SSD Schijf

Pagina: 1
Acties:

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 12:13
Nu SSD schijven eindelijk een stuk betaalbaarder (en sneller) zijn geworden wil ik er graag ook eentje aan gaan schaffen.

Ik zat zelf na te denken over de volgende pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Samsung-840-EVO-Series-250GB-2-5-Inch-SATA-III-Internal-Solid-State-Drive-MZ-/00/s/NTAwWDUwMA==/z/G-EAAOxyAs9SQFKD/$(KGrHqZHJBwFIuZWZb98BSQFKCteTw~~60_3.JPG

Dit is wat ik momenteel in mijn pc heb zitten:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
GPU:Club 3d Radeon HD 6870 OC
Intern geheugen: 4GB DDR3 PC 8500 1066 MHZ
Moederbord:Asus M4A79XTD EVO
HDD:WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Retail

Nou las ik dat SSD schijven minder goed presteren op moederborden met 3gb/s poorten i.p.v. 6gb/s.
Helaas heeft mijn moederbord alleen 3gb/s poorten.
Ik vraag me af, hoe groot is dit verschil en is het nog steeds waard om een SSD schijf te kopen?

De reden waarom ik een SSD schijf wil kopen is omdat ik heb gelezen dat het echt een grote upgrade is voor de performance van je pc die je eigenlijk overal wel in merkt.

Ik gebruik mijn pc voor standaard dingen, beetje gamen, en ik ben wel een verfent film en serie kijker, ik ben dus vaak bezig met het repareren en uitpakken van grote bestanden, helpt een SSD schijf hier ook bij?

Daarnaast vroeg ik mij af of het gewoon mogelijk is om mijn 1TB oude schijf ernaast te houden voor opslag, want 250 gb vind ik toch wel een beetje weinig.

Alvast bedankt

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
3 Gbit/s sata poorten zal je nog steeds een flinke verbetering krijgen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Het performance verschil van SATA-300 VS SATA-600 is aanwezig, maar omdat alles al zo snel werkt (op sata-300), zijn de daadwerkelijke verschillen bij applicaties enzovoorts maar klein procentueel. Bijna niet merkbaar in algemeen gebruik dus.
Het performance verschil van een SSD en een HDD is vertienvoudiging van sommige performance vlakken. Dat merk je zeer zeker.

Dus jah, gewoon die SSD op een sata-300 poort hangen.

Voor het uit pakken van grote bestanden (lees: downloads). Zou ik zeggen om gewoon de HDD te blijven gebruiken...
Daar heb je de plaats en ruimte om met zoveel data rond te huizen.

[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 03-11-2013 14:48 ]

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-02 14:43

Processorkoeler

Geen stock koeler

EVO is goed, neem de EVO. Beste snelheden voor z'n prijs.

• Rixos
Swordlord schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:40:
Het performance verschil van SATA-300 VS SATA-600 is aanwezig, maar omdat alles al zo snel werkt (op sata-300), zijn de daadwerkelijke verschillen bij applicaties enzovoorts maar klein procentueel. Bijna niet merkbaar in algemeen gebruik dus.
Het performance verschil van een SSD en een HDD is vertienvoudiging van sommige performance vlakken. Dat merk je zeer zeker.

Dus jah, gewoon die SSD op een sata-300 poort hangen.

Voor het uit pakken van grote bestanden (lees: downloads). Zou ik zeggen om gewoon de HDD te blijven gebruiken...
Daar heb je de plaats en ruimte om met zoveel data rond te huizen.
Kijk, dat wilde ik horen :D
Misschien een stomme vraag, maar is het niet mogelijk om het uitpakken van grote bestanden op de SSD te doen en daarna het bestand over te zetten naar de normale HDD?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je kan je download / uitpak software configureren zoals je zelf wilt...
Heb je tijd tekort en kun je niet wachten tot iets klaar is, dan ga je gang... Niemand houd je tegen ;)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22

Quad

Doof

Houd er rekening mee dat schrijfacties de levensduur van je SSD verminderen.
Gemiddeld met 5TB/jaar aan schrijfacties heb je een levensduur van +- 10 jaar tegenwoordig dacht ik.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Rixos
Quad schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:00:
Houd er rekening mee dat schrijfacties de levensduur van je SSD verminderen.
Gemiddeld met 5TB/jaar aan schrijfacties heb je een levensduur van +- 10 jaar tegenwoordig dacht ik.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2dka2pv.png
Volgens de review van anantech, gaat in extreme gevallen (100 gb per dag, ik denk dat ik ongeveer 30 gb max per week schrijf) de 250gb versie 8 jaar mee.

Ik denk dus niet echt dat dit een probleem zal zijn.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Das zeker geen probleem, trouwens, ik denk niet dat je na 10 jaar nog deze SSD gebruikt :P Dan is er allang iets veel snellers.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Rixos
kuusj98 schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:15:
Das zeker geen probleem, trouwens, ik denk niet dat je na 10 jaar nog deze SSD gebruikt :P Dan is er allang iets veel snellers.
Ja plus het feit dat ik bij lange na nooit aan die 100gb per dag ga komen, dus de levensverwachting zal wel nog een stuk hoger zijn.

• Rixos
Oke, net de knoop doorgehakt en besteld bij mediamarkt.
Thanks iedereen voor het advies.

Net even dit filmpje gekeken:
YouTube: SSD vs HDD Boot-up, Shut-down, Copy and Startup Comparison

Wel lekker om alvast in de mood te komen, kan niet wachten tot ie binnen is :D

[ Voor 37% gewijzigd door Rixos op 03-11-2013 15:32 ]

Pagina: 1