Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:38

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Wikipedia: Hoeryong concentration camp

Het schijnt dus dat er in Noord-Korea meerdere concentratiekampen zijn, met WOII-praktijken, maar dan modern.
Waarom gaat dit al zo lang door, zonder dat de rest van de wereld zich er mee bemoeit?
Lijkt mij genoeg voor een mooie discussie?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vermoed voornamelijk omdat er geen interessante grondstoffen te vinden zijn in NK en omdat China een inval niet zomaar zal toestaan. De USA / Nato hebben absoluut geen behoefte om ruzie met China te maken en aangezien er ook geen enkel financieel belang is, heeft een inval weinig nut.

Dat basale mensenrechten compleet genegeerd worden door NK boeit blijkbaar niet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zitten nog veel meer van dat soort kampen in NK, probleem is gewoon dat er niet ingegrepen kan worden zonder dat WW3 uitbreekt, dus kijken we gewoon de andere kant op. Nog een probleem is dat organisaties gewoon geen toegang hebben tot het land om het een en ander aan hulp te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het feit dat ik er nog nooit eerder van gehoord heb, zegt toch genoeg? Een dergelijke regime kan alleen blijven bestaan door de tegenstanders hard aan te pakken. Ik denk dat ik als tegenstander wijs m'n mond zou houden. Blijkbaar hebben ze toch 50.000 mensen die dat niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:03:
Het feit dat ik er nog nooit eerder van gehoord heb, zegt toch genoeg? Een dergelijke regime kan alleen blijven bestaan door de tegenstanders hard aan te pakken. Ik denk dat ik als tegenstander wijs m'n mond zou houden. Blijkbaar hebben ze toch 50.000 mensen die dat niet deden.
Er zitten ongeveer 175.000 politieke gevangenen in NK in dit soort kampen en nog eens 40.000 in heropvoedingskampen volgens wikipedia. Het werkelijke aantal zal denk ik toch een heel stuk hoger liggen.

Hier een linkje met hoe slecht het is in dat land.
Wikipedia: Human rights in North Korea

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 04-11-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Er is ook een film / boek over kamp 14:http://www.imdb.com/title/tt2149190/

Daarnaast is er natuurlijk recentelijk het gebeuren omtrent de ex van Kim geweest; executie voor de ogen van de familie en daarna de hele familie afvoeren naar het kamp...

Wat er in Noord Korea gebeurt is een schande voor de mensheid, maar inderdaad zal China het nooit toestaan dat daar iets aan gedaan wordt. Het is enorm triest eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Standeman schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:51:
Ik vermoed voornamelijk omdat er geen interessante grondstoffen te vinden zijn in NK ...
Dat heb je bij het verkeerde eind.
Wat ik zo even kan googelen: North Korea’s Six Trillion Dollar Question
Dat is dus $6.000.000.000.000 aan metalen, mineralen en steenkool.

Noord Korea zit klem tussen ZK met grote aanwezigheid van het Amerikaanse leger aan de ene kant en China aan de andere kant, machten die veel groter zijn dan NK.

De militaire aanwezigheid van de VS wordt door NK als zeer bedreigend ervaren en wanneer er weer een militaire oefening wordt gehouden om even de spierballen te laten zien, ontlokt dat aan Kim weer straffe uitspraken die hier dik aangezet worden in de media.

Hierdoor kunnen we weer mooi met het vingertje wijzen en de economische sancties handhaven die het land stuk maken. Zelfs China is geen vrienden meer met NK en dat is precies de bedoeling.
Juist deze isolatiepolitiek houd dictators in het zadel en geeft hen macht. Zolang NK geen handel kan drijven met het westen, lukt het niet of nauwelijks de rijkdommen zelf te exploiteren.

Het land wordt bewust achterlijk gehouden om de grondstoffen te conserveren tot het machtige Amerika ze nodig heeft. Vroeg of laat zullen ze de boel bombarderen. De publieke opinie in het westen is er klaar voor, alleen China is nog een probleem. Het is precies hetzelfde spelletje als in het middenoosten wordt gespeeld.
Dat basale mensenrechten compleet genegeerd worden door NK boeit blijkbaar niet.
Dat is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar is 't zoveel anders dan Tibet? Daar kijken we ook al decennia naar...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:34
Ardana schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:46:
Nee. Het is precies hetzelfde. Het is een schrijnende situatie en we kijken er al decennia naar maar actie ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
__R__ schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:51:
[...]

Nee. Het is precies hetzelfde. Het is een schrijnende situatie en we kijken er al decennia naar maar actie ho maar.
Precies hetzelfde? Ik zie maar weinig gelijkenissen eigenlijk?

Tibet een regio die een tijdje onafhankelijk was en weer onafhankelijk wil worden, maar China die het daar niet mee eens is (wat ik me goed kan voorstellen).

N-Korea was een deel van een land dat dankzij de VS onafhankelijk is geworden en een dictatuur is geworden?

En volgens mij gaat het qua mensenrechten een flink stukje minder in N-Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is een afweging tussen korte en langetermijn voor- en nadelen. (Mensenlevens, geld, macht, politiek, etc). Zowel tussen landen als tussen personen. En voor zoveel grote en kleine wantoestanden.
Er is helaas niemand die achter al het onrecht aan kan gaan ongeacht de nadelen daarbij.

Ik durf te stellen dat velen op GoT niet actief zouden ingrijpen als ze een gewapende overval zien gebeuren (risico op persoonlijk letsel).
En ook dat alle GoTters weten dat het overmaken van al hun spaartegoed een paar mensenlevens zou redden, maar dat niemand dat doet (een paar ver-van-mijn-bed levens is niet ons persoonlijk failliet waard).

En dat er mensen zijn die niet weten wat de mensenrechtensituatie in landX is, is ook eigenbelang (tijd of schuldgevoel). Sinds het web kan iedereen van verschillende kanten bezien wat er over de mensenrechten of de volksgezondheid wordt gezegd.

Op internationaal niveau is dat IMHO niet per se anders. We zouden het graag anders zien, natuurlijk.

Edit: dat gezegd hebbend is het inderdaad (aangenomen dat het waar is) schandalig wat je op die Wikipedia-pagina leest.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 04-11-2013 15:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Voor wie het interessant vind, kijktip:
YouTube: Inside North Korea (Part 1/3)

(meerdere delen)

Hier zie je een deel van hun 'gemaakte' cultuur naar buitenlanders toe. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van het "Hermit Kingdom". Sommige dingen zijn gewoon heel vreemd.

Overigens mooie nieuwssite mbt berichtgeving van NK: http://www.nknews.org/

[ Voor 44% gewijzigd door Kecin op 04-11-2013 15:11 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ardana schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:46:
Tibet is echt een heel ander verhaal, dat is gewoon ingepikt door China. Het enige wat we kunnen doen is China overtuigen de mensenrechten te respecteren.

NK is een geval van radicalisatie van binnenuit, doordat het van de rest van de wereld geïsoleerd is. Opheffen van alle sancties en militaire dreiging zou dat probleem binnen korte tijd oplossen. Dat vermindert de steun aan radicale dictators en er ontstaat vanzelf een 'perestroika' van binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:24
F.West98 schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:45:

Het schijnt dus dat er in Noord-Korea meerdere concentratiekampen zijn, met WOII-praktijken, maar dan modern.
Vergelijk het met Das Experiment maar dan op grote schaal zonder dat er ingegrepen wordt. Dan weet je wel wat voor tyfus zooi dat wordt. Waarom we allemaal de andere kant opkijken? Omdat we A te lui zijn en B de media (en dus de publieke opinie) is er nog niet klaar voor. Easy as that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:34
Snowdog schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:06:
[...]

Precies hetzelfde? Ik zie maar weinig gelijkenissen eigenlijk?
Ik zie er genoeg. Er gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Of dat nu een bezetting is zoals in Tibet of een meedogenloze dictatuur is zoals in Noord Korea doet er voor mij niet toe. De landen eromheen staan erbij en kijken er naar zonder wat echt te doen. Dit om de "grotere belangen" niet te schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
__R__ schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:31:
[...]
Er gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen.
Dat is dan ook de enige gelijkenis.
De landen eromheen staan erbij en kijken er naar zonder wat echt te doen.
Enig idee wat er dan gedaan zou moeten worden? Denk je dat China luistert als je ze belerend toespreekt? Als je ook maar iets probeert dan schaadt dat de relaties met China en dat werkt eerder averechts. Het enige wat we kunnen doen is het goede voorbeeld geven maar gezien de recente oorlogen gebeurt dat niet.

Maar dit Topic gaat over Noord-Korea en dat is echt een andere situatie. Daar kan best iets aan gedaan worden, maar dat wil vooral de VS niet. De huidige situatie wordt zorgvuldig in stand gehouden. Schending van de mensenrechten is wat dat betreft alleen maar een groot voordeel. Zodra NK en ZK vrienden dreigen te worden volgt een militaire provocatie van de VS en we zijn weer terug bij af.

Wees heel voorzichtig als je zegt dat er iets gedaan moet worden, want dat betekent oorlog. Het is een beproefde strategie, isoleer en radicaliseer een land totdat iedereen roept om 'ingrijpen', vind bewijs voor al dan niet bestaande WMD's en degenen die het in eerste plaats verkloot hebben doen alsof ze helden zijn en het land bevrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tibet moet je accepteren dat ze nu onderdeel van China zijn en dat 'nooit' meer gaat veranderen, tenzij China opbreekt in een burgeroorlog. Dus het enige wat je daarmee kan doen is hopen/druk uitoefenen dat China zich wat aardiger gaat gedragen, maar onafhankelijkheid is daar geen realistische optie meer.
Ploink schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:27:
[...]

Dat heb je bij het verkeerde eind.
Wat ik zo even kan googelen: North Korea’s Six Trillion Dollar Question
Dat is dus $6.000.000.000.000 aan metalen, mineralen en steenkool.

Noord Korea zit klem tussen ZK met grote aanwezigheid van het Amerikaanse leger aan de ene kant en China aan de andere kant, machten die veel groter zijn dan NK.

De militaire aanwezigheid van de VS wordt door NK als zeer bedreigend ervaren en wanneer er weer een militaire oefening wordt gehouden om even de spierballen te laten zien, ontlokt dat aan Kim weer straffe uitspraken die hier dik aangezet worden in de media.

Hierdoor kunnen we weer mooi met het vingertje wijzen en de economische sancties handhaven die het land stuk maken. Zelfs China is geen vrienden meer met NK en dat is precies de bedoeling.
Juist deze isolatiepolitiek houd dictators in het zadel en geeft hen macht. Zolang NK geen handel kan drijven met het westen, lukt het niet of nauwelijks de rijkdommen zelf te exploiteren.

Het land wordt bewust achterlijk gehouden om de grondstoffen te conserveren tot het machtige Amerika ze nodig heeft. Vroeg of laat zullen ze de boel bombarderen. De publieke opinie in het westen is er klaar voor, alleen China is nog een probleem. Het is precies hetzelfde spelletje als in het middenoosten wordt gespeeld.
Oké dus samengevat:
Als de VS niks doet is het om grondstoffen te conserveren.
Als de VS handelt is het alleen om grondstoffen binnen te slepen en de dictator persoonlijk te verrijken zodat hij zijn bevolking kan onderdrukken.
Als de VS binnenvalt is het alleen vanwege grondstoffen.

Samengevat, wat de VS ook doet, jij vindt het toch niet goed. In Mali zijn we nu zeker ook voor de grondstoffen aan het kloten? In Libië deden we niks vanwege de grondstoffen, en toen deden we wel wat vanwege de grondstoffen. In Ivoorkust deden we niks omdat er geen grondstoffen waren, en toen deden we wel wat omdat er toch wel grondstoffen bleken te zijn? Afghanistan was zeker ook voor de grondstoffen?

En uiteraard is het allemaal de schuld van het grote boze Westen, immers hoe zou een NK in hemelsnaam handel kunnen drijven met bijvoorbeeld een China...
Om het er nog niet over te hebben dat de enige reden dat er nog iemand in leven is in dat hele land voedselleveranties van de VS is. Maar goed, alleen maar vanwege Amerikaanse 'provocaties' is het daar een trieste bedoeling, want NK zelf houdt nooit militaire oefeningen, ze zouden ook niet voor de gein een eiland van ZK beschieten of een patrouilleschip torpederen. Het zijn namelijk eigenlijke hele aardige lui. Oh en die atoomproeven zijn geen WMDs.

Waarom we niks doen? Wat wil je dan doen? Probleem 1: China. Probleem 2: Ga jij het leger in om daar te vechten? Nee, dan is het natuurlijk makkelijk om andere dat wel te laten doen. Probleem 3: Zuid-Korea is enorm geconcentreerd in Seoul qua bevolking. Als je een willekeurig artillerie kanon wereldwijd uitkiest, heb je goede kans dat hij in Noord-Korea staat. En als het een lange-afstands kanon is, ga er dan maar vanuit dat die rechtstreeks op Seoul is gemikt.
En dan hebben we het nog niet over massavernietigingswapens, op zijn minst kunnen ze vuile bommen op Seoul schieten.
Voeg daarbij nog toe het idiote aantal special forces dat NK heeft, oké ze zullen niet echt vergelijkbaar zijn met fatsoenlijke special forces, maar het betekend wel dat je een enorme hoeveelheid guerillas tegen je hebt, en ook nog eens een enorme hoeveelheid die in ZK probeert te infiltreren om zoveel mogelijk schade daar aan te richten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 04-11-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb ook niet overal een antwoord op. Politieke situaties zijn heel complex en alles hangt internationaal met elkaar samen. Het is echt niet simpel een kwestie van een idioot die aan de macht komt en zijn land naar de klote helpt.
Sissors schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:09:
Afghanistan was zeker ook voor de grondstoffen?
Dat ging over de Wikipedia: Trans-Afghanistan Pipeline Deze leiding was noodzakelijk om gasvelden in Turkmenistan te ontsluiten, omdat Rusland en Iran niet wilden meewerken het gas over hun grondgebied te transporteren.
Vergeet niet dat de leden van de neoconservatieve Bush regering vrijwel allemaal uit de olie industrie kwamen. Zelfs onze eigen Balkenende had een broer die als CEO van Tenaris mee mocht helpen deze leiding aan te leggen. Er zijn vaak meer belangen bij een oorlog dan je denkt.

ZK is de grootste machtsbasis van de VS in de regio. Wat zou er gebeuren als er vrede komt en de Korea's gaan zich verzoenen? Is er dan nog reden voor de grote militaire aanwezigheid? Het is vervelend om dat kwijt te raken, gezien China nu de tweede wereldmacht is.

Wat grondstoffen betreft wordt de wereld verdeeld. Amerika het middenoosten en China haalt veel uit Afrika. NK handelt wel in enige mate met China, maar ik denk niet dat de VS het zomaar weg wil geven.

Amerika isoleert NK met economische sancties, maar is dan ineens wel de redder in nood met voedselhulp? Zou het niet beter zijn als NK gewoon kon handelen met de rest van de wereld zodat ze uit hun isolement geraken en hun economie weer op orde krijgen? Zou handel met ZK de relatie niet sterk verbeteren? Nu zijn ze voor handel aangewezen op China die ze als monopolist alleen maar uitmelkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:50

Saven

Administrator

omdat er geen olie is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Ploink, kan je nu echt met droge ogen beweren dat als de VS met NK zou handelen dat jij niet de VS zou afzeiken met de mededeling dat ze alleen maar de bevolking van de grondstoffen beroven en daarmee de plaatselijke dictatuur in het zadel te houden?

Het is extreem naief om te denken dat als we gewoon wat van hun spul kopen ze ineens hun bevolking niet meer gaan onderdrukken en niet ZK meer willen innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Omdat het een politiek kruidvat is, china zal geen geallieerde inval in NK ondersteunen. Plus Noord Korea heeft een enorm leger en Seoul ligt maar 30km van de grens, militair ingrijpen zal dus veel schade in Zuid Korea opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmm NK is ook een explosief kruidvat dat op springen staat.

"Its active duty army of 1.21 million is the 4th largest in the world"

NK bevrijden staat gelijk aan ruzie zoeken met een enorm leger dat zonder na te denken hun leven geven voor hun "machtige" leider.

Om nog maar te zwijgen over het feit wat je moet doen met 24 miljoen mensen die al 50 jaar lang gehersenspoeld zijn.

Het is een mooie pandora box, maar ik geef iedereen gelijk die daar zijn vingers niet aan wil branden.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verbaast mij meer dat hier opeens ophef over is op GoT. Dit is toch al tijden bekend? Het is juist een van die zaken die sancties gecompliceerd maakt, want je pakt altijd de mensen onderaan de ladder en nooit de leiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sHELL schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 04:47:
Hmmm NK is ook een explosief kruidvat dat op springen staat.

"Its active duty army of 1.21 million is the 4th largest in the world"

NK bevrijden staat gelijk aan ruzie zoeken met een enorm leger dat zonder na te denken hun leven geven voor hun "machtige" leider.

Om nog maar te zwijgen over het feit wat je moet doen met 24 miljoen mensen die al 50 jaar lang gehersenspoeld zijn.

Het is een mooie pandora box, maar ik geef iedereen gelijk die daar zijn vingers niet aan wil branden.
Nu moet je wel bedenken dat bij de eerste golfoorlog Saddam ook het 4-na grootste leger ter wereld had, en waarschijnlijk minder veroudert dan wat NK nu heeft. Dat hielp hem ook bijzonder weinig, een Westers leger ging daar dwars doorheen.

Maar het voordeel daar was weer wel dat het een conventionele oorlog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 16:41
Omdat men zich liever bezig houdt met Zwarte Piet te verbieden dan naar echte problemen te kijken in de wereld.

Noord-Korea is al sinds het Noord-Korea is één groot probleem, en dat lijkt in de komende maanden echt niet opgelost te gaan worden, al kreeg ik hoop dat China haar bescherming introk toen ze met de nucleaire bommen aan het oefenen waren. Ik dacht heel even dat Noord-Korea haar beschermheer kwijt was geraakt en dat ze nu wel op hun tellen moesten passen. Maar ondertussen gaan de praktijken gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:01:
Nu moet je wel bedenken dat bij de eerste golfoorlog Saddam ook het 4-na grootste leger ter wereld had, en waarschijnlijk minder veroudert dan wat NK nu heeft. Dat hielp hem ook bijzonder weinig, een Westers leger ging daar dwars doorheen.

Maar het voordeel daar was weer wel dat het een conventionele oorlog was.
Dit wilde ik inderdaad ook zeggen. De maat van een leger doet er niets toe als er een dergelijke technologisch verschil is. Uit van alles blijkt dat Noord-Korea grote moeite heeft om technologisch mee te spelen, dus ik denk dat het vooral een groot Noord-Koreaans bloedbad zou worden, met een onmogelijk goed te bezetten land daarna (door het hersenspoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 04-10 20:06
Situatie in NK zal niet snel opgelost worden.
De Kim familie vind het wel best zo, leven als een god ten koste van de anderen. De Amerikanen vinden het wel best zo, af en toe wat spanningen zodat ze hun mooie legerbasis in ZK kunnen behouden om China in de gaten te houden. China vindt het wel best zo, NK is voor hun een bufferzone.

De enige slachtoffers zijn de Koreanen zelf. Speelbal van de internationale politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:53:
De enige slachtoffers zijn de Koreanen zelf. Speelbal van de internationale politiek.
Je zou kunnen zeggen dat de Noord-Koreanen de enige zijn die er iets aan kunnen doen, maar die zijn te druk met lokaal het net iets beter doen dan de ander uit puur lijfsbehoud/eigen belang. Als ze massaal in opstand zouden komen zou waarschijnlijk niemand ingrijpen en dan is er voor Kimmen & Co ook geen houden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:33

madpilot0

I ain't mad

Afgelopen zomer mocht ik bij de grens zijn (vanaf de ZK kant). Tijdens die tour vertelden ze me dat NK niet genoeg brandstof heeft om uberhaupt de helft van de (toch al verouderde) luchtmacht in de lucht te krijgen. Laat staan hun tanks en andere voertuigen.

Een (eventueel) ingrijpen levert alleen maar ellende op. Als de landen op die manier ineens verenigd worden, is er ineens een plek met 'goedkope' arbeidskrachten -> Veel bedrijven vertrekken naar het noorden.

In Seoul zelf merkte ik eigenlijk niks van eventuele spanningen. Mijn vriendin (Koreaanse) zegt zich er ook absoluut niet druk om te maken. Je merkt spanningen alleen bij de grens, alleen maar gestaar over en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:56:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat de Noord-Koreanen de enige zijn die er iets aan kunnen doen, maar die zijn te druk met lokaal het net iets beter doen dan de ander uit puur lijfsbehoud/eigen belang. Als ze massaal in opstand zouden komen zou waarschijnlijk niemand ingrijpen en dan is er voor Kimmen & Co ook geen houden aan.
Je kan het ook omdraaien. ZK gooit de Amerikanen eruit en zoekt toenadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik ga maar even advocaat van de duivel spelen, maar wie zijn wij om daar in te grijpen? Omdat wij toevallig andere normen hebben, en de situatie daar bestempelen als mensonwaardig moeten wij die mensen 'bevrijden'? Als westerling zou ik me totaal niet op m'n gemak voelen in Noord-Korea, maar die mensen daar zíjn geen westerling, prettig kan daar een totaal andere betekenis hebben... Ik heb de neiging om te zeggen, als de mensen het daar willen veranderen, dan moeten ze dat maar doen, maar omdat IK vind dat ze het daar niet goed hebben, vind ik nog niet dat we moeten ingrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Toenadering om ook onder dictatuur te gaan leven? Waarom zouden ze de Amerikanen eruit gooien? Enige wat dat kan opleveren is dat ze in NK een beetje te zeker van zichzelf worden en hun spreadsheet leger en besluiten aan te vallen.

Ze kunnen in ZK ook besluiten hun leger op te heffen, kan je ook toenadering noemen, maar het is ook weinig logisch.

@Jorrit, verhongeren wordt redelijk onafhankelijk van de cultuur als ongewenst gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 05-11-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:24
jorrit91 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:47:
Ik ga maar even advocaat van de duivel spelen, maar wie zijn wij om daar in te grijpen? Omdat wij toevallig andere normen hebben, en de situatie daar bestempelen als mensonwaardig moeten wij die mensen 'bevrijden'? Als westerling zou ik me totaal niet op m'n gemak voelen in Noord-Korea, maar die mensen daar zíjn geen westerling, prettig kan daar een totaal andere betekenis hebben... Ik heb de neiging om te zeggen, als de mensen het daar willen veranderen, dan moeten ze dat maar doen, maar omdat IK vind dat ze het daar niet goed hebben, vind ik nog niet dat we moeten ingrijpen..
Uit de Wikipedia pagina;
" Prisoners get 180 g (6.3 oz) of corn per meal (two times a day), with almost no vegetables and no meat.[26] The only meat in their diets is from rats, snakes or frogs that they catch.[12][27] Ahn estimates that 1,500–2,000 people die of malnutrition there every year, mostly children."

In geen enkele cultuur of levensstandaard is dit wenselijk. Sowieso, een land met strafkampen en concentratiekampen zijn mensonterend. Ongeacht of je nu in Nederland of, in dit geval, Noord Korea woont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

F.West98 schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:45:

Waarom gaat dit al zo lang door, zonder dat de rest van de wereld zich er mee bemoeit?
Lijkt mij genoeg voor een mooie discussie?
De eerste vraag zou volgens mij zijn, welke 'oplossing' stel je voor en warom zouden betrokkenen daarmeee instemmen?

Korea is welbewust opgedeeld (onder auspicien van de UN) na de tweede wereldoorlog, tussen een russisch en een amerikaans gecontroleerd gebied (toendertijd was china verdeeld door een burgeroorlog)..
Kim Il-sung, de overgroot-opa van Jong-Il is opgeleid in Moskou en was KGB-medewerker en heeft zijn staat naar stalinistisch model opgebouwd.

De Koreaanse oolorg was een plan van Stalin en geinspireerd door de opkomst van mao in China die hij als een concurrent zag... dmv een proxy-oorlog met een amerikaanse invloedsfeer wilde hij bv een potentieel conflict tussen amerika en china uitlokken, terwijl hijzelf als 'derde hond' kon toekijken en wanneer mogelijk het been waarom ze streden wegsnappen...
Overigens was de uiteindelijke uitkomst eigenlijk vooral schadelijk voor russische belangen, en leidde het ook tot de onoverbrugbare breuk tussen china en rusland.

Tevens moet je inzien dat Zuid-Korea pas sinds 1993 een democratie is, daarvoor was het een dictatuur met een soms evenzeer repressief bewind... tot in de jaren zeventig was het zelfs armer dan Noord-Korea.
Ook zuid-korea kent in haar recente geschiedenis een aantal voorbeelden van concentratiekampen, masa-executies van politieke gevangenen (Bodo League massa-executie, Ganghwa massamoord, JeJu massamoord met vermoedelijk tot 60.000 doden).

pas de groeiende economie in de jaren zeventig/tachtig, een amerikaans ontspanningsbeleid onder Carter en amerikaanse nadruk op mensenrechten na de Helsinki-conferentie bracht er langzaam verbetering

Wil je een 'oplossing' voor Korea bedenken, moet je alle belangen van de grote drie machten (Amerika, Rusland en China) in gelijke mate tegemoet komen en geen enkele partij een overwicht geven..
Tevens zou je een erg lang proces tegemoet gaan van 'integratie' van twee totaal verschillend ontwikelde economieen en politieke systemen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Sissors schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:48:
Toenadering om ook onder dictatuur te gaan leven? Waarom zouden ze de Amerikanen eruit gooien? Enige wat dat kan opleveren is dat ze in NK een beetje te zeker van zichzelf worden en hun spreadsheet leger en besluiten aan te vallen.

Ze kunnen in ZK ook besluiten hun leger op te heffen, kan je ook toenadering noemen, maar het is ook weinig logisch.

@Jorrit, verhongeren wordt redelijk onafhankelijk van de cultuur als ongewenst gezien.
Ik zeg toch niet dat ze onder de NK dictatuur moeten leven. Echter heeft ZK met Amerika een buitenstaander erbij betrokken. Eentje die jaarlijks met ZK lekker zit te provoceren. Ik ga ervanuit dat ZK een modern en sterk leger heeft. Als je Amerika dumpt dan heb je een gesprek wat veel meer gelijkwaardigheid uitstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Russel88 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:33:
[...]

Ik zeg toch niet dat ze onder de NK dictatuur moeten leven. Echter heeft ZK met Amerika een buitenstaander erbij betrokken. Eentje die jaarlijks met ZK lekker zit te provoceren. Ik ga ervanuit dat ZK een modern en sterk leger heeft. Als je Amerika dumpt dan heb je een gesprek wat veel meer gelijkwaardigheid uitstraalt.
NK wil uberhaupt al enkel met de VS praten. Maar gelijkwaardigheid? Waarom zou je in hemelsnaam gelijkwaardig onderhandelingen in willen gaan? Dat is wel extreem stom. Je wilt juist zo sterk mogelijk onderhandelingen in gaan.

En ZK heeft een modern leger ja. NK heeft een gigantisch leger echter. Dan moet je maar hopen dat ze in NK niet hun eigen leger wat overschatten. Het gaat er niet om of ZK wint, de vraag is hoeveel schade er is veroorzaakt om 'gelijkwaardig' de onderhandelingen in te gaan.

En ZK heeft een buitenstaander erbij betrokken? Had NK misschien moeten bedenken voordat ze ZK binnenvielen... En als je daar zit is het compleet logisch om gezamenlijk oefeningen te doen. Uiteraard zit daar ook een politiek iets in, NK laten zien dat ZK de volledige steun van de VS heeft en dus elke aanval zelfmoord zal zijn voor NK.
Maar persoonlijk vind ik artillerie beschietingen en torpedoaanvallen meer een provocatie dan een legeroefening. Maar dat zal allemaal wel komen door de imperialistische agressie van de Amerikanen, amirite? Want eigenlijk zijn het allemaal lieve jongetjes die alleen maar door de VS opgestookt worden, want stel je eens voor een wereldbeeld waar niet alles de schuld van de VS is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 05-11-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Sissors schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:25:
[...]

NK wil uberhaupt al enkel met de VS praten. Maar gelijkwaardigheid? Waarom zou je in hemelsnaam gelijkwaardig onderhandelingen in willen gaan? Dat is wel extreem stom. Je wilt juist zo sterk mogelijk onderhandelingen in gaan.
En daarom gebeurt er helemaal niks en zal er niks gebeuren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Russel88 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:53:
[...]

En daarom gebeurt er helemaal niks en zal er niks gebeuren ook.
Lijkt me een betere oplossing dan je land openstellen voor een invasie vanuit NK om maar gelijk onderhandelingen in te gaan. Misschien moeten ze ook nog ervoor zorgen dat de economie tot stilstand komt zodat ze ook economisch gelijkwaardig te onderhandelingen in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:04:
Je kan het ook omdraaien. ZK gooit de Amerikanen eruit en zoekt toenadering.
Behalve dat Zuid-Koreanen geen enkele aanleiding hebben dat te doen. Zij hebben het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:22:
[...]

Behalve dat Zuid-Koreanen geen enkele aanleiding hebben dat te doen. Zij hebben het goed.
Zo happy zijn de meeste Zuid-Koreanen niet met de Amerikanen. Zelfde probleem als wat de Amerikanen hebben in Japan. De GI's zijn niet echt populair onder de plaatselijke bevolking door de problemen die ze veroorzaken: overlast (drugs & lastig vallen van vrouwen, verkrachtigingen komen redelijk vaak voor).
In Japan zijn ze zover dat de overheid hun eigen leger verder wil uitbouwen zodat ze de Amerikanen niet meer nodig hebben, dit gaat in ZK ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja het zal eraan liggen aan wie je het vraagt. Het helpt al niet dat Zuid-Koreanen over het algemeen flink racistisch zijn (en nee dat is geen racisme, dat is een feit).

En ik kan het even niet zo snel vinden met google, maar ik geloof dat een klein deel van de dienstplichtigen dat bij een Amerikaanse eenheid kunne uitzitten, en dat de lijst die daarvoor inschrijft gigantisch veel langer is dan dat er ruimte is, dus blijkbaar hebben die wel een voorkeur.

En Japan heeft het wel een stukje makkelijker wat dat betreft, met geen directe vijanden die een gevaar vormen, itt Zuid Korea.

Maar goed, dat staat verder ook los van wat Russel voor ogen heeft: dat Zuid-Korea zich laat afzakken tot het niveau van NK zodat ze gelijkwaardig de onderhandelingen in kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:27:
dat Zuid-Korea zich laat afzakken tot het niveau van NK zodat ze gelijkwaardig de onderhandelingen in kunnen gaan...
Dat is natuurlijk ook een belachelijk idee. Niemand doet zoiets vrijwillig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bijkomend probleem is dat er duizenden conventionele raketten op Seoul gericht staan. Een regelrechte oorlog of inval voor regime-change en er vallen duizenden burgerslachtoffers in Seoul. Als Saddam Tel Aviv binnen bereik had met een dergelijk arsenaal en had gezegd dat ze allemaal worden afgevuurd, dan was hij wellicht ook niet aangevallen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 11:53
Ik wil er nog een keer naar Noord Korea toe, al snap ik ook wel dat onder toezicht van gidsen niet echt iets van het land te zien is.
Al weet ik niet of ik het wel wil, zelf ben ik christen en zal ik niet voor het beeld of kist van de grote leider kunnen buigen, en dat schijnt problemen te geven, dan wordt het hem niet.
Alhoewel ik gelezen heb van andere groepen dat die het ook niet hoefden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJVL schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:52:
Al weet ik niet of ik het wel wil, zelf ben ik christen en zal ik niet voor het beeld of kist van de grote leider kunnen buigen, en dat schijnt problemen te geven, dan wordt het hem niet.
Wat heeft dan met christen zijn te maken? Dat is toch iets dat je voor jezelf bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 14:02
Kenzi schreef op woensdag 06 november 2013 @ 07:39:
[...]

Zo happy zijn de meeste Zuid-Koreanen niet met de Amerikanen. Zelfde probleem als wat de Amerikanen hebben in Japan. De GI's zijn niet echt populair onder de plaatselijke bevolking door de problemen die ze veroorzaken: overlast (drugs & lastig vallen van vrouwen, verkrachtigingen komen redelijk vaak voor).
Dat gedoe met overlast/verkrachtingen is de laatste jaren al een stuk minder. En drugs zijn er bijna niet in ZK. Neemt niet weg dat de bevolking hier het nog steeds niet supertof vind (maar ook niet zo erg als jij het laat lijken).
Tja het zal eraan liggen aan wie je het vraagt. Het helpt al niet dat Zuid-Koreanen over het algemeen flink racistisch zijn (en nee dat is geen racisme, dat is een feit).
Nou nou, flink racistisch, dat valt wel mee hoor. Het is een klein deel van de oudere bevolking, maar dat soort groepen heb je overal wel (in ZK niet meer dan in bijv. NL).

Bron: ik woon in Seoul ;)

Overigens ben ik vorige week naar de DMZ geweest en dat was een aparte beleving. Maar kan i.i.ig zeggen dat ik nu in NK ben geweest (een paar meter :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daan schreef op donderdag 07 november 2013 @ 04:26:
En drugs zijn er bijna niet in ZK.
Ik heb wat moeite dat te geloven. Zelfs in landen waar er op enig bezit pertinent de doodstraf staat zijn drugs vrij veelvoorkomend/wijdverspreid. Zuid-Korea zou daar op magische wijze de uitzondering op zijn?

Dat het cultureel veel verder werggestopt is dan bijvoorbeeld hier geloof ik direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jorrit91 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:47:
Dit.

Noord-Korea is een soeverein land en net zoals zij niet bij ons ingrijpen omdat zij vinden dat wij het fout doen, doen wij dat niet bij hen. Wat de Noord-Koreaanse overheid uitspookt met hun inwoners is hun zaak en niet die van ons.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 07 november 2013 @ 05:50:
Dit.

Noord-Korea is een soeverein land en net zoals zij niet bij ons ingrijpen omdat zij vinden dat wij het fout doen, doen wij dat niet bij hen. Wat de Noord-Koreaanse overheid uitspookt met hun inwoners is hun zaak en niet die van ons.
Whoa, dat is een categorie wegkijken die ik nog niet vaak tegengekomen ben.

Jij vindt dat mens zijn niet ook bepaalde verplichtingen jegens medemensen met zich meebrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 16:14
Veel Noord-Koreanen zijn de hele dag lekker aan het blowen
http://www.vice.com/nl/re...time-which-explains-a-lot

Zo slecht hebben ze het dus nog niet :+

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 06:01:
[...]

Whoa, dat is een categorie wegkijken die ik nog niet vaak tegengekomen ben.
Dat is precies wat we overal in de wereld doen, tenzij er andere redenen zijn. Zoals olie of soms een volksopstand. Beide zaken die in Noord-Korea niet te vinden zijn.

De soevereiniteit van een land is iets waar je niet zomaar mee fuckt.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 07-11-2013 06:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 07 november 2013 @ 06:24:
Dat is precies wat we overal in de wereld doen, tenzij er andere redenen zijn. Zoals olie of soms een volksopstand. Beide zaken die in Noord-Korea niet te vinden zijn.

De soevereiniteit van een land is iets waar je niet zomaar mee fuckt.
Dat heeft dus precies allemaal niets met souvereiniteit te maken en te meer met het gebrek aan eigen redenen danwel motivatie om in te grijpen. Desondanks zitten er op universeel moreel vlak wel degelijk grenzen aan wat je kan doen - of zou moeten kunnen doen - voordat er ingegrepen wordt. Hoe souverein je ook bent. Basale mensenrechten zijn niet iets waar je zomaar mee fuckt ;)

Omgekeerd kan je overigens ook stellen dat souvereiniteit tegenwoordig een grap is (zie NSA), dus dat dat op zichzelf geen obstakel is voor ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 23:15:
[...]

Wat heeft dan met christen zijn te maken? Dat is toch iets dat je voor jezelf bent?
Dat is mijn mening.
Ik vind dat ik als christen, net als veel andere christenen trouwens, niet kan en mag buigen voor een beeld.
Check: Wikipedia: Sadrach, Mesach en Abednego
En de eerste van de 10 geboden. Een beeld Goddelijke eer bewijzen.

Dat er mensen, ook christenen, zijn die er anders over denken zal vast een feit zijn, maar het is een persoonlijk principe voor mij.

Check ook dit verhaal:
http://www.novini.nl/noord-korea-achter-gesloten-deuren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Maar goed, dat staat verder ook los van wat Russel voor ogen heeft: dat Zuid-Korea zich laat afzakken tot het niveau van NK zodat ze gelijkwaardig de onderhandelingen in kunnen gaan...
Nou nou nou, dat is wel een heel levendige interpretatie van mijn bewoordingen.
Feit is dat het ZK+USA tegenover NK is. Ik mag aannemen dat het leger van ZK sterker is dan die van NK. ALS ZK daadwerkelijk vrede wilt moet je concensies doen en dat is de buitenstaander (USA in dit geval) de deur wijzen. Van de Kim's hoef je geen toenadering verwachten, die vinden alles best zo.

Alhoewel vrede tussen de beide Korea's een utopie is. Buitenlandse machten hebben hier geen baat bij. USA heeft een land waar ze een grote legerbasis kunnen plaatsen in AP. En de Chinezen hebben een buffer voor de Amerikaanse troepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 23:15:
[...]

NK staat al jaren eenzaam bovenaan op de ranglijst christenvervolging van Open Doors. Ik ken mensen die er geweest zijn om, hoe lastig het ook is, een paar van hen een hart onder de riem te komen steken.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJVL schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:14:
En de eerste van de 10 geboden. Een beeld Goddelijke eer bewijzen.
Buigen is in mijn boekje totaal iets anders dan een goddelijke eer. Of buig je bijvoorbeeld in Japan ook niet in plaats van het handen schudden? Mag je dan wel liegen over je geloof om maatregelen (lees: het niet binnen komen van het land) te ontlopen?

Maar goed, als je er zo over denkt blijf je er inderdaad misschien beter vandaan, want dat is wel een beetje vragen om problemen. Sowieso heb ik mijn sterke twijfels over e.e.a. als ik dingen als het volgende lees:
Een van deze projecten richt zich op de verspreiding van Gods Woord; via luchtballonnen zijn inmiddels al tienduizenden Nieuwe Testamenten en honderdduizenden flyers met evangelisatieteksten verspreid in Noord-Korea.
Ik weet niet of het zo'n goed idee is religieuze teksten te verspreiden boven een land waarbij het bezit een dergelijke tekst al genoeg is om iemand levenslang op te sluiten in een concentratiekamp of zelfs te executeren. Het scenario van een boer die de papieren van zijn land haalt waarbij er toevallig net iemand van de partij langsrijdt is niet vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Russel88 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:51:
[...]

Nou nou nou, dat is wel een heel levendige interpretatie van mijn bewoordingen.
Feit is dat het ZK+USA tegenover NK is. Ik mag aannemen dat het leger van ZK sterker is dan die van NK. ALS ZK daadwerkelijk vrede wilt moet je concensies doen en dat is de buitenstaander (USA in dit geval) de deur wijzen. Van de Kim's hoef je geen toenadering verwachten, die vinden alles best zo.

Alhoewel vrede tussen de beide Korea's een utopie is. Buitenlandse machten hebben hier geen baat bij. USA heeft een land waar ze een grote legerbasis kunnen plaatsen in AP. En de Chinezen hebben een buffer voor de Amerikaanse troepen.
Dus om vrede te willen zou ZK hun grootste en sterkste bondgenoot de deur moeten wijzen? Lekker logisch. En alsof China niet achter NK staat (nou ja, NK probeert hard ervoor te zorgen dat ook China niks meer met hun te maken willen hebben.

Maar goed, het is natuurlijk het makkelijkste om buitenlandse machten, en bij voorkeur de VS de schuld te geven, want stel je eens voor dat het hele probleem is dat er een stel compleet gestoorde idioten in NK aan de macht zijn.

En misschien moet je minder aannames doen. Zoals dat het leger van ZK sterker is dan van NK. Oké in principe klopt dat waarschijnlijk wel. Maar het verschil is niet groot genoeg om niet enorme schade en verlies aan levens te hebben voordat ZK wint bij een oorlog zonder hulp van bondgenoten.

Even ter informatie: ZK heeft 600k in het leger en 3M reservisten. Gigantisch voor een land van hun formaat. NK heeft echter 1.1M in het leger en 8.2M reservisten (meeste wereldwijd). Oftewel ruim het dubbele van het leger van ZK. Uiteraard is het leger van ZK beter getraind en uitgerust, maar zoals een man ooit zei: Quantity has a quality all its own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:14:
Even ter informatie: ZK heeft 600k in het leger en 3M reservisten. Gigantisch voor een land van hun formaat. NK heeft echter 1.1M in het leger en 8.2M reservisten (meeste wereldwijd). Oftewel ruim het dubbele van het leger van ZK. Uiteraard is het leger van ZK beter getraind en uitgerust, maar zoals een man ooit zei: Quantity has a quality all its own.
Toch stellen dergelijke verschillen nauwelijks wat voor als er ook maar een beetje een technologisch verschil is en dat is er en stevig ook. Daarnaast maakt Noord-Korea er een sport van om onduidelijk te zijn en getallen in hun eigen voordeel te overdrijven. Hoeveel van de reservisten zijn in enige mate ook daadwerkelijk getraind?

Ik denk dat het je vies zal tegenvallen. Qua schade denk ik wel dat je gelijk hebt, simpelweg omdat Noord-Koreanen het gevoel krijgen hebben niets te verliezen te hebben en dan gebeuren altijd de meest verschrikkelijke dingen. Als het regime valt zal men zoveel mogelijk kapot maken aan beide kanten van de grens op alle mogelijke manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Sissors schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:14:
[...]

Dus om vrede te willen zou ZK hun grootste en sterkste bondgenoot de deur moeten wijzen? Lekker logisch. En alsof China niet achter NK staat (nou ja, NK probeert hard ervoor te zorgen dat ook China niks meer met hun te maken willen hebben.

Maar goed, het is natuurlijk het makkelijkste om buitenlandse machten, en bij voorkeur de VS de schuld te geven, want stel je eens voor dat het hele probleem is dat er een stel compleet gestoorde idioten in NK aan de macht zijn.

En misschien moet je minder aannames doen. Zoals dat het leger van ZK sterker is dan van NK. Oké in principe klopt dat waarschijnlijk wel. Maar het verschil is niet groot genoeg om niet enorme schade en verlies aan levens te hebben voordat ZK wint bij een oorlog zonder hulp van bondgenoten.

Misschien moet jij eens wat minder aannames doen en beter lezen. Waar staat dat ik alle schuld bij de buitenlandse machten leg en de leiders van NK beschrijf als lieverdjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:43:
Buigen is in mijn boekje totaal iets anders dan een goddelijke eer. Of buig je bijvoorbeeld in Japan ook niet in plaats van het handen schudden? Mag je dan wel liegen over je geloof om maatregelen (lees: het niet binnen komen van het land) te ontlopen?
Het buigen voor de leider is Noord Korea is bedoeld als goddelijke eer, de mensen zien hun leider ook als een god, het is een religie op zichzelf. Buigen voor een andere God vind ik daarom voor mijzelf niet goed.
In Japan iemand groeten dmv een buiging, zie ik niets verkeerds in, daar zit geen goddelijke eer aan vast. Liegen is altijd een discutabel onderwerp geweest, ikzelf zou niet liegen om NK binnen te komen, maar stel dat ik tijdens WOII zou leven en Joden verborgen zou hebben en er zou gevraagd worden of ik Joden vervorgen had, wat dan te antwoorden? Ik zou ze niet verraden, maar dat is weer tegenstrijdig met wat ik eerst zei misschien :P
Ik weet niet of het zo'n goed idee is religieuze teksten te verspreiden boven een land waarbij het bezit een dergelijke tekst al genoeg is om iemand levenslang op te sluiten in een concentratiekamp of zelfs te executeren. Het scenario van een boer die de papieren van zijn land haalt waarbij er toevallig net iemand van de partij langsrijdt is niet vergezocht.
Waarom zal iemand dat verspreiden? Om iemands eeuwig welzijn, als je daar rekening mee houd is het nog wel te begrijpen dat iemand dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJVL schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:22:
Buigen voor een andere God vind ik daarom voor mijzelf niet goed.
Maar je buigt toch niet voor een andere god? Die bestaat immers niet. Er is in jouw wereld maar één god, toch? Dan is het niet meer dan een toneelstukje. Wat anderen daaraan hangen moeten ze zelf weten.

Door niet te willen buigen erken je mijns inziens dat er voor jou een andere god bestaat.
Waarom zal iemand dat verspreiden? Om iemands eeuwig welzijn, als je daar rekening mee houd is het nog wel te begrijpen dat iemand dat doet.
Ik snap dat dat het idee erachter is, al moet je ook begrijpen dat dat voor anderen lang niet altijd zo werkt. Ik vind het hoe dan ook onzuiver iemand anders dat risico op te leggen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je iemand sneller bij de heer doet belanden, zelfs als je wel gelooft dat hij bestaat. Ik zou er persoonlijk niet erg blij van worden als iemand mij zou proberen te 'redden' als daar een dusdanig groot (aantoonbaar) risico aan verbonden zat.

Ik krijg sterk het gevoel dat dat soort acties vooral geënt zijn op het eigen gevoel dat mensen erbij krijgen en de illusie dat je er iemand echt mee helpt, terwijl het risico dat er voor anderen aan vast zit gemarginaliseerd wordt. Het is vooral de eigen belevingswereld en rangschikking van belangen, terwijl die van anderen mijns inziens wat uit het oog verloren wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*Vloekt hardop*

Bron, linkje van EJVL.
Noord-Koreaanse christenen zijn bevoorrecht, leert de bijbel in Filippenzen 1 vers 29. Het is genade dat zij mogen lijden voor Christus.
Dan dúrf je je toch geen christen meer te noemen, als een mede-christen dat zegt... Wat áchterlijk... hier kun je toch alleen maar boos om worden... Zo iemand kun je toch niet begrijpen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:52
Komkom, een beetje perspectief. Volgens mij probeert de schrijver dat ook te doen, na een heel relaas over de nare omstandigheden. Je hoort vaak dat er juist gebed is door de kerk in landen met veel vervolging voor christenen in het comfortabele westen die in slaap gesukkeld zijn en hun roeping eigenlijk zijn vergeten.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag onlangs een docu op Film1, niet lang daarna op Arte, en op NOP Doc over N-Koreaanse strafkampen.
Geen woorden voor dat het kan.
Maar in China schijnt het ook nog te gebeuren.
Laat hier snel een halt aan toe geroepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Moet toch nu echt eens wat gaan veranderen daar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ardana schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:38:
*Vloekt hardop*

Bron, linkje van EJVL.

[...]

Dan dúrf je je toch geen christen meer te noemen, als een mede-christen dat zegt... Wat áchterlijk... hier kun je toch alleen maar boos om worden... Zo iemand kun je toch niet begrijpen?
Een quote van bijna een half jaar oud, maar ik wil er toch even op reageren. Ik heb in die pagina gezocht op het stukje wat jij quote (en de rest dus niet gelezen), maar in je reactie vind ik dat je een belangrijke zin niet meeneemt: Maar ik durf dit vanuit mijn luxe positie niet hardop na te zeggen. De schrijver quote de bijbel, ja, maar hij is het er niet mee eens.
Pagina: 1