Thuisnetwerk aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• Basomanb
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik zou graag een groot thuisnetwerk maken waarin elke computer elkaar kan zien en dus bestanden van elkaar kan lezen. Echter loop ik tegen een aantal problemen aan.

Ik heb een router-modem (CISCO EPC3925) die beneden staat. Hieraan is 1 PC via een ethernetkabel verbonden.

Dit router-modem is verbonden via een ethernetkabel aan een router (Linksys WRT54GC) die boven staat. Hieraan is 1 PC, xbox360 en Samsung TV via ethernetkabels verbonden.

Daarnaast heb ik een range extender (Linksys RE1000) die verbonden is met het wifi netwerk van mijn router- modem. Aan deze range extender, die beneden staat, is via een ethernetkabel mijn raspberry pi (xbmc) verbonden.

Nu wil ik een thuisnetwerk maken waarin elk apparaat elkaar kan zien. Echter kan op dit moment geen enkel apparaat elkaar zien, behalve de apparaten die op het zelfde router-modem of router aangesloten zitten.

Dus dit ziet men van elkaar:
Router-modem: PC1
Router: PC2, xbox360, samsung tv
Range extender: raspberry pi

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het kan haast niet anders dan dat de ip-reeks van de apparaten die je niet ziet buiten de reeks liggen die je aangegeven hebt op de router van de apparaten die elkaar wel zien. In dat geval is de oplossing uiterst eenvoudig, zorg ervoor dat alle apparaten in dezelfde IP-range zitten of geef aan dat ook de reeks op de andere router er bij komt. Maar let op, ik acht het niet onmogelijk dat op die andere router, omdat het nu nog een ander netwerk is, dezelfde IP-adressen kunnen voorkomen. Daar zal je dus even in moeten voorzien.

Kan op verschillende manieren, waarvan de gemakkelijkste is om alles op automatisch IP-adressen toewijzen te zetten en van die tweede router een "domme" switch te maken. Dus enkel op de modem-router de DHCP-functie in te schakelen. Dan redt die ene DHCP zich er mee, de tweede router is dan enkel maar een poortuitbreiding.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 00:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Wat Techneut zegt: de Cisco laat je IP adressen uitdelen voor het hele netwerk. De routing functionaliteit van de Linksys zet je uit, zodat het een switch wordt.

Ik vermoed dat dit al voldoende is om je netwerk transparant te krijgen.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Basomanb
Als ik doe wat jullie zeggen en dus van mijn router een switch maak, blijft deze dan wel de wifi functionaliteit behouden?

En hebben jullie misschien een link naar een tutorial hoe dit voor elkaar te krijgen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De wifi-functionaliteit heeft hier helemaal niets mee te maken, met andere woorden, deze blijft gewoon onaangetast. Dat tutorial waar je naar vraagt, daar moet ik ook naar zoeken, dus dat kun je beter zelf doen volgens mij. Ik wil je wel een eindje op weg helpen.

Heb geen koudwatervrees, want echt moeilijk is het niet.
Bedenk allereerst dat in één netwerk alle apparaten een uniek IP-adres moeten hebben, maar dat dit als alles op automatisch staat echt een makkie is. Met wat zoektermen als DHCP, instellingen netwerkkaart, automatisch toewijzen van IP-adressen en andere eveneens automatisch ingestelde waarden zoals subnetmasker en gateway (wat mogelijk bij al je apparaten reeds het geval is) kom je een heel end. Kom je daar zelfstandig uit, dan weet je wat die termen betekenen en heb je ruim voldoende geleerd om het in de toekomst nooit weer te hoeven vragen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Basomanb
Bedankt voor alle reacties, ik heb het gefixt!
Pagina: 1