Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vorige week kwam bij een klant een call binnen dat heel het netwerk "plat" lag.
Het betreft een klein netwerk met 1 SBS server.

Remote inloggen op de server was niet mogelijk.
Toen ik terplaatse kwam zag ik dat de server vastgelopen was op het login scherm.

Dus het standaard login scherm was zichtbaar.
Normaal gezien staat daar dan "druk op ctrl + alt + del voor aan te melden.."
Deze boodschap was niet zichtbaar.(de windows achtergrond werd wel goed weergeven)

De server reageerde op geen enkel commando dus moest ik deze manueel heropstarten.
Deze keer startte die wel goed op en ging alles terug.

Nu wou ik wel de oorzaak weten van deze freeze.
Na het uitspitten van de eventlog rond het tijdstip van de freeze kwam ik bij volgend event terecht:

Afbeeldingslocatie: http://oi43.tinypic.com/141lc0i.jpg

Nu ben ik niet 100% zeker of deze error de precieze oorzaak is. (volgens het tijdstip klopt dit alleszins)
Iemand die dit zou kunnen bevestigen?
Is dit een veel voorkomende fout en/of valt dit in de toekomst tegen te gaan?
Ik ben een verse junior dus is de 1e keer dat ik dit tegenkom.

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:40

_AN

Ik denk niet dat dit de oorzaak of het probleem is geweest. Eerder een gevolg van. Probeer nog eens door je logs te kijken, ook eerder, en niet alleen naar Critical of Error, maar ook Warning en Information.

[ Voor 8% gewijzigd door _AN op 04-11-2013 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
_AN schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:13:
Ik denk niet dat dit de oorzaak of het probleem is geweest. Eerder een gevolg van. Probeer nog eens door je logs te kijken, ook eerder, en niet alleen naar Critical of Error, maar ook Warning en Information.
Ik kijk dit vanavond eens na.
Heb niet echt de tijd om dit tijdens de uren te doen.
Bedankt voor de tip!

Update: heb zowel de application -als eventlog volledig uitgespit.
Opvallen: omstreeks 21:01 zijn de events gestopt met registeren tot omstreeks 's anderendaags 10h30 (moment dat ik de server gereboot heb)
Als ik toekwam lag de server niet af.
Ik vermoed dat rond 21h de server zichzelf heropgestart heeft en niet goed opstartte. (zien we vaak bij SBS)
Vind het wel merkwaardig dat er niets in eventlog staat à la "system shutdown unexpectactly". Voor 21h vind ik ook geen events terug die wijzen op een reboot.
Wel vind ik een aantal Resource-Exhaustion-Detector (2004) events terug.
Al kan ik niet zeggen dat deze rechtstreeks oorzaak zijn van de crash.

Ik herinner mij wel dat geregeld melding kwam dat server klaar is voor updates te installeren.
Op een gewone Win7 wordt dan pc automatisch herstart, kan het zijn dat dit ook hier gebeurd is?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 00:12 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 15:01
Je kan dat laatste zelf even nakijken, maar standaard is het denk ik "enkel updates downloaden en handmatig installeren" (heb sbs2011 zo niet bij de hand).

Vreemd dat vaak SBS niet goed opgestart krijgt? Wat bedoel je er eigenlijk mee? Dat hoort niet hoor: SBS, ongeacht versie, moet gewoon zonder problemen kunnen opstarten.

Als je trouwen een event aangeeft, probeer dan het volledige event geven en niet alleen de source+ID. Er kunnen meerdere soorten meldingen onder dezelfde source+ID staan: het bericht geeft dan wellicht weer welke resource problemen heeft.

Bijvoorbeeld: als je veel te weinig geheugen hebt, dan vind ik een vastloper/reboot niet zo gek. Maar het blijft een beetje gokken zo.