Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoop advies nieuwe Samsung TV 55 inch

Pagina: 1
Acties:
  • 595 views

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-10 23:42
Hi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe Samsung 55 inch LCD tv. Hiervoor heb ik een Samsung gehad en dit beviel erg goed.

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Er zijn zoveel series, ES, D , EH, F en daarnaast 6000,7000 etc.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekend?

BVD.

Verwijderd

ES=2012 Model
D=2011
F=2013

Voor de nummers er achter hoe hoger hoe meer optie's er op de TV zitten en verschillen in het type scherm.

• Thoraxx
Thnx, dat geeft al wat meer duidelijkheid.

Is het altijd aan te raden een zo nieuw mogelijk model te nemen? Qua prijs zit er soms best een flink verschil tussen, maar of je dit ook echt merkt is voor mij de vraag?

Ik zie btw, dat ik dit topic in een verkeerd subforum heb aangemaakt. Zou iemand hem kunnen verplaatsen naar de juiste. Excuus voor het ongemak.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Voorbeeld UE55F6400

UE = type paneel
55 = schermformaat in inch
F = bouwjaar
6 = serie
400 = type binnen serie

UE = LCD LED
LE = LCD CCFL
PS = Plasma

F = 2013
E = 2012 (ES = Slim / EH = niet Slim)
D = 2011
C = 2010
etc

Series 3 en 4 = 50Hz HD Ready paneel Low-end
Series 5 = 50Hz Full HD paneel Low-end
Series 6 = 100Hz Full HD paneel Mid-range (op F6200 na wat eigenlijk een series 5 hoort te zijn)
Series 7 = 200hz Full HD paneel Mid-range / high-end
series 8 = 200Hz Full HD paneel High-end
Series 9 = onbetaalbaar en niet interessant

Binnen de series heb je ook nog heel veel modellen, zeker bij de series 6. Verschil daarin kan is doorgaans de werking van het backlight, de processor, de Smart omgeving en het uiterlijk van de televisie.

Dat is het ongeveer wel.

• Thoraxx
Bedankt Dimens! Dat geeft een heel duidelijk beeld hoe de opbouw in elkaar zit.

Als ik jou mag vragen wat voor serie jij zou nemen, welke is dat dan? prijs/kwaliteit

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-06 20:52
Thoraxx schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:14:

Als ik jou mag vragen wat voor serie jij zou nemen, welke is dat dan? prijs/kwaliteit
Als je het aan Dimens vraagt, zal het antwoord zijn een: Panasonic 55st60e, of spreek ik voor mij beurt ;)

Overgens is het wel het toestel met de allerbeste prijs/kwaliteits verhouding in mijn optiek. Beter dan dat wordt het niet voor die prijs, ook niet bij Samsung.

Het beste plaatje bij Samsung kom je toch op een 55f7000 en dat is niet misselijk kwa prijs, series daaronder moeten toch flink inleveren op beeldkwaliteit en hebben geen 200 hz panel.

• Dimens
Thoraxx schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:14:

Zoals M-dgrt inderdaad al zegt, zoiets als een pricewatch: Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver, pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver, pricewatch: Samsung PS51F8500 Zwart of pricewatch: Samsung PS51E6500. Ik ben immers een fan van plasma televisie door de superieure beeldkwaliteit. Echter weet ik niet wat jij uit wil gaan geven aan een televisie en of jij van plan bent om te gaan gamen met deze televisie. Bij gamen kun je de ST60 serie bijvoorbeeld weer beter links laten liggen door de vrij hoge input lag.

Ik zou je in ieder geval absoluut afraden met dit formaat een televisie met een 50Hz paneel te nemen. Met dit formaat wordt motion blur erg zichtbaar en tevens kun je dan beter inleveren op formaat en een kleinere televisie nemen met een 100Hz paneel. Daar heb je veel en veel meer aan.

Maar nogmaals, ik kan jouw beurs niet inzien en ik weet niet hoeveel geld jij aan een televisie zou willen uitgeven.

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 17:05
Afhankelijk van hoe lang de t v mee moet gaan en hoeveel je te spenderen hebt is het wellicht interessant om te kijken wat UHD en OLED doen.

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:31:
Afhankelijk van hoe lang de t v mee moet gaan en hoeveel je te spenderen hebt is het wellicht interessant om te kijken wat UHD en OLED doen.
Voorlopig nog totaal niet interessant.

• Sjaak2k
Ik denk dat dat snel veranderd. 4K zal volgend jaar betaalbaar zijn en oled een jaar later gok ik. Kijk maar naar het feit dat het printen van oled op grote schaal begonnen is en de shift van plasma naar led/oled bij Panasonic zijn daar goede indicaties voor.

[ Voor 45% gewijzigd door Sjaak2k op 05-11-2013 11:03 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dan heb je ook nog 4k-bronnen nodig en materiaal dus ik zie hier voorlopig ook geen meerwaarde hierin. De techniek rondom OLED is nog niet ver genoeg ontwikkeld; het is nog niet betrouwbaar genoeg, er zijn al genoeg berichten over inbrandgevoeligheid.

Wanneer je nu op het punt staat om een tv te kopen, zou ik hier weinig tijd aan spenderen.

• Sjaak2k
Dimens schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:11:
[...]

Zoals M-dgrt inderdaad al zegt, zoiets als een pricewatch: Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver, pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver, pricewatch: Samsung PS51F8500 Zwart of pricewatch: Samsung PS51E6500. Ik ben immers een fan van plasma televisie door de superieure beeldkwaliteit. Echter weet ik niet wat jij uit wil gaan geven aan een televisie en of jij van plan bent om te gaan gamen met deze televisie. Bij gamen kun je de ST60 serie bijvoorbeeld weer beter links laten liggen door de vrij hoge input lag.

Ik zou je in ieder geval absoluut afraden met dit formaat een televisie met een 50Hz paneel te nemen. Met dit formaat wordt motion blur erg zichtbaar en tevens kun je dan beter inleveren op formaat en een kleinere televisie nemen met een 100Hz paneel. Daar heb je veel en veel meer aan.

Maar nogmaals, ik kan jouw beurs niet inzien en ik weet niet hoeveel geld jij aan een televisie zou willen uitgeven.
De framerate/verversingssnelheid hoeft helemaal geen invloed te hebben op motion blur. Laat je daar dus ook niet door misleiden. Hier een voorbeeld 60 vs 120

• Sjaak2k
S1NN3D schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:04:
Dan heb je ook nog 4k-bronnen nodig en materiaal dus ik zie hier voorlopig ook geen meerwaarde hierin. De techniek rondom OLED is nog niet ver genoeg ontwikkeld; het is nog niet betrouwbaar genoeg, er zijn al genoeg berichten over inbrandgevoeligheid.

Wanneer je nu op het punt staat om een tv te kopen, zou ik hier weinig tijd aan spenderen.
Zoals ik zei ligt dat eraan hoe lang de tv dienst moet doen. Als dat voor de komende tien jaar is is het wellicht wel de moeite om te wachten. Bovendien zal je zien dat 4K content er zeer snel zal komen. Het is er al, er moet alleen een distributie platform zijn. Op moment zijn er meerdere partijen mee bezig. Inbrandgevoeligheid is geen probleem, volgens de fabrikant. Heb zelf gezien dat het geen probleem hoeft te zijn. De oled hier bij de saturn heeft een statisch infovenster heel de dag aan staan, maar geen inbranding. Ik heb contact gehad met Samsung en LG en die zeggen beide dat de tv niet gevoelig is voor inbranden en mocht dat gebeuren dat dat onder garantie valt.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eerst zien, dan geloven. Het heeft een behoorlijk tijd geduurt tot er genoeg HD-materiaal in de winkels lag in de vorm van blu-ray's zodat we 1080p bronmateriaal konden kopen. Als je naar de Mediamarkt kijkt, begint het nu pas echt op stoom te komen en zijn de dvd's aan het verdwijnen. Ik zie voorlopig geen massa aan 4k-materiaal in de winkels liggen.

En ook hier: graag je post aanvullen met de "Wijzig" knop en niet achter elkaar blijven posten. Check de regels van dit forum eens.

• Sjaak2k
Bluray is toch al even gemeengoed. Let maar op, netflix start al met proeven las ik. Het zal niet lang meer duren. Dit omdat ik vermoed dat digitale distributie het voortouw zal nemen, dat maakt het ook dat het sneller uitgerold kan worden als fysieke discs.

En een keer is wel genoeg.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

LCD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:06:
[...]

De framerate/verversingssnelheid hoeft helemaal geen invloed te hebben op motion blur. Laat je daar dus ook niet door misleiden. Hier een voorbeeld 60 vs 120
Ze hebben dan ook een fout voorbeeld genomen door dit te vergelijken met een LG LA6200. Die televisie heeft geen 120Hz paneel maar heeft een pseudo 120Hz paneel door Black Frame Insertion wat niet te vergelijken is met een 120Hz paneel door beeldinterpolatie.
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:09:
[...]

Zoals ik zei ligt dat eraan hoe lang de tv dienst moet doen. Als dat voor de komende tien jaar is is het wellicht wel de moeite om te wachten. Bovendien zal je zien dat 4K content er zeer snel zal komen. Het is er al, er moet alleen een distributie platform zijn.
Pixels zijn maar een onderdeel van kwaliteit en voorlopig nog niet interessant. De bandbreedte of kracht is er nog niet voor waardoor je nooit een ware 4K kwaliteit kunt krijgen zoals deze bedoelt is en lever je in op andere punten die veel belangrijker zijn dan deze pixels.

• Sjaak2k
Dimens schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:22:
[...]

Ze hebben dan ook een fout voorbeeld genomen door dit te vergelijken met een LG LA6200. Die televisie heeft geen 120Hz paneel maar heeft een pseudo 120Hz paneel door Black Frame Insertion wat niet te vergelijken is met een 120Hz paneel door beeldinterpolatie.
[...]

Pixels zijn maar een onderdeel van kwaliteit en voorlopig nog niet interessant. De bandbreedte of kracht is er nog niet voor waardoor je nooit een ware 4K kwaliteit kunt krijgen zoals deze bedoelt is en lever je in op andere punten die veel belangrijker zijn dan deze pixels.
Black frame insertion word volgens mij voldoende gebruikt door alle fabrikanten. En idd 120hz door frameinterpolatie is niet echt wenselijk. Maar dit zijn dingen die de doorsnee consument niets interesseert en ook niet opvalt.

Wat betreft 4K, je levert natuurlijk in. Maar jij en ik zijn een van de weinige die het zo goed mogelijk willen hebben. Kijk maar naar succes van netflix/hulu/apple en alle andere digitale content aanbieders. Ook durf ik te zeggen dat het merendeel zijn spul download van internet. De meeste mensen kijken naar gecomprimeerd spul. De meeste mensen zien het verschil niet tussen een stream en een originele bluray. Netflix's superHD is een stream van 5Mb/sec wat voor streaming al best wat is, maar in vergelijking met bluray maar zeer matig. Kortom mensen zullen een 4K netflix stream waarschijnlijk prima vinden. Breedband internet is er hier snel genoeg voor.

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:38:
[...]

Black frame insertion word volgens mij voldoende gebruikt door alle fabrikanten.
Daardoor is het dus pseudo 120Hz, of eigenlijk gewoon 100Hz zoals we dat hier in Nederland noemen, wat een paneel met een vernieuwingsfrequentie van 60Hz is en 60Hz Black Frame Insertion / Backlight Blinking.

Dat kun je met een hogesnelheidcamera niet vastleggen aangezien een camera heel anders werkt dan ons oog. Test is dus nutteloos in deze.
En idd 120hz door frameinterpolatie is niet echt wenselijk. Maar dit zijn dingen die de doorsnee consument niets interesseert en ook niet opvalt.
Beeldinterpolatie kan juist wenselijk zijn aangezien dat juist hetgeen is wat grotendeels motion blur tegengaat bij LCD televisies. Wil je absoluut geen soap opera-effect en geen motion blur, dan ben je simpelweg toegekend aan plasma.
Wat betreft 4K, je levert natuurlijk in. Maar jij en ik zijn een van de weinige die het zo goed mogelijk willen hebben.
Waarom begin je er dan over dat dit interessant is als de starter van dit topic hier in eerste instantie niet eens in geïnteresseerd is. Erg vreemd dat dit uit de mond van een zogenaamd ISF kalibrateur komt.
Ook durf ik te zeggen dat het merendeel zijn spul download van internet. De meeste mensen kijken naar gecomprimeerd spul. De meeste mensen zien het verschil niet tussen een stream en een originele bluray.
Dat heeft niets te maken met zien, maar met weten. Door mensen zoals jij die de hype op pixels leggen, denkt men dat pixels garant staan voor kwaliteit. Ditzelfde geldt exact voor camera's waar men zoveel als mogelijk megapixel wil hebben in zijn of haar camera en niet weet dat er meer is dan dat. Ondertussen zullen ze het verschil heus wel zien, maar men wordt dom gehouden door marketingtrucs die onjuiste informatie geven.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Ik heb het idee dat we een beetje offtopic gegaan zijn...

Als ik het zo lees heeft de TS een antwoord op zijn initiële vraag, om de volgende vraag van TS te kunnen beantwoorden zou een budget erg handig zijn...

• Sjaak2k
Ik leg geen hype op pixels. Ik zeg nergens dat dat interessant zou zijn. Stap jij eerst maar even van je troon af en lees eens goed. Waar jij al die onzin vandaan haalt weet ik niet. Dus doe eens even rustig voordat je mensen gaat beschuldigen.
Ik zeg alleen dat afhankelijk van het budget en de verwachte gebruiksduur van de tv het wellicht interessant is om te kijken wat OLED en UHD gaan doen. Als de topicstarter 3000 euro wil spenderen en een tv wil kopen waar hij 10 jaar mee doet is dat mischien het overwegen waard.

edit: Sterker nog resolutie is een van de minst belangrijke dingen als je kijkt naar de beeldkwaliteit van een tv.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjaak2k op 05-11-2013 17:02 ]

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:58:
Ik leg geen hype op pixels. Ik zeg nergens dat dat interessant zou zijn. Stap jij eerst maar even van je troon af en lees eens goed. Waar jij al die onzin vandaan haalt weet ik niet. Dus doe eens even rustig voordat je mensen gaat beschuldigen.
In een discussie waarin jij de 4K resolutie aan het verdedigen bent door te stellen dat het mogelijk interessant kan zijn, dit eraan zit te komen en mensen het verschil tussen een lage bitrate en een hoge bitrate niet kunnen zien, kan ik stellen dat jij fout zit en mee doet aan de hype der pixels.

Naast dat is het nergens nodig om je nu als slachtoffer op te gaan stellen. Ik val je nergens aan, ik scheld je nergens uit en aan het einde van de dag zijn het simpelweg informatieve posts in een discussie.

• Sjaak2k
Dimens schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:21:
[...]

In een discussie waarin jij de 4K resolutie aan het verdedigen bent door te stellen dat het mogelijk interessant kan zijn, dit eraan zit te komen en mensen het verschil tussen een lage bitrate en een hoge bitrate niet kunnen zien, kan ik stellen dat jij fout zit en mee doet aan de hype der pixels.

Naast dat is het nergens nodig om je nu als slachtoffer op te gaan stellen. Ik val je nergens aan, ik scheld je nergens uit en aan het einde van de dag zijn het simpelweg informatieve posts in een discussie.
Ten eerste als er iemand met een hype bezig is ben jij het. Wederom hoor je mij nergens zeggen dat resolutie zo zaligmakend is. Jij begint hierover. Ten tweede als er al sprake is van een discussie is het omdat jij die begonnen bent. Maar hier helpen we de persoon die de vraag stelt lekker mee dus we kunnen hier beter mee ophouden.

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:32:
[...]

Ten eerste als er iemand met een hype bezig is ben jij het. Wederom hoor je mij nergens zeggen dat resolutie zo zaligmakend is. Jij begint hierover. Ten tweede als er al sprake is van een discussie is het omdat jij die begonnen bent. Maar hier helpen we de persoon die de vraag stelt lekker mee dus we kunnen hier beter mee ophouden.
Hij zegt toch niet dat jij de discussie aan bent gegaan? Hij zegt dat het informatieve posts zijn in een discussie. Dat is het ook, want daardoor weet OP nu dat het nog niet slim is om te kijken naar UHD omdat het simpelweg nog in zijn luiers zit.

De komende jaren zit je echt wel goed met een Plasma. Zoals Dimens ook al zegt, DVD begint nu pas te vervagen en het duurde heel lang voordat BluRay goed opgepikt werd door de mainstream gebruikers. UHD zal nog veel langer duren omdat genoeg mensen het verschil niet eens zien op hun tvtje en/of het geld niet ervoor over hebben groter te gaan zodat ze wel goed het verschil zien.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Dimens
Als er iemand is die veel uit zijn nek lult, zoals jij dat noemt, ben jij het wel. Verschrikkelijk veel van je posts bestaan gewoonweg uit onzin en slaan nergens op.
Ten eerste als er iemand met een hype bezig is ben jij het. Wederom hoor je mij nergens zeggen dat resolutie zo zaligmakend is. Jij begint hierover.
Erg vreemd dat jij het dan in eerste instantie benoemt en het vervolgens gaat verdedigen als iemand het tegenspreekt, daar je het doet laten lijken dat het een groot punt is.
Ten tweede als er al sprake is van een discussie is het omdat jij die begonnen bent.
Een discussie kun je het niet meer noemen. Het begint eerder op een ruzie te lijken waarin jij allemaal beschuldigingen op mij af stuurt.
Maar hier helpen we de persoon die de vraag stelt lekker mee dus we kunnen hier beter mee ophouden.
Ik vraag mij af of de starter van dit topic überhaupt iets van relevante informatie uit jouw posts heeft kunnen halen. Het zal in ieder geval niet veel zijn.

Je had ook de report kunnen gebruiken. Geen nood, heb ik al voor je gedaan. Ik vraag mij echter wel af wie op het matje geroepen gaat worden. Dat zal spannend zijn.

• Vortex1701
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-10 20:27
Uhm we gaan een beetje off-topic hier

• Dimens
Chris van der G schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:37:
De komende jaren zit je echt wel goed met een Plasma. Zoals Dimens ook al zegt, DVD begint nu pas te vervagen en het duurde heel lang voordat BluRay goed opgepikt werd door de mainstream gebruikers. UHD zal nog veel langer duren omdat genoeg mensen het verschil niet eens zien op hun tvtje en/of het geld niet ervoor over hebben groter te gaan zodat ze wel goed het verschil zien.
Sowieso klopt er niets van zijn verhaal. Het ene moment zegt hij dat het "wellicht interessant om te kijken wat UHD en OLED doen" en het andere moment zegt hij "resolutie is een van de minst belangrijke dingen als je kijkt naar de beeldkwaliteit van een tv" wat elkaar tegenspreekt. Wat is het nou? Interessant of minst belangrijk en dus ook niet interessant?

Je hebt niets aan zijn "advies".
Vortex1701 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:52:
Uhm we gaan een beetje off-topic hier
Ik ga er vanuit dat dit wel opgeruimd gaat worden. Ik ben wel een man die graag het laatste woord heeft dus excuus voor dit off-topic geneuzel.

• Sjaak2k
Er is heel wat meer dan alleen resolutie aan het UHD verhaal. Resolutie is niet het enige vernieuwende aan UHD panelen of OLED panelen. Ik spreek mezelf dus helemaal niet tegen. Dat zou jij moeten weten. Maargoed ik had je een mail gestuurd, maar je gaat liever hier verder zie ik.

De voordelen die kunnen samenhangen met televisies die straks aan de rec2020 standaard voldoen is meer dan alleen resolutie. Groter kleurbereik alsmede hogere framerates en hogere bitdiepte.
OLED zou interessant kunnen zijn omdat ze een immense contrast ratio hebben, wat op zijn beurt zorgt voor groter dynamisch bereik. En dat is het belangrijkste punt als je kijkt naar beeldkwaliteit.

[ Voor 55% gewijzigd door Sjaak2k op 05-11-2013 20:22 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Dimens schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:00:
[...]
Ik ben wel een man die graag het laatste woord heeft...
Helaas voor jou heb ik dat >:)

Niets mis met een discussie welke doorgaat op de oorspronkelijke vraagstelling van TS, maar als we het niet gezellig kunnen houden.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 06-11-2013 12:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.