Externe SSD via USB3.0 ?

Pagina: 1
Acties:

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Hallo tweakers ,

Ik speel met het idee om een SSD te gebruiken t.b.v. het sneller laden van games zoals battlefield 4. Op het moment gebruik ik daar door omstandigheden een laptop voor , en ik heb simpelweg even geen mogelijkheid om de interne HDD te vervangen voor een SSD. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een SSD in een 2.5" usb 3 case te stoppen en deze zo te gebruiken.

Zal dit gaan i.v.m. TRIM achtige dingen of maak ik zo simpelweg de SSD kapot?

M.v.g. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je niet de mogelijkheid om de optical drive te vervangen voor een HDD caddy en daar een SSD in te steken?

https://discord.com/invite/tweakers

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Het kan wel, maar houd er rekening mee dat USB3 niet zo snel als SATA3 is, sneller dan een HDD zal het zeker zijn.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik haal met een extern USB3.0 1TB WD schijfje ongeveer 140MB/s write & read, toch al aardig snel, ik denk dat je wel meer snelheid krijgt, maar verwacht geen 300Mb/s.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
redfoxert schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:01:
Heb je niet de mogelijkheid om de optical drive te vervangen voor een HDD caddy en daar een SSD in te steken?
Niet op een plug & play manier, om dit te doen moet ik meer demonteren dan me lief is.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
kuusj98 schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:09:
Ik haal met een extern USB3.0 1TB WD schijfje ongeveer 140MB/s write & read, toch al aardig snel, ik denk dat je wel meer snelheid krijgt, maar verwacht geen 300Mb/s.
De goedkoopste Samsung SSD's halen 200+ MB/s sequenteel. Helaas heeft USB een negatieve impact op de overige performance. Heeft TS een eSATA poort?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ongewoongewoon schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:18:
[...]

Niet op een plug & play manier, om dit te doen moet ik meer demonteren dan me lief is.
Watvoor laptop heb je dan precies? Normaal is de optical bay gewoon met 1 schroefje los te maken ...

https://discord.com/invite/tweakers

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Ik gebruik zelf een oude vertex als "ultra" usb 3.0 drive. Vraag bij mij is of het aan de vertex ligt, aan de usb behuizing (alle goedkope behuizingen hebben een asmedia), of aan de host (via chipset), maar echt super werkt dat niet (uitvallen, moeilijk doen). Voor wat ik het gebruik (file transfers tussen systemen, veel kleine files) is het niet erg, maar ik zou niet graag op zo'n systeem werken.

Ik denk dat veel sata > usb 3.0 chipsets niet op de snelheid van een SSD zijn voorbereid, wat dus problemen kan geven.

Als je het al zou doen, zou ik een SSD nemen met goede garbage collectie (samsung), en een goede kwaliteit behuizing (liefst met een usb3.0 male aansluiting, geen kleine omdat die naar mijn zin wat te los zitten). Kan dan nog wel zijn dat je ineens een blue screen krijgt omdat je ssd uitvalt.

• HandySam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-01 15:40
Ik gebruik deze om extern een SATA device aan te sluiten. Ik heb hem al getest met een Samsung 840 Pro 256GB en ik haalde net geen 400 MB/sec sequentieel. (~395 MB/sec) Acces time en dergelijke worden wel vergroot met de USB 3.0 verbinding.

Intern wordt een Asmedia chip gebruikt maar ik ondervind geen compatibiliteitsproblemen tot nu toe. (ik denk dat het de ASM1053 was)
Pagina: 1