Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Topicstarter
Ik kan een aantal topics vinden die ongeveer over werken in het buitenland gaan maar weinig die er echt diep op ingaan daarom heb ik dit topic geopend.

Ik ben namelijk zelf zeer geinteresseerd in het werken en wonen in het buitenland. Nu ben ik zelf al jaren aan het rondkijken maar wil nu ook mijn vriendin wel naar het buitenland. Wij zijn zelf aan het kijken naar Singapore. We willen daar ongeveer 2-3 jaar wonen en dan weer terug naar Nederland om het huisje boompje beesje verhaal te beginnen.

We hebben al flink rondgekeken naar kosten, werkgelegenheid en appartementen. Nu komen wij in theorie goed uit, klein appartementje met zwembad a S$ 2500 incl airco. Ons salaris zal ongeveer rond de S$ 3000-3500 liggen dus een klein appartementje is goed te betalen. Verder willen we gewoon thuis eten en met openbaar vervoer naar werk. Onze Cost of Living zou ongeveer rond de S$ 4000 per maand liggen wat betekent dat we nog genoeg overhouden voor leuke dingen (zo'n S$ 1500).

Nu vroeg ik mij af, zijn er tweakers met ervaringen met werken in het buitenland?
En specifiek werken en wonen in Singapore?
Heeft iemand tips of ervaringen die mij kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Awaken1 schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:59:
En specifiek werken en wonen in Singapore?
Agito en Libris op FOK! (KAA subforum) wonen in Singapore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:22

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Let naast zaken als huur en eten ook op vervoer, GWL en verzekeringen. Ik vind $2500 behoorlijk pittig met een salaris dat marginaal hoger ligt ($500 tot $1000). Nu ga je ervan uit dat je beide werkt, maar wat als dat niet het geval is?

Niks mis met emigratie, zelf ook gedaan (eerst Zweden, nu de VS), maar verkijk je niet op de kosten en zorg vooral dat je je kosten niet te laag inschat. Dat is m.i. toch een veel voorkomende fout. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon in Kuala Lumpur en kom geregeld in Singapore.
Singapore is schrikbarend duur. Het staat al jaren in de top 5 van duurste expat steden ter wereld.
2-kamer appartementje kost gemiddeld 3500 euro (kan uiteraard veel goedkoper, maar is gemiddeld). Avondje uit kost je een fortuin, uit eten kan wel relatief goedkoop op de marktjes. Openbaar vervoer is ook goedkoop en erg goed.

Singapore is een apart land. Ik zou er nooit van mijn level willen wonen. Alles is er extreem goed geregeld, maar naar mijn idee zijn ze doorgeslagen. Als je privacy belangrijk vindt dan zit je daar niet goed.
Ik heb behoorlijk wat expat kennissen die zijn verhuisd van Singapore naar Maleisie en die zijn dolblij dat ze er weg zijn. Ook wat die de andere kant op zijn gegaan, en wat me is opgevallen is dat vooral jongere single mannen het erg naar hun zin hebben in Singapore (waarom zou dat nu zijn :P ) als ze een goede expat baan met een riant salaris hebben. Expat partners worden er gek als ze niets te doen hebben, dus zorg dat je beiden een baan hebt!

De enige reden dat ik er kom is om vrienden op te zoeken, en dan heb ik een geweldige tijd in het land. Maar ik ben altijd blij als ik weer in de bus zit terug naar huis!
Ik zou zeggen, kijk ook eens naar Kuala Lumpur. Ik vind het een geweldige stad om te wonen, en het kost een fractie van Singapore (ik betaal 550 euro p/m incl gwl voor een 2 kamer appartement met groot zwembad, gym, bubbelbaden, squashbanen, in een dure wijk van de stad). Er zijn veel Nederlandse bedrijven in KL waar je als expat zou kunnen werken (welke sector zitten jullie eigenlijk??). En het is 4 uur met de bus als je toch naar Singapore wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 00:06:
Ik woon in Kuala Lumpur en kom geregeld in Singapore.
Singapore is schrikbarend duur. Het staat al jaren in de top 5 van duurste expat steden ter wereld.
2-kamer appartementje kost gemiddeld 3500 euro (kan uiteraard veel goedkoper, maar is gemiddeld). Avondje uit kost je een fortuin, uit eten kan wel relatief goedkoop op de marktjes. Openbaar vervoer is ook goedkoop en erg goed.

Singapore is een apart land. Ik zou er nooit van mijn level willen wonen. Alles is er extreem goed geregeld, maar naar mijn idee zijn ze doorgeslagen. Als je privacy belangrijk vindt dan zit je daar niet goed.
Ik heb behoorlijk wat expat kennissen die zijn verhuisd van Singapore naar Maleisie en die zijn dolblij dat ze er weg zijn. Ook wat die de andere kant op zijn gegaan, en wat me is opgevallen is dat vooral jongere single mannen het erg naar hun zin hebben in Singapore (waarom zou dat nu zijn :P ) als ze een goede expat baan met een riant salaris hebben. Expat partners worden er gek als ze niets te doen hebben, dus zorg dat je beiden een baan hebt!

De enige reden dat ik er kom is om vrienden op te zoeken, en dan heb ik een geweldige tijd in het land. Maar ik ben altijd blij als ik weer in de bus zit terug naar huis!
Ik zou zeggen, kijk ook eens naar Kuala Lumpur. Ik vind het een geweldige stad om te wonen, en het kost een fractie van Singapore (ik betaal 550 euro p/m incl gwl voor een 2 kamer appartement met groot zwembad, gym, bubbelbaden, squashbanen, in een dure wijk van de stad). Er zijn veel Nederlandse bedrijven in KL waar je als expat zou kunnen werken (welke sector zitten jullie eigenlijk??). En het is 4 uur met de bus als je toch naar Singapore wilt.
Bedankt, hier kan ik wat mee.

De voornaamste redenen voor Singapore zijn dat wij het kennen (zijn er al een aantal keer geweest) en dat engels de voertaal is. Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis (radiologie) en kan helaas alleen Engels en beperkt Frans. Nu lukt het mij aardig om Mandarijn en Malay te leren (ten minste de basisdingen) maar vraag ik mij af of zij zo'n talenknobbel heeft.

Singapore vonden wij (de keren dat wij zijn geweest) een fantastische stad. Het dure valt redelijk mee. De huur is erg duur, dat klopt, maar je betaalt veel minder belasting dan in Nederland en wij gaan niet het dure expat life leven. Wij eten daarom vooral thuis, gaan normaal uit (1-2x per maand) en hoeven geen auto (openbaar vervoer is prima). In vergelijking met Kuala Lumpur zal Singapore duur zijn, maar ten opzichte van Nederland denk ik dat het meevalt.

Ik zit overigens in de logistiek (als Engineer/Analyst) en heb zeer goede contacten bij bedrijven die ook in Singapore zitten. Hier heb ik meedere projecten gedaan en heb daar nog dagelijks contact mee. Ook zijn er voldoende mogelijkheden voor mij in Singapore.

Kuala Lumpur lijkt mij ook interessant maar ik ben er nog niet geweest. En ik weet niet of mijn vriendin er terecht kan aangezien ze in de publieke sector komt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ten opzichte van Nederland is Singapore vreselijk duur. Lijstje met Singapore op nr. 6 en A'dam 57 van duurste steden in de wereld. Kuala Lumpur zal wat goedkoper zijn dan Amsterdam, maar niet veel.
Ik kan je zeggen dat het heel moeilijk is om niet mee te gaan in het expat wereldje. Je komt hier al snel in terecht. En zodra je zelf geen expat-inkomen hebt wordt zaken als uitjes en feesten al snel een prijzige bezigheid.
Sowieso zou ik proberen een baan te vinden met een expat-pakket, voordat je naar het buitenland gaat. Kijk eens rond bij de olie bedrijven (Shell, SBM offshore hoor ik goeie verhalen over). Als je tussen de Nederlanders wilt zitten: Dutchlady zit in Singapore en heeft goeie deals.
Het is ook mogelijk om in het land zelf een baan te vinden met een expat-pakket, maar dit is moeilijker, duurt veel langer en je hebt een spaarpot nodig tot die tijd.
In KL heb je ook private ziekenhuizen, publieke sector zal inderdaad niet lukken daar, dat is alleen voor de Malays.

Het grote voordeel van KL is dat jullie niet beiden hoeven te werken. Er zijn genoeg projecten waar expat partners zich mee bezig kunnen houden (veel vrijwilligers werk), in tegenstelling tot Singapore.
De voertaal is ook Engels, geen noodzaak om de andere talen te leren.
Pagina: 1