Medion Akoya laptop gebruikt rubber cpu cooler heatsink?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-02-2015
Een tijdje geleden heb ik Medion s3212 laptop gekocht, als ik niets doe blijft de cpu op ongeveer 40 graden maar zodra ik de internet browser open springt hij gelijk naar 50/55 graden binnen 5 seconden en maakt lawaai tijdens het afspelen van films zoals op youtube begint hij nog meer lawaai te maken en komt dan op 60/65 graden dus daarom heb ik de laptop opengeschroevd om te kijken of er veel stof in de cpu cooler zit en er bleek weinig stof in te zitten daarna gekeken of de cpu en de gpu pasta op is en daar bleek iets mis

Medion heeft in plaats van metaal een kunststof/rubber heatsink gebruikt?

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/25utuhh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2rzzbki.jpg

Als het goed is is de onderste de gpu en de bovenste cpu en op de gpu is geen pasta te vinden is dit een slecht product van medion?

Ik zal maar gelijk morgen een cpu pasta kopen en op smeren wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

Dat zijn cooling pads.. Pasta vervangers.

Mijn medion laptop wordt een tikkeltje warmer, idle is 75/80 graden normaal. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Quad thanks voor je reactie, ik wil dat hij onder de 50 graden blijft want dan is die stil zodra ik lekkerder naar een film kan kijken en anders is het geluid irritant.. Dus je zegt dat het pasta vervangers zijn heeft het dan nut dat ik als extra pasta op kan smeren voor betere koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Koelpasta zorgt voor betere geleiding van de warmte. Een minuscuul propje op de CPU en gpu kan wonderen doen. Let wel dat je de pads moet weghalen en de headsink en de CPU en gpu goed schoon moet maken voordat je er Koelpasta erop plaatst.

Mijn ervaring is dat de pads eerder isolerend dan geleidend werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 03-11-2013 16:09 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Als ik de pads zou weghalen dan zou de heatsink geen contact meer maken met de cpu en gpu? Kan die pads niet erop blijven en een pasta als extra bijsmeren of is dat geen goede combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zou niet veel uit mogen maken, met de schroefjes kan je hem behoorlijk strak erop draaien.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Thanks , ik ga het doen en zal daarna de temps hier vermelden of het verholpen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

pads geleiden zeker beter dan zonder. het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met koelpasta. Medion is een merk dat je koopt in een supermarkt, echt kwaliteit moet je er niet van verwachten (ook voor die prijs).

extra pasta bij een pad doen heeft een averechts effect, hoe meer materiaal/ruimte er tussen de cpu en de heatsink zit, hoe slechter het is. met koelpasta vervang je eigenlijk alleen de lucht die tussen de cpu en de heatsink zit met een beter geleidende materiaal, namelijk koelpasta.
Quad schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:41:
Dat zijn cooling pads.. Pasta vervangers.

Mijn medion laptop wordt een tikkeltje warmer, idle is 75/80 graden normaal. :)
dat noem ik niet echt normaal... eerder het tegenovergestelde.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Fordox schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:11:
pads geleiden zeker beter dan zonder. het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met koelpasta. Medion is een merk dat je koopt in een supermarkt, echt kwaliteit moet je er niet van verwachten (ook voor die prijs).

extra pasta bij een pad doen heeft een averechts effect, hoe meer materiaal/ruimte er tussen de cpu en de heatsink zit, hoe slechter het is. met koelpasta vervang je eigenlijk alleen de lucht die tussen de cpu en de heatsink zit met een beter geleidende materiaal, namelijk koelpasta.

[...]

Dus als conclusie geen pasta bij de pads toevoegen?
Wat raad je aan dan.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

auto660

1991 240 GL Brick

Je kunt ze vervangen door dunne plakjes koper.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Fordox schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:11:
[...]

Daar ben ik mij van bewust, heb alleen nog geen tijd om hem weer even onder handen te nemen. :Y)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
auto660 schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:13:
Dat wordt wel moeilijk moet het dan gelast worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
atmaca schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:17:
[...]

Dat wordt wel moeilijk moet het dan gelast worden ofzo?
5 Eurocent is ook van koper toch zal ik anders dat ff proberen dan hahaha ;)

[ Voor 23% gewijzigd door atmaca op 03-11-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Haal de pads eraf, mooi schoonmaken, beetje koelpasta erop en dan goed aanschroeven... Lijkt mij het simpelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

nee.
hiertussen zit dan weer lucht, wat je met koelpasta wilt vermijden. en als je dat wilt oplossen, moet je 2 lagen koelpasta gebruiken wat zeer onefficient is.

Je moet er eigenlijk niks tegen doen. heatpads zijn prima en worden *bijna* altijd gebruikt in laptops en geheugenkoeling (zowel RAM als VRAM)

als je nieuwe pads wilt, moet je kijken bij bijvoorbeeld highflow.nl.

wat er eigenlijk mis is, is dat het een Medion laptop is. deze zijn lekker goedkoop voor de hardware wat ze leveren, maar ze moet ook ergens de kosten mee verlagen. in dit geval dus het koelblok.
wsitedesign schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:21:
Haal de pads eraf, mooi schoonmaken, beetje koelpasta erop en dan goed aanschroeven... Lijkt mij het simpelste.
dat zou ik ook zeggen, maar er zit meestal teveel ruimte tussen de cpu en het koelblok. als je dit wilt vervangen met koelpasta, heb je een halve tube nodig en dat is minder efficient dan een heatpad

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 03-11-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
wsitedesign schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:21:
Zou de heatsink de andere chips dan schade kunnen brengen door druk? Ik weet niet hoe hoog de koelstukje is van de cpu en de gpu omdat ik de laptop weer inelkaar heb geschroevd anders kon ik niet op internet

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/13yp2js.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Fordox schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:30:
[...]
wat er eigenlijk mis is, is dat het een Medion laptop is. deze zijn lekker goedkoop voor de hardware wat ze leveren, maar ze moet ook ergens de kosten mee verlagen. in dit geval dus het koelblok.
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Beste tweakers, wie heeft de beste oplossing voor me.. :X

En heb ook gemerkt dat de cpu continu op 1,2 Mhz draaid zelf op idle als ik niets doe, hij moet toch automatisch op een lager Mhz gaan werken als ik niets doe?

[ Voor 71% gewijzigd door atmaca op 04-11-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

pfoeii, 1,2 MHz is echt een probleem ja :9 bedoel je niet GHz?

en is 1,2 de max van je processor? zo ja dan moet je even de bios in duiken om alle energiezuinige dingen aan te zetten.
atmaca schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:33:
[...]

Zou de heatsink de andere chips dan schade kunnen brengen door druk? Ik weet niet hoe hoog de koelstukje is van de cpu en de gpu omdat ik de laptop weer inelkaar heb geschroevd anders kon ik niet op internet

[afbeelding]
de chips kunnen wel tegen druk. zolang je ze niet aandraait met een boormachine, gaat alles wel goed. je moet er alleen voor zorgen dat het geen andere componenten raakt. dit kan makkelijk kortsluiting veroorzaken.

ik raad nog steeds aan om nieuwe heatpads te kopen en alles weer te monteren zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Ik vind zo'n heatpad ook niet echt aan aanrader...

Het beste is gewoon om zowel CPU als heatsink goed schoon te maken (ik gebruik daar ArctiClean voor, maar niet iedereen vind dat een must), en vervolgens een zo dun mogelijk laagje Arctic Silver 5 aan te brengen (ervan uitgaande dat er geen ruimte tussen CPU en heatsink zit).

De schroefjes draai je gewoon zo aan dat hij vast zit, maar niet muurvast, dat is weer slecht (en dus ook met de hand uiteraard). Vervolgens gewoon kijken wat de temp is, als hij niet goed gemonteerd zit valt hij asap uit (als het goed is zonder permanente schade zolang je het niet elke 5 min. doet).

Ik vind eerlijk gezegd de opmerkingen over "5 eurocent" en "gelast" wel een tikkie nijgen naar totaal geen ervaring (niet lullig bedoeld), wat wellicht niet heel handig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
BDHowner schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:00:
Ik vind zo'n heatpad ook niet echt aan aanrader...

Het beste is gewoon om zowel CPU als heatsink goed schoon te maken (ik gebruik daar ArctiClean voor, maar niet iedereen vind dat een must), en vervolgens een zo dun mogelijk laagje Arctic Silver 5 aan te brengen (ervan uitgaande dat er geen ruimte tussen CPU en heatsink zit).

De schroefjes draai je gewoon zo aan dat hij vast zit, maar niet muurvast, dat is weer slecht (en dus ook met de hand uiteraard). Vervolgens gewoon kijken wat de temp is, als hij niet goed gemonteerd zit valt hij asap uit (als het goed is zonder permanente schade zolang je het niet elke 5 min. doet).

Ik vind eerlijk gezegd de opmerkingen over "5 eurocent" en "gelast" wel een tikkie nijgen naar totaal geen ervaring (niet lullig bedoeld), wat wellicht niet heel handig is...
Bedankt voor je tip , ik maakte een grapje met 5 eurocent natuurlijk is dat geen goed idee :P Ja ervaring hep ik niet veel dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Fordox schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:48:
pfoeii, 1,2 MHz is echt een probleem ja :9 bedoel je niet GHz?

en is 1,2 de max van je processor? zo ja dan moet je even de bios in duiken om alle energiezuinige dingen aan te zetten.

[...]

de chips kunnen wel tegen druk. zolang je ze niet aandraait met een boormachine, gaat alles wel goed. je moet er alleen voor zorgen dat het geen andere componenten raakt. dit kan makkelijk kortsluiting veroorzaken.

ik raad nog steeds aan om nieuwe heatpads te kopen en alles weer te monteren zoals het was.
Ja ik bedoel inderdaad GHz :P , hij blijft continu op 1,2 GHz (max) en via de bios is het niet lager in te stellen dit is geen goed product van Medion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel erg kort door de bocht. Tevens zijn die koelpads heel normaal, dat gebruikt vrijwel elke producent.

Vervangen voor koelpasta kan NIET! De koelpads zijn aanzienlijk dikker. Ik neem aan dat alle tips "dat kan wel, strakker aandraaien" van mensen komt die nog nooit aan een koeler in een laptop gesleuteld hebben, want dat gaat niet.

NIET vervangen, of vervangen door betere koelpads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:28:
Dat is wel erg kort door de bocht. Tevens zijn die koelpads heel normaal, dat gebruikt vrijwel elke producent.

Vervangen voor koelpasta kan NIET! De koelpads zijn aanzienlijk dikker. Ik neem aan dat alle tips "dat kan wel, strakker aandraaien" van mensen komt die nog nooit aan een koeler in een laptop gesleuteld hebben, want dat gaat niet.

Hangt van de situatie af. In sommige gevallen zie je gewoon dat de chip zowat dwars door de thermal pad heendrukt, die kan je vervangen door pasta en resultaat is dan ook veel beter. Voor de chips die geen direct contact maken met de heatsink heb je opvulling nodig, en daar kom je gewoon niet om een thermal pad heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:28:

dit.
_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:41:
[...]

Hangt van de situatie af. In sommige gevallen zie je gewoon dat de chip zowat dwars door de thermal pad heendrukt, die kan je vervangen door pasta en resultaat is dan ook veel beter. Voor de chips die geen direct contact maken met de heatsink heb je opvulling nodig, en daar kom je gewoon niet om een thermal pad heen.
koelpasta is goedkoper dan een heatpad. waarom zouden fabrikanten dit dan doen? er zijn ook zat laptops waar koelpasta gebruikt wordt. als er heatpads gebruikt worden is dat met een reden (denk aan vibratie of ruimte tekort).

Koop gewoon een heatpad. ga niet moeilijk doen met koelpasta, ja koelpasta is beter maar de heatpads zijn ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Fordox schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:24:
[...]

dit.

[...]

koelpasta is goedkoper dan een heatpad. waarom zouden fabrikanten dit dan doen? er zijn ook zat laptops waar koelpasta gebruikt wordt. als er heatpads gebruikt worden is dat met een reden (denk aan vibratie of ruimte tekort).

Koop gewoon een heatpad. ga niet moeilijk doen met koelpasta, ja koelpasta is beter maar de heatpads zijn ook niet slecht.
Hoeveel graden zou het verschillen met een nieuwe pad? Welke merk pad raad je aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmaca
Ik heb met deze koude weer de ramen open gedaan zodat de kamer heel koud is geworden en ja de laptop wordt minder warm zodat hij stiller is. Als de gpu en cpu boven de 50 graden komen begint hij veel geluid te maken dus als er een verschil zou komen van 10 graden cooler met een nieuwe pad dan zal ik deze aanschaffen maar denk niet dat met een nieuwe pad 10 graden cooler zal worden....

Ik kan dan maar beter naar een andere laptop overstappen binnenkort die stiller zal zijn
Pagina: 1