Wat maakt het prijsverschil zo groot tussen deze TV's?

Pagina: 1
Acties:

• MaxForce800
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-01 15:02

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
Hey!

Ik ben opzoek naar een mooie televisie en heb dan ook al een paar resultaten. Nu vroeg ik me alleen wel af waarom het prijsverschil zo groot is tussen deze 2 TV's, die voor mij bijna precies hetzelfde zijn.

Komt dit alleen door het introductiejaar, of zit er meer achter?

http://tweakers.net/price.../308277;330696/categorie/

Bedankt! :)

[ Voor 0% gewijzigd door MaxForce800 op 04-11-2013 16:24 . Reden: Spelfout. ]

Hennig an!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
O.a. ingebouwde HD tuner volgens mij en daarnaast betere, upgradebare firmware.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:19
2013 model en een 2012 model

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De duurdere heeft 100Hz en NTSC extra en komt uit het jaar 2013

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
Mick1990 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:27:
De duurdere heeft 100Hz en NTSC extra en komt uit het jaar 2013
eL_Jay schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:26:
O.a. ingebouwde HD tuner volgens mij en daarnaast betere, upgradebare firmware.
Ok, maakt het uit welke ik kies i.v.m. gaming?

[ Voor 0% gewijzigd door MaxForce800 op 04-11-2013 16:28 . Reden: Verbetering ]

Hennig an!

• eL_Jay
Voor PC gaming is 100hz beter dan 50. Belangrijkste is dat je een scherm koopt met lage inputlag.
Kennis van me heeft een prachtige nieuwe tv van >1000 helaas is de inputlag zo hoog dat CoD op de 360 lastig is. (de 5 jaar oude goedkopere hd-ready van buurman heeft daar geen last van)

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
eL_Jay schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:29:
Voor PC gaming is 100hz beter dan 50. Belangrijkste is dat je een scherm koopt met lage inputlag.
Kennis van me heeft een prachtige nieuwe tv van >1000 helaas is de inputlag zo hoog dat CoD op de 360 lastig is. (de 5 jaar oude goedkopere hd-ready van buurman heeft daar geen last van)
Ik neem aan dat het met console gaming (PS4) niet veel verschil maakt.

Conclusie: De duurdere TV?? 8)7

Hennig an!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb gehoord dat de "geoptimaliseerde" hertz (wat bij de nieuwere tv dus de waarde van 100 heeft) een verkoop trucje van winkels is en geen enkele invloed heeft op de tv.

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
SmokingAces schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:36:
Ik heb gehoord dat de "geoptimaliseerde" hertz (wat bij de nieuwere tv dus de waarde van 100 heeft) een verkoop trucje van winkels is en geen enkele invloed heeft op de tv.
Wat doet geoptimaliseerde hertz dan wel?

Hennig an!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Juist duurdere versies doen meer (na-)bewerkingen op het beeld waardoor de lag toeneemt. Bijvoorbeeld het verhogen van de refreshrate van 50 naar 100 betekend dat er een frame geïnterpoleerd moet worden. Er moet immers een extra frame 'bijverzonnen'worden. Daarvoor wordt vaak het vorige en het volgende frame gebruikt. Zelfs al zou de interpolatie instantaan zijn dan kan het geïnterpoleerde beeld pas getoond worden als het volgende beeld binnen is. Weergave ligt dan al 10ms achter op een niet interpolerende variant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05
Ik moet zeggen dat ik het verschil in stroomverbruik (29W versus 40W) ook significant vind.

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:53:
[...]

Juist duurdere versies doen meer (na-)bewerkingen op het beeld waardoor de lag toeneemt. Bijvoorbeeld het verhogen van de refreshrate van 50 naar 100 betekend dat er een frame geïnterpoleerd moet worden. Er moet immers een extra frame 'bijverzonnen'worden. Daarvoor wordt vaak het vorige en het volgende frame gebruikt. Zelfs al zou de interpolatie instantaan zijn dan kan het geïnterpoleerde beeld pas getoond worden als het volgende beeld binnen is. Weergave ligt dan al 10ms achter op een niet interpolerende variant.
Dus ik moet TV's hebben die juist -geen- geoptimaliseerde hertz instellingen hebben?

Zou deze: pricewatch: Toshiba 39L4333DG Zwart wel volstaan?

Hennig an!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geen idee, ik reageer alleen op de opmerking van eL_Jay die verbaast over de hogere lag van duurdere TV's terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo raar hoeft te zijn.

Als jij een TV zoekt voor gamen moet je een TV zoeken die bijvoorbeeld een gaming mode heeft of even op internet zoeken wat de input lag is van verschillende televisies.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:08
Ricardo87 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:55:
Ik moet zeggen dat ik het verschil in stroomverbruik (29W versus 40W) ook significant vind.
Als je 5 uur per dag het ding aan hebt staan is dat 5 x 11 x 365 / 1000 x 0.25 = €5 per jaar. Whoopdeedoo.

Nickname does not reflect reality

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
Ok, ik ben er wel uit denk ik. Ik ga voor de pricewatch: Toshiba 39L4333DG Zwart .

Iemand die me dit afraadt?

Hennig an!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Over het verschil tussen de 2 Samsung TV's:
De goedkopere is een "EH" model, die zijn minder plat. Het 2013 model zou je moeten vergelijken met de "ES"-serie. Dat zie je bij de specs aan "diepte (zonder voet)".
Bij de EH is dat 93 mm. De ES is 47 mm , de F is 49 mm dik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Voor PC gaming is 100hz beter dan 50.
Voor gamen is Hertz juist slecht. Beeldinterpolatie ben je zo ongeveer verplicht uit te zetten alvorens je normaal kunt gamen en dan is een LCD televisie gewoon 50Hz (eigenlijk 60Hz).
MaxForce800 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:44:
[...]

Wat doet geoptimaliseerde hertz dan wel?
In deze televisie niets anders dan wat Backlight Scanning wat eigenlijk niet zoveel doet. Het is in ieder geval niet te vergelijken met een 100Hz paneel. Meer een leuk marketingtrucje.

• MaxForce800

MaxForce800

De enige echte.

Topicstarter
Dimens schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:39:
[...]

Voor gamen is Hertz juist slecht. Beeldinterpolatie ben je zo ongeveer verplicht uit te zetten alvorens je normaal kunt gamen en dan is een LCD televisie gewoon 50Hz (eigenlijk 60Hz).
[...]

In deze televisie niets anders dan wat Backlight Scanning wat eigenlijk niet zoveel doet. Het is in ieder geval niet te vergelijken met een 100Hz paneel. Meer een leuk marketingtrucje.
Oké! Bedankt man, dit maakt het kiezen van een TV in ieder geval een heel stuk makkelijker!

Hennig an!

• Dimens
MaxForce800 schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:56:
[...]

Oké! Bedankt man, dit maakt het kiezen van een TV in ieder geval een heel stuk makkelijker!
Neem ook de pricewatch: Sony KDL-32W655A Zwart eens mee in je keuze. Qua beeldkwaliteit een stuk beter.

• eL_Jay
Janoz schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:03:
Geen idee, ik reageer alleen op de opmerking van eL_Jay die verbaast over de hogere lag van duurdere TV's terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo raar hoeft te zijn.

Als jij een TV zoekt voor gamen moet je een TV zoeken die bijvoorbeeld een gaming mode heeft of even op internet zoeken wat de input lag is van verschillende televisies.
Mijn destijds prijzige, 5-jaar-oude FHD tv heeft een game-mode (beeldverbeteraars uit) waarmee inputlag tot een minimum wordt beperkt. Ik vind het raar dat duurdere, meer high-end tv's niet zo'n dergelijke modus ondersteunen (of slecht implementeren)
[...]
Voor gamen is Hertz juist slecht.
Nein,nein NEIN. Volgens mij heb jij nog nooit op een deftige game-rig i.c.m. een 120 of 240hz paneel gespeeld. (of vroeger een leuke crt gehad en Quake 3 gespeeld ;)) (wat betreft geopitmaliseerde hz heb je gelijk maar ekte hertz zijn geweldig bij fast-paced-multiplayers)
Voor een console maakt het trouwens niet zoveel uit aangezien die max 60hz uit kunnen poepen.

[ Voor 26% gewijzigd door eL_Jay op 05-11-2013 12:18 ]

• Dimens
eL_Jay schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:09:
Nein,nein NEIN. Volgens mij heb jij nog nooit op een deftige game-rig i.c.m. een 120 of 240hz paneel gespeeld. (of vroeger een leuke crt gehad en Quake 3 gespeeld ;)) (wat betreft geopitmaliseerde hz heb je gelijk maar ekte hertz zijn geweldig bij fast-paced-multiplayers)
Voor een console maakt het trouwens niet zoveel uit aangezien die max 60hz uit kunnen poepen.
Dat geldt alleen voor monitoren. Voor televisies is het een heel ander verhaal daar televisies een signaal van maximaal 60Hz kunnen ontvangen en meer Hertz dus alleen maar negatief werkt.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

eL_Jay schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:09:
[...]

Mijn destijds prijzige, 5-jaar-oude FHD tv heeft een game-mode (beeldverbeteraars uit) waarmee inputlag tot een minimum wordt beperkt. Ik vind het raar dat duurdere, meer high-end tv's niet zo'n dergelijke modus ondersteunen (of slecht implementeren)
Het gaat er meer om dat de goedkope TV's uberhaupt geen beeldverbeteraars hebben en dus eigenlijk native al in 'game mode' staan. Met gamen komt het er dus eigenlijk op neer dat je een duurdere TV koopt vanwege opties die je daarna allemaal uit zet om het beste resultaat te behalen ;).

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 12:22
[...]

[...]

Frameinterpolatie heeft niet veel van doen met het aantal hertz. Een 120Hz tv kan 120Hz weergeven zonder frameinterpolatie.

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:21:
[...]

Frameinterpolatie heeft niet veel van doen met het aantal hertz. Een 120Hz tv kan 120Hz weergeven zonder frameinterpolatie.
Beeldinterpolatie heeft alles te maken met Hertz. Zonder beeldinterpolatie heb je aan een 120Hz of 240Hz televisie niets aangezien de televisie maar 60 frames kan ontvangen en dus frames moet interpoleren om tot meer frames te komen. En met 60 frames en een paneel op 120Hz, heb je in werkelijkheid een paneel met een vernieuwingsfrequentie van 60Hz. Meer frames zijn er niet dus meer vernieuwingen heeft het paneel ook niet.

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 12:22
Beeldinterpolatie worden er nieuwe frames bijverzonnen. Er kan ook frame verdubbeling toegepast worden. Dus er hoeft geen interpolatie toegepast te worden. Of zoals je zelf al zei black frame insertion. Ook al een beter optie als interpolatie in mijn ogen.

Straks is dat sowieso weg. Oled en evt. crystal led hebben totaal geen last van motionblur, dus ook geen noodzaak voor FI,BFi of andere technieken.

[ Voor 46% gewijzigd door Sjaak2k op 05-11-2013 14:46 ]

• Dimens
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:42:
Beeldinterpolatie worden er nieuwe frames bijverzonnen. Er kan ook frame verdubbeling toegepast worden. Dus er hoeft geen interpolatie toegepast te worden.
Bij het verdubbelen van het aantal bestaande frames zoals te zien is bij consoles die 30 FPS draaien over 60Hz, ga je geen motion blur tegen. Bij LCD, en tevens ook OLED, moet iedere pixel nieuwe informatie krijgen aangezien er gebruik wordt gemaakt van Sample-and-hold. Krijgt een pixel exact dezelfde informatie binnen, is die informatie niets anders dan de informatie die de pixel al heeft. Er wordt dus niets gedaan en het is dus ook geen vernieuwing waardoor de effectieve vernieuwingsfrequentie van het paneel bij 30 FPS games 30Hz is. Er zou dus beeldinterpolatie toegepast worden om tot effectief 60Hz te komen.
Of zoals je zelf al zei black frame insertion. Ook al een beter optie als interpolatie in mijn ogen.
Black Frame Insertion werkt zeer minimaal bij lage frequenties. Wil je Black Frame Insertion effectief laten werken, ga je inleveren op andere beeldkwaliteiten zoals luminantie en flikkeringen. Dit fenomeen zie je ook terug bij de Sony W655A serie met LED Motion Plus aan.

Geen volledig alternatief voor beeldinterpolatie dus.
Straks is dat sowieso weg. Oled en evt. crystal led hebben totaal geen last van motionblur, dus ook geen noodzaak voor FI,BFi of andere technieken.
Ook OLED heeft last van motion blur. Niet door trage pixels zoals bij LCD maar door de Sample-and-hold techniek wat je ook bij LCD terug ziet, in tegenstelling tot plasma en CRT dat gebruik maakt van lichtpulsen. Door de werking van onze ogen zorgen die lichtpulsen er juist voor dat wij geen motion blur zien.

Dat is dan ook wat men bij LCD deels met Black Frame Insertion probeert na te bootsen en wat men bij OLED waarschijnlijk ook zal gaan doen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:42:
Beeldinterpolatie worden er nieuwe frames bijverzonnen. Er kan ook frame verdubbeling toegepast worden. Dus er hoeft geen interpolatie toegepast te worden.
Wat is uberhaupt het nut van frameverdubbeling? Je maakt een TV die 2x zoveel beelden af kan beelden als normaal, maar laat vervolgens 2x achter elkaar hetzelfde beeld zien? Op wat voor manier is dat anders dan gewoon op normale snelheid de beelden laten zien :? :? :?

• Dimens
Janoz schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:55:
[...]

Wat is uberhaupt het nut van frameverdubbeling? Je maakt een TV die 2x zoveel beelden af kan beelden als normaal, maar laat vervolgens 2x achter elkaar hetzelfde beeld zien? Op wat voor manier is dat anders dan gewoon op normale snelheid de beelden laten zien :? :? :?
Voor televisies met een Sample-and-hold techniek zoals LCD's en de huidige OLED's zit er geen voordeel aan. Echter voor televisies met een pulse-driven techniek zoals CRT en plasma kan dit wel een voordeel zijn.

Stel je hebt een film met een frame rate van 24 beelden per seconde en je zou dit afspelen op een pulse-driven televisie zonder frameverdubbeling -of eigenlijk pulldown zoals dit wordt genoemd- afspelen, dan krijg je dus een flikkering van 24Hz. Iets wat de meeste mensen als zeer vervelend zullen ervaren.

Als je 2:2 pulldown toepast op de film met 24 beeldjes, verdubbel je het aantal beelden per seconde naar 48 beelden. De televisie interpoleert dus geen beelden tussen de bestaande beelden maar plaats na ieder bestaand beeld, hetzelfde beeld nog een keer. Hierdoor kan de televisie dus op 48Hz spelen.

De betere plasma televisies zoals de Panasonic VT60 serie maken gebruik van een pulldown cadence van 4:4. Hierdoor krijg je 96 beelden per seconden en kan het paneel op een frequentie van 96Hz draaien zonder beeldinterpolatie toe te hoeven passen. De meeste mensen zullen deze frequentie ook niet als vervelend ervaren of überhaupt al zien trillen.
Pagina: 1