Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-09 12:47
Hoi allemaal,

wij hebben in ons gezin nu de Sitecom WLR-4000. Rond 2011 gekocht denk ik en heeft vanaf de aankoopdatum al frustrerende problemen veroorzaakt. Zo bijvoorbeeld: gaat de een skypen, valt bij de ander de online game uit.
Goed, dit topic gaat niet over de mankementen van de Sitecom.

Dus, we gaan een nieuwe aanschaffen. Na lang zoeken ben ik op wel 3 of 4 goede routers gekomen. Ze kwamen allemaal goed uit de test met silver of gold award of Hardware.info (Tweakers reviewt routers niet zo?). De D-link dir 868L is tot zover de winnaar: zeer goed bereik, gbit bekabeld, 5ghz enz. enz.
Echter hebben we kortgeleden ons abonnement van 150 naar 60 Mbit/s verlaagd. Waarom dan zo'n dure (€120) router? Zodat hij langer dan 2 jaar mee kan.

Nu dacht ik, is dat wel nodig voor een 60Mbit verbinding? Aan de ene kant is het veel geld. Aan de andere kant gaat het dus enorm lang mee verwacht ik. Het ondersteund 802.11ac, dat is toch wel een must.
We downloaden af en toe eens wat, niet vreselijk veel, denk aan 10gb per week (misschien meer).

Moeten we de D-link dir 868L kopen of een goedkopere variant? En: stel dat we hem aanschaffen, is het aan te raden te upgraden van 60 naar 150Mbit? Verschilt dit ook in snelheid (niet: download snelheid, maar snelheid qua lag met gamen, webpagina's bezoeken enz)

Het is zo rot want aan de ene kant wil je een kwalitatieve router en aan de andere kant benut je die misschien wel helemaal niet :/

Bedankt voor de hulp alvast!

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Om te bepalen wat voor router je nodig hebt zal je eerst alle eisen moeten vastleggen.

Voor Internet geldt hetzelfde, wat heb je nodig? Een goede router met (bijvoorbeeld) QoS kan er voor zorgen dat gamen niet verstoord wordt door een down- of upload.

Misschien goed om te beseffen dat upload vaak een beperkende factor is bij asynchrone verbindingen zoals xDSL en kabel. Dan kan een hogere upload wel het verschil maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
Bedankt voor het antwoord. De D-link heeft QoS support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Ik heb deze router bij mijn ouders geinstallerd. Ik/zij zijn er erg tevreden over. Het bereik is in ieder geval erg goed.
Eigenlijk is er verder niet zo heel veel verschil tussen routers onderling (binnen dezelfde klasse). Vaak is de software gebaseerd op dezelfde SDK van de chipset fabrikant. Dit is bij de goedkopere routers meestal Realtek of Ralink/Mediatek en bij de midden- en topklasse routers vaak Qualcomm/Atheros of Broadcom.
De hardware en de software zijn dan voor 90% gelijk.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
Ik heb de router aangeschaft. Fijn ding, veel opties in het webbeheer. Echter is het bereik wat apart. Ik ken de smartbeam technology maar dan lig ik met mijn smartphone in m'n bed en heb ik wisselend 3 en 1 streepje verbindingsterkte? En speedtest geeft me dan 150ms ping en 2 of 3 mbps snelheid, terwijl de reviews door professionals op iets van 100 mbps op 20 meter kwamen?
Mijn zolder is gewoon die van een rijtjeshuis en de router staat in de woonkamer. Ik had toch wel wat beter bereik verwacht, de reviews gelezende te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus dan moet je signaal door 2 vloeren van gewapend beton heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
Jap.

Voor de prijs vs de prijs van de oude vind ik het wat magertjes hoor. Zeker als je dan overal leest hoe te gek het bereik is, ik neem aan dat zij ook gewoon door gewapend beton moeten?

En dan sowieso: Abo=60mbit/s, via kabel trekt hij dat gewoon vol, naar 62mbit/s zelfs. Dan sta ik met mijn smartphone in de woonkamer, als enige gebruiker, haalt hij maar 25mbit/s. Volgens de tests haalt hij op 10 meter (danwel zonder obstakels maar in dit geval, is dat ook zo), nog 92mbit/s!? En ik stond er lang niet zo ver vandaan. Wel 2.4ghz maar mijn broertje met 5ghz haalt niet hoger.

Apart. Zal eens de webinstellingen bekijken, maar ik vind dat dit dus beter mag voor 130 euro tov de inmiddles 40 euro sitecom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je security ingesteld?
Heb je het beste kanaal vast ingesteld?
Wat zijn überhaupt de instellingen?
Firmware upgrade getest?
Denk je dat een smartphone test representatief is?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1