'Subnetwerk' op bestaand netwerk maken

Pagina: 1
Acties:

• Karf
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 11:23
Beste Tweakers,

Ik woon in een appartement in een gedeeld huis met nog 3 andere appartementen. Internet zit in de huurprijs, en iedereen maakt gebruik van hetzelfde netwerk. Nu vind ik dit zelf niet zo veilig ivm sniffing en dergelijke praktijken. Daarom zou ik graag mijn eigen netwerk willen die ik zelf kan beheren en beveiligen.
Verder dan een router en modem aansluiten bij netwerken ben ik nooit gekomen, dus daarom vraag ik jullie hulp.

Hoe kan ik dit het beste doen? Kan ik een extra router aansluiten op het modem of moet ik een repeater / accesspoint of iets dergelijks kopen?

De router van 'het huis' is een Huawei HG655D (tevens het modem). Ik heb eventueel 2 oude thomson st780i wl 's tot mijn beschikking. Voor zover ik weet beschikt de Huawei niet over gastnetwerk opties.

Wie kan mij tips geven :) ? Mocht ik iets cruciaals vergeten zijn (mijn excuses), meld dat dan even.

(wellicht haal ik wat termen door elkaar heen. Simpel gezegd logt iedereen dus in op dezelfde 'hotspot' en ik zou graag mijn eigen hotspot willen)

-Ik was Nieuw/onafhankelijk netwerk achter wifi ethernet adapter al tegengekomen, werd er echter niet wijzer van-

[ Voor 6% gewijzigd door Karf op 04-11-2013 15:27 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

1: hoe maak je verbinding? Draadloos, of heb je de beschikking over een bekabelde verbinding?
2: je zal in feite sowieso via de centrale router moeten, dus je kan wellicht met extra apparatuur je eigen netwerk wat afschermen, maar je verkeer helemaal gescheiden houden wordt lastig.
3: die speedtouch dingen die je noemt zijn als ik me niet vergis ADSL modemrouters. Je zou even moeten checken of je die ook rechtstreeks op een ethernet verbinding kan gebruiken, of dat ze alleen op een telefoonlijn aangesloten kunnen worden

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Karf
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 11:23
1. draadloos. Bekabeld gaat helaas niet (de router/modem staat in de gang).
2. hoe zou ik dat moeten doen? Zou verbinding via vpn een optie zijn?
3. hij heeft wel een poort voor telefoon. Hoe check ik of hij rechtstreeks verbinding kan maken?

Verwijderd

Je zal wel via een vpn moeten als je niet bij de modem kan, en niet kan vervangen voor een andere.

Als je met VPN gaat werken, dan is het advies, om een extra router neer te zetten (eventueel met WiFi), die de VPN verbinding legt, en al jouw apparaten (iPhone, laptop etc...) via de VPN laat gaan. Dat is het ultieme wat je kan bereiken.

Kijk maar bij http://www.strongvpn.com Je kan zelf DD-WRT op een router zetten, en deze configureren, of bij hun een router kopen, die al voorgeconfigureerd is.
VPN zelf kost 55$ per jaar (inbelpunt in Amsterdam), dat is rond de 40 euro per jaar. Is op zich niet veel.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Karf schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:39:
1. draadloos. Bekabeld gaat helaas niet (de router/modem staat in de gang).
Is het een optie om er een eigen router/ap naast te zetten, zodat je die wel gewoon bekabeld kan aansluiten en daarmee je eigen (wifi) netwerk kan opzetten?

Anders zit je inderdaad vast aan VPN naar een externe VPN server, of een wireless-to-wireless router.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Of je dit kan oplossen hangt van de hardware af die al in gebruik is. Het liefst heb je een router in eigenbeheer welke de internetverbinding opbouwt en meerdere VLANs ondersteunt . Deze wijs je dan verschillende subnetten toe, eentje voor jezelf en eentje voor huisgenoten.

Heb je geen controle over de hoofdrouter, dan kan je evt. een eigen router draaien, alles daar achter hangen en via 1 ip adres naar buiten laten gaan. Je krijgt dan wel dat zowel de Huawei als eigen router staat te NATten, liefst voorkom je dat. En je verkeer gaat dan nog steeds over een gedeeld netwerk, dus kan gesniffed worden.

De eerste optie is het beste, maar vereist wel dat je toegang hebt tot de hardware en inloggegevens van de internetverbinding.

Weblog | Straling!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TNW schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:01:
En je verkeer gaat dan nog steeds over een gedeeld netwerk, dus kan gesniffed worden.
Maar het risico daarop is wel een stuk kleiner dan wanneer je gedeeld op 1 wifinetwerk zit. Je kan niet zomaar verkeer sniffen wat over een andere switchpoort gaat.

Pagina: 1