heeft iemand tips over het spuiten van chassis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oollhhaa
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-01-2024

oollhhaa

Mediaverse - Uwwebsite op maat

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil voor een project een Corsair Carbide Air 540 ( pricewatch: Corsair Carbide Air 540 ) gaan modden en onder andere wil ik hem in een andere kleur spuiten, alleen zit ik met het probleem dat ik toch niet helemaal precies weet welke verf ik voor het staal of plastic moet gebruiken. omdat ik hier best wel onervaren mee ben.

dus mijn vraag is, zijn hier mensen aanwezig die hier ervaring mee hebben en mij kunnen helpen in het proces of tips kunnen geven?

punten
Welk scheurpapier moet ik gebruiken en moet dat wetsand paper zijn of kan dat ook gewoon met normaal scheurpapier?

Welke verf moet ik gebruiken voor plastic en/of staal, hoe vaak moet het gespoten worden ect..

I5 4670K (4,6MHz), | GTX 780 3GB SC, | 8GB Dominator platium, | Asus Formula VI, | H100i corsiar link, | HAF xb window, | Samsung SSD 830-124GB, 840 250GB, | Seagate Barracuda 3TB | Windows 7 & 8 multie boot,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:41
Ik heb voor alles in hjkv in "[CiP] Carbon Shinobi" gewoon 2 euro action spuitverf gebruikt. (ook op koper en aluminium)

Ik zou eerst schuren met ong. 200 grit en daarna met zo'n 600 grit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Voor het spuiten eerst de onderdelen goed opschuren, ik gebruik hiervoor altijd 400, 600, 800 en 1200 grid. Na het schuren alles goed ontvetten, dan de metalen delen spuiten met primer, zodat de lak beter hecht. Als de primer droog is deze opschuren met grid 1200, daarna weer ontvetten en dan de kleur erover. Niet te dik spuiten maar dunne lagen gebruiken. Je kunt voor het beste resultaat beter meerdere dunne lagen als 1 dikke laag gebruiken (wel tussen de lagen steeds even opschuren en ontvetten)
Op deze manier is het veel werk, maar is het resultaat er wel naar:

Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/zdmods/jpg/122.jpg

Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/zdmods/jpg/121.jpg

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

En juist niet besparen op de lak in aanschaf. Het verschil in kwaliteit is duidelijk zichtbaar. En duurdere lak is vaak ook wat makkelijker te spuiten/geeft makkelijker een mooi resultaat.

Primer & lak van hetzelfde merk halen zodat je gegarandeerd weet dat het goed samen gaat. Heb in mijn brommer tijd wel is gehad dat ik verschillende merken had gebruikt en dit vervolgens helemaal fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oollhhaa

oollhhaa

Topicstarter
Oulewappeur schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:02:
En juist niet besparen op de lak in aanschaf. Het verschil in kwaliteit is duidelijk zichtbaar. En duurdere lak is vaak ook wat makkelijker te spuiten/geeft makkelijker een mooi resultaat.

Primer & lak van hetzelfde merk halen zodat je gegarandeerd weet dat het goed samen gaat. Heb in mijn brommer tijd wel is gehad dat ik verschillende merken had gebruikt en dit vervolgens helemaal fout ging.
oke, dus de zelfde merken gebruiken is echt een aanrader.

I5 4670K (4,6MHz), | GTX 780 3GB SC, | 8GB Dominator platium, | Asus Formula VI, | H100i corsiar link, | HAF xb window, | Samsung SSD 830-124GB, 840 250GB, | Seagate Barracuda 3TB | Windows 7 & 8 multie boot,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ja om problemen met de lak te voorkomen is dat zeker aan te raden. Wat ook een handige tip is is de spuitbussen voordat je ze gebruikt in een bak met warm water leggen, de verf wordt daardoor wat dunner en spuit dan beter.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oollhhaa

oollhhaa

Topicstarter
hjkv schreef op maandag 04 november 2013 @ 01:34:
Ik heb voor alles in hjkv in "[CiP] Carbon Shinobi" gewoon 2 euro action spuitverf gebruikt. (ook op koper en aluminium)

Ik zou eerst schuren met ong. 200 grit en daarna met zo'n 600 grit.
maar gaat dat dan wel goed... hecht het verf dan wel goed op plastic en staal of is het gewoon beter om daar aparte verf voor te kopen. want ik wil het namelijk wel in een keer goed doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Ik gebruik voor alles Montana Gold Acrylic spuitbussen. Zijn €4,- per stuk en dekken super goed op bijna alle materialen. Heb laatst een fietsframe gespoten zonder de oude lak er compleet af te schuren, maar enkel opgeschuurd. Twee dunne lagen was voldoende voor een mooie afwerking. Primer van hun is €3,- maar is niet echt nodig. Echt top verf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Eli3l zegt, gebruik Montana Gold of Black (Behalve als je glossy wilt, vraagteken?). Ik heb zonder te schuren of enige voorbereiding mijn kast gespoten met Montana, en is gewoon goed gelukt (ookal wou ik expres paintscrapes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Wat ik je wil meegeven is dat je de kast tot op "de botten uit moet kleden, alles wat los kan los schroeven en apart spuiten, ook schroefjes en binnenkanten e.d.
Dat geeft je het mooiste resultaat.

Daarnaast het basic-spuit verhaaltje:

-constante snelheid aanhouden wanneer aan het spuiten
-nauwkeurig spuiten, niet kris-kras over panelen heen raggen, maar streepje van links naar rechts en dan wat naar onderen van rechts naar links etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Als de kast al een goede poedercoat basis heeft (meestal wel) dan is dit de volgorde:

- Ontvetten. Een sopje met amoniak of iets minder vriendelijk, direct ontvetten met thinner. (als de verf afgeeft is het iig geen poedercoat) Ontvetten doe je voor het schuren, gezien je geen vettigheid in de laag wilt schuren.
- Schuren. Als de basislaag al goed is, licht opschuren, en dat hoeft niet tot korrel 1200. 400 tot 600 korrel is dan al vaak voldoende, en de fijne krassen worden wel opgevuld door de verf.
- Spuiten met dezelfde soort verf, liever niet afzonderlijke merken mixen, dat kan zoals aangegeven vervelende resultaten opleveren. Kaal metaal behandelen met primer voor metaal, ongespoten kunststof een dun laagje kunstof primer.
- Lichte kleuren? Begin met een witte ondergrond (witte primer) zodat de kleur veel dieper wordt, eventueel nog een laag wit. Voor metallic wil je een zwarte basislaag, dan komt er meer diepte in de metallic laag.
- Dunne lagen spuiten, bij voldoende lagen mag de laatste laag wel iets dikker zijn, zodat het geheel mooi vloeit. Doe dit overigens in een verwarmde ruimte, ff in de garage spuiten met het huidige weer levert de bekende sinaasappel laag op. De warmte helpt om de verf mooi strak te laten vloeien.
Spuit absoluut niet met een hoge luchtvochtigheid! (regen) dan slaat er een witte waas in je verflaag. Droog weer is ideaal, maar maak niet de fout om buiten te spuiten bij windstil weer. Als het kan, maak provisorisch een spuitkabine indoor....
- Lak: slechte ervaringen mee, maar het kan. Zorg er wel voor dat je basislaag goed droog is voordat je begint met lakken. Eventuele oneffenheden kan je met commandant wegpoetsen. Niet te fanatiek, want voordat je het weet zit je door de laklaag heen je verflaag weg te poetsen.

Succes!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Meelobee schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:07:
Voor het spuiten eerst de onderdelen goed opschuren, ik gebruik hiervoor altijd 400, 600, 800 en 1200 grid. Na het schuren alles goed ontvetten, dan de metalen delen spuiten met primer, zodat de lak beter hecht. Als de primer droog is deze opschuren met grid 1200, daarna weer ontvetten en dan de kleur erover. Niet te dik spuiten maar dunne lagen gebruiken. Je kunt voor het beste resultaat beter meerdere dunne lagen als 1 dikke laag gebruiken (wel tussen de lagen steeds even opschuren en ontvetten)
Op deze manier is het veel werk, maar is het resultaat er wel naar:

[afbeelding]

[afbeelding]
Welke verf heb jij gebruikt? Ik ga misschien nu de winter maanden aankomen, ook wat aan mijn case doen.

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nog 1 tip voor wat betreft het ontvetten: Dit doe je _voor_ het schuren. Anders smeer je het vet alleen maar uit. Op plastic oppassen dat je geen thinner OID gebruikt om te ontvetten, dat vind het plastic niet zo leuk.

Tussen de lagen door haal ik vaak even een schuurmatje er over om stofdeeltjes die tijdens het drogen in de lak zijn gekomen los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ferry H. schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:26:
[...]

Welke verf heb jij gebruikt? Ik ga misschien nu de winter maanden aankomen, ook wat aan mijn case doen.
De primer en de hoogglans wit zijn van Gamma eigen merk, het rood is Dupli-Color Effect Metallic Red (302511) Die zijn wel vrij prijzig, ik heb er €11,- per bus voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 12:21
Hij heeft helemaal gelijk! Ik heb mijn kast ook volledig gespoten.
2 Merken = ellende!! (zeker met verf op waterbasis mengen met acryl)

ik had ook gewoon lak van de gamma gebruikt, om goedkoper uit te komen dacht ik.
Dit viel echter dik tegen aangezien kwalitatieve lak veel beter spuit en dekt, dus heb je hier minder van nodig.

En nog een tip, heb geduld!

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Idd, CheckBox, Hier ook door schade en schande wijs geworden... Zelfs Acryl merk A mixen met Acryl merk B leverde soms problemen op. Voor mn huidige pc heb ik destijds toch maar de beurs getrokken en alleen maar motip gebruikt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Owja een spuit tip die ik van een auto tuner kreeg: 3M Kleefdoekjes... Om na het schuren de stofdeeltjes op te pakken, of om een spuitklaar oppervlak stofvrij te maken. Alleen is dat niet echt iets wat je zo ff bij de automaterialen handel vandaan haalt helaas.

En geduld? Dat heb je echt wel nodig idd! Sommige delen van mn kast heb ik een paar keer overnieuw moeten doen....

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1