Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-10-2024
Dag Tweaker,

Vanmiddag heb ik een costum versie van Windows 8.1 op mn pc gezet. Ik dacht toen: "ik kan deze versie ook net zo goed ff op de laptop (Lenovo B590) van mn vriendin zetten". Ik heb de USB stick waar Windows opstond na een uurtje googlen en wat geklooi in de bios eindelijk geboot gekregen, ik heb daarna de hardeschijf geformatteerd maar zit nu met een probleem. Ik krijg de melding 'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl. Ik heb geprobeerd dit op te lossen met een programma dat Gparted heet, hiermee geen succes geboekt. Ook heb had ik nog een costum Windows 8.0 DVD liggen en geprobeerd deze dan maar te installeren maar die krijg ik niet geboot.

Ik heb in de bios het volgende veranderd:
Secure boot op Disabled gezet
UEFI/Legacy Boot op Legacy Only gezet
Hierdoor kon ik de USB Stick als Bootdevice gebruiken

Iemand enig idee hoe ik dit probleem oplos? Ik heb zo ongeveer het hele internet afgezocht en ben ten einde raad :'( .

Alvast bedankt!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 22:37

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows installer op USB kan alleen in EFI mode starten, als deze FAT geformatteerd is. De tool van MS doet dat standaard in NTFS. Je boot optie op Legacy geeft ook aan dat je niet naar EFI mode gaat. De melding die je krijgt vanwege GPT is simpel, de partitietabel is GPT. Windows in Legacy of BIOS mode vereist MBR, zoals EFI GPT vereist.

Het is een kleine moeite om even te zoeken hoe je van GPT naar MBR gaat, maar houd wel rekening mee dat alle partities verwijdert worden. Hint: diskpart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Hero of Time schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:43:
Het is een kleine moeite om even te zoeken hoe je van GPT naar MBR gaat, maar houd wel rekening mee dat alle partities verwijdert worden. Hint: diskpart.
Bedankt voor je reactie! :*) Dit moet lukken, ik heb alleen nog 2 vraagjes:
1) Hoe open ik opdrachtprompt tijdens de Windows installatie?
2) Ik heb nu 5 partities met verschillende types; Primair, Systeem, MSR en Herstel. Wat zijn de gevolgen als ik deze allemaal verwijder?

Voor de mensen die dit topic in de toekomst nog tegenkomen, hier staat uitgelegd hoe je een GPT-schijf converteert naar een MBR-schijf http://technet.microsoft....ry/cc737510(v=ws.10).aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

janntempel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor je reactie! :*) Dit moet lukken, ik heb alleen nog 2 vraagjes:
1) Hoe open ik opdrachtprompt tijdens de Windows installatie?
2) Ik heb nu 5 partities met verschillende types; Primair, Systeem, MSR en Herstel. Wat zijn de gevolgen als ik deze allemaal verwijder?
1) Had je ook met Google kunnen vinden: Shift+F10 of repair system.
2) Over het algemeen is het veranderen een complete wipe van de tabel, dus partities zijn allemaal weg. De partities die je noemt zijn vziw de standaard partities die Windows aanmaakt tijdens installatie. Een voor de bootloader, een MSR en eentje voor Windows zelf. De herstel zal van de leverancier zijn en bevat waarschijnlijk de herstelimage.

Stel ik een vraag aan jou: Waarom wil je niet in EFI mode starten? Windows 8 heeft daar juist het meeste voordeel van, met name de opstarttijd. En in EFI mode hoef je niet je hele tabel om zeep te helpen, met mogelijk verlies van herstelopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:20

TheVMaster

Moderator WOS
janntempel schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:22:
Dag Tweaker,

Vanmiddag heb ik een costum versie van Windows 8.1 op mn pc gezet. Ik dacht toen: "ik kan deze versie ook net zo goed ff op de laptop (Lenovo B590) van mn vriendin zetten". Ik heb de USB stick waar Windows opstond na een uurtje googlen en wat geklooi in de bios eindelijk geboot gekregen, ik heb daarna de hardeschijf geformatteerd maar zit nu met een probleem. Ik krijg de melding 'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl. Ik heb geprobeerd dit op te lossen met een programma dat Gparted heet, hiermee geen succes geboekt. Ook heb had ik nog een costum Windows 8.0 DVD liggen en geprobeerd deze dan maar te installeren maar die krijg ik niet geboot.

Ik heb in de bios het volgende veranderd:
Secure boot op Disabled gezet
UEFI/Legacy Boot op Legacy Only gezet
Hierdoor kon ik de USB Stick als Bootdevice gebruiken

Iemand enig idee hoe ik dit probleem oplos? Ik heb zo ongeveer het hele internet afgezocht en ben ten einde raad :'( .

Alvast bedankt!
:)
Eh..een Windows 8.1 boot stick moet gewoon kunnen installeren op een GPT disk. Misschien de USB stick ff FAT32 formatteren en dan de hele inhoudt van de ISO weer terug kopiëren? Maar eh...'custom Windows 8.1 dvd'.....wat moet ik me daar bij voorstellen?

Waarom zou je trouwens naar MBR/BIOS willen als je ook GPT/EFI kunt doen? Volgens mij gaat het booten vanaf EFI net iets rapper...?

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 05-11-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
TheVMaster schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:19:
[...]

Eh..een Windows 8.1 boot stick moet gewoon kunnen installeren op een GPT disk. Misschien de USB stick ff FAT32 formatteren en dan de hele inhoudt van de ISO weer terug kopiëren? Maar eh...'custom Windows 8.1 dvd'.....wat moet ik me daar bij voorstellen?

Waarom zou je trouwens naar MBR/BIOS willen als je ook GPT/EFI kunt doen? Volgens mij gaat het booten vanaf EFI net iets rapper...?
Ik zal eens kijken of dat FAT 32 formatteren lukt. Het lukt me niet met deze laptop om van een USB stick te booten, dit lukt alleen met Legacy mode. Kwam het tegen op het forum van Lenovo en het werkte http://forums.lenovo.com/...from-usb-key/td-p/1231877

Als Windows eenmaal geïnstalleerd is zet ik alles weer terug zoals het was.

Ik heb een costum versie van Windows, deze is geoptimaliseerd en zet automatisch een heel aantal programma's op de pc zoals Winrar VLC etc ook heb je met deze versie de Windows 7 look gewoon met start knop ed. Best handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

janntempel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:49:
Als Windows eenmaal geïnstalleerd is zet ik alles weer terug zoals het was.
Succes daarmee. Je kan Windows niet zomaar om laten gaan van EFI naar BIOS of andersom. Installeer je in BIOS/Legacy, dan zal je dat moeten blijven gebruiken. EFI vereist GPT, net zoals dat Legacy MBR nodig heeft. Omzetten zal echt niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
janntempel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:49:
[...]

Ik heb een costum versie van Windows, deze is geoptimaliseerd en zet automatisch een heel aantal programma's op de pc zoals Winrar VLC etc ook heb je met deze versie de Windows 7 look gewoon met start knop ed. Best handig
Zelf gemaakt? Geoptimaliseerd zeg je....je bedoel voorzien van backdoors voor de NSA enzo? 8)7 Dit ruikt toch gewoon naar een niet-legale versie, je weet dat we je daar niet mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Hero of Time schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:53:
[...]

Succes daarmee. Je kan Windows niet zomaar om laten gaan van EFI naar BIOS of andersom. Installeer je in BIOS/Legacy, dan zal je dat moeten blijven gebruiken. EFI vereist GPT, net zoals dat Legacy MBR nodig heeft. Omzetten zal echt niet gaan werken.
Dat is zuur, maar volgens mij heb ik geen andere keus. De laptop wil simpelweg niet booten vanaf een DVD of USB zonder Legacy mode. Of heb jij nog ideeën?
TheVMaster schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:37:
[...]

Zelf gemaakt? Geoptimaliseerd zeg je....je bedoel voorzien van backdoors voor de NSA enzo? 8)7 Dit ruikt toch gewoon naar een niet-legale versie, je weet dat we je daar niet mee kunnen helpen?
Haha NSA is van harte welkom :+, draai van dit soort versies al 2 jaar op mn pc en werkt perfect. Ik heb gewoon een Windows 8 licentie op de laptop en kan deze versie ook activeren Bill hoeft zich dus geen zorgen te maken, ik ben een betalende klant 8)

USB is bijna weer omgetoverd tot Bootable USB geformateerd als FAT 32, het programma die de USB stick bootable maakt formatteert hem echt ook automatisch, hoop dat ie er dan niet weer een ander type van maakt... ik zal het zo wel merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Okee de USB formateren als FAT 32 en het daarna nog eens proberen heeft dus niet gewerkt. Zijn er verder nog opties behalve "diskpart" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
janntempel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:59:
[...]

Haha NSA is van harte welkom :+, draai van dit soort versies al 2 jaar op mn pc en werkt perfect. Ik heb gewoon een Windows 8 licentie op de laptop en kan deze versie ook activeren Bill hoeft zich dus geen zorgen te maken, ik ben een betalende klant 8)

USB is bijna weer omgetoverd tot Bootable USB geformateerd als FAT 32, het programma die de USB stick bootable maakt formatteert hem echt ook automatisch, hoop dat ie er dan niet weer een ander type van maakt... ik zal het zo wel merken
|:( Waarom in hemelsnaam dan niet gewoon een 'legale' dvd gebruiken (ook al heb je wel een legale product key)? Je weet nooit wat voor troep er in zit en ja natuurlijk kun je die custom dvd activeren, dat is nu juist de truuk van die dvd's....ze omzeilen het officiele activatieproces. Maar goed....je moet het ook zelf weten natuurlijk.

Het een (niet kunnen EFI booten) kan ook best te maken hebben met het feit dat je een custom dvd gebruikt hebt. Download eens een 'officiele' ISO vanaf de Microsoft website met behulp van je product key en probeer die eens? Dan weet je gelijk of het aan die versie van jou ligt.

Je kunt hier met behulp van je product key Windows 8 (of 8.1) downloaden/installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door TheVMaster op 05-11-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Net even met Lenovo gebeld of zij een oplossing hebben, blijkt dat de product codes van windows 8 in je moederbord zijn opgeslagen. Deze kan ik dus niet terug halen, ook is er geen recovery image die ik kan gebruiken. Enige optie was opsturen voor 100 euro.

Maar... ik heb in de Windows installatie gewoon alle partities verwijderd en plots kon ik op volgende klikken. Hij is de boel nu aan het installeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Bedankt heren het is gelukt! De laptop doet het weer prima, heb zelfs alle setting in de bios weer terug kunnen zetten naar hoe het oorspronkelijk was.
Pagina: 1