lg w2246 lcd voedingsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo

Ik heb een lg prolite flatron W2246 lcd liggen waarvan het backlight uitvalt na 1 of 2 seconden.

De condensatoren staan niet bol, maar heb toch wat uitgewisseld met nieuwe die ik hier had liggen (ze hoeven niet bol te staan om stuk te zijn) om te testen. Dit doet echter niet genoeg. Misschien dipte de voeding net te veel om goed te starten.

De lcd doet het prima, alleen het backlight valt uit na 1 a 2 seconden.
Je hoort ook een spoel piepen, vermoedelijk de backlight inverter aangezien je hem niet hoort als je de ccfl's niet aansluit.

De voeding is duidelijk ook niet helemaal in orde. De 5.1v voeding is eerder 3.3 en de 12v lijn is bijna 15.

Iemand een idee in welke richting ik zou moeten kijken?

edit
mijn goedkope multimeter ziet 32v wisselspanning op de 12v lijn en 6v wissel op de 5v lijn. Maar dat zou wel eens een verkeerde interpretatie van de hf rimpel kunnen zijn

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 04-11-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Wat ik vaak zie bij panels is dat als je geknetter hoort dat 1 van de kabels van de ccfl's zelf een poreuze isolatie heeft en hierdoor gaat vonken. De kortsluitbeveiliging kicked dan in en zorgt er voor dat de backlight uit gaat. Je kan het bij de kabels horen (en evt. zien) knetteren en het ruikt naar ozon.

Hier is alleen weinig aan te doen, het panel zelf vervangen is erg kostbaar en raad ik niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door empy op 06-11-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb al een stuk verder gezocht. De voedingsspanning is alweer gefixt. de condensatoren waren niet helemaal lekker.

Het backlight werkt niet in 1 hoek, en dat blijkt te ccfl zelf te zijn. Aan die kant is de plastic mount ook gesmolten. Daar heeft het waarschijnlijk liggen vonken.

Ik zit nu te twijfelen om de ccfl te vervangen. ze zijn verkrijgbaar voor $9.90 (losse buis) of €17,- voor eentje met de juiste kabel en connector eraan.

Lijkt dit je een haalbare reparatie? of kun je erop wachten dat er meer stuk gaat?
wat zou je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Het ligt er een beetje aan. Bij sommige panels kan je de CCFL uit het panel schuiven en makkelijk vervangen. Dan zou het de 17 euro waard zijn. Om te testen kan je het defecte buisje eruit halen en testen zonder dat hij in het panel zit. Pas op, door de defecte isolatie kan er een aardige spanning op het buisje/metaal komen te staan.

Kan je het buisje er niet makkelijk uit halen zou ik het niet doen. Je moet dan namelijk het hele panel uit elkaar halen en heb je veel kans op stof in je panel na assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb de oude buis al verwijderd, was goed te doen wat mij betreft.

De plastic mount was helaas dusdanig gesmolten dat de buis brak tijdens het verwijderen. van testen komt sowieso weinig. Maar de kabel aan die kant was ook helemaal vergaan. Het was dus echt wel de buis.

Maar even een keertje een buisje scoren