Toon posts:

MSI GTX580 Twin Frozr II/OC: OC loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI GTX580 Twin Frozr II/OC en de laatste tijd heb ik vastlopers in grafisch veeleisende games. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Totdat ik vanmiddag de specs opzocht van de niet OC versie en m'n kaart via Inspector 'underclocked' heb naar de default GTX580 waarden: daarna (in ieder geval een paar uur) geen vastloper meer gehad.

Kan het zijn dat door ouderdom de kaart het wat moeilijker krijgt? Of is dit dan typisch een geval van oververhitting en is de koeling niet helemaal meer top?

Op zich zijn de prestaties op default GTX580 waarden trouwens prima: ik merk eigenlijk totaal geen verschil. Behalve dan dat de boel niet meer vastloopt. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig waar dit nou in zit.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij kan je kaart op "stock" oc snelheiden lopen als je hem iets overvolt. Het kan aan meerdere dingen liggen, bijvoorbeeld een voeding die wat ouder is of slijtage van andere onderdelen bijvoorbeeld de vrm's op je videokaart.
Dit kwam dacht ik wel vaker voor bij de GTX570, vind het raar dat het bij een Twin Frozr optreedt omdat deze meestal een custom pcb hebben met betere kwaliteit vrm's, de kaart is gemaakt voor ocen :P.
Maar zoek anders zelf even op wat Twin Frozr precies inhoudt en of het dus een custom pcb is.

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01-2025
Misschien je voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken of default stock oc met 'overvolt' helpt. En anders maar de normale GTX580 snelheden: ik heb ook niet echt het idee dat het heel veel uitmaakt in de praktijk… De kaart heeft trouwens een custom pcb.

De voeding is een 750 W voeding van dik twee jaar oud. Het was niet de goedkoopste (ik let wel een beetje op kwaliteit) maar het merk ben ik even kwijt (ben niet thuis dus kan het niet checken). Als de kaart wel goed loopt op normale GTX580 snelheden en niet op de 'default oc', kan het dan alsnog aan de voeding liggen? Dat die dus niet genoeg stroom aanvoert of zo…?

Al met al is het geen groot probleem omdat ik de oplossing voor de vastlopers weet, maar ik ben vooral nieuwsgierig. ;) En leergierig. ;)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Kan inderdaad aan de voeding liggen maar net zo goed aan de GPU zelf.

Wat bedoel je met ''vastlopen"? Krijg je een foutmelding dat de drivers van de GPU niet meer reageren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg opeens een zwart scherm en alles zit vast. Vervolgens zie ik via Taakbeheer dat er een DirectX error is. Die error kan ik alleen niet zien, wat ik ook die. Als ik het spel (in dit geval Battlefield 3) handmatig beëindig, kan ik de computer weer gebruiken maar dan is die error ook verdwenen. Bij een ander spel (Splinter Cell Blacklist) kreeg ik een melding dat de drivers van de GPU er ff geen zin meer in hadden (of zo ;) ).

• whersmy
Drivers i.c.m. win8? win7?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste officiële drivers, Windows 7 64 bit. Het hele systeem heb ik eind augustus, begin september herinstalleerd dus alles is nog aardig fris.

• whersmy
Kaart in een ander systeem proberen en dan een OC?

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik vind dit toch verdacht veel lijken op een DirectX of driver gerelateerd probleem. Heb je wat games die niet op directX draaien? Misschien kun je die proberen. Dat je hele systeem net fris is, maakt niet zo heel veel uit, aangezien dit soort foutjes vaak random zijn en dus net zo goed bij een vers systeem kunnen voorkomen (de kans is kleiner, maar nog gewoon aanwezig)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn andere games geven totaal geen problemen (FSX, WRC4, Pool Nation… dat was het wel zo ongeveer, ik game niet zoveel meer ;) ). Alleen bij BF3 en Splinter Cell loopt de boel vast en dat zijn beide wat meer veeleisende games. Zijn ook beiden DX11, bedenk ik me nu. Ik zal nog een keer de driver en DirectX installeren maar als dat alsnog niet helpt, laat ik de GPU gewoon op de lagere default snelheden draaien. Zoals ik al zei merk ik geen verschil t.o.v. de OC.

• rngew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-08-2025
Misschien een stomme opmerking maar je kunt proberen bij windows update de volgende update te verwijderen en dan te kijken of het probleem zich dan nog voordoet.
Heb ook veel vastlopers bij bepaalde games meegemaakt en dat bleek te komen door windows update nummer Kb2670838 .
Bleek dat specifiek deze update van Windows problemen gaf icm de nvidia drivers.

• whersmy
Het probleem nog kunnen oplossen?

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Ik heb hetzelfde probleem met een GTX 580 Twin Frozr.

Met Call of Duty Ghosts nu, had het met Far Cry 3, Black Ops 2. Lijkt door de Voltage te komen, echter twijfel ik om met het voltage te spelen. Deels omdat ik geen 2e kaart heb liggen en geen zin heb om nu een ander te bestellen ..

Maar ik ben wel een beeeetje klaar met die pokke drivers die er steeds mee stoppen :@

Had eerst een BETA driver die nergens last van had, nu met ghosts geupdate vanwege brakke performance en crashes, echter nu blijft die ruk driver om de 5 minuten crashen. Heb ondertusse al 4-5 versies geprobeerd maar de crashes blijven.

Overvolten en underclocken schijnt te werken, hier ben ik alleen niet zo happig op.
Iemand enig idee verder wat gebruikt maar van Voltage Monitoring? anders zet ik dat aan in Afterburner en kijk ik wat er gebeurt op het moment dat de driver weer eens op zen gat gaat.
Pagina: 1