Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UPS met laag verbruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje apart, maar ik kan ontzettend weinig vinden over stroomverbruik van UPS'en.
Ik heb echter gelezen dat de meeste UPS'en het mooie lage verbruik van een NAS teniet doen, dat zou een beetje jammer zijn.

Mijn situatie:
Ik wil een Synology DS412+ of DS414 kopen met 4 schijven, waarbij het me dus op het eerste gezicht handig lijkt om deze te voorzien van een UPS. Hij hoeft tijdens onderbroken stroomaanvoer enkel de NAS af laten sluiten.

Ik heb qua specs een heel simpele UPS nodig, maar dus wel het liefst één die 'zuinig' is. Als ik dan toch voor een iets geavanceerder type moet gaan dan is dat maar zo.

Ik vind het lastig om de specs op sites van de fabrikanten te interpreteren. Ook kan ik weinig artikelen vinden over UPS v.s. verbruik. Wellicht kunnen we hier wat meer informatie verzamelen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Mocht je dit nog willen weten, ik heb een APC Back UPS CS500 en die gebruikt idle (als batterij is opgeladen) rond de 4 a 5W :)

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
Ik zit met dezelfde vraag als de TS. Ik heb een home server en wil hier graag een UPS voor zetten maar het verbruik van de UPS moet wel in verhouding staan tot dat van de server.

Is een UPS meer of minder efficient (zuinig) onder een bepaalde load?
Zijn dit soort gegevens ergens in de specificaties te vinden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Ligt aan het type UPS. Een cheapo UPS is het offline/standby type, en die verbruikt alleen meer stroom bij het laden van de accu. Als de accu vol is dan gebruikt hij relatief weinig (zoals de UPS die ik in mijn post iets hoger noem, die gebruikt dan maar 4 a 5W).

De andere types (zie Wikipedia) gebruiken meer stroom (kan maar zo 20 - 40W zijn) en daar zal het stroomverbruik waarschijnlijk ook varieren onder load.

Voor thuisgebruik is een offline/standby UPS prima, die schakelt snel genoeg om de onderbreking op te vangen. Zoiets is dan prima: V&A aangeboden: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
Evt. koop je voor 15 euro ofzo nog een nieuwe accu (12V 7Ah vaak, heeft Conrad wel) en klaar ben je.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2014 08:45 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik gebruik ook zo'n Back-UPS CS 350 voor mijn FreeBSD server. Zo'n Back-UPS doet vrijwel niets aan de stroomkwaliteit, vangt enkel piekspanningen op, en geeft het verder gewoon door. Natuurlijk druppellaad hij de accu tegelijkertijd maar qua verbruik valt dat heel erg mee.

Met de acpupsd daemon, schakelt hij keurig over op de batterij zodra de stroom wegvalt en via de USB kabel heeft de server dat ook in de gaten en schakelt deze zich na een kwartier of <25% acculading uit. Ik heb in het BIOS de optie om de machine in te schakelen zodra er stroom op komt te staan enabled, en zodra er weer stroom is schakelt de machine zich dus ook weer automatisch in. Ik heb er helemaal geen omkijken maar naar wat dat betreft.

Een accu voor de Back-UPS is zoals ThinkPad al aangeeft vrij goedkoop en in meerdere webshops beschikbaar. Kosten lopen van 15 euro tot 35 euro. Zelf heb ik deze in gebruik: http://www.replacedirect....ubid=102080&prrel=2100839

Een USB kabel voor de Back-UPS ontbreekt vaak en is minder makkelijk te vinden. Ik heb voor twee tientjes deze ooit gekocht: pricewatch: Startech Smart UPS Replacement USB Cable AP9827
Zelf maken is te doen, dat wilde ik in eerste instantie ook doen, maar de informatie in de Pricewatch is onjuist wat de stekker betreft. Het is namelijk geen 8P8C (vaak RJ-45 genoemd) stekker, maar een 10P10C (ook wel RJ50 genoemd) stekker. Die stekker vinden, de juiste krimptang en vertrouwen op een pin-out van internet terwijl er iets kant-en-klaar was voor twee tientjes heeft mij doen besluiten gewoon die twee tientjes uit te geven.
En ik kan nu aangeven dat die kabel goed werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 04-03-2014 09:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.