Ik zit hier al een tijdje over te denken en heb al wat gegoogled maar misschien gebruik ik de verkeerde termen.
Ik heb een database met een tabel producten:
Product bevat dus niets anders dan de naam en het ID, geen prijzen en levertijden e.d.
Nu heb ik ProductTypes
Probleem is dat ik graag meerdere varianten van een product wil toevoegen die hangen aan het product zelf, bv de maat.
Het makkelijkst is om een kolom "maat" erbij te maken bij ProductTypes, maar dit schaalt horizontaal. Ik wil het graag verticaal kunnen schalen want er kunnen N aantal types bijkomen welke met elkaar correleren.
Bijvoorbeeld want ik nu kan hebben:
Nu snap ik best dat Maat en Kleur een aparte tabel worden zodat ze niet dubbel in de DB staan, maar het is een voorbeeld. Dit is in princiepe gewoon een 2 tabel.
Als ik nu een 3e type erbij wil hebben dan moet ik dus de tabel horizontaal uitbreiden met bv "opdruk" en erger wordt het nog als er andere soorten producten bijkomen, bv geheugenkaarten waarbij de prijs een correlatie is van de klasse en de opslagruimte.
Ik wil dit dus verticaal kunnen opslaan maar hoe kan ik dit nu netjes normaliseren?
Ik heb een database met een tabel producten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ----------- | Product | | ------- | | ProdID | | Naam | | Omschr. | ----------- |
Product bevat dus niets anders dan de naam en het ID, geen prijzen en levertijden e.d.
Nu heb ik ProductTypes
code:
1
2
3
4
5
6
7
| --------------- | ProductType | | ----------- | | ProductId | | Prijs | | Levertijd | --------------- |
Probleem is dat ik graag meerdere varianten van een product wil toevoegen die hangen aan het product zelf, bv de maat.
Het makkelijkst is om een kolom "maat" erbij te maken bij ProductTypes, maar dit schaalt horizontaal. Ik wil het graag verticaal kunnen schalen want er kunnen N aantal types bijkomen welke met elkaar correleren.
Bijvoorbeeld want ik nu kan hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| -------------------------------------- | ProductId | Maat | Kleur | Prijs | | ----------- | -----|-------|-------- | 1 | S | Geel | €5,00 | | 1 | L | Geel | €6,00 | | 1 | S | Paars | €7,00 | | 1 | L | Paars | €8,00 | | 2 | XS | Geel | €5,00 | | 2 | XL | Geel | €6,00 | | 2 | XS | Paars | €7,00 | | 2 | XS | Paars | €8,00 | -------------------------------------- |
Nu snap ik best dat Maat en Kleur een aparte tabel worden zodat ze niet dubbel in de DB staan, maar het is een voorbeeld. Dit is in princiepe gewoon een 2 tabel.
Als ik nu een 3e type erbij wil hebben dan moet ik dus de tabel horizontaal uitbreiden met bv "opdruk" en erger wordt het nog als er andere soorten producten bijkomen, bv geheugenkaarten waarbij de prijs een correlatie is van de klasse en de opslagruimte.
Ik wil dit dus verticaal kunnen opslaan maar hoe kan ik dit nu netjes normaliseren?