Toon posts:

Vesterker draadlamp vervangen door led

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn versterker (sony str-313L) de draadlampjes vervangen door ledjes.

De lampjes werden aangedreven met 14V. Ik heb er dus een weerstand voor gezet. So far so good.

Nou is het volgende aan de hand:
Alle lampjes werken afzonderlijk nu goed behalve 2. Alle lampjes hebben een eigen + en - behalve de 2 die dus niet goed werken.
2 lampjes (tuner en phono) hebben allebei een eigen +-signaal en worden afhankelijk van de gekozen stand ingeschakeld. Als echter phono brandt dan brandt tuner ook nog zwak. Andersom ook.

Ik heb gemeten dat op de 'gekozen' led 3v staat en op de niet gekozen led 2.6v. Bij de draadlampjes brandden ze wel gewoon afzonderlijk. Ik denk dat dit te maken heeft met de lagere weerstand van de ledjes t.o.v. de originele schakeling.

Ik heb nu niet echt een idee hoe ik dit op kan lossen.
Mij lijkt het volgende het makkelijkste:

phono + ------------(X)--------- -| comparator \_________ -poort
tuner + ----------- (X) ---------- -| /

Waarbij dus afhankelijk van welke spanning het hoogste is de lamp op de -poort wordt toegelaten.
Hoe kan ik de comparator hier aansluiten? Kan ik hiervoor de volgende comparator gebruiken:
LM339N
Afbeeldingslocatie: http://forum.allaboutcircuits.com/image_cache/httpcircuits.datasheetdir.com177NCV2901pinout.jpg

Of zou er een andere optie makkelijker zijn?

Service manual met schema's:
https://www.dropbox.com/s...se8a/sony_str-313l_sm.pdf
http://www.hifiengine.com/library/sony/str-313l.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Waarom zo moeilijk ?
Gewoon een extra weerstand over de led zodat als hij niet de volle spanning krijgt de spanning over de led lager dan de drempel spanning wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jezus wat een bagger sites, kun je niet gewoon ff het schema zelf posten

Ik zou er een zener diode tussen zetten al ik het zo hoor
maar die weerstand klinkt ook niet zo gek

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 03-11-2013 10:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:26:
Jezus wat een bagger sites, kun je niet gewoon ff het schema zelf posten

Ik zou er een zener diode tussen zetten al ik het zo hoor
maar die weerstand klinkt ook niet zo gek
Die bovenste site is niet zo heel lastig hoor.. Je wacht 10 seconden en daarna kan je de pdf downloaden, is minder werk dan de gemiddelde filesharing site.

Als ik een weerstand gebruik dan brandt hij toch ook minder fel als hij wél moet branden? Dat wil ik juist niet. Zeker omdat het verschil tussen lampje 1 en lampje 2 maar 0,4v is.

Vind het vooral vreemd dat dit probleem er nog niet was toen ik de draadlampjes gebruikte. Hoe kan dat eigenlijk?

Die zenerdiode klinkt ook niet gek eigenlijk. Als ik eentje van 2,7v neem dan zou dat volgens mij moeten werken.

Hm.. Kom er nog niet helemaal uit met die zener diode.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Klopt de led krijgt minder stroom als je de voorschakel weerstand niet aanpast, maar de vraag is of je het vershil in helderheid ziet.

Stel je gebruikt een 1K ohm weerstand dan is de stroom hierdoor 3/1000=3mA .
Heb je de led stroom op 20ma berekend dan is de stroom door de led ongeveer 20-3=17mA

Wil je de stroom door de led weer op 20mA hebben moet je gewoon de andere weerstand op 23mA berekenen.

De vraag is of een zenerdiode gaat werken met wite/blauwe leds , deze geven al licht bij een zeer geringe stroom en de lek van de zener zou wel eens genoeg kunnen zijn om toch licht te geven.
Bij gebruik van groene/roode of gele leds (die enkele mA nodig hebben werkt het zeker).

P.S wie houd je tegen om bij alle leds een weerstand erover te zetten , dan zijn ze allen weer even fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:43:
Klopt de led krijgt minder stroom als je de voorschakel weerstand niet aanpast, maar de vraag is of je het vershil in helderheid ziet.

Stel je gebruikt een 1K ohm weerstand dan is de stroom hierdoor 3/1000=3mA .
Heb je de led stroom op 20ma berekend dan is de stroom door de led ongeveer 20-3=17mA

Wil je de stroom door de led weer op 20mA hebben moet je gewoon de andere weerstand op 23mA berekenen.

De vraag is of een zenerdiode gaat werken met wite/blauwe leds , deze geven al licht bij een zeer geringe stroom en de lek van de zener zou wel eens genoeg kunnen zijn om toch licht te geven.
Bij gebruik van groene/roode of gele leds (die enkele mA nodig hebben werkt het zeker).

P.S wie houd je tegen om bij alle leds een weerstand erover te zetten , dan zijn ze allen weer even fel.
Ik ben wel tevreden met de lichtsterkte nu, daarom wil ik eigenlijk gewoon zorgen dat er maar 1 van de 2 leds kan branden, sowieso. Misschien zit er op de - aansluiting toch nog een -spanning? Waardoor als er +0 op de 'uit' led komt hij alsnog brandt?
Zou ik dit kunnen opheffen door mijn versterker te aarden? Hij is nu niet geaard namelijk.

Zou iemand anders even in het schema kunnen kijken want ik begrijp echt niet wat er nu verkeerd is.

Ik zal hem ook nog even ergens anders uploaden
https://www.dropbox.com/s...se8a/sony_str-313l_sm.pdf

Wat is de drempelspanning van een gemiddelde led dan? Want die ene die 2,6v krijgt brandt namelijk nog steeds, en die vind ik te donker. Die van 3v brandt mooi, zoals ik hem wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Drempel spanning is per led verschillend maar voor witte led's ga er maar vanuit dat als de spanning onder de 2V is hij uit is (gemeten op een willekeurige warm witte led heb ik 2,1V als drempel.

De oorzaak is dat er bij een lamp die niet aan staat er een kleine stroom loopt (ook door de originele gloeilamp) .
Maar die stroom is te klein om in een gloeilamp licht te kunnen maken.
Dus aarden gaat daar niets aan veranderen, er is niets verkeerd ,de makers hebben ervoor gekozen deze 2 lampjes zo te schakelen dat er een kleine stroom kan blijven lopen.

De kans is er ook dat je veel grotere weerstanden kunt gebruiken dan degene die ik in mijn voorbeeld noem omdat als je een stroompje laat lopen de spanning vermoedelijk ook als een plump pudding in elkaar zakt.
Hoe groter de weerstand over de led hoe kleiner het effect op de lichtsterkte.

P.S bij gebruik van een zener diode moet je ook de voor schakel weerstand aanpassen om dezelfde stroom te houden door de led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:28:
Drempel spanning is per led verschillend maar voor witte led's ga er maar vanuit dat als de spanning onder de 2V is hij uit is (gemeten op een willekeurige warm witte led heb ik 2,1V als drempel.

De oorzaak is dat er bij een lamp die niet aan staat er een kleine stroom loopt (ook door de originele gloeilamp) .
Maar die stroom is te klein om in een gloeilamp licht te kunnen maken.
Dus aarden gaat daar niets aan veranderen, er is niets verkeerd ,de makers hebben ervoor gekozen deze 2 lampjes zo te schakelen dat er een kleine stroom kan blijven lopen.

De kans is er ook dat je veel grotere weerstanden kunt gebruiken dan degene die ik in mijn voorbeeld noem omdat als je een stroompje laat lopen de spanning vermoedelijk ook als een plump pudding in elkaar zakt.
Hoe groter de weerstand over de led hoe kleiner het effect op de lichtsterkte.

P.S bij gebruik van een zener diode moet je ook de voor schakel weerstand aanpassen om dezelfde stroom te houden door de led.
Dus dan is het handigste om een weerstand parallel aan de led te zetten zodat deze combinatie zoveel stroom verbruikt dat de led niet meer kan branden, toch?
Moet ik de voorschakelweerstand wel even veranderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Lijkt mij wel het gemakkelijkste !
Of je de voorschakel weerstand moet veranderen is van veel factoren afhankelijk , ik zou het eerst eens zonder proberen zeker als je grote weerstanden over de led 100Kohm of 10Kohm het gewenste resultaat hebben (0,3mA of 0,03mA ga je echt niet zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:59:
Lijkt mij wel het gemakkelijkste !
Of je de voorschakel weerstand moet veranderen is van veel factoren afhankelijk , ik zou het eerst eens zonder proberen zeker als je grote weerstanden over de led 100Kohm of 10Kohm het gewenste resultaat hebben (0,3mA of 0,03mA ga je echt niet zien).
Thanks, ik ga het binnenkort proberen (heb lading weerstandjes en experimenteerkabels besteld uit china, dus als het (wel/niet) lukt dan ben ik hier over ongeveer 3 weken weer :)
Jij zegt dus parallel 10kohm over de led moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Niets liggen ?
Oude defecte apparaten waar je diverse weerstanden uit kunt solderen!
Weerstanden zijn prima te meten of ze ok zijn en welke exate waarde!

Alleen voor weerstanden plaats ik eigelijk nooit een bestelling maar laat ze met andere zaken meekomen.
china is meestal paypal only dus voor mij geen optie en ik heb jaaren geleden de volledige E12 reeks 100X besteld en daar voor de meeste waardes nog jaaren genoeg aan.

1K ohm zeker , grotere waarde moet je gewoon proberen vermoedelijk wel (bij 2,6V over de led is de stroom al kleiner dan 1mA door de led ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:06:
Niets liggen ?
Oude defecte apparaten waar je diverse weerstanden uit kunt solderen!
Weerstanden zijn prima te meten of ze ok zijn en welke exate waarde!

Alleen voor weerstanden plaats ik eigelijk nooit een bestelling maar laat ze met andere zaken meekomen.
china is meestal paypal only dus voor mij geen optie en ik heb jaaren geleden de volledige E12 reeks 100X besteld en daar voor de meeste waardes nog jaaren genoeg aan.

1K ohm zeker , grotere waarde moet je gewoon proberen vermoedelijk wel (bij 2,6V over de led is de stroom al kleiner dan 1mA door de led ).
Vond voor 3 euro een mooie voorraad, kan ik wel weer even mee vooruit
http://www.ebay.com/itm/N...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1k weerstand naar massa leggen, dan trek je die lijn laag. Behalve als je die echt hoog maakt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:17:
1k weerstand naar massa leggen, dan trek je die lijn laag. Behalve als je die echt hoog maakt.
Gewoon parallel aan led+voorschakelweerstand een 1k weerstandje zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

^^^ ditte.

mag zelfs wat lager zelfs (de weerstsnd van de lamp)

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 03-11-2013 21:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@ fish ,
Een waarschuwing dat je dan rekening met het het verstookte vermogen in de weerstand is dan wel op zijn plaats!
Bij 1 K ohm 14,8v/1300ohm=0,011A *11,38V=0,129W

@BlackFlower
Dat kan ook alleen is de vraag of ze dan even fel branden en je zet onnodig energie om in warmte!
Eigelijk zou je voor het berekenen van de led serie weerstand voor pl401-406 uit moeten gaan van 14,8V (spanning van regelaar ) en van de weerstand die er dan uit de berekening komt 300 ohm aftrekken (R411 , R418 , R416 ,R417 , R419 en R422) .

Er is bewust door sony voor gekozen om deze 14V lampjes niet op volle sterkte te laten branden.
De stroom die je berekend hebt voor deze led's is nu dus ook kleiner dan je verwacht N.A.V de berekening verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:48:
@ fish ,
Een waarschuwing dat je dan rekening met het het verstookte vermogen in de weerstand is dan wel op zijn plaats!
Bij 1 K ohm 14,8v/1300ohm=0,011A *11,38V=0,129W

@BlackFlower
Dat kan ook alleen is de vraag of ze dan even fel branden en je zet onnodig energie om in warmte!
Eigelijk zou je voor het berekenen van de led serie weerstand voor pl401-406 uit moeten gaan van 14,8V (spanning van regelaar ) en van de weerstand die er dan uit de berekening komt 300 ohm aftrekken (R411 , R418 , R416 ,R417 , R419 en R422) .

Er is bewust door sony voor gekozen om deze 14V lampjes niet op volle sterkte te laten branden.
De stroom die je berekend hebt voor deze led's is nu dus ook kleiner dan je verwacht N.A.V de berekening verwacht.
Op de originele lampjes meette ik ook een weerstand van 16ohm. Dat lijkt me dus ook dat die lampjes niet op vol vermogen stonden te blazen.

Verder in je verhaal wordt het voor mij een beetje lastig. Ik heb nu dus per ledje een weerstand er voor zitten, ik zal zo even kijken welke ik daarvoor genomen heb. Moet ik deze vervangen door eentje met 300 ohm minder of bedoel je dat niet?

Mij lijkt het gewoon het handigste om parallel aan de led+weerstand een weerstandje te zetten, deze moet natuurlijk zo klein mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat de ledjes niet zwakker gaan branden en het ongeveer overeenkomt met de belasting van de oude draadlampjes, toch?

Of is dat precies wat je probeert te zeggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 01:59:
2 lampjes (tuner en phono) hebben allebei een eigen +-signaal en worden afhankelijk van de gekozen stand ingeschakeld. Als echter phono brandt dan brandt tuner ook nog zwak. Andersom ook.
Er loopt dus nog een klein lekstroompje door de schakelaar als deze niet 'aan' is.
De oplossing met een weerstandje parallel over de LED lijkt mij hier het beste.

Welke stroom loopt er door de LED als deze zwak brandt? Als je dat weet kun je vrij simpel de benodigde weerstand bepalen. Bij een blauwe/witte LED brandt deze zeker niet op 2V, dus:

R= 2V/I
Indien I=1mA, dan is R<=2kOhm

Als de weerstand klein is, dan zal de LED inderdaad zwakker branden als deze gewoon aan is, maar met deze methode kun je de meest optimale waarde kiezen zodat dit effect minimaal is. En zonodig kun je altijd nog de serie weerstand iets aanpassen.
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:27:
[...]

Mij lijkt het gewoon het handigste om parallel aan de led+weerstand een weerstandje te zetten, deze moet natuurlijk zo klein mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat de ledjes niet zwakker gaan branden en het ongeveer overeenkomt met de belasting van de oude draadlampjes, toch?
Dat is inderdaad de handigste methode. Waarschijnlijk hoeft de stroom niet zo hoog te zijn als bij het oude gloeilampje, kwestie van gewoon wat proberen. Waarschijnlijk is 10kOhm al voldoende.

[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 04-11-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:27:
[...]

Op de originele lampjes meette ik ook een weerstand van 16ohm. Dat lijkt me dus ook dat die lampjes niet op vol vermogen stonden te blazen.

Verder in je verhaal wordt het voor mij een beetje lastig. Ik heb nu dus per ledje een weerstand er voor zitten, ik zal zo even kijken welke ik daarvoor genomen heb. Moet ik deze vervangen door eentje met 300 ohm minder of bedoel je dat niet?

Of is dat precies wat je probeert te zeggen. :+
Nee dat bedoel ik dus niet!!
Je hebt nu berekend op 14Volt met vermoedelijk 20Ma stroom.
De led staat in werkelijkheid op 14,8V met een serie weerstand van 300ohm dus de stroom die gaat lopen is 14,8V -3V /300+de weerstand die je in serie hebt gezet dit is dus veel minder dan 20Ma.

Bij een weerstand parallel aan de led+weerstand ga je de stroom door de 300ohm weerstand veranderen en dus ook de spanning die hierover valt waardoor je dus met deze methode ook verschil in lichtsterkte krijgt .
En hoe kleiner je deze weerstand maakt hoe MINDER licht er uit je led komt , de stroom door de 300ohm weerstanden neemt toe dus de spannings val over deze weerstand ook.

Het gemakkelijkste blijft een weerstand over de led, als je dat bij alle leds doet is de lichtsterkete weer gelijk.
Heb je nu niet genoeg licht dan maak je gewoon de voorschakel weerstand iets kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een weerstand van 820 ohm voor zitten (voor de led), ze branden ook redelijk fel.
Hierbij een filmpjet:
YouTube: Sony str0313l foutje

Ik zal straks nog eens wat narekenen.

Het is alleen een beetje onhandig dat ik nu niet weet welke oplossing ik moet uitvoeren, en ik ben pas net begonnen met mijn opleiding elektrotechniek dus zoveel verstand heb ik er nog niet van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:33:
[...]

Nee dat bedoel ik dus niet!!
Je hebt nu berekend op 14Volt met vermoedelijk 20Ma stroom.
De led staat in werkelijkheid op 14,8V met een serie weerstand van 300ohm dus de stroom die gaat lopen is 14,8V -3V /300+de weerstand die je in serie hebt gezet dit is dus veel minder dan 20Ma.

Bij een weerstand parallel aan de led+weerstand ga je de stroom door de 300ohm weerstand veranderen en dus ook de spanning die hierover valt waardoor je dus met deze methode ook verschil in lichtsterkte krijgt .
En hoe kleiner je deze weerstand maakt hoe MINDER licht er uit je led komt , de stroom door de 300ohm weerstanden neemt toe dus de spannings val over deze weerstand ook.

Het gemakkelijkste blijft een weerstand over de led, als je dat bij alle leds doet is de lichtsterkete weer gelijk.
Heb je nu niet genoeg licht dan maak je gewoon de voorschakel weerstand iets kleiner.
Zou je voor mij (duidelijk) kunnen uitleggen wat ik nu moet doen?
Een weerstand parallel aan de led? Dus niet parallel aan de weerstand+led? Maar aan de led alleen?
Dat is volgens jou de beste oplossing?

En dit moet ik dan doen bij alle ledjes?

De ledjes zijn nu ook eigenlijk iets feller dan ik bedoeld heb.. Komt waarschijnlijk ook omdat ze niet mat zijn.. moet ze nog even opschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Wat je moet doen is natuurlijk volledig aan jou !
Ik geef alleen de gemakkelijkste optie , er zijn er meer!

Even wat berekeningen :
De stroom nu = (14,8-3)/(300+820)=0,010535714A = ongeveer 10,54mA
dus de spanning over de 300ohm weerstand =i*R=3,16V
en over de 820ohm weerstand i*r=8.64 .
Spanning over led 14,8-3,16-8,64=3V
De spanning over een led is redelijk constant bij verschillende stroom blijft dus ongeveer 3V.

Als je nu dus een weerstand van 820ohm over de led zet gaat er een stroom lopen van 3/820= 3,66mA
Deze stroom kan niet meer door de led dus de stroom door de led wordt 10,54-3.66=6,88mA dus de led geeft minder licht.

Als je inplaats van 820ohm een 2K2 weerstand gebruikt gaat hier 3/2200=1,36mA door en blijft voor de led 10,54-1,36=9,18ma

bij een nu nog zwak brandende led stroom stel 0,5mA kan deze stroom maximaal door de weerstand, de spanning wordt dan .05e-3*2200=1,1V , de led is nu zeker uit .
Als de stroom door de led 1mA was zou in dit geval de maximale spanning over de weerstand 2,2V zijn. (Zie doorgestreepte berekening Ploink).

Nu even een berekening aan iets dat je zeker NIET moet doen!! een weerstand van 16ohm parallel aan de weerstand en led.
Door de 16 ohm weerstand gaat nu een stroom lopen van 14,8V/300+16=0,0468A.
De spanning over deze weerstand wordt nu I*R =0,749Volt dus je led zal niet aangaan !!!
Gelukkig beperkt de 300ohm weerstand het vermogen door deze weerstand genoeg dus hij gaat niet in rook op!

Zou je lampje op een vaste 14V spanning vervangen door deze weerstand zou er een stroom lopen van 14/16=0,875A .
Door deze stroom moet de weerstand U*I = 0,875*14=12,25 W omzetten in warmte , dat kan een 0,25W weerstand niet en gaat dus in rook op.

Hoop dat het nu duidelijker is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:08:
Wat je moet doen is natuurlijk volledig aan jou !
Ik geef alleen de gemakkelijkste optie , er zijn er meer!

Even wat berekeningen :
De stroom nu = (14,8-3)/(300+820)=0,010535714A = ongeveer 10,54mA
dus de spanning over de 300ohm weerstand =i*R=3,16V
en over de 820ohm weerstand i*r=8.64 .
Spanning over led 14,8-3,16-8,64=3V
De spanning over een led is redelijk constant bij verschillende stroom blijft dus ongeveer 3V.

Als je nu dus een weerstand van 820ohm over de led zet gaat er een stroom lopen van 3/820= 3,66mA
Deze stroom kan niet meer door de led dus de stroom door de led wordt 10,54-3.66=6,88mA dus de led geeft minder licht.

Als je inplaats van 820ohm een 2K2 weerstand gebruikt gaat hier 3/2200=1,36mA door en blijft voor de led 10,54-1,36=9,18ma

bij een nu nog zwak brandende led stroom stel 0,5mA kan deze stroom maximaal door de weerstand, de spanning wordt dan .05e-3*2200=1,1V , de led is nu zeker uit .
Als de stroom door de led 1mA was zou in dit geval de maximale spanning over de weerstand 2,2V zijn. (Zie doorgestreepte berekening Ploink).

Nu even een berekening aan iets dat je zeker NIET moet doen!! een weerstand van 16ohm parallel aan de weerstand en led.
Door de 16 ohm weerstand gaat nu een stroom lopen van 14,8V/300+16=0,0468A.
De spanning over deze weerstand wordt nu I*R =0,749Volt dus je led zal niet aangaan !!!
Gelukkig beperkt de 300ohm weerstand het vermogen door deze weerstand genoeg dus hij gaat niet in rook op!

Zou je lampje op een vaste 14V spanning vervangen door deze weerstand zou er een stroom lopen van 14/16=0,875A .
Door deze stroom moet de weerstand U*I = 0,875*14=12,25 W omzetten in warmte , dat kan een 0,25W weerstand niet en gaat dus in rook op.

Hoop dat het nu duidelijker is!

Komt goed, ik ga binnenkort gewoon wat weerstandjes er naast zetten en kijken wat mij bevalt ;)
Pagina: 1