• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Het probleem is bij mij als volgt. Sinds kort heb ik een HTPC(windows 7) gebouwd hierin zit een Asrock FM2A85-ITX gekoppeld aan een AMD A6-6400k. Deze geven beeld weer via HDMI uit op het moederbord naar de Philips 32PFL7803. De tv is ingesteld op PC en schaalt dus mooi zonder korrelig beeld op de tv. Maar nu komt het.

Als ik met de muis beweeg of ik beweeg bijvoorbeeld een windows verkenner beweeg, dan trilt het beeld een beetje en de muis die ik beweeg is dan heel kartelig. ook bij films is dit bij letters vooral terug te zien. Mijn oplossing is terug te gaan naar 720p, die geeft wel alles strak aan, maar ik wil graag films kunnen kijken op 1080p.

Wat heb ik al gedaan:
HDMI ingang ingesteld op pc en scherpte en andere filters uit gezet.
Catalyst center v-sync aan gezet zo ook triple buffering.
Heb alles op 60 hz staan. In windows geavanceerde instellingen en in de catalyst control center.
Aangesloten met DVI naar hdmi, mocht ook niet baten
Overscan staat op 0%

Weet iemand nog wat? Of is iemand hier nog meer tegen aan gelopen.
Op 720p 60hz gaat het heel goed en op mijn Samsung LE32B530 op 1080p gaat het ook goed, maar niet op de Philips TV.

Dus het beeld is niet zoals velen op het internet kartelig of korrelig, maar bij bewegingen trilt het beeld en bij films zie je soms lichte strepen en zijn qua beeld ook niet mooi op te zien.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Televisie in de PC-modus zetten.

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Dimens schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:58:
Televisie in de PC-modus zetten.
Lezen is ook een vak "De tv is ingesteld op PC en schaalt dus mooi zonder korrelig beeld op de tv"!

• Allard1992
revertive schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:03:
[...]

Lezen is ook een vak "De tv is ingesteld op PC en schaalt dus mooi zonder korrelig beeld op de tv"!
Klopt. Tv is al ingesteld op pc modus. Ik zou graag de stabiliteit willen van 720p, maar de resolutie van 1080p. hij staat nu op 1080p 60 hz ,maar als ik met de muis beweeg of ik ben aan het bladeren in XBMC dan zie ik soort van overgangsstrepen. vsync aan en/of uit alles al geprobeerd in de catalyst control center. De tv heb ik nu op film stand staan, maar alle andere standen zijn hopeloos.

Heeft iemand dit probleem gehad/ En hoe los ik het op?
Mijn Samsung LE32B530(50 hz tv) doet het in één keer goed in pc modus. De Philips 32PFL7803 is ook 50 hz, maar die wil er 100 native hz van maken ofzoiets. kan dit uit op één of andere manier. Er zit ook geen vga op die tv wel component. Kan ik daar misschien wat mee?

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 12:22
Haal allereerst je tv van pc modus af en prik de htpc in een van je hdmi ingangen. Probeer dan eens je desktop op 1080P 24hz. Bijna al je bronmateriaal zal 24P zijn, dus dan is desktop frequentie van 24Hz perfect.

• Allard1992
Sjaak2k schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:15:
Haal allereerst je tv van pc modus af en prik de htpc in een van je hdmi ingangen. Probeer dan eens je desktop op 1080P 24hz. Bijna al je bronmateriaal zal 24P zijn, dus dan is desktop frequentie van 24Hz perfect.
Heb ik gedaan en het lukte wel. Nu is mijn muis niet meer kartelig als ik beweeg alleen de letters en de windows verkenners die trillen heel erg en zijn niet scherp.

• Sjaak2k
Maar hoe ziet video er uit? Al geprobeerd drivers opnieuw te installeren met verse settings.

• Allard1992
Sjaak2k schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:11:
Maar hoe ziet video er uit? Al geprobeerd drivers opnieuw te installeren met verse settings.
Heb de drivers opnieuw geïnstalleerd en het had geen effect. Heb nu catalyst 13.11 beta v8 erop gezet. De vorige was 13.9. De tv heb ik ingesteld op pc dus de trillingen zijn weg, maar de overgangen zijn met strepen. Dit zie je als je bladert door xbmc heen of ik beweeg de muis dan wordt de muis kartelig.

• Allard1992
Heb overigens een vga naar component besteld. Ik denk dat de apu dat ondersteunt. Even afwachten dus.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07
Al gespeeld met de overscan settings, dit probleem had ik ook. pas toen deze juist ingesteld was werkt ie perfect

• Allard1992
alki schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:10:
Al gespeeld met de overscan settings, dit probleem had ik ook. pas toen deze juist ingesteld was werkt ie perfect
ook al gedaan. Het probleem is niet dat het beeld slecht is, maar de bewegende beelden tillen zeg maar. De teksten zijn niet zuiver, de windows balk trilt. Niet mooi om naar te kijken en in films heb ik er last van met beweegende letters door het beeld. En als ik kort op het scherm zit zie je duidelijk bij beweegende beelden soort rimpels. En als ik een programma installeer dan lopen die letters van installatie ook onzuiver over. Lijkt wel of de oude letters nog blijven staan terwijl de nieuwe al lang klaar staan. De beeldlijnen lopen naast elkaar heen. ook met triple buffering en vsync

Dus mijn beeld is scherp, maar heel onstabiel lijkt het wel

• Sjaak2k
Op welke beeldfreq. staat je desktop? Als je namelijk in pc modus zit accepteert de tv een selecter aantal beeldmodi. Alleen 1080i/p 60.

• Allard1992
staat op 1080p 60hz

• Sjaak2k
Niks veranderd aan de settings? Misschien word er aan scaling gedaan. Even kijken of dat uit staat. Het is zaak om ook op de tv het formaat juist in te stellen en dan overscan controleren in videokaart settings.
Dat triple buffering en vsync heb je volgens mij niets aan. Maar dat weet ik niet zeker.

• Allard1992
Sjaak2k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:28:
Niks veranderd aan de settings? Misschien word er aan scaling gedaan. Even kijken of dat uit staat. Het is zaak om ook op de tv het formaat juist in te stellen en dan overscan controleren in videokaart settings.
Dat triple buffering en vsync heb je volgens mij niets aan. Maar dat weet ik niet zeker.
Klopt vsync aan of uit heeft geen effect. Zodoende staat alles nu op standaard. Mijn tv heb ik op niet op schaal gezet. Dat is de instelling van de philips tv's voor pixelmapping 1:1.
De pixels zijn stilstaand ook wel scherp dus aan scaling ligt het niet, zover ben ik denk ik. Het beeld wordt lelijk als ik met de muis beweeg.

Heb al verschillende HDMI kabels geprobeerd, weet niet of elke hdmi 1080p 60hz goed kan overbrengen,
De 1080p ziet er wel goed uit, maar bij die 60hz gaat er iets fout

[ Voor 10% gewijzigd door Allard1992 op 05-11-2013 14:32 ]

• Allard1992
Ik heb vga, DVI en hdmi uit op mijn htpc. En de tv heeft nog component, s-video, composiet en scart. Kan ik via deze ingangen nog een full hd beeld uit halen buiten hdmi om. Zou dan moet ik via vga uit gaan en waar moet ik dan naar toe, of zijn alle signalen nog verschillend. Zo ja welke converter moet ik daar dan voor hebben?

Ik wil graag dat mijn TV mijn HTPC als een pc ziet in plaats van een bluray ofzoiets? Mijn tv snapt het signaal gewoon niet. Het beeld is goed maar zoals ik hierboven steeds beschreven hebt trillen bewegende beelden.

• Sjaak2k
Je zou component kunnen gebruiken maar dan heb je max. 1080i. Als je tv van pc modus afhaalt en de htpc op 24hz zet. Kijk dan eens of je nog problemen hebt met je videos. Als je de tv de htpc als pc laat zien verwacht de tv waarschijnlijk een fullrange video signaal (0-255 ipv 16-235) daar moet je dan ook rekening mee houden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is 720p niet gewoon scherp? Zeker op een 32" maakt dat voor video niets uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Allard1992
JvS schreef op woensdag 06 november 2013 @ 18:46:
Is 720p niet gewoon scherp? Zeker op een 32" maakt dat voor video niets uit.
Is wel scherp, maar niet zoals ik het graag heb. al mijn content is 1080p.
Sjaak2k schreef op woensdag 06 november 2013 @ 18:33:
Je zou component kunnen gebruiken maar dan heb je max. 1080i. Als je tv van pc modus afhaalt en de htpc op 24hz zet. Kijk dan eens of je nog problemen hebt met je videos. Als je de tv de htpc als pc laat zien verwacht de tv waarschijnlijk een fullrange video signaal (0-255 ipv 16-235) daar moet je dan ook rekening mee houden.
Op 24hz vind ik alles vrij sloom worden. Kan misschien XBMC instellen dat het beeld zich aanpast aan de frequentie van de videos. Maar ik zou graag op 50 of 60 hz trillingvrij beeld willen. Ik denk dat ik nu wel redelijk ver ben. Ik heb de PPI op 150% staan en je ziet al minder kartelingen. Mijn tv staat nu op PC modus, dus de trillingen zijn dan ook weg.

• Sjaak2k
Op 24hz vind ik alles vrij sloom worden. Kan misschien XBMC instellen dat het beeld zich aanpast aan de frequentie van de videos. Maar ik zou graag op 50 of 60 hz trillingvrij beeld willen. Ik denk dat ik nu wel redelijk ver ben. Ik heb de PPI op 150% staan en je ziet al minder kartelingen. Mijn tv staat nu op PC modus, dus de trillingen zijn dan ook weg.
Ja dat is 24P, je zou frame interpolatie aan kunnen zetten in dat geval. PPI zegt me zo snel niets. Zorg wel dat je videolevels goed staan ( test patroontje draaien in je xbmc )

• Allard1992
Sjaak2k schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:09:
[...]

Ja dat is 24P, je zou frame interpolatie aan kunnen zetten in dat geval. PPI zegt me zo snel niets. Zorg wel dat je videolevels goed staan ( test patroontje draaien in je xbmc )
Hoe zet ik frame interpolatie aan? Ik heb full rgb uitgezet en de tv gekalibreerd. Het ziet er nu wel redelijk goed uit, maar nog niet zo als op 720p. De beeldfrequentie staat nu op 50hz.

Op full rgb zijn alle schaduwen in films veel te donker en is alles toch weer wat korreliger dan op standaard 4:4:4.

[ Voor 10% gewijzigd door Allard1992 op 07-11-2013 13:08 ]

Pagina: 1