2 computers 1 monitor zonder kvm

Pagina: 1
Acties:
  • 16.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cilfour
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-07-2023
Goedendag,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om 2 computers ( laptop en desktop ) op 1 monitor zonder kvm te gebruiken.

Na wat zoekwerk heb ik het volgende gevonden. link
Hier het belangrijkste gedeelte: {If your monitor has two inputs, typically one VGA and one DVI or HDMI port, you are usually able to connect one system to each of these ports. Monitors with three ports may or may not link the DVI and HDMI as a single input.}

Alleen vraag ik mij nu af of dit altijd mogelijk is met elke monitor?
Mijn huidige monitor (Dell E228WFP) zitten twee aansluitingen 1x vga 1x dvi.
Maar ik overweeg om deze te vervangen. (Daarom de vraag of het altijd mogelijk is)

Mijn vragen zijn dus:
1. Is het (altijd) mogelijk?
2. Hebben jullie ervaring hier mee?
3. Zijn er risico's aan verbonden?

Bijvoorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
en hoe sluit je dan je toetsenbord aan?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iedere monitor met meerdere inputs kan gewoon switchen van input door middel van een knopje, of setting in 't menu. Ik moet de eerste nog tegenkomen waarbij dat NIET kan in elk geval (er zal er vast wel ergens eentje bestaan, maar de meest fatsoenlijke monitoren hebben dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:15

MBV

Ja, het is altijd mogelijk. Nee, het is niet altijd handig: veel monitoren moet je te diep het menu in om te wisselen tussen bronnen (5 klikjes bij mijn Dell), en je blijft altijd nog met je toestenbord en muis zitten.

@TERW_DAN: ik denk dat het bij het apple-scherm niet kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cilfour
arjants schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:16:
en hoe sluit je dan je toetsenbord aan?
Mijn Desktop gebruikt bedraadden toetsenbord en muis.
Laptop maakt gebruik van bluetooth en radio verbinding van Logitech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan met DDC commando's je scherm via de VGA/DVI/DP kabel besturen.

Op veel Dell schermen is ddc 16 bijvoorbeeld helderheid ;) Er zijn ook genoeg DDC commando's om van input te switchen.

Maar, voor de TS: hoe ga je dat met toetsenbord en muis doen?
Ah, dus gewoon 2x KB/M en 1x V.

[ Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 03-11-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op de meeste monitoren zit gewoon een knopje "input" hiermee schakel je dus op welke ingang je wil laten zien.

Ik heb hier een laptop, PC en een Xbox360 op 1 monitor aangesloten zitten. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
TERW_DAN schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:17:
Iedere monitor met meerdere inputs kan gewoon switchen van input door middel van een knopje, of setting in 't menu. Ik moet de eerste nog tegenkomen waarbij dat NIET kan in elk geval (er zal er vast wel ergens eentje bestaan, maar de meest fatsoenlijke monitoren hebben dat niet).
Bij de wat oudere monitoren zie je het nog weleens voorbij komen. Kheb hier 2 Dell's staan van 7 jaar oud die beide geen input knop hebben.
Maar bij de hedendaagse A-merken zal je dat niet meer tegenkomen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 07:07

Orac

Ik mis je papa.

Ik weet dat er een monitor is waarbij je 2 PC's aan kan sluiten en ook je muis en toetsenbord (beiden USB). Je hebt dan geen KVM switch nodig om toch je toetsenbord en muis te gebruiken op beide PC's. Ik kan alleen niet meer vinden welke monitor dat was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:15

MBV

ChojinZ schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:26:
[...]

Bij de wat oudere monitoren zie je het nog weleens voorbij komen. Kheb hier 2 Dell's staan van 7 jaar oud die beide geen input knop hebben.
Maar bij de hedendaagse A-merken zal je dat niet meer tegenkomen...
Mijn Dell U2311H heeft 4 zwarte knopjes, die allemaal hetzelfde menu laten zien. Daarbij moet je dan 'menu' kiezen, 3x omlaag naar 'input source', bevestigen, en dan de input kiezen. Ik zou er dus absoluut niet blind vanuit gaan. Vanuit esthetisch oogpunt hebben alle merken de knoppen steeds minder zichtbaar gemaakt, en heb je dus ook geen rechtstreekse input-selectie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Input selectie op de monitor is een mogelijkheid, maar dan zit je nog steeds met je keyboard en muis.
Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld Teamviewer gebruiken. Daarmee neem je je desktop over. Of RDP natuurlijk, werkt ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik zou zelf toch echt eerder voor een kvm kiezen. Er zijn toch zat goedkope oplossingen. En dan heb je geen gezeur met meerdere KB/M

/edit: link naar mogelijkheden: http://dx.com/s/kvm

[ Voor 17% gewijzigd door 26779 op 03-11-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 10:13
Kijk, wat je kunt doen is inderdaad zo'n monitor kopen met 2 ingangen, en dan de laptop aan de VGA hangen en de desktop aan de DVI/HDMI, maar dan heb je twee sets toetsenborden + muis. Dan kun je wel moeilijk gaan doen met USB-poorten die in de monitor zijn ingebouwd en schakelen enzo, maar is dat de moeite waard? Een simpele KVM-schakelaar (1x VGA en 2x USB 2.0) kost nog geen 20 euro en da's een 10x10x3cm kastje, mocht het om de esthetiek gaan.

Mocht je twee keer een digitale aansluiting willen gebruiken, heb je inderdaad een wat duurdere (denk aan €60,- voor een Aten switch met usb, geluid en DVI-I) te pakken maar dat is, samen met een normale monitor, altijd goedkoper dan dit proberen met allerlei omwegen en een monitor met een hoge gimmick-factor.

Waarom wil je geen KVM trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cilfour
Ik wil iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor de snelle reacties.

Ik neem de muis bij de laptop graag mee. Daar naast mijn er meerdere mensen in huis die mede gebruik maken van de desktop. Anders was een KVM switch een prima oplossing. Hopelijk heb ik hier mee jullie vragen voldoende beantwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
MBV schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:45:
[...]

Mijn Dell U2311H heeft 4 zwarte knopjes, die allemaal hetzelfde menu laten zien. Daarbij moet je dan 'menu' kiezen, 3x omlaag naar 'input source', bevestigen, en dan de input kiezen. Ik zou er dus absoluut niet blind vanuit gaan. Vanuit esthetisch oogpunt hebben alle merken de knoppen steeds minder zichtbaar gemaakt, en heb je dus ook geen rechtstreekse input-selectie meer.
De monitoren hebben slechts 3 knoppen, namelijk:
-Power
-Brightness
-Contrast

Er zijn geen verborgen menutjes. Het is gewoon oude, goedkope troep. Die had die functionaliteit 7 jaar geleden simpelweg niet... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carcelia
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08-2023
Hi All,

Dat wil ik ook weer. 2 computers op 1 beeldscherm. Vroeger kon dat dacht ik met n crosscable tussen de 2 computers en dan met TAB kon je overstappen van de een naar de ander. Of dat ook gaat als je er in in de DMI gat douwt, dat weet ik dus niet. Morgen maar f proberen, zou wel leuk zijn, want ik heb geen crosscable meer geloof ik.

Gr.
Carla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Carcelia schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:31:
Hi All,

Dat wil ik ook weer. 2 computers op 1 beeldscherm. Vroeger kon dat dacht ik met n crosscable tussen de 2 computers en dan met TAB kon je overstappen van de een naar de ander. Of dat ook gaat als je er in in de DMI gat douwt, dat weet ik dus niet. Morgen maar f proberen, zou wel leuk zijn, want ik heb geen crosscable meer geloof ik.

Gr.
Carla
Ik zie niet in hoe je dit zou kunnen doen met een crosscable.
Ik zou het gewoon makkelijk doen, een KVM swtich pakken.

[edit]
Ow wow, zie nu pas dat dit topic al 9 jaar oud is 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 28-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Slotje, @Carcelia als je een vraag hebt of aankoopadvies nodig hebt, open dan even een eigen topic. Een topic nieuw leven inblazen van 9 jaar oud is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.