Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 19:55
Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een ReadyNAS van Netgear gekocht. Mooi ding, zeer stil.
Ik gebruikte dat ding voor een media server. Ik heb er Plexapp opgezet, waarmee je Films en series kan streamen. Het programma werkt geweldig, als ik die plex server op mijn eigen pc zet. Maar ik heb dan wel een redelijk goede pc (i5 @4.2Ghz, 8GB ram, evga 770 oc). Ik heb de NAS terugedaan omdat ik films niet kon afspelen, alleen via de plex media center die alleen voor de pc is, en ik daarmee dus niet op de tv kan streamen. Ik maak gebruik van de Plex app op Ipad, maar als ik een film of serie wil afspelen, geeft die aan dat hij een probleem heeft met transcoden. na het gegoogled te hebben, blijkt dus dat mijn ReadyNAS 102 niet 'kan' transcoden, terwijl er juist een plex server voor die NAS is gemaakt. Nu ik die NAS heb teruggebracht, wil ik een HTPC kopen.

Nu is mijn vraag of ik voor Plex nodig heb. Heb ik een super processor nodig, of kan ik af met een wat minder goede. óf is het beter om een NAS te halen daarvoor.

Hoor het graag,

Gert Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je die htpc gebruikt om je spul af te spelen heb je dus geen plex nodig.
en practisch elke moderne cpu kan 1080p afspelen icm met igp.
Maar daarvoor kun je beter in het htpc topic kijken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Oké, wat is dan een goed alternatief voor plex?
Aangezien ik heb heel veel handige opties vind hebben.

Wat is een goede manier om te streamen? heb ook een xbox staan.
of heb je een linkje in dit dichte bos?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

gertjankoorn schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:42:
Oké, wat is dan een goed alternatief voor plex?
Aangezien ik heb heel veel handige opties vind hebben.

Wat is een goede manier om te streamen? heb ook een xbox staan.
of heb je een linkje in dit dichte bos?:)
Ik snap je vraag niet helemaal !
Je wilt een nas vervangen door een htpc, Wat wil je dan perse met plex van waar streamen ?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2013 14:44 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Ik zet dan die HTPC in de meterkast, en installeer daar Plex op. heb een 4tb schijf liggen, die doe ik daar dan in. dan wil ik op de ipad via de plex app voor ios streamen naar de apple tv. werkt perfect, alleen was mijn nas niet goed genoeg.

is dan die AMD A6-6400K daar wel goed genoeg voor?
en als je denkt wat bazelt hij nou allemaal, wat kan ik dan beter/anders doen?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
heuveltje schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:44:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal !
Je wilt een nas vervangen door een htpc, Wat wil je dan perse met plex van waar streamen ?
Voor zover ik het enigszins kan volgen moet er een centraal storage-device komen dat overal naartoe kan streamen, en eventueel ook als mediacenter kan dienen. In dat geval zou ik een HTPC/NAS-combinatie bekijken, of (indien er budget is) een dedicated server maken en die laten streamen naar al je devices. Eventueel moet de TV dan nog worden voorzien van een mediaspelertje, maar je zou dan al met een Raspberry Pi-achtig device af kunnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Eventueel moet de TV dan nog worden voorzien van een mediaspelertje, maar je zou dan al met een Raspberry Pi-achtig device af kunnen.
Daar diend de Apple-tv dan voor neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

gertjankoorn schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:47:
Ik zet dan die HTPC in de meterkast, en installeer daar Plex op. heb een 4tb schijf liggen, die doe ik daar dan in. dan wil ik op de ipad via de plex app voor ios streamen naar de apple tv. werkt perfect, alleen was mijn nas niet goed genoeg.

is dan die AMD A6-6400K daar wel goed genoeg voor?
en als je denkt wat bazelt hij nou allemaal, wat kan ik dan beter/anders doen?:)
Aha, daar zit de verwarring. Als je een pc in een meterkast zet met alleen een netwerk uitgang, dan is dat een NAS/server, geen htpc :)

Ik vermoed dat een a6 dat makkelijk moet kunnen, maar ik ken de eisen van plex niet, der staat ergens op de plex site geheid wel wat ze aanraden :)
Maar waarom zou je dan die appel tv niet gewoon vervangen door die htpc ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Oké. Wat is dan precies de definitie van een HTPC?:) maar je begrijpt mijn concept; pc in meterkast (bereiken via TeamViewer ga ik vanuit?:)) > Ipad (Plex) > Airplay (appletv). ik snap alleen niet wat je bedoeld met appletv vervangen met htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

gertjankoorn schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:57:
Oké. Wat is dan precies de definitie van een HTPC?:) maar je begrijpt mijn concept; pc in meterkast (bereiken via TeamViewer ga ik vanuit?:)) > Ipad (Plex) > Airplay (appletv). ik snap alleen niet wat je bedoeld met appletv vervangen met htpc.
Definitie* van een HomeTheaterPC is een pc die je via hdmi verbind met je tv, en daarmee vervolgens je films afspeelt.

*zo word het tenminste in het algemeen gebruikt, geen idee wat de "officiele"definitie is
-:
maar je begrijpt mijn concept; pc in meterkast (bereiken via TeamViewer ga ik vanuit?:)) > Ipad (Plex) > Airplay (appletv). ik snap alleen niet wat je bedoeld met appletv vervangen met htpc.
Wat jij wil werkt wel. alleen je gebruikt dan 2 computers waar 1 voldoende is :)
Maar als je dat wil, go for it :)

En met appletv vervangen bedoel ik precies dat :?
Gooi je appletv op marktplaats, sluit die htpc op je tv aan, en gebruik dat om film te kijken

[ Voor 31% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Oké. Maar nou komt het:P Ik heb die NAS en ga de pc samen met iemand kopen, en zet die bij mij neer (hogere internet snelheid). via plex kan je inloggen op je pc, ipad of telefoon en die streamen vanuit de plex server. (Plex server > Plex player). het mooie is dat er meerdere personen tegelijk kunnen streamen, ondertiteling wordt automatisch gedowload en ga zo maar door:P

Dus wat ik van plan ben, lijkt je dat een beetje logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:54
Volgens mij haal je een aantal setups door elkaar:

Plex-setup:
[Plex Media Server] ----------> [Apparaat met Plex App]
- media opslag                   - media renderen
- transcoding                    - media weergave

Network-shares-setup:
[Network share] --------------> [Media speler] -------------> [Display]
- alleen media opslag           - media renderen              - weergave

In de Plex-setup zorg de Plex Media Server voor het opzetten van de media-stream, deze wordt verzonden naar de Plex App op een apparaat dat de media kan weergeven; TV, iPad, smartphone etc. Als een apparaat geen Plex App kan draaien, werkt deze setup niet (tenzij je via de browser interface wilt werken).

Verder is het zo dat als de media in een ander format (codec, beeldformaat) is dan het apparaat kan weergeven, de Plex Media Server het beeld zal "transcoderen" (m.a.w. converteren naar een format dat wel ondersteunt wordt). Dit transcoderen vergt nogal wat van een CPU en daarom ondersteunen veel NAS-en het niet (goed; Synology 213Play uitgezonderd, maar daar draait Plex nog niet op meen ik). Een PC / HTPC met Plex kan wel, maar dan ligt het stroomverbruik wellicht wat hoger omdat je een vrij forse CPU nodig hebt.

Bij de setup met network-shares, doet het apparaat dat de media beschikbaar maakt niets; het maakt alleen de bestanden beschikbaar op het netwerk. Het omzetten van de bestanden naar beeld, wordt vervolgens overgelaten aan de media speler (kan HTPC zijn of een Raspberry met Android + XBMC). Of het beeld afgespeeld kan worden, hangt dus af van de formaten die de media speler ondersteunt. Die media speler stuurt het beeld vervolgens (via HDMI meestal) naar een beeldscherm.

[ Voor 27% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossLife
Dus in mijn geval, zeg jij, dat mijn pc alleen opslag levert, de ipad het beeld (transcoden) geeft en via airplay de appletv het beeld op de tv. klopt dat een beetje?

Als dat klopt, zou het ook geen problemen moeten geven op een nas lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Als je alleen network shares op een NAS zet, is het de vraag a) of je iPad en AppleTV die kunnen vinden en b) of ze alle bestanden af kunnen spelen. Dan ben je dus afhankelijk van de media spelers die de apparaten bieden. Ik weet bijvoorbeeld niet of je met AppleTV door netwerkmappen kunt browsen en films af kunt spelen... Ik vermoed dat je met de iPad wel een netwerk kunt browsen, maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de codecs die de (mediaspeler op de) iPad ondersteunt.

M.a.w. kun je met die twee apparaten nu al je media vanaf een network share spelen? Zo niet, dan zal het met een NAS ook niet lukken en moet je aan een andere oplossing denken.

Plex heeft als voordeel dat het veel van dit werk automatiseert; het browsen zit ingebakken in de Plex App en als het format niet ondersteunt wordt, geeft de Plex App de Plex Media Server de opdracht om de boel te converteren.

Nadeel van een oplossing met Plex is dat als je geen Plex App kunt installeren op het apparaat, je er weinig mee kunt. Dan moet je terugvallen op de webinterface of alsnog op network shares.

[ Voor 28% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

gertjankoorn schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:07:
Oké. Maar nou komt het:P Ik heb die NAS en ga de pc samen met iemand kopen, en zet die bij mij neer (hogere internet snelheid). via plex kan je inloggen op je pc, ipad of telefoon en die streamen vanuit de plex server. (Plex server > Plex player). het mooie is dat er meerdere personen tegelijk kunnen streamen, ondertiteling wordt automatisch gedowload en ga zo maar door:P

Dus wat ik van plan ben, lijkt je dat een beetje logisch?
"Ik heb die NAS, en ga die pc kopen"
Hoezo heb je een nas, die had je toch terug gebracht :?
En waarom zou je een nas willen/gebruiken, als je die hd ook gewoon rechtstreeks in die pc kan duwen ?

En die meerdere personen, zitten die bij jouw in huis of moet dat ook over die inet verbinding van jouw ?
Anders zou ik eerst maar eens testen of jouw (en zijn) verbinding samen snel genoeg zijn daarvoor. (terwijl jij iets aan het downloaden bent)

Mocht dat geen probleem zijn, dan denk ik dat jouw opzet wel zal werken.

En zolang het maar werkt, en jij vind het logisch zal het wel goed zijn.
Of ik het logisch vind is iets heel anders :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 09:21

Hokkie

Hello

Waarom niet een NAS met plex media server daarop?! Das toch veel handiger?

NAS <plexmediaserver> iOs of elk ander DLNA apparaat...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Hokkie schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:26:
Waarom niet een NAS met plex media server daarop?! Das toch veel handiger?

NAS <plexmediaserver> iOs of elk ander DLNA apparaat...
Dit is inderdaad de fijnste oplossing, maar Plex draait niet op alle NAS-en. Of het draait wel, maar dan zonder transcoding. Dan kun je alleen direct streaming aan. Met Apple producten zou het zo maar kunnen dat hij transcoding wel nodig heeft...

Uiteraard kun je films ook gewoon eerst converteren naar het goede formaat en dan pas delen op het netwerk. Dan hoeft het converteren niet live te gebeuren :)
Pagina: 1