Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie, grafisch werk, beetje gamen, ~€700

Pagina: 1
Acties:

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 14:16
Hallo allemaal,

Op het moment van schrijven is mijn niet zo trouwe MSI CX620 laptop dan eindelijk aan vervanging toe. Gekocht in 2010, drie maal teruggestuurd ter reparatie, inmiddels geen garantie meer en kapotte beeldschermscharnieren... Ik heb er wel genoeg van.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
* Studie (scheikunde): tekstverwerken, data verwerken in spreadsheets, (mogelijk) scheikundige modelleerprogramma's
* Grafisch werk: Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign
* Programmeren: MS Visual Studio
* Gamen (niet erg veel): Team Fortress 2, Skyrim. (graphics mogen best op low/medium)

Wat mag je laptop gaan kosten?
Rond de €700,- euro, max ongeveer €750,-.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, waarschijnlijk bijna elke dag in m'n rugzak mee naar de universiteit. Het is niet zo ver fietsen, dus gewicht is niet van te groot belang. Wel belangrijk is dat de laptop een goede bouwkwaliteit heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen MSI, slechte ervaringen mee met mijn huidige laptop.

Verder van belang
* Hoge resolutie: mijn huidige laptop heeft een resolutie van 1366x768. Ik merk dat dit toch wel weinig is: er is gewoon niet zoveel ruimte beschikbaar op het scherm. Dit is erg storend als ik met een aantal dingen tegelijk bezig ben.

Van minder groot belang
* Numpad: maakt het invoeren van getallen een stuk makkelijker.
* Mat scherm: scheelt toch wel: veel minder last van de zon. Maar deze zijn er niet zo veel...

Eigen onderzoek
Mijn oog is gevallen op de Asus N56VJ-S4149H (pricewatch). Het ziet er uit als een mooie, stevige laptop. Ook de processor en videokaart voldoen volgens mij wel. Het fijne is dat 'ie ook een full-hd beeldscherm heeft.

Daarnaast nog een andere: de Lenovo Thinkpad Edge E531 (pricewatch). Ziet er ook wel mooi uit (wel wat minder mooi dan de Asus.) Heb goede verhalen over Lenovo gehoord, maar ook dat de Thinkpad Edge misschien niet zo'n goede bouwkwaliteit heeft. Mocht dit het geval zijn, dan valt hij af.

Een goede bouwkwaliteit is een absolute must, ik heb géén zin om weer zoveel gezeur te hebben met een laptop die grotendeels bestaat uit plastic en het keer op keer laat afweten.

Wat vinden jullie van de Asus? Hebben jullie nog suggesties? Alvast bedankt!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:37
tcpie schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:44:
...maar ook dat de Thinkpad Edge misschien niet zo'n goede bouwkwaliteit heeft. Mocht dit het geval zijn, dan valt hij af.
Heeft inderdaad niet de bouwkwaliteit van de T-serie, maar dat kun je van zo'n beetje elke laptop wel zeggen. ;)

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
De lenovo uit de pricewatch is wel een stukje te duur naar mijn idee. Op de site kan je dezelfde laptop samenstellen voor €677.
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

• tcpie
wappiewappie:
Maar is de bouwkwaliteit dan nog wel goed?

Jornv:
Bedankt voor de link! Dat is inderdaad een stuk goedkoper.

Het is echt een twijfelgeval tussen de Asus en de Lenovo... In alle reviews op internet komt naar voren dat de Asus een erg goede bouwwkwaliteit heeft.

Dan kijkend naar de videokaart (beiden hebben dezelfde processor en geheugen):
GeForce GT635M vs Nvidia N14P-GV2 (laatste soms ook aangeduid als "Quadro K1000M")

Ik vind het maar lastig...

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
De Edge z'n tweede type videokaart is een 740M. Het staat er een beetje stom, maar als je kijkt op notebookcheck naar de 740M zie je dat de codenaam overeen komt met die bij de E531 staat.

Deze dus: http://www.notebookcheck....orce-GT-740M.89900.0.html

[ Voor 17% gewijzigd door Merethil op 04-11-2013 22:44 ]

• tcpie
Merethil schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:43:
De Edge z'n tweede type videokaart is een 740M. Het staat er een beetje stom, maar als je kijkt op notebookcheck naar de 740M zie je dat de codenaam overeen komt met die bij de E531 staat.

Deze dus: http://www.notebookcheck....orce-GT-740M.89900.0.html
Bedankt voor de verduidelijking! In dat geval heeft de Lenovo net wat betere specs: wat gegoogle levert op dat de 740M toch wel wat beter is dan de 635M.

De goedkopere Lenovo (via de Lenovo webshop) heeft trouwens een levertijd van > 4 weken. Da's eigenlijk geen optie, aangezien m'n laptop echt zeer binnenkort definitief het loodje gaat leggen. Kijkende naar de leverbaarheid van beide laptops: niet echt super eigenlijk :/. Nog steeds een twijfelgeval: het model van Asus wordt overal geroemd om zijn goede bouwkwaliteit, van de Lenovo is mij dat nog niet helemaal duidelijk. De Lenovo is daarentegen iets beter leverbaar en heeft een betere videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door tcpie op 04-11-2013 23:08 ]

Verwijderd

Ondanks dat de E531 al geruime tijd leverbaar is en veel wordt aangeraden, is er effectief nog niet heel veel bekend over deze laptop. Hij wordt eigenlijk vooral aangeraden (door mij, iig) omdat het de enige laptop is in dit prijssegment waarvan ik niet zeker weet dat de kwaliteit zuigt, en dan met name op het gebied van het scherm. full-HD betekent niet veel keuze.

Als je geld heft voor de N56, dan raad ik dat zeker aan. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat de N56 een stuk boven je budget.

• tcpie
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 00:17:
Ondanks dat de E531 al geruime tijd leverbaar is en veel wordt aangeraden, is er effectief nog niet heel veel bekend over deze laptop. Hij wordt eigenlijk vooral aangeraden (door mij, iig) omdat het de enige laptop is in dit prijssegment waarvan ik niet zeker weet dat de kwaliteit zuigt, en dan met name op het gebied van het scherm. full-HD betekent niet veel keuze.

Als je geld heft voor de N56, dan raad ik dat zeker aan. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat de N56 een stuk boven je budget.
Bedankt voor je reactie. Feitelijk gezien zijn dit de enige twee modellen met een full-hd resolutie die binnen mijn budget vallen.

Op bol.com de Asus nog gevonden voor €750,-. De Lenovo is ongeveer even duur, dus qua prijs maakt het niet zo veel uit. Ik heb besloten dat het in ieder geval één van deze twee gaat worden. De specs lijken mij prima en de resolutie is ook in orde. Ik weet nog niet welke... Ik ben van plan vandaag de knoop door te hakken :P.

Edit:
Het wordt de Asus. Bedankt voor de hulp en het meedenken :).

Edit 2:
Helaas is het niet mogelijk de Asus bij bol.com te bestellen... Hij is wel op voorraad, maar na betaald te hebben (en daar bevestiging van te krijgen), verschijnt er een foutmelding met het bericht dat er iets is foutgegaan en dat het geld zsm binnen 5 werkdagen teruggestort wordt. Contact met de klantenservice levert ook niets op. Hoewel er al betaald is, zijn zij niet in staat om de bestelling in het systeem te zetten en het te laten versturen. |:( over idioot gesproken.

Denk dat het dan maar de Lenovo wordt, die is wat beter leverbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door tcpie op 06-11-2013 09:58 ]

Pagina: 1