Celeron vs. PIII (search gebruikt)

Pagina: 1
Acties:

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor ik deze topic postte heb ik al onno's search gebruikt, maar geen goed antwoord op mijn vraag gevonden. Mocht ik een topic gemist hebben is een topic-nummer als antwoordt ook welkom :)

Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een nieuwe laptop. Van een aantal configuraties twijfel ik over een aantal dingen en één daarvan is de processor.

De processor wordt 700 Mhz, ondersteund door 128Mb Ram (of meer) maar de vraag is of het een Celeron of een PIII wordt. Dit scheelt me 300 gulden en ik vraag me af in hoeverre dat werkelijk iets oplevert. Zeker als je weet waar ik de laptop voor zal gebruiken:
  • Ik speel geen games
    En mocht ik ooit enthousiast worden over games dan heb ik altijd nog mijn desktop met thunderbird 1Ghz, dus daar is de laptop gewoon echt niet voor bedoeld.
  • Veel office toepassingen
    Outlook 2000, word, powerpoint, MsProject en zo heel afentoe programma's als SPSS.
  • Multimedia-programma's
    Zoals Macromedia Flash 5, Director, etc. Als ik echt aan het ontwerpen ga is er wederom mijn desktop, want een groter scherm vindt ik vanzelfsprekend prettiger werken
  • HTML-en en PHP-en
    Ik gebruik siteaid en dat loopt zelfs op mijn huidige P120 met 16 Mb ram, dus dat is niet echt van toepassing, maar toch ;)
  • Java programmeren
    Zit er aan te komen voor school, en aangezien deze laptop op school veel gebruikt gaat worden, is het dus wel zo handig als ik er een fatsoenlijke JDK op kan draaien.
Ik ben zo vrij jullie gewaardeerde mening :) te vragen: Is een PIII ten opzichte van een Celeron werkelijk die 300 gulden extra waard, met in het achterhoofd dus ook het gebruik?

Daarnaast twijfel ik over het volgende, voor ongeveer een vergelijkbaar bedrag heb ik een Sony Vaio met een vergelijkbare configuratie, alleen een PIII 650 Mhz, 64 Mb Ram.

Nu zijn de mensen die ik tot nog toe heb gesproken over Vaio erg goed te spreken, reacties zijn meestal in de trant van "Zijn geld (ookal issie duurder) dubbel en dwars waard"... Zijn er tweakers die daarmee ervaring hebben? En is dit aanbod aantrekkelijk? Is die Vaio nu inderdaad zo veel beter dan de rest? De andere laptops zijn (bijvoorbeeld) van de Dell Inspirion serie, dus ook geen slechte keuze volgens mij. Wie weet meer?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gewoon een celeron.

:)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 20:28 schreef Tampie2000 het volgende:
gewoon een celeron.

:)
En waarom?

Extra info
Voor die 300 gulden die ik uitspaar op de processor zou bijv. weer een extra batterij gekocht kunnen worden waarmee ik de werktijd verdubbel :9~ ...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26
Zou die batterij nemen. Voor een laptop en wat jij er mee wil doen is die Celeron echt snel zat. Ik maak uit je verhaaltje op dat je voor het 'zwaardere' werk toch je 1GHz bak inschakelt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
die laptop met 64 MB lijkt me niks, 64 mb is zo weinig.
Ik zou ook gaan voor de Celeron

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zeker als je kiest voor de Celeron-800 (of 850), is ietsje duurder dan de 700 (paar tientjes), maar daar krijg je dus voor terug dat de processor op een fsb van 100mhz draait! :9
Kijk ook maar eens in 'mijn' topic: [topic=155182]
Staan wel een paar leuke benchmark adressen tussen, waarbij je dus ziet dat de Celeron 700 niet echt goed presteert. (20/30% minder dan een Pent3) De nieuwe Celeron 800 is echter vergelijkbaar met een P3-700 (fsb=100).

Daarnaast kun je deze processor ook nog eens lekker overklokken. Maar kijk dan maar ff in dat topic.

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 20:44 schreef abbadon het volgende:
Ik maak uit je verhaaltje op dat je voor het 'zwaardere' werk toch je 1GHz bak inschakelt.
Waarheid als een }:O

Laptop is voor door kunnen werken in het OV, op school een goeie werkplek, voor het echte werk zal ik er altijd een goeie desktop naast hebben. Laptop echt als aanvulling bedoeld.

Over die celly 800: Vreemd genoeg is het bij laptops zo dat als je boven de 700 Mhz gaat ze er vanuit gaan dat je toch geld genoeg hebt, dus zijn er alleen PIII's leverbaar. Ik heb nergens een laptop-configuratie gezien (vreemd genoeg) met een celly 700+ erin.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 21:32 schreef Negotiator het volgende:

Over die celly 800: Vreemd genoeg is het bij laptops zo dat als je boven de 700 Mhz gaat ze er vanuit gaan dat je toch geld genoeg hebt, dus zijn er alleen PIII's leverbaar. Ik heb nergens een laptop-configuratie gezien (vreemd genoeg) met een celly 700+ erin.
Niettes :P

Mobile Speeds:
800 MHz, 750 MHz, 700 MHz, 650 MHz, 600 MHz, 550 MHz, 500 MHz, 450 MHz, and 500/600 MHz low and ultra low voltage.

http://www.intel.com/home/celeron/tech-info.htm#mobile_speed

Kennelijk draaien dus alle mobile celerons al op 100mhz! >:) Lijkt me dus duidelijk wat je moet kiezen, he? ;)

edit:
URL gefixed

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Een Celeron dus..

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 22:59 schreef banaan-X het volgende:
Niettes :P
Misschien zijn ze volgens intel wel verkrijgbaar, maar dat wil niet zeggen dat ze in Nederland in de laptop-configuraties al verkrijgbaar zijn :)
Kennelijk draaien dus alle mobile celerons al op 100mhz! >:) Lijkt me dus duidelijk wat je moet kiezen, he? ;)
>:) Configuratie is zo goed als bekend, zodra de lap besteld is post ik um hier nog wel ff voor de geinteresseerden...

Verwijderd

spss AAAAAAARGH

echt akelig :r

Verwijderd

[quote]Op woensdag 06 juni 2001 20:24 schreef Negotiator het volgende:

Java programmeren
Zit er aan te komen voor school, en aangezien deze laptop op school veel gebruikt gaat worden, is het dus wel zo handig als ik er een fatsoenlijke JDK op kan draaien.
[/list]

Programma's in Java zijn erg geheugen intensief en vrij belastend voor de processor. Als je bijvoorbeeld Forte voor Java gaat gebruiken (De gratis Java-ontwikkelomgeving van SUN, geschreven in Java), dan moet je toch minimaal met 128 MB werken. Maar ok je eigen programma's in Java worden al snel log en traag, tenminste, als je client side grafische shit gaat maken.
Dus als je echt veel gaat programmeren, neem dan de P3 en neem in ieder geval niet de Vaio, 64 MB is echt te weinig.

• Roelant
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 12:40 schreef rderoode het volgende:
(verhaaltje over java)
Interessant, goed om nog even te weten. Info waar ik wat aan heb nog op de drempel.

Ik had trouwens al besloten dat het niet de vaio zou worden, omdat ik in veel gevallen voor minder geld meer computer heb van nog steeds een goed merk, zoals bijv. dell. Daar kan ik voor minder geld de eerder genoemde celeron met 192 Mb Ram krijgen.

SPSS --> moet ik voor school mee werken. En SPSS 10 is trouwens al een stuk beter te doen dan zijn voorgangers...

Verwijderd

celeron is RUIM voldoende. Een celeron op fsb 66 mhz is ongeveer 100 mhz verschil met een p3 fsb 100 mhz. Dus een celeron 700 mobile zal met z'n 100 mhz fsb even snel zijn als een pIII-633 mhz. Hier kun je divx ook nog mee afspelen e.d. dus no problemo!
Zeker niet voor de dingen die jij ermee wilt. Dat soort zaken draaien al vloeiend op m'n compaq P3-500 laptop.

Dat geld voor andere zaken gebruiken!

• Roelant
  • Niet online
De laptop is besteld, het is een celeron geworden *D

Config:

Standard Features:
- Intel® 440BX AGP chipset
- 3.5" 1.44MB floppy drive
- 8MB ATi 2xAGP Rage Mobility 128 3D videokaart
- Geïntegreerde 16 bit 3D geluidskaart
- Smart Lithion Ion Batterij
- 2nd Smart Lithium Ion Battery

Processor:
Intel® Celeron® processor 700Mhz/128kB cache

Geheugen:
1x64
1x128

Harde Schijf:
10GB UltraDMA/33

Scherm:
14,1" TFT XGA Kleurenscherm (1024*768)

Kleine extra ;)
8x DVD ROM (+ SW MPEG II en S-video out aansluiting)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:20
goede keus!

ik heb zelf ook de celly er in zitten. en voor die 300,- die het scheelt kan je zeker nog wat leuks doen!

100mbit netwerkje tussen de laptop en je andere pc? hint hint :9

Verwijderd

Gewoon een AMD Athlon Classis er in. Celeron lijkt mij zelf niks dan zou ik altijd nog liever er een AMD Duron in doen.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:29

Exterazzo

Qeasy

Op maandag 18 juni 2001 17:19 schreef ChicaneBT het volgende:
Gewoon een AMD Athlon Classis er in. Celeron lijkt mij zelf niks dan zou ik altijd nog liever er een AMD Duron in doen.
te laat :D

Audentia

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Op maandag 18 juni 2001 17:19 schreef ChicaneBT het volgende:
in een laptop |:(

*insert signature here

• Roelant
  • Niet online
Op maandag 18 juni 2001 12:46 schreef slacksoff het volgende:
goede keus!

ik heb zelf ook de celly er in zitten. en voor die 300,- die het scheelt kan je zeker nog wat leuks doen!

100mbit netwerkje tussen de laptop en je andere pc? hint hint :9
Hehe, helemaal vergeten erbij te vermelden. Ik heb de interne modem en netwerkkaart eruit laten halen omdat die over het algemeen niet zo heel erg denderend uit de test kwamen.

Voor het geld wat ik daarmee overhad heb ik een gewoon PCMCIA-Modempje en Cardbus netwerkkaartje gekocht. Netwerkkaartje is uiteraard 10/100. En da's gunstig, want hier thuis ligt al een 10Mb netwerk, maar op school zijn ze bezig van 10 naar 100 te gaan :9

Bovendien heb ik op school afgelopen jaar meegedaan aan het testen van het draadloze netwerk :) maar dat kaartje heb ik weer moeten inleveren :( ...

Ondersteuning van draadloos blijft echter aanwezig :9~ dus de kans dat ik een dergelijk kaartje aanschaf en dan evt. een tweede kaartje waarmee ik daar thuis ook iets mee kan is vrij groot :7

Die 300 piek is trouwens opzich uitgegeven aan een 2e batterij, aangezien ik vrij veel onderweg ben. Plus dat ik dan met een draadloos netwerkje lekker op het grasveldje voor de school kan zitten 8-) want dat draadloze is leuk, maar het vreet helaas wel batterij.

Alle tweakertjes nogmaals bedankt voor het advies :)

Good Byte,
Negotiator.

PS. Netwerk + Modem is al binnen, laptop komt dinsdag :D
Pagina: 1