groot risico lopen.

Is de aangerade CPU/RAM/MOBO in de tweede post een prima aanbeveling? Of zijn er nog andere opties?

Verwijderd

Dat lijstje? Dat is prima volgens mij:
De i5 4570 is heel populair in dit subforum dus dat lijkt me een makkelijke keuze; qua moederborden kan dat MSI bord alles wat je nodig hebt en kost het niet teveel, en het geheugen past in het bord en werkt met de processor en kost ook geen rib uit je lijf.

Overigens is die i5 "boxed" wat dus inhoudt dat er een koeler bij zit. Dat is geen spectaculair ding, maar veel herrie maakt het ook niet en het koelt afdoende; als je beperkte middelen hebt zou ik dus niet gelijk een processor koeler gaan kopen, maar doorsparen voor je volgende aankoop: de volgende grafische kaart.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 10:35 ]

• TheProf82
Precies!

Ik lees trouwens wel dat de I4570 niet overclockbaar is. Is het verder wel een goede game-cpu? Het mag best een paar tientjes duurder zijn, maar als je in videogames dit verschil niet of nauwelijks (<5% meer performance) is het me dat niet waard.

[ Voor 100% gewijzigd door TheProf82 op 06-11-2013 11:07 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De phenom kan BF4 nog prima draaien (tenzij je perse continu 60+fps wilt hebben), echter de gtx460 gaat al gauw tekort komen (low settings moet lukken).
Puur voor het gamen zou ik juist eerst de videokaart upgraden.
Ik heb ongeveer dezelfde setup : phenom 955 op 4GHz, 4GB ram, maar dan met 2x 6950 en draai zo'n beetje elke game op max settings...

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Battlefield_4-test-bf4_proz_2.jpg
http://www.bf4blog.com/ba...etail-gpu-cpu-benchmarks/

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 06-11-2013 11:11 ]

• TheProf82
Goede tip. Toch wil ik graag een nieuwe CPU/MOBO/RAM. GPU zal echt wel snel volgen hoor, maximaal een maand later.

Ik vind het zonde om een GPU aan te schaffen en vervolgens, aldus je grafiekje, best hard te bottlenecken met een CPU van 3.5 jaar oud. Kijk naar het minimaal aantal frames bij die X4 955 (vrijwel identiek aan mijn 965), en vergelijk het met een 4670. Gigantisch verschil.

Ik wil eerst mijn CPU/Mobo/RAM omdat ik dan, samen met een format en Windows 8, een 'frisse start' maak wat betreft mijn eigen desktop. Een grafische kaart prik je er later zo bij.

Hoop dat mijn argumenten een beetje duidelijk zijn :).

[ Voor 12% gewijzigd door TheProf82 op 06-11-2013 14:50 ]

• TheProf82
http://azerty.nl/0-5886-5...ballistix-tactical-g.html

Is dat ook goed geheugen? Ik wil denk ik bij azerty bestellen aangezien ik daar ervaring heb en de andere onderdelen prima geprijsd zijn daar.

[ Voor 3% gewijzigd door TheProf82 op 06-11-2013 17:59 ]

• Robbedem
Ja, dat is zeker goed geheugen, het is hetzelfde als wat ik je al aanraadde. ;)

• TheProf82
Het moederbord in post #2 is micro-atx. Is deze ook normaal formaat? Wat raden jullie me anders aan

[ Voor 18% gewijzigd door TheProf82 op 06-11-2013 18:56 ]

• Robbedem
Het belangrijkste verschil naast formaat tussen m-ATX en ATX is het aantal PCI sloten.
Gebruik je een enkele grafische kaart en niet meer dan twee andere PCI kaarten, dan heb je meestal genoeg aan een m-ATX bord.
Verder zal een ATX bord gemakkelijker meer systeem fan connectors hebben, maar als je niet meer dan 2 fans in je kast hebt, heb je die niet nodig.

• TheProf82
Thanks!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
TheProf82 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:48:
Goede tip. Toch wil ik graag een nieuwe CPU/MOBO/RAM. GPU zal echt wel snel volgen hoor, maximaal een maand later.

Ik vind het zonde om een GPU aan te schaffen en vervolgens, aldus je grafiekje, best hard te bottlenecken met een CPU van 3.5 jaar oud. Kijk naar het minimaal aantal frames bij die X4 955 (vrijwel identiek aan mijn 965), en vergelijk het met een 4670. Gigantisch verschil.

Ik wil eerst mijn CPU/Mobo/RAM omdat ik dan, samen met een format en Windows 8, een 'frisse start' maak wat betreft mijn eigen desktop. Een grafische kaart prik je er later zo bij.

Hoop dat mijn argumenten een beetje duidelijk zijn :).
Als je een maand later deel 2 van de upgrade doet zou ik juist nu gelijk/eerst de videokaart halen.
Als je op de link klikt zie je dat de 460 op ultra settings zonder AA gewoon helemaal niet mee doet, zelfs op medium settings kan hij de phenom nog niet bijhouden.
reviews: Battlefield 4: welke hardware heb je nodig? (460 is iets lanzamer dan de 5850 en flink minder dan de 560ti)

Als je echter nu begint met de videokaart kun je gelijk met 60-70 fps gemiddeld gamen op ultra settings.

Natuurlijk is het je volste recht om gewoon met de cpu upgrade te beginnen, echter qua BF4 prestaties win je daar in eerste instantie weinig tot niks mee omdat je videokaart de bottleneck is.

• TheProf82
Klopt, maar ik zei toch al dat dat niet de enige reden was?

Met een upgrade van een MOBO/CPU wil ik gelijk W8 proberen...

BF4 heb ik nog niet eens ;-).
Pagina: 1