Aankoop advies gevraagd (upgrade)

Pagina: 1
Acties:

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Een goedemiddag,

Zit er over te denken om mijn systeem (inmiddels alweer 4 en half jaar oud ofzo) te upgraden.
Ben er nog niet helemaal over uit in welke volgorde en wat ik er ongeveer aan wil uit geven, dus graag suggesties!
Op het moment is dit m'n systeem:

Processor: Intel Core i5 2500K
Moederbord: Asus P8H61-M LE R2.0
Videokaart : ATI Radeon HD 5850
HDD: WD WD10EZRX Caviar Green 1TB
RAM: Kingston ValueRAM KVR16E11/2 2x 2GB

Ik zat zelf te denken aan een nieuw moederbord en SSD.
Ook vermoed ik dat mijn huidige HDD een beetje de geest geeft (lange opstart tijden, random crashes)

Alvast bedankt!

Ricardo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom wil je een nieuw moederbord?

Een SSD is altijd een zinnige upgrade, dus dat zou ik sowieso doen als je die er nog niet in hebt zitten.

• riecardow93
Moederbord heb ik toen ik mn systeem heb gekocht erg op bespaard (was toen ong 55 euro). Ook zijn er maar 2 DIM sloten aanwezig, wat ik persoonlijk te weinig vind en geen USB 3.0 poorten on board.

• riecardow93
Iemand nog wat suggesties?
Mijn streven is om uiteindelijk battlefield 4 op redelijke (normal of high) graphics te kunnen spelen, en cod ghosts op ultra.

[ Voor 8% gewijzigd door riecardow93 op 08-11-2013 09:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval zou ik gewoon een Z77 oid kopen, dan kun je je CPU evt wat OCen (de meeste 2500Ks doen 4GHz op hun sokken). SSDtje erbij en dan ben je al een heel eind.
Je GPU upgraden kan altijd nog (ligt er ook een beetje aan op welke resolutie je het gaat draaien natuurlijk).

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:27
Volgens dit artikel op anandtech kan jouw cpu nog aardig mee. Een upgrade van moederbord enkel om usb3 zou ik zonde vinden, daarvoor koop je net zo makkelijk een controllertje ofzo. Tevens heeft jouw mobo maar 2 ram bankjes, maar ondersteund het wel 16GB.

DDR4 duurt nog wel even, dat komt geloof ik met de volgende Haswell-E upgrade en op consumenten mobo's pas nog niet met de opvolger van haswell maar die daaropvolgend weer (na silvermond meen ik?). Als je nu bijvoorbeeld meer ram zou aanschaffen zou je dat waarschijnlijk nog mee kunnen nemen naar een volgend mobo cpu combinatie. Zelf vind ik 4gb een tikkeltje weinig, bij mijzelf merkte ik dat de swapfiles te veel gebruikt werden. Dus misschien is een 2ehands setje van 8GB voor een mooi prijsje te vinden?

Tweede puntje is zeker de SSD, absoluut een zinnige upgrade voor een responsiever systeem.

Als laatste, volgens het artikel op Tweakers over battlefield doet de Radeon5850 niet meer iets zinnigs in battlefield 4.. Een nieuwe graka zal je echt nodig hebben.

Tesamen best een flinke duit aan upgrades, maar je pc wordt wel sneller van.

(dit staat natuurlijk los van je stervende(?) hdd, post daarvan even de crystaldisk smart waarden (wel even op decimal zetten onder Advanced features-->Raw values-->Dec) dan kan iemand daar ook wel wat zinnigs over zeggen.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

analogworm schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:17:
Volgens dit artikel op anandtech kan jouw cpu nog aardig mee. Een upgrade van moederbord enkel om usb3 zou ik zonde vinden, daarvoor koop je net zo makkelijk een controllertje ofzo. Tevens heeft jouw mobo maar 2 ram bankjes, maar ondersteund het wel 16GB.
Maar het grootste nadeel van zijn bordje is dat het totaal niet in staat is om de CPU te overclocken, en daar is met een 2500K nog prima wat winst weg te halen. Dus een upgrade is voor meer dan enkel USB3.0

• analogworm
Dat puntje heb ik inderdaad over het hoofd gezien en is zeker een waardige optie om de pc meer snelheid te geven.

Wat ik nog een beetje mis van de TS is het beschikbare budget. Als we dat weten kan er een betere afweging gemaakt worden tussen upgrades. Dus TS wat voor budget had je in gedachten?

Edit:
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:22:
Maar het grootste nadeel van zijn bordje is dat het totaal niet in staat is om de CPU te overclocken, en daar is met een 2500K nog prima wat winst weg te halen. Dus een upgrade is voor meer dan enkel USB3.0
Alhoewel je uit het eerder aangehaalde artikel van anandtech kan afleiden dat de i5 overclocken niet persé nodig is. Uit bijvoorbeeld de Metro 2033 benchmarks komt de i5 2500k zelfs met meerdere videokaarten telkens zeer hoog in de score lijst. Zover ik kan zien is dat geen overclockte cpu, waarmee ik het gebrek aan overclock capaciteiten op dit bord dus eigenlijk niet als grootste nadeel zie. Dus de +/- €80 die je met het moederbord bespaard kan je in een leuke videokaart stoppen, waarmee meer performance winst in games te behalen valt.

[ Voor 67% gewijzigd door analogworm op 08-11-2013 10:49 ]

• riecardow93
Allen bedankt voor de nuttige reacties!
De crystal disk waarden zal ik vanavond even posten als ik thuis ben.
Budget ligt deze maand rond de 300 euro, volgende maand weer 300 etc etc.
Moederbord en hardeschijf wil ik al een tijdje vervangen, simpelweg omdat de beiden vrij oud zijn.
Het moederbord wat TERW_DAN aanrade heb ik ook even bekeken, en dit lijkt me een prima moederbord voor wat het moederbord kost.
Volgende maand zou ik dan nieuw werkgeheugen willen kopen en de maand daarop een nieuwe videokaart.
Volgens mij is m'n voeding 600 of 650 watt, moet voldoende zijn voor de komende upgrades denk ik ?

EDIT:

Deze videokaart zit er op het moment in
http://www.asus.com/Graph...5850_DirectCU_TOP2DIS1GD5

Zit te denken om uiteindelijk deze kaart te kopen.
pricewatch: MSI R9 290 4GD5

[ Voor 17% gewijzigd door riecardow93 op 08-11-2013 11:34 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een goede 600W voeding zal prima voldoen, zolang het maar geen wokkietokkie merk is.
Het ligt er ook een beetje aan wat je er allemaal in gaat hangen, maar je moet voorlopig wel vooruit kunnen lijkt me. Het zal per bord ook wel een beetje verschillen in gebruik. Pak je de simpelste Z77 zal die een stuk minder verbruiken dan de meest uitgebreide variant, maar met beiden verwacht ik geen issues met je voeding. Het verbruik zal voornamelijk aan je CPU en GPUs liggen.

• riecardow93
Oke, zal vanavond ook even m'n kijken van welk merk de voeding is. Wel moederbord zou jou aanraden? Ik ga de CPU denk ik wel OC'en.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Van alle Z77borden die ik getest heb lijken me de productreview: MSI Z77A-G43 review door TERW_DAN en de productreview: Gigabyte GA-Z77M-D3H review door TERW_DAN eigenlijk de interessantste. Beide rond de 80 euro, een vrij uitgebreide featureset voor dat bedrag, zonder teveel uit te geven aan features waar je niets aan hebt.

• analogworm
Ik zou het zelf andersom doen. Van meeste impact tot mindere impact op de performance zeg maar. Eerst Grafische kaart, dan SSD en Ram en daarna pas je moederbord evt. i.c.m. goede koeler.

Verder lijken de suggesties van moederborden door TERW_DAN mij uitstekende opties.

• riecardow93
Thanks TWER_DAN, en mooie reviews trouwens :)
Daar heb je een punt analogworm, zal even kijken in welke volgorde het gaat gebeuren, iig thanks!

• riecardow93
Ik zal straks even de resultaten posten van crystaldisk.
Ook is mn CPU een intel core i5 750 of 760, en geen 2500k :< (geen idee hoe ik daar bij kwam trouwens)
Denk dat m'n CPU wel een bottleneck zal vormen op een zwaardere videokaart, ofniet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als jij een i5 750 hebt dan heb je ook geen H61 moederbord.
Een i5 750 komt een heel eind overigens, maar zal wat eerder een bottleneck vormen (hoewel je die dingen ook nog wel aardig kunt OCen).
Pagina: 1