Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Ik wil ramdisk gebruiken om een virtuele schijf te maken om mijn swapfile in te plaatsen. Ik heb een aantal oude progjes/spellen die perse een swapfile willen zien.
Het maken van de ramdisk opzich is geen probleem, alleen begint hij dan direct achter het op dat moment in gebruik geheugen. Dus onder de 4GB grens. Wat ik wil is dat het aan het eind van mijn 9GB komt te zitten.
Is daar een manier voor?
Gebruikte software is win8 64bit en Dataram ramdisk 3.5.130

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe heb je vastgesteld waar die ramdisk zit, en waarom interesseert je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Dat maakt toch niks meer uit? Vroegâh met een 386 enzo zaten we nog te kutten prutsen met hoog en laag geheugen, maar met een 64bit OS?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_Tingen schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:48:
Dat maakt toch niks meer uit? Vroegâh met een 386 enzo zaten we nog te kutten prutsen met hoog en laag geheugen, maar met een 64bit OS?
Hoe bedoel je :)

Dit is W8.1 die een ramdisk wil maken met opstarten
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NafvtPaU3aWMNWXtqTr5mCVK/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je moet het geheugen wel hebben. Maar de plaats maakt niets uit, mogelijk tenzij je ergens belachelijk grote DMA buffers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

arbraxas schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:58:
Ik wil ramdisk gebruiken om een virtuele schijf te maken om mijn swapfile in te plaatsen. Ik heb een aantal oude progjes/spellen die perse een swapfile willen zien.
Het maken van de ramdisk opzich is geen probleem, alleen begint hij dan direct achter het op dat moment in gebruik geheugen. Dus onder de 4GB grens. Wat ik wil is dat het aan het eind van mijn 9GB komt te zitten.
Is daar een manier voor?
Waarom wil je dat ? Ik zie daar geen enkele reden toe. Laat w8 memory management maar lekker alles voor je regelen, kan ie beter als jijzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

arbraxas schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:58:
Is daar een manier voor?
Geen idee wat je probeert te bereiken. Je levert echt te weinig informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen. Klinkt voor mij alsof je gewoon problemen hebt met 32bit software die maximaal 4GB RAM kan adresseren. Maar zonder meer info is dat maar gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Swapfile uitschakelen is dan ook helemaal niet aanbevolen. Maak gewoon een swapfile die gelimit is op 1 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Klinkt voor mij alsof je gewoon problemen hebt met 32bit software die maximaal 4GB RAM kan adresseren. Maar zonder meer info is dat maar gokken
Dat is het dus waarschijnlijk ook en daarom wil ik die memorydisk boven de 4GB tillen. Dan blijft het maximum over voor 32bit applicaties. En voor KillerAce_NL, zoals aangegeven gebruik ik windows 8 en heb dus problemen. Dus nee, win8 kan dat dus niet beter als ik zelf.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
arbraxas schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:11:
[...]

Dat is het dus waarschijnlijk ook en daarom wil ik die memorydisk boven de 4GB tillen. Dan blijft het maximum over voor 32bit applicaties. En voor KillerAce_NL, zoals aangegeven gebruik ik windows 8 en heb dus problemen. Dus nee, win8 kan dat dus niet beter als ik zelf.
Misschien doe je er verstandig aan te vertellen wat je waargenomen probleem is. Want het is niet zo dat alle 32 bits programma's alleen de eerste 4GB kunnen gebruiken. Ze krijgen ieder een virtuele adres ruimte van 4GB, en dat geheugen kan zich fysiek overal bevinden, en hoeft ook niet in een aaneengesloten blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Nee zo werkt het niet. Zoals "mijzelf" al aangeeft; de applicaties krijgen ieder een virtuele adres ruimte van 4GB, en dat geheugen kan zich fysiek overal bevinden. De swapfile uitzetten is sowieso niet aan te raden al is het maar dat er meer software is dan alleen oude programma's die een swapfile vereisen en je zonder swap geen memory dumps kunt maken. Het geeft bovendien geen / nauwlijks snelheidswinst.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:28
[...]

Het is niet zo dat je deze 4GB limiet kunt omzeilen door een ramdisk aan te maken.

Windows moet wel meer dan 4GB ram kunnen adresseren om jou een ramdisk te kunnen geven van 4GB.

Wat je nu probeert is om van al je beschikbare (geadresseerde) RAM geheugen een ramdisk te maken, zodat je 0 RAM meer overhoudt. Dit kan natuurlijk niet.

Heb je niet een of andere 4GB lock op je os zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door zjorsie op 05-11-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Het is windows 8 64bit, dus ik denk niet dat er een 4gb lock ergens opzit. Ik heb behalve het maken van een ramdisk ook niet met het geheugen lopen klooien. De ramdisk is 2GB groot dus zou er 7GB beschikbaar moeten blijven. Toch wil een aantal spellen/programma`s niet meer opstarten omdat er niet genoeg geheugen beschikbaar zou zijn. Na het opstarten is er +- 3.2GB gebruikt (inclusief ramdisk). Dus loop ik tegen die 4GB grens aan. Daarom wil ik het ramdiskblok opschuiven naar het eind. Ik wil dus geen ramdisk van 4GB, maar dat de adressering begint boven het 4GB segment.

Het hoeft ook niet perse Dataram Ramdisk te zijn, een ander stukje software is ook goed.

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 05-11-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pagefile "gebruik" / "nodig hebben" betekent niet meteen dat er ook -harde- pages plaatsvinden. Alleen dat is echt vertragend. Werkt het niet goed dan als je gewoon geen ramdisk gebruikt en de pagefile op een HDD of SSD hebt staan? (en zo veel mogelijk ram vrij hebt)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 05-11-2013 21:35 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

arbraxas schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:05:
Toch wil een aantal spellen/programma`s niet meer opstarten omdat er niet genoeg geheugen beschikbaar zou zijn.
Niet bedoeld als flauwe vraag, maar hoe weet je dit? Melden die programma's dat zelf?

Ik durf trouwens wel een gokje te doen wat er aan de hand is. Het is mogelijk dat de programma's dermate oud zijn dat ze er geen rekening mee houden dat een computer meer dan 2 GB RAM heeft. Als ze het totale geheugen opvragen en dat - foutief - uitlezen als een 32-bits signed integer, gaat dat goed tot 2 GB. De totale 9 GB worden dan als 1 GB herkend. Als daarvan het in gebruik zijnde geheugen wordt afgetrokken, is het mogelijk dat het programma uitkomt op een negatieve waarde. Logischerwijs betekent dat dat er minder dan 0 bytes beschikbaar zijn, wat waarschijnlijk niet genoeg is.

Het is maar een gok, maar niet zo'n vreemde. Is een virtual machine trouwens geen oplossing? Dan kun je kunstmatig het geheugen beperken tot minder dan 2 GB.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

arbraxas schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:05:
Het is windows 8 64bit, dus ik denk niet dat er een 4gb lock ergens opzit. Ik heb behalve het maken van een ramdisk ook niet met het geheugen lopen klooien. De ramdisk is 2GB groot dus zou er 7GB beschikbaar moeten blijven. Toch wil een aantal spellen/programma`s niet meer opstarten omdat er niet genoeg geheugen beschikbaar zou zijn. Na het opstarten is er +- 3.2GB gebruikt (inclusief ramdisk). Dus loop ik tegen die 4GB grens aan. Daarom wil ik het ramdiskblok opschuiven naar het eind. Ik wil dus geen ramdisk van 4GB, maar dat de adressering begint boven het 4GB segment.

Het hoeft ook niet perse Dataram Ramdisk te zijn, een ander stukje software is ook goed.
En zonder de ramdisk draait alles wel ? Mijn punt is trouwens nog steeds valide, er is geen prbleem met memory, je apps zijn rot ;)

[ Voor 5% gewijzigd door KillerAce_NL op 06-11-2013 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Probleem is opgelost, ramdisk verkleint naar 1GB en de problemen met "te weinig geheugen" zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zjorsie schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:26:
[...]

Het is niet zo dat je deze 4GB limiet kunt omzeilen door een ramdisk aan te maken.

Windows moet wel meer dan 4GB ram kunnen adresseren om jou een ramdisk te kunnen geven van 4GB.

Wat je nu probeert is om van al je beschikbare (geadresseerde) RAM geheugen een ramdisk te maken, zodat je 0 RAM meer overhoudt. Dit kan natuurlijk niet.

Heb je niet een of andere 4GB lock op je os zitten?
Dat dacht ik ook , maar het is wel mogelijk om bv 16GB ram te gebruiken in een 32 bit syteem via een ramdisk die gebruikt maakt van alle geheugen aanwezig in het syteem ,of met een limiet ingesteld voor windows .Met XP lukt dit niet maar W 8.1 kennelijk wel ,zelf heb ik een vermoeden dat er in weze niet veel verschil meer zit tussen 32 of 64 bit besturingsytemen :)

Een trial ramdisk geprobeerd met de Romex ramdisk , Unified Invisible Memory Management Interface (UIMMI) wat het mogelijk maakt het geheugen uit te breiden
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IsAYSiTVcJFO5v2o68zT0Ew4/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:49:
Dat dacht ik ook , maar het is wel mogelijk om bv 16GB ram te gebruiken in een 32 bit syteem via een ramdisk die gebruikt maakt van alle geheugen aanwezig in het syteem ,of met een limiet ingesteld voor windows.
Met 32-bit versies van Windows Server kan dat minimaal al sinds Windows 2003. Alleen kan een 32-bit applicatie maximaal 2GB adresseren (plus 2GB die gereserveerd is voor het OS) waardoor je daar in veel gevallen niet zoveel aan hebt. Maar meerdere 32-bit applicaties op een systeem kunnen ieder wel 2GB toegewezen krijgen.
Pagina: 1